G: Omituisinta, mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?
Kommentit (676)
Musta on kanssa hämmentävää, miten moni on täällä kertonut kiusaantuneensa hintojen kyselystä. Voisin kuvitella että itse teen sellaista mennessäni jonnekin, missä keskustelu ei suju aivan omalla painollaan. Sitten aletaan puhua siitä mikä ympärillä näkyy: kiva kirjahylly, mitäs kirjoja te luette, onpas makee lamppu, mistä noita saa ja paljon maksoit. Tuossa on yleensä takana sitä, että itse saatan etsiä vaikka lamppua ja jos hinta kuullostaisi hyvältä niin voisin harkita... ja myös jutun juurta sitten siitä lampusta ettei tarvii olla ihan hissukseen.
Mutta mistähän sitten voisi jutella, jos tämä on tungettelevaa... No, jotkut vanhemmat ihmiset kysyvät aina: olettekos olleet terveenä. Pitäisiköhän siitä ottaa mallia;)
jossa isäntäväki alkoi syödä pizzaa, mulle ei tarjottu palastakaan. Ei edes kysytty haluanko, ja aliasta pelattiin saman pöydän ääressä. En tarkoita että olisin nälkään kuollut mutta se oli mun mielestä niin epäkohteliasta että mua hävetti niiden puolesta.
Mulle ei olekaan sitten kovin kummoisia vieraita kai ollut kun en muista mitaan kummallisuuksia!
Asun ulkomailla ja huomaan, etta tavat on tosiaan erilaiset. Taalla ei koskaan kukaan tulisi hakemaan takaisin tai veisi kotiinsa syomattomia tai juomattomia tarvikkeita. Pain vastoin, tuodaan yleensa paljon ylimaaraistakin. Itse asiassa mieheni vahan ihmetteli kun kylaamme syomaan tullut pariskunta (vaimo suomalainen) ei tuonut mukanaan edes viinipulloa.
Taalla ei myoskaan oteta ikina mukaan lakanoita tai pyyhkeita vaan isantavaki tarjoaa nama aina. Alussa kylailessani olin aina tosi ujo, mutta nyt olen tottunut siihenkin, etta varsinkin sukulaisten luo mennessaan, kaapeista voi ottaa mita vaan tarvitsee, mukaan lukien syotavat ja juotavat. Ja kylla taalla tullaan kylaan usein ilmoittamatta (mika hairitsi aluksi suunnattomasti) mutta toisaalta ei kukaan odota saavansa mitaan ihmeellisia tarjottavia, muuta kuin juotavaa nyt on kohteliasta tarjota.
Meilla appi ja anoppi asuvat taalla joskus monta viikkoakin, mutta aina anoppi siivoaa ja laittaa ruokaa, kay kaupassa, pesee pyykkia ym. ja appikin korjailee ja nikkaroi jos pyydamme hanen jotain tekemaan. Olen niin tottunut tahan, etta itseani se ei hairitse, pain vastoin - saan itse relata!
olin vuosia sitten ristiäisissä...
SITTEN meni joku vuosi väliä ja selvisi, että toiselta puolelta sukua naispuolinen isovanhempi oli ne sitten humalapäissään sieltä sitte ottanu mukaansa.että sellaisia isoäitejä
ristiäisissä humalassa???
alkoholistia ei kiinnosta mitkä ne juhlat on! aina on hyvä syy ottaa taskumatti mukaan.
ja harvoin mummoja otetaan varpajaisiin mukaan, ainakaan meilläpäin =)
ja jonka kotia haukuttiin vetoamalla siihen, että ei osaa valita mitään, kun ei ole lapsia, vastaa...
En mielestäni sanonut viestissä, etten kommentoinut ko. asioihin mitään?
Tuo "et osaa mitään valita kun ei sulla ole lapsia"-tyyppi jatkoi siitä huolimatta, että muutaman kerran kipakasti huomautin hänelle asiasta. On sen tyylinen ihminen, että on mielestään aina oikeassa. Ei siis lopettanut, vaikka sanoin tiukasti eri tavoin. Huoh.
Ja 6 viikkoa luonani majailleet... He tulivat ulkomailta todella tiukalla budjetilla. Olin Suomessa ainoa, jonka he tunsivat ja minusta oli kiva nähdä heitä pitkästä aikaa, joten en heitä ulos heittänyt. Ihmettelin vain hiukan ja ajattelin sen olevan kulttuurieron ja voivani sitten joskus vastavuoroisesti vierailla heillä täydellä ylöspidolla... jossain vaiheessa sanoin kyllä, että voisitteko käydä kaupassa, kun minulla on rahat loppu. He vastasivat, että eivät he tapaa syödä kotonakaan iltaisin... Mutta aina siis tein itselleni ruokaa iltaisin ja kyllä se heille maistui silloin. No, mitäs pienistä ;) .
majailla kämpässään 6 viikkoa sanomatta mitään? tai olla kommentoimatta toisen haukkuja kodistaan.
Muutenkin ihan hyväksikäyttöä tossa viestissä.
Ja vielä kun kerrostaloissa yleensä on kiinteä vesimaksu niin tyttölle ei välttämättä kukaan ole koskaan edes kertonut ettei suihkussa voisi olla niin kauan kuin huvittaa.
Tyttären kaveri oli meillä yökylässä viikonlopun, kyseessä on 15-vuotias tyttö. Tää kaveri meni suihkuun ja valehtelematta lotras siellä ainakin puoltuntia :)
Mä oikeesti ajattelin että kohta kyllä loppuu lämmin vesi. No, sinänsä ymmärettävää kun on kyse ton ikäisestä ja kaverista joka asuu kerrostalossa ja ilmeisesti heillä on vesi ilmaista?
no ite olisin ainakin ihan tyytyväinen, ku tietäsin, etteivät käytä meidän käsipyyhettä pyllylpyyhkeenä... :)
Mina olisin tehnyt vain itselleni ruokaa ja sitten sanonut, etta luulin, ettette syo kotonakaan, joten en sitten tehnyt niin etta olisi riittanyt teille.
... jossain vaiheessa sanoin kyllä, että voisitteko käydä kaupassa, kun minulla on rahat loppu. He vastasivat, että eivät he tapaa syödä kotonakaan iltaisin... Mutta aina siis tein itselleni ruokaa iltaisin ja kyllä se heille maistui silloin. No, mitäs pienistä ;) .
Niin, ja sanoisin viela noihin hoihinkin edellisiin, etta minusta on ihan kohteliasta siirtaa sivuun tai nostaa ylemmas esim. lasisia koriste-esineita kun tuo lapsiaan kylaan. Tiedan etta ne kiinnostaa lasta aina eniten eika ole kivaa sitten selitella jalkikateen tai joutua maksamaan niista...
Mutta mä itse kerran kylässä ollessani sain katsoa vierestä kun emätä joi kahvia, mulle sitä ei edes tarjottu.
Oltiin sovittu että menen heille kylään. Kahvi oli keitetty jo aikaisemmin, kaveri vaan tokaisi että, "oho, tässä on näin vähän kahvia enää" ja kaatoi itselleen ne mukiin. Ei edes vaivautunut keittämään lisää.
Tää sama kaveri on tehnyt kerran aikaisemminkin vähän vastaavan jutun. Silloinkin mä menin heille soviutsti kylään, mulla oli silloin vielä lapset mukana. Emäntä oli tullut vähän aikaisemmin kaupasta ja siinä samalla poikennut mäkkärissä. Oli ottanut ruuat mukaan. Siinä minä ja mun lapset sitten katsottiin kun emäntä lapsineen söi ateriat nassukaansa. En muista sainko silloin kahvia.
Mulla on ystävä, joka asuu toisella puolella Suomea ja viipyy pari kolme päivää kerrallaan. Hän on aika sotkuinen ja persoonallinen tyyppi. Hän esim. liikuskelee pitsialkkareissaan ihan vapautuneesti meillä mieheni nähden (häpykarvat tursuavat). Hän on myös jättänyt likaiset alkkarinsa puhtaiden pyykkiemme viereen pyykinkuivaustelineeseen lojumaan.
Toinen outo kokemus, joka tulee mieleeni: olin viettämässä iltaa aikaa sitten baarissa exäni kanssa ja mukaan tuppautui exän kaveri. Tuo kaveri kertoi kärsivänsä burn outista. Hän halusi tulla meille yöksi. Laitoin patjan lattialle. Mies sitten alkoi vimmaisesti tutkia levykokoelmiamme ja vaati ehdottomasti, että laitetaan tietty levy soimaan. Musiikkia ei saanut sammuttaa koko yönä. Ei tullut juuri nukuttua... Taisi olla aika ahdistunut kaveri.
olen itse sitä "tyyppiä", joka menee auttamaan keittiöön. olen ollut perheissä töissä, ja se on jotenkin jäänyt päälle, etten vaan yksinkertaisesti kehtaa vaan istua ja katsoa, kun kyläilypaikan rouva laittaa vaikka 10 hengen porukallemme(meidän ja heidän perhe) ruokaa.
Yleensä seuraavana aamuna yritän nousta ekana lasten kanssa aamiaiselle, jotta em. rouva saisi nukkua edes vähän pidempään, kun on kuitenkin joutunut meidän vieraiden kanssa valvomaan (yleensä) tosi myöhään.
Asun ulkomailla ja meillä käy usein vieraita, jotka viihtyvät turhankin hyvin.
Muutama vuosi takaperin kutsuin hyvän ulkomaalaisen ystäväni meille viikoksi sillä aikaa kun hänen taloaan remontoitiin. Lupasi vielä auttaa ja kokata. Mies viipyi kolme viikkoa, kävi joka päivä ainakin kaksi kertaa suihkussa ja jätti pyyhkeitä homehtumaan kasoihin. Myöhemmin löysin myös vierashuoneesta homeisia astioita, karkkipapereita yms. Eipä muuten auttanut kertaakaan kotitöissä mutta toi sentään kerran pizzan illalliseksi :)
Meni kauan, ennen kuin jaksoin vastata tyypin puheluihin. Toissapäivänä soitteli taas ja juteltiin niitä näitä. Enää ei ole tervetullut meille koska en tiedä lähteekö enää pois :) joten jos tavataan se tapahtuu ravintolassa yms. paikassa.
Hyvää uutta vuotta avlaiset!
ja että laipomukset voi mennä pieleen, menee mullakin joskus. Ja hieno ajatushan on leipoa itse, mutta jos ne leipomukset on sitten täysin syömäkelvottomia, niin en niitä kyllä vieraille lähtisi kantamaan. Siinä vaiheessa mä nöyrtyisin ja kävisin kaupan kautta hakemassa pari valmista patonkia sieltä.
illanvietosta ystäväporukan kanssa nyyttäriperiaatteella. Yhden pariskunnan piti tuoda patonkia ja juustoja. He olivat sitten leiponeet itse sämpylöitä ja onnistuneet jotenkin pilaamaan ne täysin. Sämpylät olivat aivan kivikovia ja täysin syömäkelvottomia. "Juustoja" osioon toivat yhden rasian pirkka sulatejuustoa. Silloin opin, että emäntänä ei voi aina luottaa siihen nyyttäriperiaatteeseenkaan...
Nyyttärit kaveripariskuntien kanssa mökillä pe-su, josta 20km lähimmälle kioskille, joka auki klo 12-20... Oli sovittu, että he kaksi tuovat koko porukalle viikonlopuksi (12hlö) perunat, salaattitarpeet, lisäksi niin paljon juomavettä kuin pystyvät (ei vesijohtovettä eikä kaivoa!). Tuli 2kg perunoita, 3l limsaa, 2 salaattinippua, 500g tomaattia, 1 kurkku ja 1l vettä... Eli sinne kioskille sitten kaahattiin jo laauantaina klo 12 kun kaikki heidän vastuullaan ollut oli jo syöty pe-illallisella :D Heillä olikin sitten rahat niin loppu, eivät voineet osallistua kioski-ostoksiin enää. Olisi ollut kiva tietää etukäteen, että he ovat täysin rahattomia.
että kaikilla ei ole lahjakkuutta keittiöasioissa. Ei kaikki tiedä, kuinka paljon esim. 12 hlöä syö perunoita. Ja nuo sämpylänleipojatkin olivat varmasti ihan parhaansa yrittäneet. Nyyttäreillekin varmaan kannattaisi ihan sopia että kuinka monta kiloa perunoita jne, ettei sitten tule näitä ikäviä yllätyksiä. Itselleni ei ole kovin kamalia vieraita kohdalle osunut, mitä nyt pikkulapset ovat sotkeneet paikkoja ja tämä klassinen anoppi alkanut siivota meillä minun poissaollessani, "kun täällä on niin paskaista".
ja että laipomukset voi mennä pieleen, menee mullakin joskus. Ja hieno ajatushan on leipoa itse, mutta jos ne leipomukset on sitten täysin syömäkelvottomia, niin en niitä kyllä vieraille lähtisi kantamaan. Siinä vaiheessa mä nöyrtyisin ja kävisin kaupan kautta hakemassa pari valmista patonkia sieltä.
illanvietosta ystäväporukan kanssa nyyttäriperiaatteella. Yhden pariskunnan piti tuoda patonkia ja juustoja. He olivat sitten leiponeet itse sämpylöitä ja onnistuneet jotenkin pilaamaan ne täysin. Sämpylät olivat aivan kivikovia ja täysin syömäkelvottomia. "Juustoja" osioon toivat yhden rasian pirkka sulatejuustoa. Silloin opin, että emäntänä ei voi aina luottaa siihen nyyttäriperiaatteeseenkaan...
Nyyttärit kaveripariskuntien kanssa mökillä pe-su, josta 20km lähimmälle kioskille, joka auki klo 12-20... Oli sovittu, että he kaksi tuovat koko porukalle viikonlopuksi (12hlö) perunat, salaattitarpeet, lisäksi niin paljon juomavettä kuin pystyvät (ei vesijohtovettä eikä kaivoa!). Tuli 2kg perunoita, 3l limsaa, 2 salaattinippua, 500g tomaattia, 1 kurkku ja 1l vettä... Eli sinne kioskille sitten kaahattiin jo laauantaina klo 12 kun kaikki heidän vastuullaan ollut oli jo syöty pe-illallisella :D Heillä olikin sitten rahat niin loppu, eivät voineet osallistua kioski-ostoksiin enää. Olisi ollut kiva tietää etukäteen, että he ovat täysin rahattomia.
että kaikilla ei ole lahjakkuutta keittiöasioissa. Ei kaikki tiedä, kuinka paljon esim. 12 hlöä syö perunoita. Ja nuo sämpylänleipojatkin olivat varmasti ihan parhaansa yrittäneet. Nyyttäreillekin varmaan kannattaisi ihan sopia että kuinka monta kiloa perunoita jne, ettei sitten tule näitä ikäviä yllätyksiä. Itselleni ei ole kovin kamalia vieraita kohdalle osunut, mitä nyt pikkulapset ovat sotkeneet paikkoja ja tämä klassinen anoppi alkanut siivota meillä minun poissaollessani, "kun täällä on niin paskaista".
Juu, tuosta olen kyllä samaa mieltä. :)
t.153
Joka ei koskaan tarjoa muuta kuin kaljupääkahvit vaikka olisimme muutaman tunnin kutsuttuina uuttavuotta istumaan.
En ikinä kehtaisi olla tarjoamatta mitään. Kun kutsumme ihmisiä kylään niin ensimmäisenä mietin ruokalistaa ja herkkuja joita heille tarjoamme (myös tälle ko. pariskunnalle).
meillä oli sovittu että sotetaan tuttavapariskunnan kaa ruoat puoliksi
kun mennään meidän mökille....kaupassa sitten he eivät tarvinneetkaan suurin piirtein mitään omasta mielestää...eivät edes grillimakkaraa...ja sitten mökillä söivät meidän makkarat. mä oin raskaana ja oksensin ja olin kipeä...niin vieraat hoidatti omat lapset mun miuehellä ja oli vihasia kun ei tullu ruokaa nopeasti...ei ukko parka pystynny hoitaan yhteensä 6 lasta ja pesee mökkioloissa perunoita heidän milestään tarpeeksi nopaa
Kutsuttiin 2 ystäväpariskuntaa meille grillailemaan, tarkoitus oli pistää kauppalasku 3 osaan. Kaupassa ollessa 1 pariskunta kieltäytyi kaikesta kun olivat mukamas laihiksella, kotiin päästyä olivat kovasti syömässä meidän pihvejä. Mieheni sanoi suoraan että pihvejä on varattu jokaiselle ruokailijalle yksi, grillimakkaroita kaksi, mutta salaattia riittää jos vaan tahtovat. Eivät tahtoneet ja istuivat sen jälkeen naama nyrpeänä loppuillan. Ärsytti suunnattomasti kun jo kaupassa tarjouduttiin maksamaan heidänkin ruokansa (epäiltiin heidän olevan vähävaraisia) mutta ehdottomasti kieltäytyivät.
eräs pariskunta tuli 3v lapsensa kanssa kylään. Olimme pihassamme ja lapset juoksentelivat nurmikolla ja joka paikassa. Yhtäkkiä heidän lapselleen tuli vessahätä ja lähtivät käymään sisällä. Aloin kummastella kun heitä ei kuulu takaisin ja menin sisälle katsomaan. Siellä mamma istui toisen lapsemme huoneessa ja katseli kun poikansa hyppi multaisilla kengillä lapsemme petissä (joka oli jäänyt petaamattakin)...mamma vaan katseli!
Mieheni sanoi suoraan että pihvejä on varattu jokaiselle ruokailijalle yksi, grillimakkaroita kaksi, mutta salaattia riittää jos vaan tahtovat. Eivät tahtoneet ja istuivat sen jälkeen naama nyrpeänä loppuillan.
Minua olisi nolottanut vetää siinä neljän hengen voimin neljää pihviä ja kahdeksaa makkaraa, kun yhdet saisivat tyytyä salaattiin. Kai niille huonokäytöksisille köyhille olisi voinut makkarat tarjota?
Noh, en tiedä, ei ole tapana jakaa ruokakuluja muutenkaan. Kutsuja maksaa, ellei sitten ole siitä kyse, että kyläily on täysin yksipuolista.
Joo, kyllä täällä monesta jutusta on itsensä tunnistanut:D. Mutta ihan kiltti ja kultainen ihminen oikeasti olen;).
Mun sukulaiseni eivät tietenkään ole mulle vieraita, mutta kummallista käytöstä heiltä kyllä löytyy. Rasittavin on siskoni, jonka täytyy aina päivitellä miten paljon tavaraa meillä on tai miten sotkuista meillä on, ellemme ole juuri siivonneet - tiedän että hän on itse hyvin sotkuinen, mutta noista kommenteista iskee silti kauhea paine nuolla paikat puhtaaksi ennen hänen vierailuaan!