Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onkos täällä muita Karjalan evakoiden jälkeläisiä?

Vierailija
10.12.2008 |

Itse olen puoliksi karjalainen, isäni puolelta. Mamman suku on kotoisin Viipurin maalaiskunnasta, papan puolen suku on puolestaan Antreasta ja Jääskestä ja isäni lapsuudenkoti jäi Jääskeen. Isäni syntyi evakkomatkalla ja hän oli ainoastaan 3,5 vuotias, kun tuli viimeinen lähtö.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli muistaakseni n.3v kun joutuivat lähtemään...

Vierailija
22/35 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni vanhemmat olivat Suojärveltä kotoisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänäiti oli syntyjään viipurilainen, äidinisä Jaakkimasta. Äidinäiti on Kotkasta, mutta eli ukin kanssa Sortavalassa ja tämän kotitilalla.

Miehen isovanhemmat evakoitui Pohjois-Karjalaan.

Vierailija
24/35 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti on kotoisin Muolaasta, hänen äitinsä Kivennavalta. Isä oli Kurkijoelta, kuten koko sukunsa. Paljonhan täällä on kivenappaisii ja kurkjokkoisii :)

Vierailija
25/35 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni vanhemmat olivat Suojärveltä kotoisin.

Vierailija
26/35 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tottahan tuo onkin, mulla on isäni (ja mammani luonne). Itse olen käynyt kerran, muistaakseni -89 isäni kotipaikalla Jääskessä. Tuo on todella kaunista seutua, pystyn kyllä kuvittelemaan millainen se oli ennen sotia. Nythän siellä ei enää ollut kuin talon kivijalka näkyvillä ja navetan kivijalasta osa (vai oliko se toisinpäin? En nyt enää muista).

Mammani ei sinänsä muistellut evakkoaikoja, luultavasti liian rankkaa. Pappa oli rintamalla ja mamma joutui lähtemään neljän lapsen kanssa evakkoon (tai oikeammin kolmen, koska isäni vanhin veli oli 19v, kun muilla tuli viimeinen lähtö ja hän lähti Lapinsotaan), pienin oli pari vuotias, toiseksi nuorin viitisen vuotta ja kolmas 11v.

Isäni muistaa evakkomatkalta sen, että mukaan otettiin kaksi hevoskuormallista tavaraa ja hän istui kolme vuotta ja kuusi vuotta vanhempien veljien kanssa toisen kuorman takana ja katsoivat kuinka idän taivaanranta punoitti ja tykkien jyly kuului selvästi.

Muistan myös kuinka isäni serkku kertoi kuinka hän ja hänen äitinsä + pari vuotta vanhempi isoveli olivat joutuneet Elisenvaaran pommituksiin.

Ap

Vierailija
27/35 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappa-vainaa oli Viipurista.

Vierailija
28/35 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on 3/4 karjalaista isovanhempien kautta. Kuolemajärveltä ja Uudeltakirkolta.

Suvun mailla en ole koskaan käynyt, mutta kyllä se karjalainen verenperintö elää yhä minussakin voimakkaana, vaikka olen koko ikäni Länsi-Suomessa asunut. Nin paljon on lapsesta asti kuullut juttuja Karjalasta, että sitä selkeästi tuntee olevansa kotoisin osaksi täältä ja osaksi sieltä.

Kun tuo karjalaisuus on siirtynyt minun kohdallani siis jo kolmannessa polvessa eteenpäin vaikkei Karjalassa asutakaan, niin jännää nähdä, siirtyykö karjalainen identiteetti osaksi myös lapsille sitten joskus.

Vierailija
29/35 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttei Karjalan, vaan pohjoisempaa.

Vierailija
30/35 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös 3/4 karjalainen ja sen kyllä huomaa. Olen eloisa, puhelias ja iloinen:) Äitini vanhemmat olivat Muolaan Punnuksesta ja isäni äiti Kanneljärven kirkolta. Isän isä aito satakuntalainen, mutta onneksi olen perinyt vahvat karjaliset pirteet.

Olen käynyt kotiseutu matkalla karjalaan viitisen kertaa ja aina matkat ovat olleet mukavia ja ihmisten haastamista on mukava kuunnella. Lapsenikin aion sinne viedä kunhan vielä kasvavat.

Karjalaisuutta olen koittanut myös lapsilleni siirtää, käymme karjalaisilla kesäjuhlilla ja osallistumme paikallisen karjalaseuran toimintaan mm. pikkujouluihin. Harmittavan vähän mukana näkee nuorta porukkaa ainakin meidän seurassa.

Vierailija
31/35 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin äitini muutti Viipurista Tampereelle jo ennen kuin Viipurista oli aivan pakko lähteä. Muut sukulaiset lähtivät, kun oli pakko. Yrittivät vielä palata Viipuriin jossain vaiheessa, mutta koti oli pommitettu hajalle. Olisin todella kiinnostunut Viipurista ja Karjalasta, mutta mummini on kuollut aikoja sitten. Mummin valokuva-albumeja on kuitenkin säästynyt sota-ajasta ja Viipurista.

Vierailija
32/35 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi (en muista ikää), kun joutuivat evakkoon. Mistähän kylästä olivat kotoisin... en muista.

Itse olen kyllä kaikkea muuta kuin eloisa ja puhelias... :/

Vierailija
33/35 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mummini ja ukkini ovat Sortovalasta tai ainakin mummi on sieltä ja ukki jostain lähistöltä. Itse olen iloinen, eloisa ja puhelias, mutta en ole koskaan ajatellut, että se johtuisi osittain karjalaisista sukujuuristani.

Vierailija
34/35 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muolaalaiset juuret. Kotiseutumatkoilla on käyty ja sukulaisten kanssa pidetty Karjalaa elossa muistoissa.

Vierailija
35/35 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on Viipurista.

Lähti perheineen evakkoon juuri ja juuri kouluikäisenä. Oli sotalapsena Ruotsissa 2 kertaa. On yhä peruspositiivinen ihminen, ei muistele menneitä pahalla.

Itse en ole juurikaan karjalaista luonnetta perinyt.