Olenko nyt huono odottaja, kun join äsken lasin valkoviiniä ruoan kanssa?
Kommentit (81)
Onneksi olkoon jos osui sille viikolle kun alkion aivot kehittyvät.
ap:n viesti oli kyllä kirjoitettu 1:04 yöllä eikä suinkaan klo 9. Lukutaitoa kiitos!
.
Ja teillä syödään lounas klo 9 viineineen???
Ja ap:lle: ranskassa tosiaan juodaan raskaanakin viiniä ruuan kanssa eikä siitä ole todettu olevan haittaa. Mä join raskausaikanani pari lasillista siideriä ja ihan terve pikkutyttö sieltä syntyi. Asia erikseen on sitten nuo alkoholistit joilla se ei todellakaan jää siihen lasiin tai pariin, vaan menee sitten enemmän ja usein. Heidän onkin syytä olla huolissaan.
vähäinen (1 - 2 annosta viikossa) alkoholinkäyttö ei ole lapselle haitaksi.
no mutta lapsihan ne vauriot kantaa koko elämänsä. Lasikin voi riittää.
Erityisen huonosti alkoholi sopii äideille ja heistä edelleen odottaville äideille.
Eiköhän lasi vissyä olisi ajanut saman asian ruokajuomana.
Duodecimin verkkolehteen pääsee vain tunnuksilla, mutta Duodecim-lehdestä tosiaan tämä juttu löytyy. Jos alkuperäislähde kiinnostaa, monesta kirjastosta voi käydä lukemassa.
http://www.vauva.info/foorumi/index.php?s=596d483b8b57b0f343a2fbaf1f1dd…
Kannattaa tietysti muistaa, että vastakkaisiakin tuloksia on saatu, mutta yhtä ainoaa totuutta ei ole lukuun ottamatta sitä, että hyvin vähäistä suurempi alkoholinkäyttö on aivan itsestäänselvästi vahingollista.
Yksittäiseen viinilasilliseen liittyvä riski on äärettömän pieni. Se voi olla olemassa, vaikka mitään suoraa näyttöä siitä ei ole, käytännön kokemukset osoittavat, että mitään suoraa syy-yhteyttä satunnaisella ja vähäisellä alkoholinkäytöllä ja sikiövaurioilla ei ole. . Automatkalla on paljon isompi riski joutua onnettomuuteen ja vaurioittaa tai tappaa sikiö.
Onko siis sellainen äiti holtiton hedonisti, joka lähtee autolla kaupungille shoppailemaan, VAIKKA EI OLISI ABSOLUUTTISEN PAKKO, koska silloin laittaa vauvansa riskiin joutua onnettomuuteen? Entäs äiti, joka lähtee liukkaalla kelillä ulkoilemaan, vaikka sisälläkin voisi olla?
Vähän suhteellisuuden tajua noihin toivoisin.
Huh! Onpa hurjan tiukkaa Suomessa tuon alkoholin kanssa! Meillapain "saa" ihan rauhassa, laakarin ja katilon luvalla juoda 1-2 annosta ihan joka ikinen viikko. Kaikki tuntemani lapset (ja niita on PALJON ; )) ovat taysin normaaleita. Yksi down-lapsi loytyy kaveripiirista, muut taysin keskivertomuksuja. : ) Ei edes lukihairiota ole kenellakaan.
Miehen aiti kertoi, etta hanen nuoruudessaan vedettiin raskaana usein ihan kannejakin, kun ei paremmin tiedetty.. : o Ja sen sukupolven perhessa yleensa vahintaan 4 lasta, kun ehkaisya ei juuri kaytetty. En tunne siis myoskaan yhtaan oman ikaistani fas-henkiloa.
Ymmarran, etta alkoholi on vaarallista suurina maarina. Tai ainakin siis sen kulutus lisaa riskeja, eli tuleksena ei ole valttamatta sikiovaurio, vain riskin kasvaminen.
Itse odotan kolmatta ja olen kylla ellellyt joka raskaudessa ihan maassa maan tavalla, kuten kaikki muutkin tuntemani aidit.
Tällaiset tutkimukset ovat usein ongelmallisia. Tässä on tutkimusasetelma, jossa seurataan tiettyä kohorttia ja kysytään alkoholinkäytöstä. Kuitenkin voi olla erilaisia sekoittavia tekijöitä. Vaikea uskoa että aidosti on niin, että 1-2 annosta alkoholia viikossa raskauden aikana itsessään parantaa lasten kognitiota.
Kannattaa tietysti muistaa, että vastakkaisiakin tuloksia on saatu, mutta yhtä ainoaa totuutta ei ole lukuun ottamatta sitä, että hyvin vähäistä suurempi alkoholinkäyttö on aivan itsestäänselvästi vahingollista.
ja lukematta koko raporttia ei voi tietää, miten muut muuttujat on otettu huomioon. Itsekään en oikein usko tuota kognitiivisten kykyjen parantumista ilman tuntuvaa lisäevidenssiä.
30
Tällaiset tutkimukset ovat usein ongelmallisia. Tässä on tutkimusasetelma, jossa seurataan tiettyä kohorttia ja kysytään alkoholinkäytöstä. Kuitenkin voi olla erilaisia sekoittavia tekijöitä. Vaikea uskoa että aidosti on niin, että 1-2 annosta alkoholia viikossa raskauden aikana itsessään parantaa lasten kognitiota.
Suomessa on vallallaan tämä yleinen neuvo olla täydellisellä nollalinjalla odotusaikana, koska täällä on niin helkkarin paljon alkoholisteja. Heidän vuokseen kaikille odottajille siis neuvotaan samalla tavalla, ettei alkoholia tulisi juoda odottaessaan, koska alkoholistit eivät kykenisi sen yhden annoksen jälkeen lopettamaan siihen, vaan olisi todennäköistä että tilanne riistäytyisi käsistä ja lopputuloksena olisi humalatila.
Itse olen harva se viikko nauttinut lasillisen punaviiniä ruoan kanssa. Ei se yksi annos veren alkoholipitoisuutta paljoa nosta, enkä tunne tästä yhtään syyllisyyttä. Nämä kaikkia muita haukkuvat intoilijaäidit ovat varmasti kauhean stressaantuneita miettiessään mitä kaikkea ei saa raskaana ollessa tehdä (kai te syynäätte työpaikalla kaikki ruoatkin, ettei vaan ole mitään ainesosaa, joka saattaa olla jollain raskaanaolevien mustalla listalla...ai niin, ettehän e nyt voi töissä käydä kun pitää varmasti kotihoitaa lapset täysi-ikäisiksi).
Suututtaa tämä mustavalkoisuus mielipiteissä täällä. Opetelkaa elämään.
tuttava piirissä on yksi perhe... niillä kolme ADHD-diagnoosin saanutta lasta
Äitillä oli periaate odotusaikana, että ei se yksi saunaolut mitään haittaa
minulla on aivan loistava elämä siitäkin huolimatta, että en nauti tippaakaan alkoholia raskausaikana. En koe jääväni mistään paitsi.
Asun maassa, jossa virallinen, kätilön ja lääkärin antama ja papereihin painettu alkoholin käyttömaksimi on 1-2 annnosta 1-2 kertaa viikossa. Jotenkin luulen, että Suomen nollalinjasuositus perustuu muuhun holhoamiseen kuin lääketieteellisiin syihin. Jos itseään ei juo humalaan, en usko haittaa koituvan. Tosiaan raskaana alkoholin sieto varmaan vähän heikkenee, joten minusta tuo 4 annosta viikossa tuntuu aika paljolta. Usein itse juon yhden viinilasillisen viikossa ruoan kanssa.
Hassua, että joudutaaan pohtimaan, "eikö se tosiaan voi olla ilman alkoholia" ja "onpas perso viinalle" -tyyliin. En usko että siitä kyse on lasin viiniä silloin tällöin raskausaikana juovilla, koska he todellakin voivat nauttia sen ruokajuomana ja lopettaa siihen. Alkoholistille nollalinja on varmaan helpompi, jos pelkää lipsumista kännin puolelle.
Säädökset ovat niin paljon toisistaan poikkeavia eri maissa - ja eri neuvoloissakin, mikäli olen tätä keskustelupastaa oikein lukenut - joten varmasti oma arkijärki auttaa. Tietenkään en kehota ketään ottamaan viiniä, jos ei siltä tunnu.
Vähän sama kuin väittäisi, että olet sen yhden alkoholiannoksen jälkeen "juoppo äiti".
"Mullakaan ei ole mitään kutsumusta juomiseen raskausaikana."
Alkoholi ei kuulu raskausaikaan!!!
Itse en voisi ikinä asettaa omaa mukavuuden halua lapsen terveyden edelle, mutta sinulle näköjään oma mukaavuus tulee tärkeysjärjestyksessä ennen lapsen terveyttä. Harmi että jotkun ajattelevat noin itsekäästi :(
Minulla ei ole mitään kutsumusta ALKOHOLIN JUOMISEEN raskausaikana.
Vähän sama kuin väittäisi, että olet sen yhden alkoholiannoksen jälkeen "juoppo äiti".
"Mullakaan ei ole mitään kutsumusta juomiseen raskausaikana."
Miksi riskeerata? Jos vauvalla on jotain vikaa tai jokin menee nyt raskausaikanasi pieleen, tulet varmaan katumaan sitä viinilasillista loppuelämäsi. Aina mietit, oliko se syynä.
Mulla on ollut yksi myöhäinen keskenmeno (rv 21) ja olen KAIKKI kaivellut ja miettinyt, mitä olen tehnyt tai olenko tehnyt jotain, mikä sen voisi aiheuttaa. En ollut, mutta jos olisin esim. sen lasin viiniä juonut tuolloin, niin olisin varmaan syyllistänyt itseäni loppuelämäni.
Ja joo. Voi olla, ettei mitään tule, mutta jollekin se aina sattuu. Joten MIKSI?