Minkä hintainen lahja tarhakaverin synttäreille?
Kommentit (49)
miksi ihmeessä pitäis antaa joku vastalahja??!! Ei me anneta, ja mua ÄRSYTTÄÄ, kun lapsi tulee kotiin synttäreiltä näiden vastalahjojen kanssa. Syntymäpäivä on synttärisankarin juhla, ei muut mitään lahjoja tarvi! Ja en mä odota, että meidän lasten kaverit tuo kalliita lahjoja. Tärkeintä on, että tulevat juhliin. Tavaraa on muutenkin ihan riittävästi. Hyvin käy päiväkoti-ikäiselle tarrat tms. Ei niillä lahjoilla loppujen lopuksi niin suurta merkitystä ole, mä yritän keksiä aina jotain "hyödyllistä".
vieraille annetaan jokin lahja synttärisankarilta. Itsekin olen kerran törmännyt sellaiseen ja vähän vaivaantunut olo siitä tulee. Varsinkin jos näkee että tuohon vastalahjaan on käytetty rahaa. Meillä ei olla koskaan annettu "vastalahjoja" vieraille. Eikä varmaan tulla antamaankaan tulevaisuudessa.
t: se 20
ja näkee että rahaa on tuhlattu ihan huolettomasti leluihin(esim. pehmolelukokoelmat, tusina saman sarjan nukkeja, kaikki viimeisimmät uutuudet), niin juuri ne lapset tuntuvat olevan niin omistushaluisia leluistaan että vieraat eivät saisi niillä edes leikkiä. Ihan pahaa tekee nähdä kuinka joku lapsi voikin niin kiintyä johonkin materiaan :(
siis sellaista hyödyllistä, mistä lapset tykkää! Mun lapset tykkää esim. tarroista ja katson ne hyödyllisemmiksi kuin joku kalliimpi. Tarrat ei siis ole hyödyllistä varmaan aikuisen näkökulmasta.
Ja totta on tuo täällä kirjoiteltu, että lahjojen hintataso tuntuu olevan 15-20 euron luokassa´, siis jos katsoo vaikka BR-lelujen normaalihintoja tuotteille. Tietysti joku on voinut ostaa lahjansa paljon halvemmalla jostain tarjouskorista tai alennusmyynnistä, mutta sellaisia leluja täällä nyt vain lahjaksi yleisesti annetaan.
Ja sitten ne vastalahjat. Niitä tulee synttäreiltä 90-prosenttisesti. Yleensä joku pussi: tarroja, kyniä, jotain pikkuleluja, karkkia - siis pääosin krääsää. Pahin vastalahja mitä meille on tullut, oli imukuppipyssy! Sitten on saatu myöskin vähän järkevämpiä vastalahjoja, esim. jääkaappimagneetteja, suurennuslasi, taskulamppu,...
Olen kanssanne ihan samaa mieltä, että lapsilla on ihan liikaa leluja ja on ihan tarpeetonta, että synttäreillä tulee niin järjetön määrä lahjoja. Vielä enemmän samaa mieltä olen siitä, että vastalahjat ovat turhia ja tarpeettomia. Itse asiassa kun juttelee ihmisten kanssa, niin kaikki tuntuvat pitävän vastalahjoja turhina ja tarpeettomina, mutta silti niitä tulee melkein kaikilta.
Mutta kun tähän on menty, niin on vaikea olla se ensimmäinen erilainen halpojen lahjojen ostaja, joka ei jaa vastalahjoja. Varsinkin kun siitä voi seurata lapsen syrjiminen tai se, että leimataan vaikkapa pihiksi ja saidaksi. Sitäpaitsi halvasta hintaluokasta on vielä vaikeampaa löytää jotain oikeasti tarpeellista ja järkevää. Niinpä meilläkin ostetaan noita mainitun hintaluokan lahjoja, mutta yritän kyllä ostaa jotain käyttökelpoista enkä krääsää, mieluummin vaikka pelejä, kirjoja tai vaatteita kuin leluja. Vastalahjojakin meiltä on joskus jaettu, ei kyllä joka synttäreiltä, mutta siitä olen yrittänyt pitää huolta, ettei se ole karkkia tai mitään yhden päivän leluja.
Bratzejä, Legoja, Litlest Pet Shoppeja yms. olen vienyt. Olen kysynyt aina lapselta etukäteen, että mitä toivoisi lahjaksi. Jos lahjatoive on kohtuullinen, niin olen ostanut. Pääasia, että lapsi ilahtuu!
Näppituntumalla ajatellen suunnilleen samanhintasia lahjoja on tullut takaisinkin. Tosin joskus on tullut joku "tiimarilahja", mutta en tiedä sitä, että keneltä on tullut. Hinta kun ei ole tärkeä juttu.
Sukulaisille ja kummilapsille lahjojen budjetti on 50 €. Joskus menee ylikin, harvoin ali.
Vieraiden saamien vastalahjojen arvo on ollut about 5 euroa. En kuitenkaan katso hintaa, vaan ostan jotain, mistä arvelen lasten pitävän.
Äiti Jyväskylästä
muuta kuin roskiin heitettävää krääsää.
Pojan tarhakaverilta kysyttiin mitä toivoo,
ja poikani sai valita lahjan, minkä antaa maksoi nyt lähes 30e,
mutta mitä väliä, lahjansaaja oli iloinen (sekä myös lahjanantaja) ja lahja taatusti mieleinen, eikä mitään roskiskamaa.
miksi ihmeessä pitäis antaa joku vastalahja??!! Ei me anneta, ja mua ÄRSYTTÄÄ, kun lapsi tulee kotiin synttäreiltä näiden vastalahjojen kanssa. Syntymäpäivä on synttärisankarin juhla, ei muut mitään lahjoja tarvi! Ja en mä odota, että meidän lasten kaverit tuo kalliita lahjoja. Tärkeintä on, että tulevat juhliin. Tavaraa on muutenkin ihan riittävästi. Hyvin käy päiväkoti-ikäiselle tarrat tms. Ei niillä lahjoilla loppujen lopuksi niin suurta merkitystä ole, mä yritän keksiä aina jotain "hyödyllistä".
Meillä nämä nk vastalahjat menevät, valitettavasti, aina heti roskiin. Turhaa krääsää ei todellakaan mahdu taloon yhtään lisää- kamalaa tuhlausta!
Ostan usein tarjouksesta erilaisia leluja joita sitten voin hyödyntää kun sen aika tulee, elokuvalippu on kiva jne.
5€ hintaan on pyritty, mutta 8€ asti ollaan joustettu jos joku huippukiva löytyy. Esim. tytöille petshop setti maksaa 5,95€ ja mun mielestä hyvä lahja. Poikien lahjoista en niin tiedä, kun niitä vähemmän ostettu.
kaverilta saaduksi synttärilahjaksi?? Että pitää sitten ostaa kaksi ja vileä päälle krääsää? Aivan käsittämätöntä. Ja vastalahjat ne vasta turhia krääsäkulttuurin levittäjiä ovatkin!
t. Helsingin keskustassa asuva
eteleä-helsingissä (ei kantakaupungissa) asutaan. lahjat on olleet tyyliin joku pieni peli, kirja, tai useampia pikkujuttuja (esim. tytär sai helmiä ja muuta askartelutavaraa).
Ainakin meidän lapset ovat näistä hyvin iloisia, ovat ne sitten varsinaisen lahjan lisukkeita tai vastalahjoja, niillähän voi oikeasti tehdä jotain.
Meillä on yhtenä ohjelmanumerona onkiminen, ja se on aina yhtä suosittua lasten keskuudessa. "Saalis" voi olla vaikka hiuspompuloita, xylitol-purkkaa, tarroja on aina, pieni vihko ja kynä tai muuta vastaavaa. Ei samalla kertaa kaikkea, mutta pari kolme.
Meilläpäin, akselilla Helsinki-Espoo, lahjat ovat noin 12-17 euroa. Silla saa aika kivoja, varsinkin jos on joku alejuttu, jonka normaalihinta on noin 20 euroa.
Kerran kävi niin, että olin ostanut ongintasaaliiksi Tiimarista valmiita pakkauksia, joissa oli Barbivihko ja kynä, ja meidän lapsi sai sellaisen lahjaksi yhdeltä vieraalta. Äiti oli vähän hämmentynyt, kun lapsella oli kotiin lähtiessä sama lahja kuin tullessa... Kyseessä erittäin varakas nainen, jolla iso talo meren rannalla, toinen golf-kentän reunalla. No, jokainen valitsee, mihin rahansa laittaa, minä en hänen valintojaan moiti, kunhan kerroin. Jatkossa olen käyttänyt enemmän mielikuvitusta ongintapussukoiden tekoon.
Nykyään lapset kyllä odottaa sitä vastalahjaakin. Eihän se tarvi olla kuin pari karkkia, purkka, tikkari ja/tai muutama tarra. Nämä kuluu pois, niin ei tule rojua kotiin. Meilläpäin ei ole onneksi vastalahjassa näkynyt mitään halpistavaroita.
Saahan sillä vaikka mitä. Vaikka My little ponyn tai jonkun pelin.
(kuitti tietysti meillä tallella ja sanottu että jos kirja jo on niin käydään vaihtamassa).
sillä saa jo kivan lahjan. vastalahjaa ei aina anneta. viimeksi olimme hoplopissa ja sehän oli kiva vastalahja vieraille, toivon niin.
Kuka idiootti senkin on keksinyt?
Voi apua!
25 e kaverilahjaan - varmaan ok, jos teilllä molemmat on ylipalkatuissa viroissa ja omakoti Länsiloppupään kukkuloilla.
Mutta tavalliselle tallaajalle täysin älytöntä!
Meillä ainakin on niin paljon ylimääräistä krääsää jokaisella mukulalla, että ollaan vaan tyytyväisiä, jos joku tuo jotain pientä. Joskus tullut esim. suurennuslasia ja hieno ledilamppu. Kumpikaan ei ollut maksanut montaa euroa, ja lapsi käytti niitä paljon enemmän kuin sitä yli 20 euron "hittilelulua".
Joku jos tois joskus lelujen kierrätysastian, se ois hienoa :-)
Itsestä aivan sama jos joku katsoo, että "toi liian halvan lahjan". Eipä tarvitse sitten kutsua jos on lahjat muka liian edullisia. Ei todellakaan riitä energiaa sen pohtimiseen, mitä muut meistä miettii. Lapsilla on monta kivaa kaveria, ei haittaa vaikka muutaman tuntemattoman piletykset jäisikin välistä.
Parasta kun lopetettaisiin koko lahjan antaminen, kaikilla kun tuota krääsää on ihan hervottomasti. Mutta onhan se lapsesta jännä avata niitä lahjoja tietysti..