G: Mikä on mielestäsi IHANNEIKÄ äidiksi?
Perusteluna: Biologia pelaa ja yleensä on valmistuttu jo ammattiin ja asutaan omillaan.
Kommentit (30)
25v-30v. Alle 25v on pääsääntöisesti vielä teinejä ja usean menojalkaa vivattaa vielä liikaa, tosin poikkeuksiakin löytyy. Yli 30v alkaa olla jo vaikeampi raskautua ja muutenkaan ei ole enää välttämättä niin helppo sopeutua elämänmuutokseen, kun on saanut jo elää omaa leppoisaa elämää ilman lapsia yli 10v monessa tilanteessa.
Itse sain esikoisen 27v ja kupuksen (neljännen) 34v ja olen ihan tyytyväinen. Sain elää oman nuoruuteni loppuun ja toisaalta en ollut vielä viimeisenkään kanssa ihan toivottoman väsynyt yöheräämisiin. Enää en missään nimessä haluaisi lasta ja ikää nyt 39v.
ja minulle juuri sopiva ikä. Itse valmistuin ammattiini 23-vuotiaana ja minusta oli tärkeää, että olin ennen lapsia ollut työelämässä jo jonkin aikaa. Ja mieheeni tutustuin 22-vuotiaana, joten kun esikoisemme syntyi, niin olimme tunteneet toisemme jo hyvän aikaa.
Itse koin, että esikoisen aikaan olin todellakin henkisesti valmis vauvan tuloon, samoin mieheni, joka on minua 4 vuotta vanhempi. Enää ei menojalkaakaan vipattanut ja ensimmäiset parisuhdekriisitkin oli miehen kanssa setvitty. Ja työelämässäkin oli sopiva vaihe pitää pientä taukoa.
Mutta toisaalta joillekin sopii aikaisempi ikä ja joillekin myöhempi. Ja kyllä se paljon riippuu milloin tuon puolisonkin tapaa.
mutta mielestäni ihanneikä on siinä 25v. Jaksaa paremmin valvomisia, mutta ei ole enään itsekään lapsi. Toisaalta olen matkustellut ja asunut ullkomaillakin useamman vuoden, joten kokemuksia ehti karttua jo ennen lapsiakin. Eli yksilökohtaista.
Olen nyt 34 ja odotan kolmatta (esikoinen 27-vuotiaana ja toinen 29-vuotiaana saatuja), ja olisin halunnut tän kolmannen heti tuohon perään. Kaikkiaan haaveissa oli 5 lasta, mutta en kyllä enää tämän vanhempana halua uudelleen olla raskaana tai synnyttää, saati hoitaa pientä vauvaa.
Jos olisin saanut lapsia nuorempana, niin olisin ehkä isomman perheen äiti. Silloin vaan ei ollut sopivaa miestä kuvioissa! Nyt tulevaisuuteen katsoen ei vaan enää tunnu sille, että lähes 40-vuotiaana olisi enää sopivinta tämä vauvavaihe.
Sain esikoisen 24v, toisen 28v ja kolmatta yritetaan (nyt olen 33v). Tunnen itseni jo tooosi vanhaksi... Mutta siis tuo 28v. ika oli parasta aikaa elamassani!
Onko ihmiset yksinkertasia? Jokanen kirjoittaa sen oman ikänsä (siihen plus miinus 5 vuotta).
Onhan se hyvä että näkee itsensä juuri sopivana äidiksi, mutta entä jos joku pamahtaa 17- vuotiaana raskaaksi, tai 43- vuotiaana? Ne voi hyvinkin olla toivottuja raskauksia, toisin jokkut "täydellisessä mammaiässä olevat" jokka saa vahinko vauvoja.. ;)
Itse olen saanut lapsia ikähaarukalla 23-29 ja toivottavasti saan yli 30- vuotiaanakin. Aikasemminkin olisi ollut hyvä, siis alle 20. Ja minusta tuntuu että voisin pyöräyttää iltatähden 10 vuoden kuluttua kun ikää 40.
Oikea ikä on vaan sitä kun itse on valmis lapseen. Enkä usko että se on mikään 27-30. 4 VUOTTA! Sitä ennen ja sen jälkeen on huonoa.. :D Just!
Onko ihmiset yksinkertasia? Jokanen kirjoittaa sen oman ikänsä (siihen plus miinus 5 vuotta).
Onhan se hyvä että näkee itsensä juuri sopivana äidiksi, mutta entä jos joku pamahtaa 17- vuotiaana raskaaksi, tai 43- vuotiaana? Ne voi hyvinkin olla toivottuja raskauksia, toisin jokkut "täydellisessä mammaiässä olevat" jokka saa vahinko vauvoja.. ;)Itse olen saanut lapsia ikähaarukalla 23-29 ja toivottavasti saan yli 30- vuotiaanakin. Aikasemminkin olisi ollut hyvä, siis alle 20. Ja minusta tuntuu että voisin pyöräyttää iltatähden 10 vuoden kuluttua kun ikää 40.
Oikea ikä on vaan sitä kun itse on valmis lapseen. Enkä usko että se on mikään 27-30. 4 VUOTTA! Sitä ennen ja sen jälkeen on huonoa.. :D Just!
Opiskelut takana, muutama vuosi työelämässä, asunto hankittu, useampi vuosi saman kumppanin kanssa takana.
tarkoitus ei ole mustamaalata nuorena tai vanhana lapsia tehneitä.. vaan herättää keskustelua ja ajatuksia siitä minkä kukin katsoo olevan ihanneiän tulla äidiksi.. tarkoitus ei ole ollut etsiä oikeaa ikää tulla äidiksi vaan sitä että minkä ikäisenä teidän mielestä olisi ihanteellisinta tulla äidiksi..
t. ap
on hyvä saada esikoinen. Itse olin päättänyt jo 15v hankkia ainakin ekan lapsen kohtuu nuorena..