***TAMMIVAUVAT09 VKO 11***
Kommentit (80)
Katjalahille onnittelut pitkistä yöunista!!! :)
Tutista, meidän Lilli kun on ne kaikki 3 kertaa syönyt tuttia minuutin ajan niin se on ollut se luonnonkumitutti ;)
Kylläpäs Jepiksen neidillä on pitkä kakkaamisväli! Mun kummipojalla auttoi aikoinaan se mallasuute. Kaikki ei vaan suosittele sitä kun se sisältää viljatuotteita ja saattaa aiheuttaa lisää masuvaivaa?
Mä luinkin sen jadmiraksen kysymyksen siitä jälkitarkastuksesta useasti, mutta en voinut vastata kun en kertakaikkiaan muista mitä siellä tehdään ;) Mua vaan huolettaa se, että jos mulla on sama lääkäri kuin Lillillä oli viimeksi niin voi apua. Naisen mielelläni ottaisin, mutta tämä oli se hauskan ja herttaisen näköinen mieslääkäri jolle Lillikin vaan nauroi :) Ehkäisyasia on kyllä täälläkin ihan auki. Kumiukkoa ollaan käytetty ja jopa mietitty käytetäänkö sinne asti kun kolmas saa tulla. Mutta on kyllä 1,5v aika pitkä aika niitten kanssa pelleillä.
Lentopallosta. Mä aloitin 2kk Idan syntymän jälkeen pelaamisen ja mitään ongelmaa ei ollut, mulla kun ei ole pissa karkaillut ollenkaan ikinä. Lantionpohjan lihakset oli Idan syntymän jälkeen kyllä vähän huonossa kunnossa mutta nopeasti tilanne korjaantui ja pystyin taas "keskeyttämään" pissasuihkun. Nyt Lillin jälkeen mulla on ollut nuo lihakset ihan priimakunnossa, ei oikeesti miltään ole tuntunut että olisin synnyttänyt jne. Otan kuitenkin aluksi varovaisesti enkä aio hyppiä ollenkaan.
Jaahas, Lilli heräsi...
meillä oli eilinen ilta ihan katastrofi. neiti valvoi klo 15.30-23 nukkuen muutamat minuutin unet. nukahtaminen oli taas niin vaikeeta että ja unessa pysyminen myös. klo 20 aloitin yöunille tainnutuksen ja valehtelematta ainakin 30 kertaa nostin muka nukkuvan neidin omaan sänkyyn. siihen tuo heräsi heti. heräsi myös mun vieressä kun tissi lähti suusta. huhhuh. esikoisella oli tätä samaa aikoinaan. miuwaun vauvan iltatouhu kuulosti samalle. eli otetaan klo 20 torkut ja sit nukahdetaan vasta klo 23 yöunille. idalla se loppui 3kk iässä, silloin nukahti klo 20-21 yöunille eikä herännyt kuin joskus yöllä syömään. toivottavasti nytkin helpottaa 3kk iässä.
nyt täytyy valmistautua lähtöön. vien tytöt äidilleni hoitoon ja menen itse kulmien ja ripsien värjäykseen :)
Minä kanssa oon ihmetelly, mihin kimmi on kadonnut??
Anopeista puhuitte. Oon niin kateellinen teille, kellä on ihana anoppi, mulla on varmaan maailman hirvein. En oikeesti ymmärrä, miten se kehtaa edes pyytää päästä katsomaan tyttöä, kun kerta yritti uhkailla mua tekemään abortin sillon aikanaan. Nyt se on olevinaan niin hyvää mummoa lapselle, ja mua ärsyttää ja suututtaa niin kauheesti. No onhan se ihan hyvä, että lapsella on kummatkin isovanhemmat, mutta olis miettinyt puheitaan sillon aikasemmin..Se jopa ratkes ryyppäämään, ku sanoin etten missään nimessä meinaa aborttia tehdä..."Sä ajattelet vaan itteäs, sä pilaat mun ja mun poikani elämän, jos pidät sen lapsen". Joopa joo..
Oona oli eilen ihan outo, kahen aikaan päivällä alkoi huutamaan, lopetti vasta illalla yhdeksältä kun meni yöunille...Nyt tuntuu, että toi disflatyl on vaan pahentanut noita vatsavaivoja...Yön se kuitenkin nukkui ihan normaaliin tapaan. Yöllä sen vaan nostaa syötön jälkeen omaan sänkyynsä, niin se nukahtaa sinne, päivällä ei sama onnistu todellakaan, vaan alkaa kauhea huuto. :D
Mulla olis tänään sitten se jälkitarkastus, mun kaveri tulee oonan kanssa siksi aikaa meille, kun en halua sitä ottaa mukaan sinne, kun se vaan itkee koko ajan..:/ Ja haluan rauhassa kuitenkin saada keskusteltua niistä ehkäisyjutuista sun muista, niin ei oo kiva, kun ei sitten kuule yhtään mitään jos toinen vaan huutaa vieressä...
Tosi hassu ajatella, että ensi keskiviikkona oona on jo 2kk. Kauheen äkkiä se aika vaan menee. :) Sais mennä vielä 1kk nopeasti, jos vaikka itkut loppuis sitten..
Njoo, menen nyt syömään kun siihen on vielä mahdollisuus. :D
Jadmiras ja Oona 1kk3vko1pv
Onko kellään kokemusta Swaddle Me -merkkisestä kapalosta? Ite just tilasin (sen isomman koon), koska olen huomannut, että kun tyttelin käärii oikein tiukasti peittonsa sisään, niin nukkuu paljon paremmin ja pidempiä unia. Plus että yöllä se on ihan ehdoton systeemi, kun minä en viereen ota, vaan nostan rinnalle, imetän tuolissa, ja laitan takas omaan petiinsä, niin tuolla kapalossa on jatkuvasti samassa lämmössä, ettei havahdu hereille lämpimään syliin/viileään petiin. Eli suosittelen ainakin jonkinmoista kapalointia, edes testiksi! Toivottavasti tuo tilaamani kapaloliina toimii yhtä hyvin/paremmin kuin peitto, joka alkaa käydä jotenkin pieneksi siihen hommaan.. =)
... yhden pullollisen/ tölkillisen päivässä, kun imettää. Näin sanoi minulle Naistenklinikan lääkäri. Alkoholia tuosta määrästä tulee niin vähän vauvalle ettei sillä ole mitään merkitystä imetyksessä. Esimerkiksi jekovitista saa paljon enemmän alkoholia - senhän vauva saa suoraan suuhun.
Samaa sanoi oma neuvolantäti. Sanoin että juon alkoholittoman oluen joka päivä, jotta maitoa riittäisi. Siihen neuvolasta sanottiin että juo ihmeessä ihan alkoholin kanssa vaan!
Raskausaikana on tarkempaa kun lapsi on osa äitiä, mutta imetykseen tosiaan on väljemmät säännöt.
Onpa lohdullista lukea että muidenkin vauvoilla on hankaluuksia nukahtaa illalla. Viitaten miamikin vauvaan. Ja yhtä lohdullista on lukea että se nukahtaminen saattaisi helpottaa 3kk:een mennessä. Ei tietty kannata laskea sen varaan, muta sitä ikää odotellessa...
Illalla taas vauva oli ihan väsynyt koko illan, varmaan jo yliväsynytkin, mutta silti sain lopullisesti hänet unten maille vasta 23.00. Viimeisiltä päikyiltä heräsi 18.20 ja sen jälkeen ihan muutamia lyhyitä tirsoja. Sen seitsemän kertaa yritin minäkin vauvan sänkyyn laskea eikä jäänyt sinne kuin vasta silloin 23.00. No hyvin hän on tähän menneessä sitten kuitenkin yön nukkunut että ei pitäisi pienistä valittaa tietysti.
Mutta nyt pitää lähteä isommat lapset ruokkimaan, joten lyhyeksi jäi nämä turinat.
miuwau
Noista *vatsoista* sen verran, että minäkin luin jostain, että kaikkia äkillisiä liikesuunnan vaihtoja pitäisi välttää jonkin aikaa synnytyksen jälkeen. Syynä sekä lantionpohjan mahdollinen heikkous että myös se, että venähdyksi voi tulla herkemmin, kun nivelsiteet (?) on vielä pehmeät raskauden jäljiltä. Näihin lajeihin kuulunee myös lentopallo, koska siinä mainittiin laskettelu ja aerobic (aerobicia on tietty monenlaista). Mut noista vatsoista täällä kyselinkin, ja KainoElvi vastasikin, et lantionpohjaa ja syvää voi reenata heti, ja vinoja sit kun lantionpohja on kunnossa. Suoria taas sitten kun rako vatsalihasten välissä (jännesauma) on mennyt umpeen. Ja sit-uppeja ehkä sit vasta puolen vuoden päästä. Juttelin asiasta tutun kätilön kanssa ja hän sanoi, että urheilun aloittaminen riippuu siitä mikä on ollut kunto/aktiivisuus ennen raskautta ja raskauden aikana. Jos siis on ollut himourheilija, niin varmaan voi aloittaa urheilun aiemmin jne.
*Jadmirakselle* tsemppiä vauva-arkeen: musta tuntui ihan samalta esikoisen kanssa. Odotin vain, et milloin vauva kasvaa isommaksi ja milloin pääsen töihin. Jälkeenpäin oon ajatellut, että taisin olla lievästi masentunut. Nyt pelkäsin, että toistuukohan sama, koska olin melkoinen työaddikti, mutta onneksi ei! Nautin tästä uskomattoman paljon, ja ei kyllä tee mieli yhtään takaisin töihin (osaksi johtuu varmaan siitä, että olen tehnyt jotain pikkujuttuja tässä kotona). Mulla esikon kanssa tämä "ahdistus" helpotti, kun päästiin niistä mahavaivoista eroon ja vauva alkoi viihtymään itsekseenkin.
Anopeista on ollut puhetta. Mulla on tosi ihmeellinen anoppi. Siis ihmisenäkin ihmeellinen. Koskaan ei sano pahaa sanaa kenellekään eikä kenestäkään. Eikä tuppaudu. Ex-anopin kanssa sitten menikin sukset ristiin sata kertaa, ja välit paranivat vasta kun erosimme poikansa kanssa. :DD Siis ihan aikuisten oikeesti. Uskoutui mulle jopa siitä, että olivat sitten ex-appiukon kanssa suututtaneet exän ja tämän nyxän, eivät ole olleet missään tekemisissä yli vuoteen (exä on vielä näiden ainoo lapsi, surku sinänsä). Taitaa meidän Lumikki (josta taitaa muuten tulla Ida, täällä oli muitakin Idoja, vaikka Justiina olisi sopivampi) saada lisä-mummin. ;-)
Lumikista on tullut kamalan temperamenttinen: jos ruoka ei tule heti kun neidillä on nälkä niin alkaa kamala karjunta, siis oikeesti karjunta, ei mikään itku, siis tyyliin NÄÄ NÄÄ!!! Eilen kävimme shoppaamassa ja paluumatkalla piti imettää bussissa, kun neiti alkoi avaamaan ääntään. No eipä tuo mitään, saivatpahan eläkemummot huvia koko rahan edestä.
Eiköhän nyt riitä, ette jaksa kuitenkaan lukea enempää. ;-)
Curious + Lumikki 1 kk 3 vrk
Curious, mun on pakko sanoa että olisin halunnut meidän Idasta Ida Justiinan, mutta mies ei suostunut :D On niin topakka mimmi että olisi nimi sopinut kuin nenä päähän. Lilliäkin on kyllä sanottu Justiinaksi, mutta ei sitä nimeksi asti anneta. Odotan jo innolla, että sunnuntain ristiäiset on ohi ja saadaan sanoa neitiä omalla nimellä.
lilli taas tissillä, juttu jatkuu yksikätisenä. mä oon yrittänyt laittaa vauvaa kapaloon, mutta hän vain hermostuu lisää, tulee hiki ja riuhtoo itsensä pois kapalosta!
Eli sitten tämän vaivan sain näin viimeisen kerran kunniaksi,aiemmin olen säästynyt vaivalta..onneksi. Kova kuume oli alkuviikon ja nyt alkaa antibiootit purra,joten eiköhän tää tästä. Kiittelen nyt kovasti itseäni,että aloitettiin pojalle viikon iässä relatipat,koska niiden vaikutus alkaa vasta pidemmän käytön aikana ja nyt nuo antibiootit vois aiheuttaa enempi mahavaivooja. pieruja ukko päästelee,mutta tosi pahan hajuisia.
Alkoholista, että viinit ja kuiva siideri menee, viime kerrasta onkin jo tovi aikaa..Kun aloin odottamaan tätä kolmatta niin imetin vielä kakkosta, tosin enää kerran päivässä. Viihteellä ollaan käyty omien häidemme jatkoilla pari vuotta sitten, eipä tuo baari enää oikein houkuta. Parasta on jos pääsee miehen kanssa leffaan ja syömäään, saa siis rauhassa tehdä jotain =). Edellisten yöimetysten loputtua ollaan viikonloppu iltana tyhjennetty viinipullo tms.. nautittu kotona olevasta hiljaisuudesta ( kun lapset nukkuu). Kyllähän sitä baareissa tuli silloin 10 vuotta sitten käytyä melkein joka vkonloppu, mutta sehän kuuluukin 20 vuotiaan "normaaliin"elämään =) Ja opiskeluaikoina sai "riekkua" ihan tarpeeksi. Nykyään ikä tuo jo rajoitteita, ei jaksa edes valvoa puolille öin..heh.. Joo,mutta vauva yllättäin heräsi,kun tähän istahdin..kotihommia se kyllä antaa tehdä...
mehiz ja poika 5 vkoa
nimestä, että me ollaan alusta asti puhuteltu poikaa hänen tulevalla nimellä ja kerrottukin se kaikille.. esikoisen ja kakkosen kohdalla pantattiin nimeä ristiäisiin asti, nyt ristiäiset on vasra huhtikuussa, joten mukavampi näin.
anopista,etää mulla on oikein mukava anoppi. auttaa tarvittaessa ja osaa pitää nokkansa pois asioista jotka hälle ei kuulu. lapsille kovin tärkeä on mummu, anoppi on ihan alusta asti aika tiiviisti heidän elämään kuulunut,hyvä niin. mun oma äiti asuu kauempana niin on sitten toinen mummu ainakin lähellä.
jälkitarkastus ois ens viikolla ja ehkäisyasia mietityttää täälläkin. pillereitä olen vain syönyt,että kokemusta muista tavoista ei ole. lapsia ei kuitenkaan enää haluta,mutta se piuhojen katkaisu tuntuu vielä liian kovalta ratkaisulta..kierukka ois yks vaihtoehto,mutta jotenki se ajatus siitä ei kovin miellytä ja tunteeko mies sen jne...
nyt päiväkahvin keittoon...
sori nuo kirjoitusvirheet. luin nyt ton aiemman viestini, niin alkoholista vielä, ettei nyt joka viikonloppu sitä viinipulloa tyhjennetty ;o). ja se on myös luksusta,kun joskus lauantai iltana tehdään ja syödään kahdestaan ruokaa lasten mentyä nukkumaan..
joo ja nyt sinne kahvin keittoon.
Noniin jäkitarkastuksessa on nyt sitten käyty. Kaikki oli ihan ok ja sain reseptin pillereihin. :)
Oona on nyt siitä asti (n.1h) nukkunut parvekkeella rattaissa ihan tyytyväisenä.
Luin muuten omaa aikaani odotellessa vauvalehteä 3/2008, siinä oli hyviä juttuja vauvojen nukkumisesta, mitä kannattais kaikkien teijänki lukea, jos vaan jostain sen lehden saatte käsiinne (esim.kirjastosta). Siitä voi olla paljonkin apua vauvan nukuttamiseen jne. Esim 0-3kk vauva kun nukahtaa, niin se vaatii saman tilan myös herätessään, eli jos olet sen nukahtaessa silitellyt vauvaa päästä, niin se vaatii sen myös herätessään jne. Ja siinä oli myös, että vauvaa ei saisi nukuttaa tissille, koska vaatii sitä sitten aina.
Suosittelen ihan tosissaan kaikkien lukevan tuon lehden, jos vaan mahdollista. :) Minulle siitä ainakin oli paljon apua.
Nyt taas muihin hommiin.
Jadmiras ja Oona 1kk3vko1pv
Niin ja yksi oleellisin asia vauvan nukkumiseen liittyen, vauva nukkuu keskimäärin tunnin kerrallaan, jonka jälkeen se herää ja tarkistaa, että kaikki on kunnossa ja nukahtaa sitten uudelleen. Vauvat myöskin itkeskelevät paljon unissaan, eli sitä vauvaa ei kannata hakea sieltä sängystä heti pois ajatellen, että se heräsi, vaan kannattaa odottaa ainakin 5min. Ja myöskin lehdessä oli, että vauvaa voi pitää sängyssään sillon kun se on tyytyväinen, vaikkei se nukkuisikaan, mutta jos se itkee, niin vauvan kehitykselle olisi tärkeää pitää sitä sylissä, jotta se oppii myöhemmin nukahtamaan yksin sänkyyn.
Joo, ei nyt taas muuta. :)
Lääkärillä käyty ja kaikki niin kuin pitää... Tällä kertaa ei maininnut edes laskeumista, joita edellisen raskauden jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri löysi. Asia korjaantunut "ahkeralla" jumpalla (lue: lantiopohjalihaksia treenattu aina kuin muistettu)
Poika oli kasvanut huimasti... painoa 5600g (2 viikkoa sitten 4800g ja syntyessä 3100g), joten ainakin maito tällä lehmällä riittää. Eikä lääkärillä ollut pojastakaan mitään kummempaa sanottavaa.
Minä olen muuten nyt viimein itsekin huomannut juuri tuon, mistä Jadmiras mainitsi lukeneensa, eli joka älähdykseen ei tarvi reagoida (neljä vauvaa siihen näköjään kohdallani tarvittiin ennen kuin sisäistin asian..) Usein käy niin, että vauva hieman itkeskelee ja ennen kuin ehdin vastata kutsuun on aivan pakko tehdä jotain isompien pyynnöstä ja kun lopulta ehdin vauvan luo herra jo jatkaa autuaasti uniaan.
Ja pitäisi alkaa kohta taas värkätä ruokaa ja ristiäisiin on gluteenittomat leivonnaiset vielä ihan mietintäasteelle (toinen kummeista + meidän neiti ovat viljattomalla),,, Ja se nimi tuntuu aina vain pakoilevan...
Pakko kai vähitellen vääntäytyä keittiön suuntaan...
Poju painoi 4900g (2535g) ja pituutta 57,6cm (47cm).
Kun olen täällä "puhunut" siitä pienestä täplästä kitalaessa ja hoitanut sammaksena niin lääkäri katsoi vauvan suuhun ja nauroi, että voin lopettaa sen pojan kiusaamisen happamalla. Se on ilmeisesti vaan talipallo tms ja pojalla on kasvoissakin yks sellainen ja niin.....samaltahan nuo näyttää.Kuukauden minä sitä "sammasta" sitten hoitelinkin.
Tänään käytiin kirkossa harjoittelemassa. Tuleekin vähän erilainen kastetoimitus mitä esikoisella oli. Tuntu jotenkin "juhlalliselta" siellä kirkossa. Isoveli kuivaa (jos suostuu) vauvan pään kunhan pappi vauvat kastaa vedellä... Ja täytyy sanoa, että ihanaa kun ei tarvi omaan kotiin vieraita ottaa eikä leipoa tms..
Mutta.... ei vielä tunnu sitä, että pystyis sen yön olemaan vauvasta erossa. Toisaalta jäis kyllä juhlat kesken jos sitä sitten syömästä vaan tultas kotiin. Kerranhan sitä naimisiin mennään :).
Moiiii!
Onneksi menin sinne lääkäriin vauvan kanssa, kun diagnoosi oli sitten nivustyrä. Siis todennäköisesti. En olisi ikinä arvannut sellaista epäillä, mutta kuulemma oikein tyypillinen paikka pojilla mihin se tulee :/ Toivon tietysti, ettei sitä enää koskaan näkyisi, mutta jos se tulee uudestaan niin leikataan, joko muutaman viikon sisällä tai sitten päivystyksenä jos pullistuma ei mene itsestään pois. Että sellaista. Enpä ole koskaan vielä käynyt lääkärissä niin ettei vauvalla ole vielä nimeäkään, papereissa luki komeasti "Poika..."
No nyt se heräs!
päivällä just meinasin lähettää, ni kone alko päivittelee itteensä ja käynnisty uudellee, ei tarvii arvaa, voin kertoo et "hiukan" sapetti :(
Mä oon antanu meiä laste ain hetke kitistä sänkys enne ku oon menny kattoo ja usein ne just nukahtaa takas ku menen. Älkääkäs nyt ymmärtäkö sitte nii, et mä niitä siällä aina huudatan :) äkkii ne oman lapsen rätinät oppii tuntemaa, et millo ollaa unissaa ja milo tosissaa.
Mulla "menee" just uutta tapettia makkarin seinää :D Kiva saada ristiäisiks se valmiiks ku tulee sellasiiki vierai ku ei oo viä meil käyny (syksyl muutettii). Ihana mies ku pari tuntii sit tuli työreissulta ja samantien kävin hakemas ne tapetit ni hän halus heti laittaa.
Ootteko muute aina käyttäny ihan hanavettä kastemaljas?? Tai mitä laatua?? Meil oli esikoisella sulatettua lunta ja sitä meinasin taas ottaa, kun kerta on mistä ottaa.
Touhotin nukahtaa yöl heti syömise jälkee takas omaa sänkyynsä ilman tuttia, mut päiväl se harvemmin suostuu nukkumaa ilman sitä. Vaunuihin sammuu melkee heti sinne päästyään, joskus jopa ennenki ;) enkä ees heiluttele niitä, ettei se totu siihen vatkaamiseen. Yöunille menee siinä 21 paikkeilla. Vaunuissa unet maistuu 3-4h. Onneks on aika lahjakas nukkuja, voin sanoo, et mul on nii heikko pää, et en kestäis mitää koliikkii. Esikoine oli viä helpompi, ei koskaa vauvana syöny yöllä vaan nukku aina alusta asti n.23-06 jollon söi ja jatko unia yheksää asti, ihannevauva :)
Tuttina meil on silikoninen. Joskus kelpaa "nuppi" versio, yleensä uppoo paremmin se rengasmalli.
Oliko MiaMik laittanu kulmat ja ripset vai kuka se oli? Ihanaa aina ku pääsee vähä hoitoihi ja hemmotteluu! Mä kävin viime perjantaina värjäyttämäs tukan ja huame meen laittaa pidennykset ;) että mä oon sitä taas oottanu! Viime kerrast on jo aikaa ja ne on nii kivat! Mul on nii ohut tukka itel, et se on niinku tuuhennus samal.
Taas terrorisoin romaanilla jaaritellen ummet ja lammet :) Sain muuten kaverin kans liput sinne Madonnan Tallinnan keikal elokuus, JEE!! Nyt jo vähä jänskää ku must tuntuu et mä oon höperöityny kotii ku en oikee koskaa missää enää käy.
Nyt pitää men kattoo milt tapetointi näyttää ja sitte tekemää palkinnoks vohvelei :) Esikoine on sellane PuuhaPete, tuol se hikipääs häärii mittansa, poransa ja sahansa yms kans iskän seurana :)
Jaaha, pakkas anoppiki ovesta just sisää...
HaliBusut kaikille!
Marlene ja ihanat miehensä ;)
Sori jo valmiiks itsekeskeisyyteni, kun tulee TAAS vaan omaa napaa, mut kun ei oikein paljon kerkee ees ikinä kirjottaan vaan ne meidän pikaiset kuulumiset eikä kommentoida kauheesti.
Meidän pikkuinen on hymyillyt nyt jo viikon verran, mut en tie sit johtuko ilmavaivoista osa.. Mut nyt jo hymyilee ihan tarkoituksella, kun on hyvä olla, masu täynnä siis ja nukkunut tarpeeksi :)
Mun tekis mieli mennä naimisiin samalla ristiäisissä, vaikka olisinkin halunnut oikein kunnon häät, mut kun ei ikinä oo rahaa ja tässä kymmenen vuotta oltu yhes, et eikös ois aika..!?!
Ristiäiset kolmen viikon päästä ja kohta iskee paniikki, kun ei oikein oo vie suunnitelmat mallilla, vaikka ei kait niissä kauaa mee...
Meillä mun äiti osti esikoiselle ristiäislahjaks kristallisen kastemaljan, johon on kaiverrettu nimi ja kastepäivä ja nyt sitten ongelma, et haluttaisko toiselle poitsulle kans oma ja ne sais ne sitten aikuisena vai kaiverretaanko siihen samaan sitten kummankin nimi ja se jäis meille muistoks.. tuleeko sitten siitä tappelu, kun meistä aika jättää eli oisko hyvä molemmille oma??
Ensviikol meidän Maunolla (ei tuu nimeks, kun mies ei suostu :) ) on sitten neuvola ja kiva nähdä kuinka poika kasvanut, on niin iso jo.. 56 cm bodyt rupee oleen jo nafteja, esikoiselle ne oli vie hyviä pitkään.. mut olihan tää meidän kuopus 55,5 cm jo 2 viikkoisena. (terkka epäili, et ois ollu pitempi syntyessään kuin 51 cm)
Pojalla vissiin ilmaa taas vatsassa, kuuluu semmosta ähinää sängystä.. vitsit, kun ei alkais nyt niitä iltahuutoja.. mä en jaksais! Nää ekat viikot on tähän saakka sujunut liiankin hyvin, kun nyt jatkuis..! Kohta kans unille, öitä.
Emmuli ja Mauno 3,5 vko
Viime yönä tuossa puoli viiden paikkeilla päätin, että tämä olis nyt sitten viimein lapsi meidän perheessä. Ei tästä kertakaikkiaan tule mitään, vaikka periaatteessa tänä yönä tuli enkat pitkästä aikaa, vauva nukkui 3h15min eka pätkällä heräten 00.30 syömään. Mutta siinä se sitten olikin, äidin osalta siis. Oli pariin viikkoon eka kolmen tunnin uni mulle ja olin tosi väsynyt kun siitä heräsin. Mutta en tahdo millään jaksaa yön pimeitä tunteja kun vauva syö, röyhtäytän jos onnistuu, siirrän pinnikseen ja kuuntelen röhkinää ja pieremistä ensin ja mietin, että pitäiskö nostaa pystyyn jos tulis vielä röyhtäisy vai pahentaako vaan asiaa. Joka tapauksessa, viimeistään tunnin päästä vauva sitten herkeää itkemään joko röyhtäisyä tai sitten mahaa vääntää ilma joka sinne on joutunut eikä kulje eteenpäin. Silloin puoli viiden maissa vauva nukahti, tunnin päästä röyhtäisi kun alkoi röhkinä olla jatkuvaa ja nostin pystyyn, sitten söi taas, viiden aikaan laitoin sänkyyn ja ennen kuutta taas sama homma, annoin samalla gavisconen ja 7.10 sitten herättiin lopullisesti, tosin siinä välilä vaihdettiin vielä vaippakin. Miehelle sanoin, että tää on mun henkilökohtainen helvetti, se ei tiedä tästä oikeesti yhtään mitään. Eipä sekään pystyisi hälytystehtävissä olemaan joka ikinen yö ja siihen päälle vetämään täyden työpäivän ja jatkamaan tätä viikkotolkulla.
Että mitä tässä sitten voisi enää tehdä? Alan olla aivan loppu. Ehkä viikon voin jaksaa vielä jollain livulla mutta sitten on edessä kakola, tosin sekin tuntuu oikein mukavalta paikalta jos siellä saa nukkua. Jotenkin en edes uskalla pyytää apua neuvolasta tms. kun pelkään että sitä en kuitenkaan saisi, kun esikoisen aikana niin kävi tässä samassa tilanteessa. Toista kertaa en samaa vastausta kestäisi kun tässä muutenkin on niin yksin. Sairaalan lapuissa oli synnytyksen jälkeisen masennuksen tunnusmerkistö, niistä täyttyvät ainakin univaikeudet, itkuisuus, seksuaalinen haluttomuus, kaikki tuntuu harmaalta jne. mutta olisin sitä mieltä että uni paras lääke olisi tähän kaikkeen mutta mitenkäs sitä saat kun pitää koko ajan olla hereillä tai herätä heti kun pääsee uneen? Jos tulen itse alakertaan nukkumaan ja oletettaisiin, että mies toisi vauvan vain syötöille, niin minä joutuisin pomppimaan täältä yläkertaan monet kerrat kun se ei edes heräisi vauvan itkuun.
Että taidan vaan puhua siitä sterilisaatiosta lääkärille jo vauvan 6vk neuvolassa ensi viikolla. Ja tänään aion mennä uimahalliin sen jälkeen kun pappi on käynyt, vaikka mikä olisi. Oma yksityinen lenkki tvst. jää aina väliin jonkun turhan syyn takia ja jaksaminen entisestään huononee.
Nimikin pitäisi olla sitten tänään neljän maissa valmiina kun pappi tulee. Etunimestä on noin kaksi vaihtoehtoa ja toisista ei vielä tietoakaan...
eikkuli ja poitsu 5vk 2pv
Siis jopa meidän kutiseva atoopikko-allergikko neiti, jonka kanssa olen tottunut valvomaan pitkiä pätkiä nöiden reilun 4v:n aikana, nukkui koko ajan! Nyt tuossa hieman raaputtelee. Ja pieninkin taisi jo nukahtaa takaisin tuohon vatsan päälle. Illalla en olisi uskonut, että yö tulisi menemään näin, nimittäin Silja pyöri ihan mielettömästi ja vediin varmaan neljään kertaan kortisonia nilkkoihin ja ranteisiin sekä poskiin ja leukaaan + annoin ataraxia, ennenkuin neiti rauhoittui. Allergiat ovat kyllä ikäviä ja kurjinta on katsoa lapsen kärsimystä, kun itse ei voi tehdä kuin parhaansa oloa helpottaakseen. Mutta tosiaan, MIKÄ IHMEELLINEN YÖ, en edes muista milloin viimeksi olen näin pitkään yhtäjaksoisesti nukkunut. Ei mulla koskaan ole ollut myöskään näiin hyväunista vauvaa.
Pappi sittem kävi eilen ja sovittiin ristiäisten kulku - ihan ehdotonta oli ottaa kakkosen ja kolmosen toivevirsi "Jumalan kämmenellä" alkuvirreksi. Papereita en vielä luovuttanut papille - siitä nimestä varmaan väännetään sunnuntaihin asti, sitten se on mikä on.
Tänään on sitten mulla ja vauvalla neuvola ja lääkäri, jos vain ehdin niin palaillaan päivällä... "Kiva" kuulla etten ole ainoa, jota ehkösyasia ahdistaa, eli samoja tuntoja näkyy olevan ainakin Pantsalla. Omalta osalta seksi tuntuu niin kaukaiselta asialta... Kai tuota joskus on ollut, mutta tässä ipanoiden keskellä lojuessa ei tunnu kovin ajankohtaiselta. Kai taas otan kierukan, kun mikään mitä joutuu miettimään ja muistamaan ei oikein sovi, unohtuisi kuitenkin,