Sairaala-sarjasta! Mitä mieltä olette sairaalan henkilökunnasta? Tai mitä muita ihmetyksen aiheita?
Minusta:
- kätilö Eva-Maria vaikuttaa välillä vähän tiukkikselta ja jotenkin on tunne, että saattaa olla kameroiden sammuttua aika ikävä/ilkeä työkaveri.
- Huomasitteko että jossain kohtaa sairaanhoitajakin puhui umpisuolesta vaikka, umpilisäkettä tarkoitettiin. Eipä ihme että maallikotkin luulevat usein että heiltä on leikattu umpisuoli, jos ammattilainenkaan ei kiinnitä käsitteisiin huomiota.
- Muiskauttiko se lastenkirurgi Satu-Liisa eilisen (ti 9.12)jakson lonkkaluksaatio(?)vauvalle suukon otsalle. Jos näin oli, onko teidän mielestänne ammatillista käyttytymistä? Minusta ei.
Muita mielipiteitä kyseisestä sarjasta, henkilökunnasta? Tai oletteko mahdollisesti jopa olleet sarjan henkilöiden hoidossa?
Kommentit (85)
tuntuu liian kylmäkiskoiselta, ei mitenkään empaattisen oloinen, gastrokirurgi mikä-se-nyt-oli on kyllä sympaattisen tuntuinen tapaus, samoin se ensiavun tumma nuori sh.
mutta se yksi mieslääkäri on aivan ihana :-)! Se kurkku- ja korvalääkäri vai mikä onkaan... En muista nimeä. On vaan jotenkin niin hurjan sympaattinen, olen aina miettinyt, että tuolle lääkärille haluaisin jos tuon alueen vaivoja tulisi.
Se Mikko vaikutaa kyllä vähän töykeeltä, mutta ainakaan se ei vedä mitään roolia kameroiden edessä kuin monet muut/kaikki sarjan hoitajat!!! Aito oma ittensä, siitä hatunnosto!!! Itse olen hoitoalalla, joten tiedän että aina ei jaksa olla hymy korvissa kaiken kiireen keskellä. Teeskentelyn ja epäaitouden kyllä potilaatkin huomaa.
Ja tosiaan aika epärealistinen kuva tulee tota sarjaa katellessa hoitajien työstä! On unohdettu sekavat, aggressiiviset ja delirium-potilaat tyystin. Kiirekään ei välity kyseisestä sarjasta millään tavalla!! Kyllä sitä duunivuoro painetaan tollasissa paikoissa useinkin ilman taukoja hiki otsalla!
Oispa mielenkiintoista nähdä "piilokamera-sairaala-sarja"! Hoitajat eivät tietäisi että heitä kuvataan! Taitaisi suurin osa materiaalista joutua sensuroituna roskikseen, koska valtaapitävät eivät haluaisi kaikkien nähtäväksi mikä on todellisuutta tämän päivän suomalaisissa sairaaloissa. Liian vähän hoitajia = hengenvaarallista!!!
Laittakaapa kommenttia tästä...!
sen korvalääkäri Janin vastaanotolla, tosin saattajana potilaalle, ei ehkä niin rento ja hauska kun sarjassa. Ainakin vastaanotto oli nopeasti ohi ja kyse oli syöpäpotilaasta
se kertojaääni puhui siitä, että sairaanhoitaja-Anun vastaanotolle saapuu potilaaksi kollega. Potilas oli lähihoitaja. Ei taida olla ihan kollega.
Ja se Anu kertoi sille potilaalle vielä sen vitsin, siksi kun potilas oli itsekin hoitaja, että mistä tunnistaa kun ihminen on hoitoalalla. Vastaus: kun jo kaupungilla tiiraa ihmisten suonia siihen malliin että niihin olis hyvä kanyloida. Tuskin ne lähihoitajat siellä kentällä paljonkaan kanyloi.
En nyt osaa ajatustani paremmin tuoda esille, mutta ehkä jakson nähneet tajuavat.
Minulla se vilahti silmien ohi jotenkin nopeaan. Antoiko se oikeasti sille päälaelle suukon? Minuakin jäi hämmentämään. Ei olis kyllä kovinkaan fiksua. Voihan olla, että vasta äidiksi tulleeksi tuo olisi tuntunut jotenkin "päällekäyvältä".
ja tosissaan pussaili vauvan joka kerta niin, että huulipunaa oli joka paikassa!!Lääkärinä ihan ok ja asiantunteva mutta tuo pussailu hiukan ihmetytti...
Ja nuo tuet olivat minusta paljon kivemman näköiset kuin hussin alueella on käytössä. Täällä on semmoinen jäykkä häkkyrä (alusta) jossa vauva makaa sammakkoasennossa. Mutta hoitotulokset vat hyviä. Jos ei vauvana korjata niin on myöhemmin tosi hankala korjata.
Minustakin se Satu-Liisa muiskautti suukon vauvalle. Ei ehkä kovin korrektia, mutta tosi mukava lääkäri muuten.
Kiire ei tosiaan juuri näy. Välillä joku pieni maininta asiasta. Mutta minusta ihan kiva sarja seurata!
Tiedoksenne että kyllä vaan lähihoitaja voi kanyloida, esim. ambulanssissa hoitajat ovat usein ensihoitoon suuntautuneita lähihoitajia.
Ja monilla osastoilla lähihoitajan työ ja sairaanhoitajan työ on täsmälleen samaa, esim. munuaistautien osastolla ja psykiatrisella suljetulla akuuttiosastolla työskennellessäni eroja ei ollut.
Tulisikohan kenties se kylmäkiskoinen kuva siitä että kameraa tungetaan naamaan juuri kun on se kuuluisa kiire.
Tiedoksenne että kyllä vaan lähihoitaja voi kanyloida, esim. ambulanssissa hoitajat ovat usein ensihoitoon suuntautuneita lähihoitajia.
Ja monilla osastoilla lähihoitajan työ ja sairaanhoitajan työ on täsmälleen samaa, esim. munuaistautien osastolla ja psykiatrisella suljetulla akuuttiosastolla työskennellessäni eroja ei ollut.
Itse olen sairaalassa töissä ja lääkäreitä myöten on ihmiset välillä niiiiin kiukkuisia että! Ja kiire hirveä ja stressi, tuolla ei mitään merkkejä näistä. Pinna kestää tilanteessa kuin tilanteessa.
Oikeasti lääkärit puhuu vielä paljon enemmän sinnepäin kun kätilös ei kuule. Ja heittää väliliin murretta/slangia tyyliin "se umpisuoli oli kyl inan verran tulehtunu". Ja lisäksi "se potilas joka näyttää luurangolta..." yms mukavaa.
eli pointti oli siinä että kyseinen potilas oli lähihoitajana kotipalvelussa, eli ei varmaan kanyloi. Eli sairaanhoitaja-Anun "vitsi" oli mielestäni jotenkin tökerö kun potilas ei kanyloi, vaikka hoitoalalla onkin.
Ja minusta tuossa tilanteessa lähihoitjaa ei voi sanoa kollegaksi vaikka samalla ollaankin, koska työtehtävät, työalue ja osaamistaidot ovat aivan erilaiset.
Mutta esimerkiksi jos vanhainkodissa työskentelee sekä sh että lähihoitaja, niin he ovat enemmän kollegoita koska työnkuvat on aikalailla samanlaiset.
on pussaillut vauvoja aiemmissakin jaksoissa, ilmeisesti tapa. Hiukan ihmettelen. Toisaalta toki ihanaa, että lääkäri oikeasti suhtautuu potilaisiin positiivisesti.
miten Heta-vauvan kohtalo esitettiin. Jotenkin annettiin muutamia viikkoja sitten olleessa jaksossa ymmärtää (implisiitisti), että vauva olisi kuollut. Näin ei kuitenkaan onneksi tapahtunut. Tuliko muille samanlainen tunne? Ihan kuin draamasarjoissa jännitystä pitkitetään, jotta saadaan katsojat tv:n ääreen.
on ennenkin näytetty, kun hän pussaa vauvaa.
Hänhän on kertonut kameroiden edessä, että on krooninen vauvakuume, mutta se helpottaa kun saa hoitaa toisten ihania vauvoja.
Hän myös "kultamussuttaa", mikä minun korvaani kuulostaa hiukan oudolta.
Itse olen ajatellut, että varmaan todellisuudessa joskus on kiire, mutta olen myös ihmetellyt monia tilanteita missä on porukkaa, kun pipoa. Esim. joku magneettitutkimus. Vieressä seisoo esim. 6 ihmistä. Kaikki osallistuvat tämän traumapotilaan hoitoon, mutta tarviiko niiden kaikkien seisioa siinä vieressä. kuvauksissakin? Eikö siksi hetkeksi löydy jotain muuta työtä.
Tämä vaan osuu silmääni, kun itse en työpäiväni aikana koskaan kerkeä moista "luppohetkeä" viettämään.
Mikko -Sarjan perusteella empatia kyvytön, ei osaa asettua potilaan tunnetilaan edes hetkellisesti. Rautainen ammattilainen hoitotaidoltaan, valitettavasti ihmissuhdetaidot ja sen kautta syntyvä ennakointi/hoitaja silmä puuttuvat kokonaan. Tyypillinen päivystyksen hoitaja tyyppi. "Potilaat tulevat tänne kiusallaan"-asenne.
Eva-Maria -Kätilönä ihan ok, eu julmetun empaattinen, mutta en laske sitä paheeksi. Myötätuntoa tuntuu kuitenkin löytyvän. työkaverina tuntuu ottavan paljon vastuuta, mutta osaako antaa tilaa muille? Löytyykö halua oppia oikeasti uutta työskentely tavoissaan?
Jan -Ärsyttävä, en tiedä miksi. Ei perustu ammatillisuuteen, vain oma mielipiteeni sarjan katsojana.
Sami -Empaattinen, ei nosta itseään jalustalle. Antaa tilaa muillekin ammattiryhmille sekä kollegoille. Helposti lähestyttävä, uskaltaisi kyselle "tyhmiä" kysymyksiäkin häneltä. Välillä liian lässyttävä ja rauhallinen pyhetyyli.
Satu- Lisa - Empaattinen, hyvä myötäelämisen taito. Pussailu ym. nieman epäammatillista, pitäisi ainakin olla "herkkänä" ettei loukkaa sillä lasten vanhempia. Työlleen omistautuneen vaikutelman antava.
Vastasyn. tehon sh (nimi?) - Kyllästyneen oloinen työhönsä, hohto hävinnyt? Hienoa, että hakeutuu uusien haasteiden pariin leikkuriin. Joskus antaa vähättelevän vaikutelman vauvojen vanhempien suhtautumistavasta tilanteeseen. Leikkaa toivon vanhemmilta, ymmärrän että vanhempien tulee ymmärtää realistisesti vauvan tila. Mutta jokainen lapsi on kehittyvä, oma yksilönsä, vammainenkin.
Ja kuinka vauva pestään/pepun pesu, jos niitä ei saa ottaa pois ollenkaan?
Eikö ne kostu, haise...