Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ARGH!!! Työasiaa: "Maisemakonttori" vs. oma työhuone?

Vierailija
13.03.2009 |

Nyt ottaa kaaliin. Työskentelen pienessä yrityksessä, jossa paikalla 3-4 työntekijää toimistolla vähän tilanteesta riippuen. Mun työni on vähän jokapaikan höylän hommaa, ja mulle kuuluvat mm. laskutukseen ja tilauksiin liittyvät jutut, erilaiset kirjanpidon valmistelutehtävät, tietokantojen päivitystä, aika paljon tiedon hakemista ja taustatutkimusta ym. Kaikenkaikkiaan olen aina ollut tyytyväinen siihen, että mulla on oma huone, koska mulla on usein todella kiire ja paljon töitä, ja moni homma vaatii keskittymistä ja omaa rauhaa.

Nyt olen ollut pari viikkoa sairaslomalla pienen jalkaleikkauksen takia. Vielä ensi viikko saikkua, sitten takaisin töihin. Kävin tänään työpaikalla, ja totesin että yllättäen olivat sitten päättäneet pistää tilat uusiksi ja kaataneet väliseinät kaikkien kolmen huoneen välillä. Asiasta oli joskus kauan aikaa sitten puhetta, mutta todellakaan uskonut, että pomo pistäisi toimeen kysymättä muiden mielipidettä lainkaan, mutta niin vain teki. Asiaa pahentaa se, että koko pienellä toimistolla ei ole nyt siis yhtä ainutta tilaa, jossa oven voisi sulkea. Ei kokoustiloja, kenelläkään meistä ei ole mahdollisuutta puhua vieraiden kanssa, ei mahdollisuutta puhua tärkeää puhelua rauhassa (ei, meillä ei ole langattomia puhelimia ja mulla ei ole edes työn puolesta kännykkää.)

Mun mielestäni tää kuullostaa aivan älyttömältä, koska mitään tilanpuutetta ei todellakaan ollut eikä siis tarvetta saada montaa ihmistä istumaan pieneen tilaan. Tyypillistä mun pomolle sinänsä, hän ei koskaan mieti kahta kertaa mitään :-((

Miten te istutte töissänne, ja miten te saatte keskityttyä tarkkuutta vaativaan hommaan, jos vaikka toisella puolella pitää joku kokousta ja toisella puolella joku puhuu puhelimessa? Millaisissa töissä ja työnkuvissa teillä on "maisemakonttori", millaisissa hommissa taas oma huone?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi ollut oma huone vuonna 2004 ja nykyään tosi harvassa paikassa on työhuoneita :( Älytöntä minusta

Vierailija
2/8 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin Nokialla maisemakonttorissa (6 vuotta) ja tykkäsin. Mulla oli kyllä sellanen työ, että mielipiteiden vaihto oli ihan hyvä asia. Nykyisisessä hommassa oma toimisto ja välillä tuntuu "orvolta". Tietysti ihmisten keskittymiskyky, sosiaalisuus jne. vaikuttaa. Mene duuniin avoimin mielin joka tapauksessa... Mä voisin kyllä tehdä nykyistä hommaakin (project controller)maisemakonttorissa, vaikkei se vaadi sinänsä tätä sosiaalista puolta. Ja toi puhelimessa puhuminen ei kyllä ollut ongelma, tilat oli siten järjestetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silloin erilaisissa tehtävissä, joissa mun mielestä mielipiteiden vaihto oli ok ja työ oli muutenkin enemmän tiimipainotteista. Ja silloin toimitiloissa oli myös kokoustilat erikseen ja ns. yhteinen "hiljainen huone", jossa sai vapaasti työskennellä silloin kun oli joku keskittymistä ja tarkkuutta vaativa homma. Nyt koko puljussa ei siis ole AINOATAKAAN tilaa, jossa kukaan meistä voi pitää kokousta tai puhua vieraiden kanssa ilman, että kaikki muutkin sen kuulevat/häiriintyvät. Mun mielestä aivan ääliö idea ilman asianmukaisia kokoustiloja. t. ap

Vierailija
4/8 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kyllä kuullostaa aika ihmeelliseltä, ettei ole mitään kokoustilaa erikseen tai yhtä huonetta, jota voisi käyttää, jos keskittymistä vaativia hommia. Oletko jutellut sun työkavereiden kanssa, miten he ovat pärjänneet. Yhteisrintamassa voisitte ehkä sellasta ehdottaa, jos siis muuten mahdollista. T. se joka työskennellyt molemmissa.

Vierailija
5/8 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä avokonttorissa, mutta meillä on neukkari jonne voi mennä esim. soittamaan - silti en tykkää siitä, koska sit ei ole oman koneen ääressä ja aina ei ole kaikki paperit käsillä.

Meillä "luova" työyhteisö, jossa yleensä musiikki soi ja naurukin raikaa. Suunnittelijat voivat vetäytyä kuulokkeiden taakse, mulla ei puhelinhommassa ole mitään rauhaa.

Vierailija
6/8 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä hetkellä oma huone kun on alaisia. aiemmin välillä maisemakonttorissa. tykkään enemmän maiseman sosiaalisuudesta. toisaalta aika vähän jos vain 3-4 ihmistä.

Vierailija
7/8 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman mahdollisuutta puhua yksityisesti, niin ainakin se vaikuttaa tosi negatiivisesti siihen, kuinka paljon yksityisiä tai arkaluontoisia asioita työntekijät uskaltavat ottaa esille töissä. Monet henkilöstöasiat ovat ainakin sellaisia, joista mieluiten puhuisi ihan yksityisesti pomon kanssa.

Vierailija
8/8 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mukaan maisemakonttoreissa ei ole kovinkaan paljon hyvää. Joillekin tietenkin sopivat, ja tietyntyylisiin tehtäviin, mutta lopputulos oli, että maisemakonttoreissa sekä fyysinen että psyykkinen terveys kärsi, työpanos heikkeni huomattavasti verrattuna omissa huoneissaan työskenteleviin ja lyhyet sairaslomapoissaolot lisääntyivät, koska kaikenlaiset tartuntasairaudet (flunssa, mahatauti) tarttuvat paljon helpommin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan