Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua mennä ystäväperheen luo, koska pelkään koiraa

Vierailija
13.03.2009 |

Täällä puhuttiin juuri lentopelosta, mutta löytyisikö apuja koirapelkoon.

Olen pelännyt lapsuudesta lähtien enemmän tai vähemmän koiria (suuri koira hyökkäsi kimppuuni pienenä( =35-vuotta sitten), siitä pelot alkoivat). Pelkoni ei koske yleensä pieniä koiria elleivät kovia hyppimään, mutta isoja ja irraallaan olevia pelkään.

Olen hankalassa tilanteessa, kun läheisen ystäväperheen luona on iso paimenkoira, jonka koen arvaamattomaksi ja uhkaavaksi, vaikka todellisuudessa se ei ilmeisesti ole. Välttelen kaikin keinoin kylään menoa ja olen aina kutsumassa kaveriperhettä meille. Näin ei tietenkään voi jatkua loputtomasti. Ystäväni ja hänen miehensä eivät ymmärrä koirapelkoani.

En voi ystäväni luona kylässä ollessa keskittyä seurustelemiseen, kun joudun koko ajan vahtimaan missä koira on. Ja tietysti koira aavistaa sen ja seuraa minua kuin hai laivaa...Ja lisäksi pelkään, että koira käy lastemme kimppuun (ystävällä on omiakin lapsia eli koira on tottunut lapsiin).

Lisään vielä, että ystäväni asuu melko pienessä kaupunkiasunnossa ja koira on aina sisällä meidän siellä ollessa.

Olisiko jollain apuja ongelmaan? Kiitos.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samanlaiset lapsuudenkokemukset koirista. Nyt asumme maaseudulla omakotitaloalueella ja naapurimme on ottanut ison koiran (sellaisen joka nyt viime vuosina on usein ollut otsikoissa negatiivisissa merkeissä) Selkeästi koiraa ei ole tarpeeksi koulutettu koska ei aina tottele kaikkia käskyjä. Lisäksi on aina irrallallaan eikä heidän pihassaan ole aitaa ja tulee usein luokseni kun menen omalle autolleni. Pelkään sikana vaikka olenkin hyvä peittämään sitä. Pelkään silti että koira vaistoaa pelkoni ja hyökkää. Pelkään myös lastemme puolesta. Naapurimme on tietoinen peloistani.

Vierailija
2/11 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku kyläilijä haluaa että meidän koira (kiltti, kuolaava, iso, touho) laitetaan vaikka makkariin kyläilyn ajaks

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistustasi.

Jos kovasti haluat toipua pelosta, kannattaa mennä johonkin ratkaisukeskeiseen terapiaan, jossa haet ne ajatusmallit, joilla opit sietämään koirien läsnäoloa.

Vierailija
4/11 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävillesi, mistä koirapelkosi johtuu. Voit vaikka alleviivaten ottaa asian "omaksi mokaksesi", eli toteat jotain sellaista, että "Tiedän kyllä, että teidän koira on kiltti, mutta se ei auta, kun vika on korvien välissä. Minä pelkään isoja koiria, koska kimppuuni hyökkäsi lapsena iso koira." Ja sitten pyytäisit ystäviäsi laittamaan koiran kylppäriin/makkariin seuraavalla kerralla kun kyläilette. Jos he eivät sitä ymmärrä, niin pysy poissa.

Suosittelisin kyllä, että ottaisit oman koiran hankinnan harkintaan. Sillä pääsee peloista kaikkein parhaiten eroon.

Vierailija
5/11 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se koira vaistoa pelkoa vaan tarkkailee ihmisen ruumiinkieltä ja lukee sen kautta kuka sitä pelkää. Pelkääjä yleensä nostelee käsiään hermostuneesti ylöspäin ettei koira pääse niitä nuuskimaan/koskemaan, tekee äkkinäisiä väistöliikkeitä, on silmät ammollaan, tuijottaa koiraa (uhkaava ele) ja ehkä äänteleekin erilailla kuin normaalisti (kiljuminen/hätäinen puhe ym).

Näinollen pelkääjän tulisi ensitöikseen opetella muuttamaan omaa käytöstään koiran lähellä. Eli paras olisi, jos ette reagoisi koiraan mitenkään. Olkaa niinkuin ette sitä näkisikään. Älä katso ja yritä käyttäytyä aivan normaalisti kiinnittämättä otukseen huomiota. Älä juttele sille tai yritä taputtaa tai katsoa.

Aloittakaa tutustuminen koiraan hallitusti ja valvotusti. Omistaja vierellä, koira kytkettynä. Makupala on hyvä. Eli pidätte makupalaa kädessä ja syötätte koiraa, mielellään siten, että pyydätte sitä vaikka istumaan tai maahan ja palkkaatte siihen. Muistakaa olla rauhallisia. Jos silitätte koiraa, älkää koskaan tuoko kättänne koiran pään päälle, se on uhkaava ele ja saa koiran nostamaan kuononsa käteenne. Aina käsi tarjotaan koiralle alakautta, jolloin se näkee koko ajan missä käsi on. Silittäkää rintaa ja kylkiä sekä suunpieliä, se rauhoittaa koiraa.

Vierailija
6/11 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai pitäisi jotain muutakin motiiveja olla?

Vierailija
7/11 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kerro ystävällesi pelostasi. Kyllä mä uskon, että 99% ihmisistä ymmärtää asian.

Meillä on koira joka vieraiden tullessa hyppii ja riehuu. Laitan koiran toiseen huoneeseen jos tiedän, että meille tulee joku joka pelkää koiria tai elipäätään aina jos tulija on vieraampi.

Ystävälleni (jos joku kertoisi pelostaan, näin ei ole siis käynyt) kyllä melkein suosittelisin "siedätystä" ystävän avulla. Itsekin olen pelännyt koiria siihen asti kunnes otimme oman. Itseasiassa pelkäsin tätä omaammekin aluksi ;-) ja pelästyn toki jos vieras koira on vapaana, mutta pystyn silti olemaan ilman sen suurempaa paniikkia.

Vierailija
8/11 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutustumaan vaan. Voisitte viedä koiraa yhdessä ulos ja jossain vaiheessa voisit sitä taluttaa, silloin koira on todnäk muutenkin kiinnostunut muista asioista kuin sinusta. Silittele sitä ja pyydä istumaan jne. Anna makupaloja, ainakin jos koira osaa ottaa ne nätisti, eikä vahingossa näykkäise sormiasi. :D Kannattanee antaa ne suoraan kämmenestä niin sormet ovat turvassa.

Yksi hyvä keino lopahduttaa koiran kiinnostus sinuun on viedä sille lahjus, esim. luu. Kun menet kylään niin alkuintoilun jälkeen voit sössötyksen kera antaa sille luun ja se menee syömään sitä, eikä seuraile sinua. Mutta näistä kannattaa sopia omistajan kanssa, heillä saattaa olla hyviä vinkkejä myös omaan koiraansa liittyen.

Vierailija
9/11 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse koiraihminen, meillä on ollut koira. Mutta pelkään ehdottomasti tiettyjä koiria ja tietyllä tavalla käyttäytyviä, arvaamattomia koiria. Ja meillä tuttava perhe laittaakin heidän koiransa aina nukkumaan makuuhuoneeseen heidän koiransa, joka on varmasti aivan kiltti oman perheen kesken.

Edes kiltti ja luotettava koira ei sovellu vapaasti valvomatta lapsilauman leikkien keskelle kun vanhemmat vapautuneina juttelevat keskenään. Ei kenestäkään lapsesta, varsinkaan vieraiden lapsesta voi olla varmaa kuinka käyttäytyvät koiraa kohtaan ja miten koira reagoi tähän. joten minä ainakin laittaisin oman koirani johonkin rauhallisempaan huoneeseen suuremman porukan tullessa kylään.

Tuskin siis ystäväsi pahastuvat, jos kerrot heille, että olet kohdannut tällaisen ikävän tilanteen lapsuudessa ja pelkäät kuollaksesi koiria. Ja että voisitte kuitenkin yhdessä tutustua tähän koiraan mutta sitten koiran voisi laittaa toiseen huoneeseen jotta sinä voit vapaasti jatkaa kahvittelua ja rentoutua heidän luonaan. Tutustu ihmeessä kuitenkin tähän koiraan, voi olla olosi helpottuu kun alat tuntea sitä eläintä ja sen käyttäytymistä. Se seuraa sinua, hakeakseen huomioita sinulta ja tutustumista sinulta, se on kiinnostunut sinusta kun et ole ottanut siihen kontaktia :)

Vierailija
10/11 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy välillä vieraita jotka ihan selvästi pelkää koiria. Olen laittanut koirat portin taakse ihan selvyytenä, kaikilla on kivempaa kun voi rentoutua ja tutustua koiraan vaikka siitä portin läpi.

Meillä on 3 koiraa ja kyllähän se varmaan pelottaa tulijaa kun sellainen lauma on vastassa vähän yli-innokkaana.

Mutta onneksi nuo koirat on kilttejä ja tottelevaisia, moni lapsi on varsinkin päässyt koirapelostaan meillä.

Vierailija
11/11 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmasti järkevää kertoa koirapelosta. Se vain tuntuu hiukan hankalalta, sillä ystävälläni on ollut koiris koko aikuisiän enkä ole nolouttani saanut tätä pelkoa tunnustetuksi (huoh). Hänen miehensä on sen sortin koiraihminen, ettei voi millään ymmärtää kuinka joku pelkää heidän "kultamuruaan".

Olen mielestäni pystynyt esittämään "kylmänviileää" suhtautumista koiraan ja usein olemaan kuin ei mitään, mutta se on vaatinut jatkuvaa pinnistelyä. Ensimmäinen ajatus kun kyläkutsu tulee, on se koira.

Omaa koiraa en tule koskaan hankkimaan, sillä en usko, että voisin luottaa siihen ja olla pelkäämättä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä