Te Synnyttäneet....
Söittekö supistuksiin kotona särkylääkettä? - Mitä? - Oliko apua?
Jos synnytys käynnistyy lapsiveden menolla täytyykö sairaalaan lähteä heti?
Kommentit (28)
alkanut aina lapsivedellä ja heti lähtenyt sairaalaan, veden alkamisesta aina syntynyt 6 h sisään.
Joo, kirjoitin vähän hassusti, että kotona voisi olla niin kauan kuin ilman lievitystä kestää, koska tietysti kaikki eivät sairaalassakaan ota lääkitystä. Lähinnä tarkoitin sitä oman kehon kuuntelua, eli meillä ainakin annettiin valmennuksessa ohjeeksi, että kotona voi olla 'niin kauan kuin siltä tuntuu'... Itse ainakin huomasin laskemattakin, milloin supistukset oli niin napakoita ja usein, että tuntui paremmalta lähteä.
Supistukset on kyllä niin kipeitä, että ei parasetamolista ole mitään apua. Ja omalla kohdallani oikeat supistukset on sitten niin kipeitä, että ei ole paljoa jäänyt arvailujen varaan.
Mä olen aina "vastustanut" tuota ohjetta että ole kotona niin kauan kuin kestät! Jos sitä olisin jäänyt odottamaan, olisi varmaan molemmat syntyneet kotiin. Ekalla kerralla lähdin sairaalaan kun supisteli noin 3 minuutin välein, mutta ne eivät olleet mitenkään kivuliaita. 4h kerkesin sairaalassa olla ennen kuin vauva syntyi. Tokalla kerralla taas supisteli samaan mallin, ei kivuliaasti mutta tiuhaan ja "tutulla tavalla". Tiesin että nyt "se on menoa" vaikkakin sairaalassa eivät osanneet sanoa onko synnytys käynnissä vai ei, 2.5h ennen kuin vauva oli ulkona! Eli jos ne kätilöt ei osaa sitä sanoa sisätutkimuksen ja käyrien jälkeen niin ei kyllä puhelimitsekaan!! Eli tosiaan kannattaa kuunnella omaa kehoa.
Yksi kotiin odottelemaan jäänyt kaveri synnytti kotona ja toinen oli jo 9cm auki sairaalaan päästyään eikä enää ehtinyt saada kivunlievitystä helvetillisiin kipuihin. Seuraavalla kerralla lähti ajoissa...
panadolia alkuun. Alkanut sellasella jomotuksella johon Panadol auttoi. Mitään muuta kivunlievitystä en sitten olekaan ottanut.
niin kauan kuin kestän vaan olla. Ja hyvin olen kestänyt, molemmilla kerroilla sairaalaan kun 8cm auki ja lapsi syntynyt 2h sisään. Lievityksiä ei ole ehitty ottaa enkä olisi niitä halunnutkaan. Jos kolmas lapsi vielä tehdään niin tarttee kyllä lähtee aika hätäseen lähteä koska kakkonen syntyi 5h kuluttua ekoista supistuksista.
Niin ja olen ottanut Panadolia kotona.
että vasta sairaalassa voidaan vauvan vointia seurata!! Eli senkään tähden en itse kärvistelisi kotona liian pitkään.
Esikoisen sydänäänet heikkenivät synnytyksen alkuvaiheessa, onneksi olimme jo valmiiksi sairaalassa emmekä kotona odottamassa supistuksien tihentymistä!
Kuten neuvolassa sanottiin, ei sinne sairaalaan tarvitse mennä pelkästään ponnistamaan, kyllä sairaalan pitää hoitaa koko synnytys.
HETIhän tarttee lähteä jos lapsivedessä on vihreää! Silloin jätetään kahvi jäähtymään kuppiin jos juot just silloin kahvia.
Muuten kahvia voidaan juoda loppuun ja lähteä rauhassa sairaalaan.
Muistaakseni esikoisesta synnytysharkoissa kätilö kertoi että joskus on ollut naisia vierailulla naapurikunnassa ja vedet mennyt, tarkistaa alapään kunnon vieraassa sairaalassa ja on saanut luvan mennä kotisairaalaan.
20