Ärsyttää, kun on pakko pyytää lasten kummeiksi puolituttuja!
Minulla ja miehelläni molemmilla on sisaruksia, joista kukaan puolisoineen ei kuulu kirkkoon. Meillä on vain yksi kirkkoon kuuluva ystäväpariskunta, jotka ovat esikoisen kummeja.
Nyt on tulossa kaksoset, eikä lähipiiristä kerta kaikkiaan löydy ihmisiä kummeiksi. Tuota yhtä ystäväpariskuntaa lukuunottamatta ketkään läheisimmät ystävämme eivät kuulu kirkkoon.
Nyt sitten pitäisi löytää jostakin 4 ihmistä, joista tulisi kummeja kaksosillemme. Tämä on todella ärsyttävää, koska käytännössä lapsilla on ympärillään paljon läheisiä, välittäviä aikuisia. Ja kummeiksi pitää sitten valita jotain puolituttuja - vain ja ainoastaan byrokraattisista syistä.
Joutaisi romukoppaan koko kummijärjestelmä!
Kommentit (41)
Myös isä, äiti tai isovanhemmat käyvät.
Ennen esim. vapaakirkolla jne. oli oikeius pitää rekisteriä ihmisistä, niin kuin ev.lut. pitää. Mutta sitten se poistui. Mm. isäni piti valita, että liittyykö ev.lut. kirkkoon ja vai laitetaanko hänen tiedot siviilirekisteriin.
Ehkä ennen tätä muutosta myös helluntaiseurakunnan jäsenet pystyivät olemaan virallisia kummeja ev.lut. lapsille. En tiedä arvailen vain....
AP voittehan te pyytää näitä ei kirkkoon kuuluvia sukulaisia silti kummeiksi, epävirallisesti kirkon silmissä, mutta "virallisesti" teidän kesken.
Näin esim. mun mies on veljensä tytölle "kumma-setä" ja miehen veli meidän tytölle =D
Tämä ei kuitenkaan poista ongelmaa, koska tietenkin haluamme lastenkin kuuluvan kirkkoon. Eli kummit on löydyttävä.
Lapsilla on yksi luterilainen isovanhempi. Omat serkkumme eivät ole meille läheisiä. Inhottava tilanne, kun joutuu "repimään" jostain kummit. Helluntailaiset eivät kelpaa virallisesti kummeiksi. Se on kyllä vähän naurettavaa, koska yhtä lailla he pystyvät antamaan kristillistä kasvatusta kuin luterilaisetkin.
No, meille se kristillinen kasvatus ei ole mikään ykkösprioriteetti elämässä. Pääasia, että lapsilla on ympärillään välittäviä aikuisia.
ap
joten tuskin suostuvat kummeiksi...
Meillä ollut paljon helluntalaisia suvussa, eivät tule edes kastejuhlaan.
Lapsikaste on aihe, josta saa takuu varmasti riidan aiheeksi suvussamme.
"Yleensä kastejuhlaa vietetään noin kuuden viikon kuluttua lapsen syntymästä. Suositus on, että lapsi kastetaan kahden kuukauden kuluessa syntymästä, johon mennessä väestötietojärjestelmään on ilmoitettava lapsen nimi ja äidinkieli. Jos lasta ei ole kahden kuukauden kuluessa kastettu, hänet merkitään ei-kirkkoon kuuluvana yleiseen väestörekisteriin."
joten tuskin suostuvat kummeiksi...
Meillä ollut paljon helluntalaisia suvussa, eivät tule edes kastejuhlaan.
Lapsikaste on aihe, josta saa takuu varmasti riidan aiheeksi suvussamme.
Tulivat esikoisen ristiäisiin ihan normaalisti, eikä kukaan ole koskaan mutissut lapsikasteesta.
ap
ei tietenkään lapsen tarvitse kirkkoon liittyä.
Pappihan se kasteessa toimittaa paperit väestörekisterikeskukselle, että olette lapsen liittäneet uskonnoliseen ryhmään.
Voitte täyttää vain kutsumanimi-ilmoituksen
Jos lasta ei ole kahden kuukauden kuluessa kastettu, hänet merkitään ei-kirkkoon kuuluvana yleiseen väestörekisteriin."
Meidän lapset on molemmat kastettu 5- ja 7-kuisina.
tai isovanhemmat. Eli ota kummiksi joku kirkkoon kuulumaton ja laita itsesi ja miehesi kirkonkirjoihin.
EI kummeja ole pakko olla!!!!!! eteenkin jos vaitoehdot ovat puolituttuja!
Omat kuusikymppiset vanhempani olivat tosi otettuja kun heidät pyydettiin 5 vuotta sitten kummeiksi. Tuonikäisillä on usein myös ihan eri lailla aikaa (ja varallisuuttakin) muistaa kummilastaan kuin nuoremmilla.
Ennen olikin vaikiintunut tapa että kummit ovat iäkkäämpiä kuin lapsen omat vanhemmat, nykyisin taitaa olla aika usein toisin päin jostain ihmeen syystä.
EI kummeja ole pakko olla!!!!!! eteenkin jos vaitoehdot ovat puolituttuja!
Helluntailaiset eivät kelpaa (jos eivät kuulu helluntaiseurakunnan lisäksi ev-lut-kirrkkoon), koska helluntailaiset eivät hyväksy lapsikastetta. Sen sijaan esimerkiksi katolilainen kelpaa (yhdellä lapsistamme on katolilainen kummi).
Osa helluntailaisista kuuluu helluntaiseurakunnan lisäksi myös ev-lut.kirkkoon, ja he kelpaavat kummeiksi. (Toisella lapsellamme on tällainen kummi. Sen sijaan ko. kummin puoliso, joka kuuluu ainoastaan helluntaiseurakuntaan, ei kelpaa viralliseksi kummiksi, mutta hän on kyllä epävirallisesti saman lapsen kummi.)
Ja jotta tilanne ei menisi liian yksinkertaiseksi, niin olemme itse erään vapaaseurakuntaan kuuluvan ystäväpariskuntamme lapsen epävirallisia kummeja.
mutta mielestäni kummihomma on aikansa elänyt. Eli pitäisi olla mahdollisuus kastaa lapsi ilman kummeja. Neljännen lapsen kohdalla oli tosi vaikea saada kummit (sisarukset molemmilla jo niin monen leapsen kummeja). Sitten pyysin ihan nimellisesti muutamaa tuttua ja sanoin, että mitään odotuksia meillä ei ole kummeja kohtaan. Eivät olleet edes ristiäisissä paikalla.
Olisiko mahdollista, että esikoisen kummit olisivat myös kaksosten viralliset kummit ja jotkut toiset sitten epäviralliset, mutta käytännössä oikeat kummit? Me teemme tulevan kolmosen kanssa juuri näin. Kaikki kirkkoon kuuluvat ystävät on jo käytetty ja loput ovat hellareita. Sovimme esikoisen kummien kanssa, että he ovat myös kolmosen kummit paperilla, mutta käytännössä eräs hellaripariskunta on kummeina. He eivät vain tule merkityksi kirkonkirjoihin (ja käytännössähän sillä ei ole siis mitään merkitystä), mutta osallistuvat lapsen elämään kummin roolissa (ja viralliset kummit muuten vaan).
Lapsi (tai lapset) kyllä saadaan kastettua, vaikka kummeja ei omasta takaa olisikaan. Jos kirkkoon kuuluvia kummeja ei yksinkertaisesti löydy mistään, myös seurakunnan työntekijät voivat olla virallisina kummeina, että kaste saadaan toimitettua. Kummin ensisijainen tehtävähän on ollut toimia kasteen todistajana ja siksi kasteessa tulisi edelleen olla läsnä vähintään kaksi seurakunnan jäsentä todistajana (siis kummit). Sehän on sitten ihan perheen oma asia, ketkä ovat lapsen näkökulmasta kummeja. (Tämä siis ihan tiedoksi muillekin asian kanssa pähkäileville: kyllä seurakunnan kanslisti ja kanttori käyvät kummeiksi ;)
Asiaa pohtineille: Helluntailaiset eivät siis virallisesti kelpaa kummeiksi. Tällaisia epävirallisia kummijärjestelyjä saattaa toki olla muillakin (ja tiedänkin olevan). Monet helluntailaiset kuuluvat myös luterilaiseen kirkkoon ja siten he kelpaavat virallisestikin kummeiksi. Tosin helluntaiseurakuntien puolesta on esitetty toivomus, että helluntailaiset eivät kummeiksi lähtisi, ihan tuon erilaisen kastekäsityksen takia. Uuteen helluntaikirkkoon kuuluvat eivät voi toimia virallisina kummeina, sillä he eivät voi kuulua myös luterilaiseen kirkkoon.
Kastekysymys on varmaan suurin luterilaisten ja helluntailaisten välejä hiertävä kysymys. Joillekin yksittäisille uskoville se tuntuu olevan ihan sydämenasia ja kaikkein suurin kysymys koko kristinuskossa. Valitettavasti. Itse olen oppinut elämään kummankin näkemyksen kanssa sujuvasti: Itse olen helluntailainen, mieheni luterilainen. Lapset on kastettu ja he kuuluvat kirkkoon, mutta eivät ne siitä ole pilalle menneet ;)
He pitävät järjestelyä loistavana, kun kuitenkin muistaisivat molempia.
Tämä ei poista teidän ongelmaa, mutta ainakin helpottaa. Ei tarvitse neljää eri ihmistä löytää kummiksi, jospa löytäisitte kaksi.
Olisiko tosiaan vanhemmassa polvessa ketään sopivaa?
Kastekysymys on varmaan suurin luterilaisten ja helluntailaisten välejä hiertävä kysymys. Joillekin yksittäisille uskoville se tuntuu olevan ihan sydämenasia ja kaikkein suurin kysymys koko kristinuskossa. Valitettavasti. Itse olen oppinut elämään kummankin näkemyksen kanssa sujuvasti: Itse olen helluntailainen, mieheni luterilainen. Lapset on kastettu ja he kuuluvat kirkkoon, mutta eivät ne siitä ole pilalle menneet ;)
Paras ystäväni halusi minut kuitenkin lapsensa kummiksi. Asiasta keskusteltiin kastavan papin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että vaikka en voi virallisesti kummiksi ryhtyä, voin olla lapsen "aikuisystävä" ja tulla kastejuhlassa kummien kanssa siunaamaan lasta. Ei ollut kuulemma ainakaan tämän papin mielestä hänen asiansa arvostella sitä, millaisia ihmisiä vanemat lapsensa ympärille haluavat. Lapsella oli siis kaksi "virallista" kummia minun lisäkseni. Kastejuhlassa pappi kutsui kastemaljan äärelle kummit ja lapsen ystävän. Seisoin siis kastemaljan äärellä kummien kanssa ja osallistuin kastetoimitukseen ihan samalla lailla kuin kummitkin. Lapselle olen aina ollut kummitäti ja hupaisinta (?) on, että kummeista minä olen tiiveimmin pitänyt lapseen yhteyttä ja viettänyt aikaa lapsen kanssa. Tosin uskonnollista kasvatusta en ole antanut :-)
samaan taivaaseenhan ne on menossa.. ootko kysynyt käykö ev. lut srktaan?