Mikä auttaa kestämään synnytyskivun?
Kommentit (25)
sekä ennen kipujen pahenemista vesisuihku, kauratyyny ja selkää hierova mies.
Sun pitää itse kattoa omalta osaltasi, millaseksi oma synnytyksesi muodostuu ja miettiä eri vaihtoehtoja sitten sen mukaan. Voihan olla, että sä olet ns. luomusynnyttäjätyyppiä. Lue, perehdy, tutki asiaa etukäteen eli valmistaudu. Mieti eri vaihtoehtoja etukäteen, että voit sitten tositilanteessa valita niistä. Synnytysvalmennuksiin (eli perhevalmennuksiin) osallistuminen ja synnytyssairaalaan tutustuminen oli mielestäni todella hyödyllistä. Ja synnytysasioista puhuminen synnyttäneiden ystävieni kanssa.
sellaiselta s pahin kipu minusta tuntui, tosi repivää. Mulla meni vedet ensin, joten en tiedä minkälaisia supparit olisi olleet vesien kanssa, paljonkin pehmeämpiä?
yllätyin siitä ettei ollutkaan niin paha kuin aina julistetaan. Minusta se on jopa kivaa, siis synnyttäminen. Minulla auttoi kohdunkaulanpuudutus ja sitä ennen keskityin kipuun ja mielessäni ajattelin että se on vain kipua, se on vain kipua. Tosin minulla ei kivut mitään kauheen pahoja koskaan ollutkaan.
Keskityin ajatukseen että supistus sattuu kun kohtulihas ei saa happea ja siksi pitää hengittää mahdollisimman syvään. Ja supistusten välissä rentoutua. Pahimmilla hetkillä ajattelin polkevani fillarilla tosi jyrkkää mäkeä ylös ja jos lopetan hengittämisen, vauhti loppuu. Mutta se nyt oli vaan mun mielikuvani, jolla sain keskityttyä.
Ponnistuskipuun auttoi sitten ajatus, että mitä enemmän/ tarkemmin/ voimakkaammin ponnistan, sitä lähempänä synnytyksen loppu on.
Tarkoitan siis ihan konkreettista tietoa. Mulla ainakin auttoi se, että tiesin koko ajan, missä mennään ja mitä tapahtuu.
Konkreettisista keinoista nyt ei voi sanoa sen kummempaa, ne on yksilöllisiä. Mikä ihan varmaan auttaa, on se, että yrität pitää lihaksesi rentoina kivusta huolimatta. Keskittyminen rentona olemiseen vie ajatukset kauemmas kivustakin. Tsemppiä synnytykseen!