Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joulu sinusta lasten juhla? Miksi?

Vierailija
10.12.2008 |

Eikös joulu ole kristityille ihmiskunnan pelastajan syntymäjuhla, pakanoille jonkun muun jumalan juhla, ateisteille valon juhla tms. - mihin ne lapset tässä liittyvät? Miksi joulu on perinteisesti LASTEN juhla, miksei se voi olla myös aikuinen juhla? Ei ihan kaikkea ole pakko aina tehdä lasten ehdoilla.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ihan siinä mielessä että yleensä perheenä vietetään aikaa yhdessä kun syksyllä on ollut hirveä kiirus kaikilla omissa jutuissaan.

Mutta omat spekulaationi miksi joulua pidetään lasten juhlana:

- lapset saavat törkeän määrän lahjoja

- lapset saavat syödä suklaata niin paljon kuin napa vetää

- lapset saavat valvoa pitempään kuin yleensä

- isillä ja äidillä on aikaa enemmän lapsille

Vierailija
2/10 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä lasten että aikuisten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotetuinta aikaa, lahjoja on mietitty ainakin puoli vuotta.

Vierailija
4/10 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nähty liian monta kertaa :( Itse olen ihan intona laittamassa joulua ja juhlinkin sitä myös itseni takia. Mutta jos joulun aikaan lasten on kuitenkin päästävä mukaan kaikkeen, tulee siitä väkisinkin sellaista kaiken ikäisille sopivaa touhua...

Vierailija
5/10 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juhla yhdessä ollaan jne...joulu on tunnelmallista aikaa ja vaikka se on itsestäkin ihanaa niin lapset odottavat sitä enemmän. Joulupukki ja lahjat esim on lapsia varten. Mun mielestä joulun tunnelmaa luo paljon se lasten ilon ja jännityksen näkeminen...

Vierailija
6/10 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden odotetuin juhla voi olla myös synttärit.

odotetuinta aikaa, lahjoja on mietitty ainakin puoli vuotta.

Vierailija
7/10 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä joulu on perheen ja läheisten juhla. Mä luulen että jokainen kokee joulun omalla tavallaan. Itse ennen vihasin jouluja johtuen omasta perhetaustasta. Mutta nyt kun on omat lapset niin nautin taas itsekin lapsen lailla yhdessäolosta ja joulun taiasta.

Vierailija
8/10 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapsia (valitettavasti) ole, mutta nautitaan kuitenkin aina joulusta. Joulu aikuisten kesken on tietenkin erilainen, kun lasten kanssa. Rauhallisempaa, enemmän keskittyen "aistillisiin nautintoihin", hyviin kirjoihin ja elokuviin, rauhallisiin iltakävelyihin ja mukavaan yhdessäoloon, kuin lapsijoulun tietynlainen riehakkuus ja äänekäs ilo (heh, sukulaislasten kanssakin on tullut jouluja vietettyä).

Luulen, että siksi joulua ajatellaan "lasten juhlana", koska monet maallisista jouluperinteistä (joulupukit, lahjapinot, tontut sun muut) vetoaa nimenomaan lapsiin. Ja onhan kristillisen joulunkin perustalla vauvan syntymä.

Vierailija
9/10 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kaikkien ihmisten. Kyllä minusta Jeesuksen syntymän juhliminen kuuluu kaikille, miksi vain kuuluisi lapsille?

Vierailija
10/10 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ihmisten kuin eläinten, niin lasten kuin aikuisten

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme