Menisitkö lääkäriin jos olisi pienikin epäilys, että rinnassa saattaa olla jotain ylimääräistä?
Olen tutkiskellut tissejäni ja en ainakaan voi varmasti väittää että siellä EI olisi mitään. Multa on jo vuosia sitten leikattu joku patti. Voiko pelkän mielenrauhan saamiseksi soittaa ajan, vai nauraako ne mut lyttyyn..?
Kommentit (6)
lähitulevaisuudessa gynekäyntiä tiedossa.. :(
pyydä gynellä käydessäs että tutkii sun rinnat ja opettelet tunnistamaan muhkut jotka" suhun kuuluu ".
Joitakin vuosia sitten (ennen ensimmäistä lasta) huomasin rinnassani pahkuran. Soitin neuvolan tätille joka pyysi näytille samana päivänä. Hän ei tuntenut mitään, mut otti mut vakavasti ja anto omalle lääkärille ajan seuraavaks päiväks. Lääkäri tunsi kyhmyn ja kehotti menemään mammografiaan syöpäsäätiölle (vai mikähän se oli täällä JKL:ssä). No varasin sit sinne ajan ja lääkäri tutki ensin ja päätti sit katsoa pahkuraa ensin ultralla, koska se on mulle halvempaa. Lääkäri myös uskoi että kyseessä ei ole mikään kasvain. Aikansa ultrailtuaan lääkäri alkoi kyselemään harrastuksistani ja että onko rintoihin tullut kovia iskuja. Mä oli ihan että häh. No asia selvis sit sillai et kyseessä on rintatulehdus josta pahkurat johtu. Ja aiheuttajana tod.näk. rintaan tullut isku. Pelaan salibandyä ja siellä on voinut jonkun kyynärpää esimerkiksi töytäistä. Alkuun tuntu itestä et vähän hävettää, meikä meni oikein syöpäsäätiölle tissitulehuksen takia, ja kaiken huipuks luulin et sellasta ei voi tulla ku en oo raskaana tahi imetä. No lääkäri kyl rauhotteli mua ja sano että kaikkien 25 vuotiaitten naiste tulis kuvauttaa tai ainakin ammattilaisen tutkituttaa rintansa. Näin olisi sit tervettä vertailukohtaa jos muutoksia tulee. Ja ihan oman mielenrauhan vuoksi tuo käynti oli minulle tarpeen.
Ei ne sua sieltä ulos naura. Lääkärit suhtautuvat vakavasti rintakyhmyihin. Ja tiedän ite, kuinka stressaavaa ja mieltä syövää tuo epävarmuus on.
t. kolme kertaa leikattu
kukaan siellä ei naura sulle, tuo on vakava asia, ja jos selviää, ettei se ole mitään vaarallista, niin kaikki ovat vain tyytyväisiä. Älä epäröi lääkärissä käyntiä!
Toinen rintani oli kipeä ja siinä oli pahkura. Tosin minulla on muhkuraiset rinnat muutenkin, mutta kipu eniten oudoksutti. Lääkäri löysi pahkuran ja pääsin lähetteellä yksityiselle mammografiaan ja ultraan. Mitään ei löytynyt, oli luultavasti lihasperäistä säteilevää kipua.
Ei kuitenkaan kaduta käynti yhtään. Itse sain mielenrauhan asiasta.
pyydä gynellä käydessäs että tutkii sun rinnat ja opettelet tunnistamaan muhkut jotka" suhun kuuluu ".