G: Omituisinta, mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?
Kommentit (676)
Mä teen JUST noin. Mulla on 1,5-vuotiaat kaksoset, joista toisella kehityshäiriö. Toinen vaihtoehto on, että en lähde mihinkään. Noh, en ole kyllä koskaan ottanut paineita. Olis varmaan eri asia, jos lapsia olisi vain yksi.
Meillä ei ollut vielä omia lapsia, kun yksi sukulaispariskunta vieraili 1-vuotiaansa kanssa. Järjestivät heti meidän kämpän uuteen uskoon. Kaikki lasi- ja koriste-esineet kerättiin kaappeihin ja kantoivat mm. olohuoneesta pöydän keittiöön lieden eteen, ettei lapsi pääse kääntämään levyjä päälle, meillä kun ei ollut sellaista turvaritilää liedessä.
Ajattelin silloin, että en ehkä ymmärrä lasten kanssa elämisestä mitään, mutta että itse en kyllä noin tekisi. Kyllä jokaisen koti on siellä asuvien sisustama, ja vieraat vahtikoot lapsiaan, ettei mitään mene rikki. Silloin yritin ajatella, että ehkä ymmärrän asian sitten, kun on omia lapsia. Nyt on lapsia, mutta en silti ikinä käyttäytyisi noin missään.
No siinä appiukko veteli tirsoja sohvalla ja anoppi puhui about kaks tuntia itsestään.. :D
se, että kyläpaikassa pitäisi aina olla avustamassa emäntää. Kun itse kutsun vieraita, minä emäntänä laitan ruuat ja huolehdin siivoamisesta etukäteen ja vieraiden lähdettyä. Toki, jos on iso määrä vieraita, tai sovitaan että tehdään yhdessä ruokaa, niin sitten apu on tervetullutta.
Anoppini jäkättää joka kerran kun menemme sinne kylään, että minä en auta häntä. Siis minun pitää auttaa, mieheni saa istua sohvalla katsomassa telkkaria, minun pitää kattaa pöytää ja sekoitella salaatteja. Kun olin viimeksi raskaana, minulla oli todella alhainen hemoglobiini ja siitä syystä olin erittäin väsynyt. Anoppi kutsui meidät kylään ja alkoi moittia minua että hoidatan lapseni toisilla, kun pyysin miestäni viemään esikoisemme potalle!!! Lisäksi rähisi minulle etten ikinä auta häntä. Suivaannuin siitä niin, etten ole enää sinne mennyt, mies on käynyt lapsien kanssa. Anoppi ei myöskään meillä kylässä ollessaan osallistu muuten kuin arvostelemalla kaikkea mitä teen ja toistelee vain lausetta "naisen osa on palvella miestään ja hoitaa lapset". Voi hyvää päivää!
Normaali ihminen olisi luullut että tässä ne tarjottavat sitten olikin ja alkavat tehdä lähtöä. Miniä tekee törkeän etikettivirheen ja sitten vetää pavun takaraivoon asti. Voi appiparat!
Eli kyseessä juhla-ateria = enempi vaivaa laittamisessa kuin tavallisessa ruuassa. Noh... olin siinä päivän valmistellut, anoppi ja appi tulivat hyvissä ajoin. Tulokahvien jälkeen appiukko paukasi: "Eiköhän sitten lähdetä jo."
Oikeesti tekivät lähtöä ilman ruokaa vaikka nimenomaan oli kutsuttu syömään. Mullahan meni herne oikein takaraivoon asti ja huomattuaan, että osu ja uppos, ne sit jäi kuin jäikin syömään. Mä en pystyny itse raivoltani syömään palaakaan.
ja että kertoi myös selvästi että ruoka on valmis hiukan myöhemmin.
Normaali ihminen olisi luullut että tässä ne tarjottavat sitten olikin ja alkavat tehdä lähtöä. Miniä tekee törkeän etikettivirheen ja sitten vetää pavun takaraivoon asti. Voi appiparat!
Eli kyseessä juhla-ateria = enempi vaivaa laittamisessa kuin tavallisessa ruuassa. Noh... olin siinä päivän valmistellut, anoppi ja appi tulivat hyvissä ajoin. Tulokahvien jälkeen appiukko paukasi: "Eiköhän sitten lähdetä jo."
Oikeesti tekivät lähtöä ilman ruokaa vaikka nimenomaan oli kutsuttu syömään. Mullahan meni herne oikein takaraivoon asti ja huomattuaan, että osu ja uppos, ne sit jäi kuin jäikin syömään. Mä en pystyny itse raivoltani syömään palaakaan.
Olin juuri saanut esikoiseni, kun toisella paikkakunnalla asunut ystäväni tuli oman vuosikkaansa kanssa meille yökylään. No, aamulla varhain tämä ystävä oli iloisesti keittänyt koko porukalle puurot, mikä sinänsä oli mainio asia, vaikken niin välitäkään siitä, että muut nukkuessani penkovat kaappejani. Samalla hän oli kuitenkin laittanut taskuunsa kolme itselleni ostamaa suklaapatukkaa, jotka olivat kuivaruokakaapissa. Mainittakoon, että olin tuolloin tosi köyhä ja suklaa harvinaista herkkua. No, en ole sen jälkeen voinut ystäväksi kutsua. Saamari, että pitää toiselta varastaa, vaikka varmasti olis varaa itsekin pari suklaata ostaa!
Joku vieraista oli pannut taskuunsa toisten lahjaksi tuomat 30 e, jotka olivat kukkien ja korttien yms seurassa eteisen pöydällä. Kyllä harmittaa. Ja joku oli samoissa bileissä ajanut porttimme (tiilisen) kumoon poistuessaan. Luulisi, että olisi voinut mainita asiasta. Kyllä ihmiset on kummallisia, ahneita ja itsekkäitä sikoja!
jonka vievät sitten lähtiessään pois.
Meillä kerran toi tuttavat sipsipussin illanistujaisiin. Syötiin yhdessä varmaan puolet siitä sitten lähdettiin jatkoille kaupungille. Seuraavana päivänä nämä tuttavat soittivat tulevansa hakemaan sen sipsipussin lopun. En kyllä ite olis viittinyt, mutta tapansa kullakin..
Tykkään itse hirveesti sipseistä, mutta tuo on jo liikaa...
joka meillä ollessaan, keittiössä seisoskellessaan selaa läpi pöydällä olevat postit. Laskut, kortit, kaikki...
Mutta meillä kävi Tuppewara konsulentti kutsuja pitämässä. Ennen kutsujen alkua ja vieraiden tuloa hän kiersi talon alakerran läpi ja suunnitteli mitä pitäisi remontoida ja miten. Kun hänen kommenttejen yhdeydessä kerroin mitä olimme suunnitelleet hän tyrmäsi meidän suunnitelmat ja kertoin kuinka pitäisi tehdä.
Lisäksi hän myös tiesi kuinka meidän lapset pitäisi hoitaa....
eräs ihan hyvä kaverini meillä käydessään alkaa aina suunnittelemaan mitä hän meillä remontoisi . Hän esim. viimeksi ehdotti, että voisimme purkaa vaatehuoneen ja olohuoneen välisen seinän, jotta saamme lisätilaa olohuoneeseen. Ja meillä on oikeasti todella iso olohuone. Sanoin, että me kyllä enemmän tarvitaan sitä säilytystilaa kuin paria lisäneliötä muutenkin tilavaan olkkariin. Seuraavaksi kaveri mietti, että meidän kannattaisi purkaa yksi keittiön seinä auki ja laittaa siihen seinälle isot lasiset liukuovet. Kerran hän ehdotti, että jatkaisimme esikoisen huonetta isommaksi rakentamalla jatkopalan peltikattoisen autotallimme päälle. Kyseessä ihan normaalin kokoinen makkari, jossa ei mitenkään ahdasta. Ihan kiva, että kertoo ideoitaan, mutta tulee tunne, että onko meidän talo hänestä aivan mahdoton tälläisenään. Ja noi ideat on yleensä kaikkea muuta kuin käytännöllisiä ja kehityskelpoisia.
Ja selitän syyn. Ja yritän siivota parhaani mukaan kamat paikalleen. En mä nyt mitään huonekaluja siirtele, lähinnä koriste-esineet pois taaperoiden ulottuvilta.
Mä teen JUST noin. Mulla on 1,5-vuotiaat kaksoset, joista toisella kehityshäiriö. Toinen vaihtoehto on, että en lähde mihinkään. Noh, en ole kyllä koskaan ottanut paineita. Olis varmaan eri asia, jos lapsia olisi vain yksi.
Meillä ei ollut vielä omia lapsia, kun yksi sukulaispariskunta vieraili 1-vuotiaansa kanssa. Järjestivät heti meidän kämpän uuteen uskoon. Kaikki lasi- ja koriste-esineet kerättiin kaappeihin ja kantoivat mm. olohuoneesta pöydän keittiöön lieden eteen, ettei lapsi pääse kääntämään levyjä päälle, meillä kun ei ollut sellaista turvaritilää liedessä.
Ajattelin silloin, että en ehkä ymmärrä lasten kanssa elämisestä mitään, mutta että itse en kyllä noin tekisi. Kyllä jokaisen koti on siellä asuvien sisustama, ja vieraat vahtikoot lapsiaan, ettei mitään mene rikki. Silloin yritin ajatella, että ehkä ymmärrän asian sitten, kun on omia lapsia. Nyt on lapsia, mutta en silti ikinä käyttäytyisi noin missään.
Saastuuko se lehti jotenkin, jos sitä lukee vessassa? Samoin joku oli kauhistellut sitä , että vieras kävi hakemassa kirjan hyllystä ja otti sen mukaansa vessaan. Vessassa lukeminenhan on nautinnoista suurimpia ;-)
Hetken sohvalla istuttuaan pyysi jotakin lehteä luettavaksi. Annoin sisustuslehden ja äijä paineli suoraan vessaan kakkoshädälle. Eipä tullut lehteä luettua sen jälkeen.. :S
Mutta en kyllä ymmärrä sitäkään, että joky vierailulla ollessaan painuu kirjan tai lehden kanssa vessaan :O
Ja selitän syyn. Ja yritän siivota parhaani mukaan kamat paikalleen. En mä nyt mitään huonekaluja siirtele, lähinnä koriste-esineet pois taaperoiden ulottuvilta.
kusi meidän sohvan!! Syytti meidän koiraa, vaikka koira ei ikinä sohvalle pissi saatika muutenkaan sisälle. Tämä ukko röhnötti koko yön siinä sohvalla joten mahdotonta koiran siihen olisi ollutkaan kusasta.
Kun ukko oli yöllä huomannut sohvan kusasseen niin hän oli vain siirtynyt kusisilla housuilla nukkumaan meidän maton päälle...
Aamulla kun homma minulle selvisi, laitoin ukon viemään kusemansa sohvatyynyt (istuin ja selkänoja) ja maton pesulaan! Lupasi onneks maksaa niiden pesun, mutta asiaa sillä äijällä ei enää meille ole!!
Mä olen kyllä kuvitellut ihan tosissani, että julkisesti nähtäville laitetut kortit on tarkoitettu luettaviksi. Luen aina tuttavien luona näkösälle laitetut joulukortit, matkoilta tulleet kortit ym. Laatikoita tai kirjoituspöytiä en tietenkään pengo, mutta jos kortit ovat vaikka pöydällä kulhossa tai hyllyssä esillä niin olen kuvitellut että ne on tarkoitettu luettaviksi. Jos ne on kiinnitetty jonnekin vaikka teipillä tai sinitarralla, niin katselen vain tai saatan kurkata avattavan kortin sisäpuolelle.
Minä olen pitänyt asiallisena sitä, että meidän vierashuoneen kylppärin kaapista löytyy shampoota, saippuaa, hoitoainetta, hammastahnaa, rasvoja, tampooneja, siteitä, kertakäyttöhammasharjoja, pyyhkeitä, kampoja jne. Aina vartavasten tarkistan ennen yövieraiden tuloa että kaikkea löytyy.
Erityisesti tamponeja, siteitä ja vessapaperia pitää löytyä joka vessasta aina, minusta ainakin olisi noloa mennä pyytämään jos yllättäen alkaisi vuoto. Tosin on meillä ollut niitäkin vieraita, jotka eivät ole itse uskaltaneet katsoa kaappiin, vaan ovat tulleet kysymään.
Itselläni kyllä on kylään mennessä toilettilaukku mukana kun kovin harvalla on yhtä hyvin varusteltu vieraskylppäri kuin meillä, mutta kyllä minä esim. saatan lainata isäntäväen shampoota ja saippuaa jos olen unohtanut ottaa shampoopullon mukaan saunaan tms.
Täällä on kyllä ollut tosi hauskojakin juttuja!
Itse kuulun niihin, joka raahaa juomatta jääneet juomansa takaisin kotiin. Siiderit on kalliita ja yleensä otan esim. illanistujaisiin niitä runsaasti mukaan kun koskaan ei tiedä miten pitkälle ilta venyy ja on ikävää jos juomat loppuu kesken. Tuttavillamme on yleensä korikaupalla kaljaa, jota kyllä saisi juoda, mutta kun ei uppoa. Sipsit ja limpparipullot jätän kyllä, ne eivät ole niin kalliita.
On myös tosi vaikeaa tietää mikä on kenenkin mielestä kohteliasta. Itse pidän itsestäänselvänä, että vieraalle annetaan pyyhkeet ja lakanat käyttöön, enkä siis itsekään raahaa niitä mukanani. Mutta kerran kuulin kun eräs kaverini haukkui toisen vieraansa käytöstä epäkohteliaaksi kun tällä ei ollut edes lakanoita mukana.
vessan kaappiin käydessään meillä pikaisesti vessassa. On todella utelias, joten tod. näk. kiinnosti, mitä kosmetiikkaa käytän.... Kaiken huipuksi oli kaapaissut aika tyyriistä voiteesta kunnon sormellisen (itse käytän spaattelia, kun otan rasvaa).
Ärsyttää, kun anoppi ja appi tuovat lapsiamme hoteistaan takaisin, sillä appi kömpsii kengät jalassa ympäri kotiamme. Varsinkin v*ttaa, kun olen yleensä lasten poissaollessa siivonnut kunnolla, pessyt lattiat ym. Kerran hän lampsi kengillään meidän keittiöön, istui pöydän ääreen ja alkoi lukea avonaisesta lehdestä, jonka minä jätin kesken (?).
Myös meidän appivanhemmat harrastavat hintojen kyselyä. Aina kysyvät, kun näkevät lapsilla vaatteita, että:"Onko tuo uusi? Paljonko maksoi? Mistä se on ostettu?" Epäilevät vissiin, että vaimo törsäilee heidän poikansa vaivalla ansaitsemiaan rahoja...
Tuttavat taas kyselevät kaiken hintaa/ostopaikkoja matkiakseen. V*ttaa, kun tavataan, niin aina tentataan, jotta voidaan hakea itselle samat kamat. Kyllä on huono mielikuvitus/maku ;)
Kun olin vielä sinkku eräs kaveri tuli kylään ja toi mukanaan oman tuttavansa jota en ollut aiemmin tavannut. Asuin omasta mielestäni erittäin kivassa vuokrayksiössö joka oli rempattu viimeisen päälle, toimiva minikeittiö ja hyvin säilytystilaa, kauniit materiaalit yms. Yksin asuvana en isompaa asuntoa edes kaivannut, kyse ei ollut kuitenkaan mistään koirankoppiyksiöstä. Tämä kaverin tuttu sitten kävi kyselemään asunnosta, oma vai vuokra, paljonko vuokra yms. Kauhisteli heti vuokraa (ison kaupungin keskustassa ei ole kovin halpaa mutta tämä oli tietoinen valinta minulle) ja sitten totesi että tässäkö tämä nyt on, eikö ole toista huonetta ja katseli ympärilleen jos jostain olisi ilmestynyt huomaamatta jäänyt huone. Useamman kerran sain sanoa että ei ole kuin tämä yksi huone, ja sitä taivasteli pitkään että miten nyt yksiössä voi asua, hyvä' tavaton kun ei ole edes makuuhuonetta erikseen jne. jne. Montako huonetta sitä yksi ihminen itselleen tarvitsee, outoa jos ei itseään kestä sen vertaa että yksiössä asuminen on mahdotonta kun ei pääse omaa itseään karkuun toiseen huoneeseen :P