Minkä hintainen lahja tarhakaverin synttäreille?
Kommentit (49)
Eri asia sitten on paremmat kaverit ja perhetutut, joille lahja viedään koko perheeltä.
Meidän tyttö sai minusta hieman yllättäen täyttäessään 4v aika moneltakin kaverilta vaatelahjan (puseron, alusasusetin jne.) ja tykkäsi kovasti! Varsinkin ale-aikaan sellaiset lahjat ovat oikein hyviä. Muutenkin minusta kympillä saa ihan kivasti kaikenlaista.
Ei todella tuttu mulle, Helsingissä asun. Ei ihme, että maapallo tuhoutuu.. :DD Mutta tosissaan, mitä merkitystä lahjan rahallisella arvolla on? Voihan sen tehdä itsekin! Vai onko vaikka mummun villasukat arvottomat? Tai lapsen rakaudella piirtämä taulu? Tai muovailema eläin? Voivoi, materialismia.
Tämäkin on muuten asia, josta kannattaa jutella niiden tarhakavereiden vanhempien kanssa. Meillä ainakin on ihan yhteisellä sopimuksella bannatty ne vastalahjat.
46
Meillä päiväkodissa kiellettiin juuri tuomasta synttäritarjoiluiksi tikkareita, koska niiden syöminen kestää niin kauan ja päikkärillä on aikataulu. Aiemmin ne laitettiin lokeroihin ja lapset sai syödä ne kotona, mutta nyt ei enää saa, koska sisaruksille voi tulla paha mieli! Ja sekös on sitten kurjaa, kun elämässä tulee joskus paha mieli..
Sama homma tossa vastalahjassa, onhan se kamalaa jos joku on synttärisankarille vaikka kateellinen, kun ei itse saa lahjaa. Tulee silleen paha mieli sitten, voih. Mut onneksi sitten voi itkeä vähän kotona, niin äiti kipaisee ostamassa uuden lelun (väh.20e) niin voi taas pyyhkiä kyyneleet barbin hiuksiin. Ainakin seuraavaan vitutukseen saakka.
Hohhoi. Äänestän yhä niitä mummon sukkia.
45.
Itkeekö tosiaan jonkun kersa, jos ei vastalahjoja jaeta? Ja jossakin tosiaan alettaisi alle kouluikäistä syrjimään, kun synytäreillä ei saanu vastalahjaa? Ja mitä tämä kertoo kotikasvatuksesta, jos joku lapsi tästä alkaa kiusata? Eikö kakku ja karkit enää riitä.
Nykyään lapset kyllä odottaa sitä vastalahjaakin. Eihän se tarvi olla kuin pari karkkia, purkka, tikkari ja/tai muutama tarra. Nämä kuluu pois, niin ei tule rojua kotiin. Meilläpäin ei ole onneksi vastalahjassa näkynyt mitään halpistavaroita.
Viimeksi tyttö vei kaverilleen pienen paketin ,jossa oli pikkuinen my little pony ja jotain sen tarvikkeita hinta oli n.8€.
Lahjan saaja oli ollut kuulemma tyytyväinen lahjaansa.
Tuo 8€ alkaa oikeastaan olla maksimi mitä olen valmis tuohon lahjaan käyttämään.
Sukulaisten lahjat on sitten asia erikseen,mutta ei niihinkään mitään omaisuuksia törsätä.
Tuo vastalahja systeemi kummastuttaa minuakin. Välillä karvayt nousee pystyyn kun siihen lahjaan on laitettu rahaa oikein olan takaa.
Ongiinta pussi on ihan o.k. tyyliin hiuspompula,tikkari,värityskuvia.,mutta kun on esim. kunnon kokoisia pehmoleluja ihan vain kiitokseksi käynnistä.niin se on aivan liikaa.
Itse en ole tytön tarhakavereille järjestänyt kutsuja. Sukulaisille ja ystäville vain.
Lapsia on toki silloinkin tullut kylään ja en ole edes harkinnut mitään vastalahjaaa.
Hyvää päivää!!! Kamala ketju, mihin ihme materiamaailmaan te lapsianne kasvatatte? No ehkä heidän lapsenlapsenlapsensa ei enää kiinnosta. Kauheeta luettavaa. Joo mä oon kanssa vaikka villasukkien tai kirjojen kannalla. Ja max 5 euroo... Ja, että lapselle tulee joskus paha mieli, voi hirveetä, eikun terapiaan. Onko nykymaailmassa tunteet kielletty, myös suru, pettymys, ahdistus... No pillereitä huiviin ja terapeutti paikalle! Kääk
jos lapseni saa " liian kalliin" lahjan. Esim yli 10 e legopakkaus on mielestäni liian kallis lahja kaverilta. Kun itsellä on kummilapsia yli 10, omia lapsia yli 5, on selvää, että meiltä lähtee synttäreille keskimäärin 5 e lahja. Tarjouksista ostelen varastoon milloin mitäkin. Pääkaupunkiseudulla asutaan. Ja jos joku jättää kutsumatta lapsemme huonon lahjan takia, ei haittaa.
En myöskään ymmärrä, jos lapset arvostelevat toisten antamia lahjoja tai juhlien tarjottavia. Tätäkin on kuulema tapahtunut.
Meidän piireissä lahja on kyllä yleensä se noin max kympin. Siis tarhakavereiden välillä. Sitten on vähän eri asia, jos vanhemmat kutsuvat omia ystäviä lapsineen, silloin lahjat ovat ehkä sitä 15-20 euron luokkaa.
Esimerkiksi sellainen pikkulegopaketti on aika tavallinen, sellaisen saa jollain 7 eurolla marketista. Tai kirjoja saa myös hyvin alle kympillä.
Ei sillä lahjan hinnalla nyt periaatteessa tietysti väliä ole, mutta mä en oikein kannata tuossakaan asiassa mitään turhaa kilpavarustelua. Kellä on 2-3 lasta, niin niitä synttäreitä on kyllä melkein kerta viikkoon. Ja vaikka itsellä olisi mahdollisuus ostaa mitä vaan lahjaksi, niin kaikilla ei välttämättä ole sitä mahdollisuutta. En siis kannata sitä, että luodaan paineita lahjojen rahallisen arvon suhteen.
Ja ihan Espoossa Tapiolassa mekin asutaan.