***TAMMIVAUVAT09 VKO 11***
Kommentit (80)
allergialapsen äitinä olen viimevuosina todella oppinut tietämään, mitä väsymys on. Toivotaan että sinun kohdallasi tilanne helpottaa mahdollisimman pian vauvan kasvaessa.
Itse olen tässä edelleen ihan huuli pyöreänä ihmettelemässä, kun tämän nykyisen vauvan kanssa on niin helppoa. Tuo meidän allergikkokin alkaa viimein näköjään nukkua paremmin. Tiedän kuitenkin, että luultavasti vielä monta takapakkia on sillä suunnalla tulossa. Tytön ruokavalio on edelleen hyvin suppea ja aina, kun yrittää laajennusta törmätään sinään. Pidän peukkuja ettei kenenkään tässä porukassa tarvitsisi ryhtyä allergiarumbaan vauvansa kanssa. Se todella syö voimavaroja - ja silti minä hullu vielä uskalsin aloittaa alusta. Joka päivä odotan selittämättömien itkujen alkua tai ihottumalänttejä vauvan iholla. Mutta ei vielä mitään sellaista ole ilmaantunut onneksi... toivottavasti jatkuisi yhtä hyvin.
Meillä ei muuten vieläkään ole se nimi lukossa... pappi keskiviikkona käydessään sanoi, että kyllä sen voi vielä sunnuntaina ilmoittaa ennen tilaisuutta. eli kova vääntö loppuun asti.
Voimia Eikkuli! Jos tuntuu ettei neuvolasta apua saa/ et halua sieltä pyytää niin kannattaa ottaa yhteyttä perheneuvolaan josko sieltä jonkinlaista apua järjestyisi. Jos univaje jatkuu pitkään, on siinä tosi isot riskit ja oikeasti sitten se kakola ei välttämättä kaukana ole...
Niinhän siinä kävi, että mullekin iski rintatulehdus. Toissa yönä piti ottaa särkylääke kun niin tissiä särki. Eilen 11 jälkeen alko palelemaan ja kuume nousikin sitten parissa tunnissa melkein sinne 39 asteeseen. Illalla kävin päivystyksessä ja 10päivän antibioottikuuri iski päälle. Neiti huusi illan ja alko nukkumaan vasta 01 jälkeen. Vissiin huomasi että minä olin tosi väsyny, niin sinnillä valvo ja huusi. Onneksi kaveri tuli meille yöksi, niin helpotti tosi paljon mun elämää. 5 aikaan heräsin kun vaatteet ja sänky oli läpimärät hiestä. Onneksi neitikäinen söi yöllä vain kerran pikasesti niin sain ainakin nukkua.
Pitää alkaa laittamaan neitiä nukkumaan, kun päiväunillekaan ei tahdo rauhottua. Normaalisti klo 11-11.30 alkaa päikkärit mutta eipä tietankään tänään kun äiti on kuumeessa eikä jaksais mitään ylimäärästä.
Rauhallista viikonloppua kaikki naiset!
Hömppä ja Aino 6vk 4pv
Minun esikoiseni heräili vauvana tunnin-puolentoista välein ja toinenkin harrasti sellaista käsittämätöntä yöähräämistä läpi yön-aina 2.5-kuiseksi asti. Sitten alkoi vauva viimein nukkua kunnolla eli parilla yösyötöllä. Minäkin vannoin aina aamulla ettei ikinä ainakaan enää kolmatta lasta meille tule. Mutta siis, jospa se sinunkin vauva alkaisi nukkua paremmin kohtapuoleen.
meillä on pääluku kyllä nyt täynnä eli kolme lasta riittää. Tuon sterilisaation olen minäkin nyt kumminkin päättänyt ottaa vaikka aluksi ajattelin etten ihan niin radikaalia tekoa haluaisi näin "nuorena" (33v) tehdä, mutta kun emme tosiaan enää halua lapsia niin miksipä sitten ei. Eipähän jää mitään sijaa "jos-kutenkin-vielä" ajatuksille jos laittaa piuhat nyt kiinni lopullisesti.
Eipähän tässä muuta tällä erää. Olenkin muuten nyt viikonlopun lasten kanssa keskenään kun mies lähti kavereidensa kanssa laskettelemaan. Sovittin että minä lähden sitten vuoden päästä keväällä jonnekin ilman perhettä koko viikonlopuksi. Mielessä olisi jo että joku shoppailu-vkl hotelliöineen parhaan ystäväni tai siskoni kanssa olisi ihan huippu. Katsotaan nyt sitten...
Mutta nyt hermostuu vauva sylissä, pitää lähteä laittamaan se vaunuun unille.
se on heippa sit!!
miuwau
Neiti nukkuu pihalla, niin nyt voi kunnolla tulla tänne valittamaan :D Sais kyllä nukkua siihen asti, kun mies tulee kotiin että se saa sitten hoitaa neitiä. Minä voin imettää, kun miehellä sitä maitoa ei tule..
Niin piti vielä siitä anopista tulla tänne avautumaan, kun oikeasti vituttaa koko homma jo. Eilen ne tuli mun äidin kans tänne hoitamaan Ainoa kun menin sinne lääkäriin. Kun tulin, se sulatteli maitoa ja sitten syötti sen. Sitten se alko taas tunkemaan sitä tuttia Ainon suuhun ja iloitsi, että syöhän tämä tätä. (Anoppi piti tuttia Ainon suussa ja heti jos päästi irti, se lensi pois) Sanoin, etten halua että sitä tuttia väkisin tytölle syötetään. Ja sanoin että minä en olisi edes halunnu ostaa niitä, mutta mies halusi. Anoppi sano että pakko tyttö opettaa tutille ettei ole niin kiinni minussa! Ja että miten he hoitavat Ainoa jos ei syö tuttia?! Siis nyt mulla oikeasti menee koko homma jo yli. Tuli taas niin hyvä mieli että. Siis oonko oikeasti niin paska äiti jos mun lapsi ei syö tuttia? En ymmärrä miksi se on muodostunu anopille niin kynnyskysymykseksi. Ei voi enää muuta ku itkeä ku tuli taas niin paha mieli. Miksi tuommosesta asiasta pitää syyllistää? Miksi mulla pitäis toimia kaikessa samoin ku hän on toiminu? Kokoajan selostaa mitä hän on tehny ja toiminu. Se tarjoutu tulemaan tänään kaveriksi, mutta oikeesti ennemmin kuumeessa hoidan Ainoa kun haluan sen tänne huseeraamaan. Nyt täytty mitta ja kuppi meni nurin.
Nyt pakko mennä vähän lepäämään kun siihen on mahdollisuus. Hetkeksi taas siis poistun terrorisoimasta palstaa.
Hömppä taas...
Tuo Eikkulin kirjotus kuullostaa kyllä tutulta. Meillä 2 v ja 3 v lapset olleet myös vauvana tosi huonoja nukkumaan. Toisella oli koliikki jotain 7 kk asti ja siihen ei auttanut MIKÄÄN. Se oli aivan hirveetä. Toinen taas muuten huono ja rauhaton nukkuja joka heräili vähän väliä. No, ei kahta ilman kolmatta. Nyt ollaan taas samassa veneessä. Tyttö tosi huonouninen, heräilee tiheään ja hankala saaha nukkumaan. Oon kans aivan sippi. Odotusaikana aattelin että nyt meille syntyy se vauva joka nukkuu, mutta eipä mennytkään niin.
Koitetaan jaksaa unettomat
Terkuin Uglyduck ja tyttö
kaikki sympatiani Hömpälle... et todellakaan ole surkea äiti, jos vauvasi ei halua tuttia... Itse poltin aikanaan käämit oman äitini kanssa (muuten todella ihana ja suureksi avuksi, mutta joskus vähän hössö...) kun hän pakolla opetti esikoiselleni tutin syönnin. Ja sitten se tutti pysyi suussa 4-vuotissyntymäpäivään asti. 4-vuotispäivänä poika päätti olevansa iso ja luopui siitä, mutta sitä ennen sitä ei saanut pois sitten millään. Nämä kolme pienempää ovatkin sitten olleet tutittomia. Äitini syy opettaa poika syömään tuttia oli juuri tuo:"minä haluan myös hoitaa vauvaa, eikä se onnistu, jos hän on äidissään koko ajan kiinni". Muuten on kyllä antanut minun toimia lasteni suhteen omalla tavalla.
Anoppi on kyllä ihan ok, mutta toisinaan ottaa pattiin, kun hän saattaa arvostella tekemisiäni tyyliin: "kylläpä olet kylmällä ilmalla lähtenyt lasten kanssa ulos." Ja samaan hengenvetoon ihmettelee, kun naapurissa asuva toisen poikansa perhe ulkoilee niin harvoin. Ja joskus ajatusmaailmansa tuntuu hieman ahtaalta, mutta yritän vain muistaa hänen olevan vanha ihminen (itse asiassa äitini äiti on yhtä vanha kuin anoppi...)
Symppikset täältäkin *Eikkulille* voimahalien kera. Vaikka ei se varmaan lohduta, mutta täälläkin tiedetään mitä tuo unihärdelli voi olla.
Nukkumisesta puheenollen sain eilen viimein itkuhälyttimen, ja nyt sitten Ida testaa sitä ulkona. Testiä on jo kulunut 1h 20min. Olin jo varma, että olen mokannut ja totuttanut hänet liikkuviin vaunuihin, koska olemme lenkkeilleet/shoppailleet vaunujen kanssa. Aluksi nimittäin piti käydä pari kertaa 10 min välein hyssyttämässä. Nyt sitten hälyttimestä ei kuulu mitään (!) ja arvatkaa ramppaanko 10 min välein kuulostelemassa onko ulkona todellakin hiljaista... ;-) Esikoinen kun ei vaunuissa nukkunut - eikä paljon muutenkaan päiväsaikaan.
Uskomaton juttu sattui eräänä iltana, kun mies ripustaessaan vauvapyykkiä sanoi, että onhan se kestovaippojen käyttäminen ihan fiksua, koska siten vaippajätteen määrä vähenee. Siis mitä?!? En pystynyt kommentoimaan, olin niin yllättynyt. Mies kun on enemmänkin vastustanut kestoilua, on varmaan pitänyt sitä työläänä ekohörhöilynä, ja aiemmat kommentit ovat olleet tyyliä: onhan meillä vara ostaa noita kertakäyttöisiä. Olin kyllä tyytyväinen, ei voi muuta sanoa. Seuraava vaihe on varmaan se, kun tämä kehaisee jollekin tutulle, että "meillä osakestoillaan". Heh heh. Ja joskus kun luulen ymmärtäväni miehiä...
Mut nyt pitää lisätä takkaan puita, se on moro!
Curious
Voi ku oliski takka,,,,,
kaikille voimia unettomuuteen ja äitiyyteen. Luitteko jo äidist javauvasta jotka kuoli pietarsaaressa keisarileikkauksessa?? Kamalaa...
Nyt taas kuuluu kutsu,moro
Ensinäkin pikkasen myöhässä, mutta onnittelut Jadmirakselle syntymäpäivän johdosta. Itselläni on myös huomenna synttärit. Jos joku jaksaa/ehtii muuttaa mun iän 27v. niin olisi kiva :) Tumpelo kun itse olen..
Eikkuli: Tosi paljon jaksamista sinulle, toivottavasti teillä helpottaisi pian. Kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa väsymys. Neuvoloissa on perhetyöntekijöitä, jotka voisivat mahdollisesti auttaa sinua. Tosin avun tarvitsijoita on yleensä paljon ja tämän vuoksi sitä voi olla hankalaa saada. Onko sinun mahdollista ottaa esim. MLL lastenhoitajaa hetkeksi, että saisit itse levättyä tai ketään ystävää joka voisi auttaa. Itsellä kanssa kun välillä on väsymystä niin tuntuu ettei jaksa mitään, mutta tietenkään se ei ole mitään sinun tilanteeseesi verrattuna.
Aika moni on saanut rintatulehduksen täällä kirjoittaneista. Itse olen käyttänyt ruskovilla rinnanlämmittimiä, ovat olleet hyvät! Huusin huuto.netistä raskausaikana. Lisäksi olen käärinyt rintojen ympärille kaulaliinan varoiksi. Ainakin toistaiseksi olen välttänyt tulehduksen..kop. kop puuta koputan..
Emu kyseli sektion jälkeisestä liikkumisesta. Itselleni tehtiin sektio ja jälkitarkastus oli tällä viikolla. Itse sain ohjeeksi, että ensin kannattaa syviä lihaksia harjoittaa ja sivuvatsoja voi tehdä, myöhemmin vasta suoria vatsoja. Sairaalassa fysioterapeutti sanoi ettei ole todettu haittaa jos tekee suoria vatsoja ennen kuin ne ovat tuossa yhdessä edessä. Eli ota tuosta nyt sitten selvää, kun on kahta mielipidettä että niitä saisi tehdä vasta kun sormet ei mahdu niiden väliin keskellä. Jälkitarkastuksen jälkeen terkka antoi luvan liikkua normaaliin tapaan. Haava on siisti eikä siinä ole mitään kipua. Vatsanahka on kyllä sen verran löysä että jotain vois sillekin alkaa tekemään :)
Marlene, sun juttuja on aina hauska lueskella kun "säestät" sitä tuolla murteella :D Jatka edelleen päivän piristämistä.
Meillä neiti nukkuu yöt kivasti. Nyt on syötöt olleet 2-3krt yön aikana. Päivisin en saa neitiä ulos nukkumaan. Käyn vaunulenkillä ja kun vaunut pysähtyy niin edelleen alkaa heti itkemään, eikä auta hyssyttelykään. Joku muukin taisi kommentoida, että on vaikeaa miettiä minkä verran laittaa vauvalle päälle vaatteita. Itse pähkäilen samaa joka päivä. Voi olla että puen liikaa päälle ja sen vuoksi nukkuu huonosti. Mitä mieltä olette onko liikaa jos on body, sukkahousut, housut, paita, villasukat ja tumput, kypärämyssy, pipo ja haalari sekä makuupussissa nukkuu näillä ilmoilla? Nollakeli kyllä taisi tänään olla. Ja yks mikä on ärsyttävää, että neiti suuttuu aina kun sille puetaan pään yli jotain, esim. pipo ja kypärämyssy...alkaa kauheasti itkemään.
Meillä jatketaan edelleen tuota itkemällä nukahtamista...välillä se on tosi rasittavaa kun mitään hätää ei ole, mutta silti pitää itkeä. Mites muuten nukahtaako teidän lapsoset hereiltä sänkyyn...en tiedä teenkö itselle hallaa kun nukutan syliin.. Siihen nukahtaa suht nopeasti ja siirrän siitä sitten sänkyyn.
Jos vaikka menis syömään kun neiti vielä nukkuu..
Jaksamista kaikille ja mukavaa viikonloppua, meillä on ristiäiset tänä vkl:na.
Lila82 ja neiti 6vkoa3pv
Jaksamista kaikille väsyneille, anoppien tai äitien kanssa taisteleville ja rintatulehduksesta kärsiville! Just mietinkin tänään, että miten kukkaan muu ei oo saanu sitä ku minä, että teenkö mää nyt jotain tosi väärin. Mut kylmästä mullekkin on varmasti ne molemmat tulehukset tullu. Tai sitte siitä, että imetystahti muuttunut, esim pumppaamisen takia.
Mää täällä nyt pähkäilen ku meidän poju herää klo 08-09 ja mennee ekoille päikkäreille ulos parvekkeelle (tai joinain päivinä lähden vaunutteleen, riippuu kotihommista) klo 10-11. Nukkuu 2-3h. Sitte on valveilla 2-3h ja haluaa taas nukkumaan, mut ei nukahda kyllä millään sisälle muuta ku syliin tai kantoliinaan. No oon sitte parina päivänä laittanu klo16-17 taas parvekkeelle ja siellä tyyppi nukkua tursottais vaikka kuin. Pittää herättää klo 19-20, ettei mee yöunille meno kauhean myöhään. Ku yleensä nukahtaa klo 20-21 yöunille. Oon nyt sitte miettiny, ettei ehkä pitäis laittaa toisille unille parvekkeelle, ku nukkuu niin hyvin siellä, että vetelis iltamyöhään saakka. Mut toisaalta nukkuu sitte niin huonosti sisällä, ettei nuku ku vartin-puolen tunnin pätkää.... Ehkä pittää antaa asian olla ja enempiä miettimättä mennä hänen tahtiin...tai siis hänen tahtiin on mentykkin, mut en vaan haluais, että kääntyis tuo jo niin hyvin sujuva yöunille nukahtaminen hirveen myöhäiseksi. No katsellaan miten rytmi alkaa muotoutuu...vielähän se voi muuttua tuhat kertaa.
Mietittekö te minkä verran teidän tammikuisia synnytyksiä? Mulla aina välillä pulpahtelee mieleen kaikkia tunteita ja outoja asioita synnytyksestä. Ja nelosen sairaala ohjelman synnytykset katson aina mielenkiinnolla, mut joskus jotku tuntuu tosi pahalta....alkaa itkettää, jos on samantapainen synnytys ku oma oli. Varmaan sitte joskus ku synnytys tulee taas ajankohtaiseksi jos Kallelle sisaruksia siunaantuu, niin pittää jutella ainakin neuvolassa edellisestä synnytyksestä. Jotenkin ne kaikki kivut olen unohtanu, tai niitä ei ennää sillai mieti, mut jotenki mua hävettää se ku menetin sellaisen kontrollin itsestä. Ku huusin vaikken aikonu, otin epiduraalin vaikken aikonu... tyhmää kyllä miettiä tämmösiä....
Joo, mennee nyt ihan omaksi ajatusvirraksi ja ihan turhaksi höpinäksi. Eiköhän sitä vois suunnata jo sänkyyn kera uusien vauva ja me naiset -lehtien. Ja siluettiristikot lehden kaa. :D
öitä!
Amelie ja Kalle parin tunnin päästä tasan 2kk!!!! siis hä?! mihin se aika hävis!!
Amelie: kannattaa varmaan ne toisetkin unet vauvalle siellä parvekkeella nukuttaa jos kerran paremmin siellä nukkuu. Voithan herättää hänet sieltä aiemmin. Voihan nimittäin olla että ne hyvät yöunirytmit häiriintyy siitäkin jos ei saa kunnon päiväunia nukuttua. siis jos on jo yliväsynyt sitten kun pitäisi käydä yöunille. Mutta niinkuin sanoit, vauvaa "kuuntelemalla" tulee varmaan paras tulos.
Itsekin tulee välillä mietittyä synnytystä vaikkei siihen mitään sen kummempaa dramatiikkaa liittynytkään. On se vaan nii ihmeellinen tapahtuma. Ja välillä haikeudellakin sitä muistelee, koska se oli nyt sitten viimeinen kerta osaltani. Kyllä ne kätilöt on tottuneet kaikkea kuulemaan siinä synnytystilanteessa että ei sinun kannata amelie hävetä huutamista ja kontrollin menettämistä. Vaikka itseänikin kyllä nolotti esikoisen synnytyksen jälkeen kun sillä tavalla kirosin ja muutenkin meni kontrolli ihan täysin. Kivut vaan oli niin kovat. Miestä taisi hävettää vielä enemmän. Jossain vaiheessa vaan sanoi mulle että noh, älähän nyt kiroile noin hirveästi. Sopii tulla miesten itse kokeilemaan ja tulla vasta sitten sanomaan että älähän nyt =D.
Typy meni illalla poikkeuksellisesti nukkumaan jo 21.40, mut sitten heräsi 1.00 ja meni 2.30 asti ennenku nukahti uudestaan. Olisko ollu ilmaa mahassa vai mikä lie. Jospa se rytmi alkais pikkuhiljaa aikaistua yöunille menon osalta. Taitaa olla toiveajattelua vielä tässä vaiheessa.
Mut eipä taas ollu mitään järkevää asiaa joten lopettelen nyt tähän. Kohta aletaan poikien kans syömään ja sit pitää lähteä ulkoilemaan...
-miuwau-
Esikoinen juoksee ympäri kämppää ja huutaa: iskee paniikki, iskee paniikki!! Hitto ku se on hiukan kohelo taas :) Isäntä herätti mun aamuyöl ku itkin iha solkenaa. Näin iha kauheet unta: esikoine oli mun äitin ja sen miehen kaa jossai ja se kuoli yhtäkkiä ilman syytä. Mä niin itkin ettei mitää rajaa. Sit oli pakko nousta ylös ja mennä sitä kattoo ja halailee.. silläki uhal et se ois keskel yötä siihe heränny. Tollast en haluis koskaa enää katel :(
Esikoisen vauva-aikaa näin myös paljo sellasii unii, et se katos jonneki tai joku otti sen multa, nyt sellasii ei onneks oo ollu.
Ja hei! Ihan kauheest tsemii kaikil tarvitsevil, väsyneil, kipeil, anopin riivaamil yms. Mä luin eikkulin kirjotuksen ja menin heti listalta kattoo et mis päin asustelee. Jos asuis jossai lähel ni voisin ottaa vauvan hetkeks hoitooni mut taitaa tul liia pitkä välimatka ku me asutaa Varsinais-Suomes. Ois iha hirveet kyl joutuu valvoo paljo ku mul sekoo pää jo muutamastaki huonost nukutust yöst.
Pakko hehkuttaa, et rupesin viime viikol antaa Touhottimel Rela-tippoi ja nyt on alkanu kakkaamaa taas vähintää joka toine päivä :) Eikä enää kitinöi ja vatsan vääntämist!
Mä e varma ossais eres kirjotta sillain ko kuuluis jote tähä teil ny o tyytymine. Tekstarikki tuleva ain lyhemmä kaava mukka ja joskus ko oikke innostu jotta selvittämä ni toise sanova et alotast alust kotei mittä selvä saanu :) Meil päi tääl o vähä tämne murre, et kaik sana lyhennetä nii pal ko pystö tai sit ne ova muute vaa iha sukkeli ;) Mut mä yritä kirjotel nii et te jotta selvä ainaki saisit, kiva kuitenki et joku jaksa ylensäkä näit mu turinoi tavail :)
Pitäs alkaa siivoo kovaste ku huame ois ne ristiäiset. Jahka isäntä saa ton makkarin valmiiks ni sit aloteta. Se laitta viä viimesii tapetei seinää. Meiä äite väsää kipeenä nyt niit voileipäkakkui, reipas mami, kiitos hänelle!
Nyt alkaa Touhotin vaatia ruokaa ja ulkoistamista, sinne siis!
Marlene ja Touhotin 6vk6pv
Olinpa ovelampi ku palsta ja kopioin tekstin :D Eipä niin vaan meikäläisen valitusvirsiä heivata!
*Curious* oli pakko tulla tuosta vaippa-asiasta kommentoimaan, että mullakin mies yllätti tässä joku aika sitten totaalisesti. On siis aikasemmin ollu tosi negatiivinen kestoiluun eikä suostunu niitä ollenkaan laittamaan. Vaipan kun vaihto ja jos oli kesto, niin pois otti mut mulla piti viruttaa ja laittaa pesuun. Sitten tilasin sen bumgeniuksen ja mies ensimmäistä kertaa sitten suostu laittamaan vaipan ja heti käski tilata niitä lisää! Olin kans ihan äimänä koska ikinä en olis hänestä uskonu. Sanoi, että niitä pitää olla ainakin 10 kappaletta ettei kesken lopu! Minähän sitten tein työtä käskettynä ja tilasin. Nyt mies ihan täysin käyttää niitä! Että kyllä ne joskus positiivisestikin osaa yllättää! ;)
Niin, nuista vaipoista piti vielä että mulla on nyt kahden kerran kokemus siitä bumgenius AIO:sta. Tai toisen kerran mies käytti, sano että on ihan hyvä vaippa. Mut semmonen huono puoli siinä on, että kuivuu tosi hitaasti. Eka kerralla en älynny asetella niitä imuja erikseen niin kuivu vuorokauden ja sitten laittelin vielä kosteat imut erilleen kunnolla.. Mut kestää kuivuminen huomattavasti pidempään ku taskuvaippojen. Eli ite ainakaan en nuita lisää tilaa, mut vielä ei muita huonoja puolia ole mulla tuosta.
*Amelie* sullako miehellä oli se talokuume? Meillä on sama tauti... Kaikki mahdolliset taloesitteet on tilattu ja niitä on paljon. Ja netistä mies kattelee aina viikonloppusin lisää. Maanantaina mennään kirjottamaan paperit tontista, että jos tässä oikeasti joskus sen talon saiskin.. Huomenna kuulemma pitää mennä vielä kattomaan tonttia, että minäkin näen mitä olen ostamassa. Mies siellä on useampaan otteeseen käyny jo. Tie vaan pitää rakentaa kun perille ei ole tietä niin ei vissiin ihan heti voi alkaa rakentaa... Jännää! :D
Semmosta vielä tuosta *rintatulehduksesta* että kuinka kauan tissi on kipeä ja kova? Punanen ei enää kovin ole. Alotin torstai-iltana ab kuurin ja särkylääkettä pitää ottaa monesti päivässä ja yölläkin piti ottaa. Neitikäisen ollessa tissillä yritän hieroa sitä kovaa kohtaa että vähän pehmenis mutta melko huonolla menestyksellä. Mulle se tuli ihan täysin kans kylmästä kun olen ovenraossa käyny vaunuja hyssyttämässä ilman takkia. Mullakin on ne ruskovillan tissinlämmittäjät mutta melko laiskasti niitä olen jaksanu käyttää. Alussa enemmän, mut taas kyllä pitää skarpata. En todellakaan tätä uudelleen halua!
Ei taas meinaa rauhottua vaunuihin vaan vähän väliä pitää käydä hyssyttämässä. Ajattelin käydä vaaleanpunaset reinot ostamassa ettei talvikenkiä aina tartte jalkaan vetää. Oon aina halunnu semmoset ;)
Oli mulla jotaki muutaki asiaa,mutten nyt jaksa muistaa. Pitäis siivota, mutta sairaanahan ei saa. Eihän ;)
Hömppä ja Aino 6vk 5pv
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=d835706b-1081-11de-a4d8-…!
Täällä paistaa aurinko ja talitintit sirkuttaa :D aamukahvilla syvennyin kukka ja siemen luetteloiden maailmaan, esikon kanssa meinataan laittaa yksi suuri kukka penkki uuteen kuosiin ja vähän laajentaakkin sitä.... Ihanaaa odotan jo innolla että saan upottaa kädet uuteen mustaan ja tuoksuvaan multaan.
Meillä on sitten esikko ja kolmonen vuorostaan kipeitä. Kolmonen saikin yöllä pahan ahdistuskohtauksen ja meni kyllä vähän aikaa ennen kuin oikein tajusin mistä on kyse...mieskin sanoi että nukutaan vaan kyllä se siitä rauhoittuu. Onneksi se tuli jostain alitajunnasta että nyt täytyy kaivaa inhalaattorit esiin ja antaa pojalle lääkettä... saatiin sitten nukuttuakin. Eli meillä ollaan oltu terveinä kun tuollainenkin unohtuu, se on kyllä ollut niin kovin automaattista. Aamulla rassukka vinkui kovasti ja toi babyhalerin itse minulle ja sanoi "tsuih tsuih" eli aika huono olo pojalla täytyy olla kun itse lääkettä haluisi.
Pikku neiti nukkui onneksi, eikä herännyt vaikka laitettiin valoja ja sählättiin yöllä oikein olan takaa. No ensi yö sitten meneekin jo taas rutiinilla.
Meilläkin mies suhtautuu kestoihin " neutraalisti" ja omalla huumorillaan... pikku neidille ei varmaan vaippaa saisi päälle, mutta kolmoselle kyllä laittaa kun vain on valmis paketti. Meillä käytössä Fuzzit, niistä tykkään koska kuivuvat tosi nopeasti kun vaipan saa purettua ja imuja voi sitten lisätä vaikka kuinka ja paljon.
Mutta nyt täytyy mennä ruuan laittoon ja pyykin pesuun.
Mukavaa lauantaita kaikille
JB72 & ruttu
Itse laitan vauvalle ulos mentäessä body ja puolipotkari, välihaalari, tumput ja töppöset jalkaan, kypärämyssy, ja sitten toppahaalarin laitan makuupussiksi ja sinne sisään. Ja kuuma sillä tuntus aina olevan kun sen otan sieltä pois, mutta hyvin se silti nukkuukin siellä. :) Mutta jos on paljon pakkasta, niin käärin sen haalarin ympäri vielä fleecepeiton. Erikseen kypärämyssyn päälle en pipoa enään laita (paitsi jos on kauhean kylmä), koska siinä välihaalarissa on huppu, joka menee sen päähän.
Meidänkin neiti suuttuu aina ihan kauheesti, kun sen pään yli vedetään kypärämyssy, paidoista ei sitten niinkään sano mitään.
Sitten tosta nukkumaan laittamisesta, niin itse vien sänkyyn, jos on neiti sen näköinen,että on sylissä puoliunessa.
Ja nyt ymmärrän senkin, kun olen aina ennen antanut nukahtaa ensin syliin ja sitten vienyt sänkyyn ja ihmetellyt, kun on viiden minuutin hiljaisuuden jälkeen alkanut huutamaan, kun siinä vauvalehdessä puhuttiin siitä, että vauvan pitäisi olla samassa tilassa herätessään, kun nukkuessaankin, jotta se voi tarpeen tullen jatkaa uniaan. Niin kun se ensin on nukahtanut syliin ja olen sen nukkuvana nostanut sänkyyn, niin sitten se on herännyt varmistamaan että kaikki on kunnossa ja huomannutkin olevansa eri paikassa kun nukahtaessaan, niin alkanut sen takia itkemään. Nyt kun olen puoliunessa vienyt sen sänkyynsä, niin se on myöskin jäänyt aina sinne. :)
Tänään menen neidin kanssa äitini luokse, itse pääsen hieman levähtämään, kun äiti lupasi hoitaa vauvaa ja itse menen pitkästä aikaa saunaan. :))
Nyt on tullut muuten kauhea hinku muuttaa isompaan kolmioon. Tämä kolmio kun on aika pieni (66n2). Ja haluaisin oman saunan, että joku kiva rivitalokolmio olisi kiva. :) Mies ei vaan kauheesti lämpene ajatukselle..:/
Mutta nyt neiti heräsi rattaissaan.
Jadmiras ja Oona huomenna 8vko
Mä pakkaan Touhottimen näin: body, puolipotkarit, sukat ja housut. Vaunuihin mennessä pistän ton paketin sen toppapussin sisään sekä töppöset, tumput, kypärämyssyn ja pipon. Sillai menee makuupussiin ja valmista tuli. Yleensä on ollu sopiva ilmalla ku ilmalla. Yleens jos on lämpimämpi ilma ni tuulee kuitenki hiuka. Tähä mennes on toi setti ollu hyvä!
Vein Touhottimen sillo päiväl ulos öpaut 11 aikaa ja se halus sisää vast vähä enne neljää!! Enkat veteli. Isäntä oli jo iha huolissaa ku toine vaa nukkuu, mut muistutin, et esikkoki veteli aikoinaa n. 5h unii vaunuis.
Nyt ois sit huusholli puunattu hohtavaks. Isäntä tual viä pesee toista vessaa. Sit pitäs lähtee hakee isompaa lasta anoppilasta. Meni sinne leikkii ku mä sanoin et alan pesee lattioi ni sit ei saa liikuskel koko aja ympäriinsä siin konteis. Hän ois nii halunnu imuroida ja pestä oma huonee lattian mut päätyi kuitenki mummilaan. Se poika on nii isäänsä tullu tos siivoomises :) Päivälläki hän täytti kaks kertaa pesukonee ja osas laittaa oikeet ohjelmatki sekä siirsi edelliset aina rumpuu. Sitte tyhjensi viä astiakoneest aterintelinee, se o häne bravuuri :) Että osaa se kilttiki olla vaikka toi 3v uhma välil mahottomalt näyttääki :D
Ei vaa, nyt sinne anoppilaa ni ehitää takas ajois saunomaanki!
Hauskat juhlat kaikil ketä niitä tänä vkl viettää!
Malle taas...
Pakko vissiin itsekkin kaivaa tuo Jadmiraksen mainostama vauvalehti esille, ku ihan järkeviltä vaikuttaa noi vinkit mitä siitä oot saanu. :)
Hömppä: Joo meillä on ukolla talokuume. On kai minullakin, mut ei tähän tilanteeseen nyt vielä taloa. Sitte ku mun tuleva opiskelupaikka on selvillä tai jo mahdollisesti opiskelut ohi niin sitte... Mut toisaalta ei tässä 55neliön kaksios kauheen kauaa voi olla sitte ku Kalle on jo taapero. Haaveillaan tonttia ja talopakettia jostain maalta minun kotiseudulta. Tai "maalta ja maalta", n.15km kaupunkiin. :) Mies on rakennusmies, että hoituu sitte rakentaminenkin pitkälle itse. Ollaan mietitty vanhan talonkin ostamista ja remonttia sitte siihen, mut ois se uus koskematon talo ihana. Ja sais kaikki sisustusratkaisut niinku itse haluais.
Marlene: Ihana poika sinulla!! Hyvin "koulutettu" ku noin nuorena jo pystyy tuollaisiin hommiin ja tahtoo niitä tehdä! :)
Minä oon kans välillä pähkäilly tuota vauvan pukemista... Meillä on nyt menty tälläisella setillä: body, sukkikset, villapuku, tumput, villasukat, fleecepipo ja sitte sellainen teddynallepuku. Ja pakkasella makuupussiin sisälle, lämpimämmällä makuupussi peittona ja nyt ku on ollu monta astetta plussalla niin viltti makuupussin tilalta. Ja kylmä ei oo kyllä ikinä ollu. Vaunuissa kuitenkin on niin lämmin. En oo toppapukuun vielä tunkenu poikaa kertaakaan ku on niin valtavan iso se vaikka muka 62. Saa nähdä jääkö käyttämättä. Musta on kiva, ku on sillai oikean kokoinen, hyvin istuva vaatetus.
Ai niin, tänään tuli taas kakkaa kaks isoa (siis valtavaa) satsia. Siis vauvalla. :D Maanantai-tiistai-yönä viimeksi tulllu. Eli auttoi, ku itse söin luumupilttiä ja ruisleipää ja relatapletteja itse ja kallella Rela-tipat.
Ihana olo, ku koti on siistinä. Miehen kaa yhdessä siivottiin ku vietiin Kalle hoitoon mummilaan ihan sen takia, että saatiin siivota rauhassa. Ja oli oikeasti jopa ihan kivaa siivota. Varsinkin ku yhdessä tehtiin. Matotkin hakattiin vuorotellen...toinen aina toisen puolen ja toinen toisen puolen. :DD
Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
Amelie ja Kalle tasan 2kk
Menee ihan farssiksi tämä touhu, kastetilaisuus alkaa tänään klo 13 ja yhä edlleen puuttuu se nimi papereista - ja pappikin toivoi, että aamupäivällä viimestään saisi tietoonsa. No jotain on pakko tänään päättää, sitten loppuu jahkailu - onneksi! Pitää varmaan panna pian isännälle tekstiviesti, kun lähti aamuksi taas verstaan puolelle töihin - siihen viestiin pari nimeä ja sanoa, että nyt on ihan pakko jo päättää, joku noista ja jos et osaa niin minä sitten ilmotan papille minkä ilmotan ja se on hyväksyttävä!
Eilen meni koko päivä siivotessa - tai no, minä karkasin puolilta päivin tytön kanssa kylille ja jätin miehen jatkamaan siivousta... sitten kyliltä tultuani rupesin leipomaan ja sotkin vaihteeksi koko keittiön, eli se hyöty miehen aherruksesta.
Hyvinnukutuilla öillä hehkutin muutaman kerran... No, nyt aletaan taas olla normaalissa. Vauva kyllä nukkuu, mutta kolmonen ei vaan saan rasvailla pitkin yötä. no, kun on 4 vuotta ollut kroonisesti väsynyt niin hyvin nukuttujen öiden jälkeen tuntuikin aika oudolta ja peilikuvakin oli kummallinen, kun pussit silmien alla eivät olleet ihan niin isot ja tummat kuin yleensä.
Mun ei tarvitse tehdä kyllä yhtään mitään ristiäisten hyväksi, paikalle kun saavutaan niin hyvä on :)
Kestoista mun mies ei ole vielä yhtään yllättänyt sanomalla jotain positiivista niistä :D Väkipakolla laittaa vauvalle bumgeniuksen, mutta tosiaan pitää olla valmiiksi täytetty. Kiltisti ja omatoimisesti kyllä huuhtelee kakkoja niistä vaipoista jos minä teen pesut.
Pukemisesta olitte puhuneet. Tuo meidän Lilli on kyllä mahdoton hikoilemaan! Toppahaalaria ei ole voitu sen takia käyttää. Ostin kevääksi vähän niinkuin välikausihaalariksi fleecehaalarin ja olen sitä jo nyt muutaman asteen pakkasella käyttänyt ja aivan on neiti hiestä märkänä. Eilen oli +2 ja laitoin bodyn, puolipotkarit, ruskovillan villahaalarin, ruskovillan kypärämyssyn, tumput ja villasukat ja sellaisen keväthatun ja neiti makuupussiin. Ei toiminut sekään, ihan hikinen plikka sieltä heräsi. Mitähän tuosta oikein karsisi...
Eikkulille ja muille jaksuja yön valvomisiin. Itsekin niitä kyllä tarvitsen. Lilli ei syö kuin pari kertaa yöllä, mutta toisen syötön jälkeen ähisee ja puhisee unissaan puolisen tuntia ja minä en sen jälkeen enää saa unta. Herään siis klo 4-5 ja se on kyllä vähän liian aikaisin. Taidan mennä ensi yönä sohvalle jatkamaan unia jos se onnistuisi. Unohdin meinaa hommata korvatulpat.
Kiitos Jadmiras kun muistutit tuosta ettei kannata tissille tai syliin nukuttaa. Minäkin olen nyt vienyt Lillin puoliunessa omaan sänkyyn ja sinne nukahtaa! Edelleen kyllä herää viitisen kertaa ennen kuin nukahtaa lopullisesti yöunille, mutta annan vaan tissiä ja laitan taas puoliunisena sänkyyn :)
Nyt täytyy alkaa herätellä talon väkeä.
Sori Eikkuli, en todellakaan naura sun väsymykselle, mutta toi yks lause sun tekstissä oli ihan HUIPPU!
"edessä kakola, tosin sekin tuntuu oikein mukavalta paikalta jos siellä saa nukkua."
Niin osuva. Meillä kyllä kanssa yöt melkosta vehtaamista ja kitinää ja tuhinaa ja röhinää ettei tosikaan. Viime yönä heräilyä n.10 kertaa näiden takia, mut tietty ku vasta ysiltä herättiin lopullisesti niin ei tuo univelka niiiiiin hirveesti paina. Mut kyllä päivällä jossain vaiheessa se syvä väsymys iskee ja illalla kasin jälkeen tuntuu, ettei mitään jaksais! ja kaiken näiden jälkeen mä niin kovasti puhelen kolmannesta lapsesta =). eiköhän nuo örinät jossain vaiheessa lopu!
Mä käytän ihan sujuvasti korvatulppia öisin niin en ihan jokaiseen röhkäisyyn havahdu. Pitäis vaan vähän tehokkaammat tulpat vielä löytää..
Mies on reissussa ja esikoinen oli viime yön mummolla hoidossa niin mä oon vauvan ja eläinten (kissa ja koira) kanssa kotona. Ihmeellisen rauhallista. Remppamies tekee meijän yläkerrassa hommia et ainoa joka hieman häiritsee mun eloani =).
Se on sitten viikonlppu taas. Miten tää aika kuluu näin hirvittävää vauhtia???
Nauttikaahan viikonlopusta ja vitsi että odotan jo kovasti kevättä!
Pantsa ja poika 6vk5pv