Pitäisikö minun osallistua poikapuoleni rippikoulumaksuun?
Mitä mieltä olette? Olemme avioliitossa ja mieheni poika asuu kanssamme. Yhteisiä lapsia on yksi. Nyt ajankohatiseksi on tullut poikapuolen rippikoulu ja mies oletti, että maksamme yhdessä pojan rippikoulun 150€.
Sanoin, että pojalla on äitikin, keskustele hänen kanssaan maksusta, mutta minä en mielestäni ole velvollinen siihen osallistumaan. Mies ei halua pojan äidilta rahaa pyytää ja maksoi rippikoulun siis itse. Rippijuhlat järjestetään meillä ja niihin kyllä voin osallistua niin järjestäjänä kuin rahallisestikin. Mies tuntui hieman loukkaantuvan, kun en halunnut maksua maksaa.
Kommentit (40)
todella niin, että teillä on miehesi kanssa erilliset rahat ja kumpikin maksaa puolet kaikesta? Annoit ymmärtää, että miehesi on isotuloinen, itse tienaat 2000 hän siis vaikkapa kolme tai neljä kertaa sen verran. Ja jos lähdette matkalla, niin kumpikin maksaa oman matkansa ja sitten puolet lasten matkoista...
Ei mene mun kaaliin omat rahat avioliitossa. Jos on perhe, niin kaikilla perheessä tulee olla sama elintaso.
vastaa, että jotenkin se vaan on pikkuhiljaa mennyt näin, kun poika on asunutkin alusta asti miedän kanssa.
Nyt kyllä pomppas tuo riparileirimaksu ja alkoi ottaa pattiin koko homma, kun aina saa olla makselemassa jotain ja pojan äiti ei maksa kuin sen hikisen elatusmaksun. Enhän mä sitä riparimaksua maksanut, vaan sanoin miehelle, että keskustelee exänsä kanssa, jos haluaa laskun jonkun kanssa puolittaa, mutta että mielestäni se ei mulle kuulu. En suko, että mies makselelisi mun lasten laskuja, jos mulla niitä edellisestä liitosta olisi, eikä kyllä tarvitsisikaan.
meiläl on omat rahat ja yhteiset menot. Ja mies on reissannut paljon lasten kanssa, kun mulla ei ole ollut varaa matkustella. Nyt säästin vuoden, että päässin reissuun. Ihan hyvä, että on edes lasten kanssa matkustellut, onhan se ollut mullekin omaa aikaa.
Jos on pakko olla tuollainen mun rahat ja sun rahat -systeemi, niin sitten se menee ehdottomasti joko niin, että molemmat osallistuu yhteisiin menoihin PROSENTUAALISESTI samalla summalla tai sitten niin, että molemmilta jää palkastaan/tuloistaan yhtä paljon omiin menoihin. MInusta on ihan käsittämätöntä että saman perheen jäsenillä voi olla eri elintaso.
Tuossa teidän tilanteessa en ymmärrä miksi maksat pojan kännykkämaksuja ja ulkomaanmatkoja, hänellähän kuulostaa olevan kaksi varoissaan olevaa vanhempaa jolle nuo maksut kuuluvat.
Järkyttävää hyväksikäyttöä minä tässä näen lapsen vanhempien puolelta vaikka kuinka asuisitte samassa taloudessa.
Tee loppu tuolle välittömästi. Kissa pöydälle. Ei ole oikein että mies kasvattaa pankkitiliään sinun kustannuksellasi.
Jos olette avopari ja teille tulee ero sua tulee vituttamaan ja raskaasti tämä systeeminne johon olet vuosia suostunut.
Nyt lopetat pojan elämisen maksamisen sitä varten on vanhemmat.
Kyseessä olisi sama asia, jos miehesi lähettäisi ex-vaimolleen laskun sinun lapsesi tarhamaksusta.
Yhtä vähän olet sinä elatusvelvollinen miehesi poikaan nähden.
Kohtuullista olisi, että miehesi neuvottelisi elatusmaksut uudelleen ja teidän taloudessanne (pl. miehesi pojan kulut) kulut jaettaisiin nettotulojen suhteessa.
Ei ihme, että sinua alkaa ihmetyttämään tuo meininki.
Mies matkustaa lasten kanssa kun sinulla ei ole varaa!!! Hienoa perhe-elämää.
ja menot jaetaan pilkuntarkasti tasan puolisoiden tuloeroista riippumatta. Esim. jos vaimo jää yhteisestä päätöksestä kotiin hoitamaan perheen yhteisiä lapsia, hänen pitää sitli kotihoidontuesta raapia puolet perheen menoista... Aivan käsittämätöntä! Eikö perhe ole yhteinen projekti?
Ap:n tapauksessa tämä lapsipuolen rippileirimaksu on tosiaankin vain jäävuoren huippu!
mulla ole ollut lomiakaan, eikä se nyt multa ole ollut pois, kun ovat reissussa olleet. En koe siinä mitään pahaa, mutta kyllä tuo maksujen maksaminen alkoi ottaa jo pannuun. Taidanpa ottaa puheeksi...
Kun sulla ei ole ollut varaa maksaa omaa osuuttasi? Mitä hittoa? Miten pihi sun mies on?
Me käytiin tämä keskustelu miehen kanssa kerran. Mies alkoi puhumaan omista rahoista sen jälkeen kun oli valmistunut ja saanut työpaikan ja minä vielä opiskelin. Siihen asti ei ollut tarvinnut rahoja miettiä, kun molemmilla oli tismalleen samat tulot. Mä totesin vaan yksikantaan, että jos mies haluaa, että molemmilla on omat tulot, niin se on ok mulle, mutta sitten molemmilla on myös omat osoitteet. Pari päivää mietti ja harkitsi kuulemma jo omaan osoitteeseen muuttoa jopa niin pitkälle, että asuntoilmoituksia katseli, mutta sitten totesi oman tyhmyytensä ja ollaan siitä eteenpäin yhteisillä rahoilla eletty :). Nyt meillä on tuloeroa melko reilusti. Mun palkka on ehkä 20% miehen palkasta, mutta ei mun tarvitse mistään nuukailla eikä hampaita kiristellä minkään laskun takia. Juu ja lomista. Kahdesti on mies 15-vuoden aikana matkustanut johonkin ilman minua (jos työmatkoja ei lasketa) ja ne reissut oli molemmat sellaisia, että en olisi halunnut lähteä mukaan, vaikka olisin voinutkin.
Mulla on myös ollut muutamia vuosia, kun olen työpaikkaa vaihtanut, että ei ole lomaa ollut. Mutta ei se sitä ole tarkoittanut, että mies olisi yksin tai lapsen kanssa reissannut. Ovat olleet sitten kotona ja tehneet kivaa tässä lähiympäristössä ja matkat ollaan sitten matkattu viikonloppuisin kook perhe yhdessä :).
Oikeesti, jos teillä on tollaista, niin etkö mieluumin asuisi omaa taloutta?
Miehesi. 100%-sesti.
Hän kustantaa pojan kulut omilla tuloillaan, saamillaan elatusmaksuilla sekä lapsilisällä. Miten ihmeessä hän voisi tarvita enää sulta avustusta? Jos ei luetellut tulot riitä, pyytää pojan äidiltä tai vaikka isovanhemmilta, mutta ei sulta!
Omaksu itsellesi mielummin kiltin äitipuolen rooli kuin rahasta saivartelijan.
Jos pojan bio-äiti ei lapsesta välitä tuon taivaallista, onhan se hyvä että lapsella on sinut! Ja isänsä tietysti.
JOs miehesi tienaa paljonenemmän kuin sinä, muuta systeemiä!
isä on velvollinen ne maksamaan. Minä tienaan nettona 1000€ ja mieheni 2200€ enkä todellakaan osta mieheni lapsille edes 1€:n hintaista pillimehua kahvilasta.
Se ei ole mun velvollisuus ja niillä lapsissa on rikas tehyläinen vuorotyötä tekevä bioäitikin.
Kuulostaa kyllä aika vahvalta hyväksikäytöltä, Ymmärrän ap:ta. Minusta rippikoulumaksu kuuluu joko molempien biologisten vanhempien maksettavaksi tai lapsen isän kokonaan maksettavaksi, kuten joku sanoikin, että isi saa lapsesta lapsilisät ja elatusmaksun.
Vai miten teillä muuten lapsilisät menee? Nostaako mies pojastaan ja sinä omasta lapsestasi? Kumpikin saatte 100 e / kk??
Meillä ne menee niin, että tulevat miehen nimille yhteiselle tilille, jolloin saamme sisaruskorotukset, koska kaikki lapset ovat miehelle, mutta kaikki eivät ole minulle.
Minulla on käyttöoikeus lapsilisätilille, tullehan sinne minunkin lapsistani lapsilisät, mutta en osta miehen lapselle mitään, enkä maksa hänen menojaan.
Päädyimme tähän ratkaisuun syistä, joita en tässä ala ruotimaan. johtui lähinnä lapsen tavasta suhtautua minuun ....
Minä olen nyt kotona, ja olen täysin miehen pussilla. Jos lähdemme lomalle, mies maksaa kaiken. Emme voi puolittaa, sillä minun kodinhoidontukeni on suunnilleen 300 euroa / kk, + lapsilisät, joten sillä rahalla ei säästetä eikä kustanneta mitään.
Minä hoidan huushollin ja vastaan taloudesta eli ostan ruuan kaappiin, jos rahat riittää.
Minä vastaan yhteisten lasemme menoista, jos rahat riittää, Jos ei, pyydän mieheltä. Mies huolehtii oman lapsensa kuluista.
Tai sitten oikeasti todellinen hyväksikäyttäjä.
Itsekin kyllästyin tässä siihen että mulle lankeaa kaikki maksut, koska käyn enemmän kaupassa, ja mulla nyt vaan jotenkin on enemmän rahaa tilillä. En tuhlaa juuri mitään itseeni ja säästöjä jää. Minulla on lisäksi hieman parempi palkka, mutta koska mie ei minun ollessani äitiyslomalla tarjoutunut kustantamaan yhtään enempää perheen kuluja, niin en mäkään nyt tasaa kaikkea. Ei olla avioliitossa, ja lapset on kaikki yhteisiä, joten tuota meidän-sinun lapset probleemaa ei tosin ole.
Nyt teette niin että teillä on 1 yhteinen tili jonne laitatte 'firman' rahat, josta maksetaan ruuat ja yhteiset laskut, kuten sähköt yms asumiskulut. Esim- S-tili on erinomainen vaihtoehto, jos hoidatte pääasialliset ruokaostokset S-marketissa. S-kortti visalla molemmille, ja sitten yhteiset hankinnat voi maksaa sillä.
Jos teitä on 4 henkeä, niin jokaisen osuus on 25 % kuukauden menoista. Sinulle kuuluu 25 +12.5 %, miehelle 25 + 25 +12.5 %. Eli jos sinä laitat 750 e, miehesi osuus on 1250 e. Tosin tuo miehen poika todennäköisesti syö enemmän kuin teidän yhteinen lapsi, mutta ehkä ei kannatta mennä ihan pilkunviilaukseen. Sitten mies maksaa lisäksi oman pojan harrastusmaksut, isommat vaateostokset, rippileirit , viikkorahat yms. Joko niin että laittaa ne tuolle yhteiselle tilille, josta sinä voit sitten tehdä hankinnat ja jakaa viikkorahat tai sitten omalta tililtään. Kumpikin hoitaa sitten henkilökohtaiset laskunsa itse.
Ja jos lähdette matkalle, ne matkat maksetaan samassa suhteessa. Vaikka kuinka rakas äitipuoli oletkin ,ei sinun todellakaan tarvitse kustantaa miehesi pojan menoja, varsinkin kun pojalla on ilmeisesti pari erittäin hyvin tienaavaa vanhempaa. Mutta toki mies mielellään kartuttaa omaa omaisuuttaan, kun annat siihen tilaisuuden. Epäilen että teillä on avioehto, joten miehen omaisuus ei menekään jakoon mahdollisen eron tullessa, etkä myöskään pääse osingoille jos jäät leskeksi.
esim pykälä 35
kummallakin puolisolla on avio-oikeus toisen omaisuuteen. jne
pykälä 46
Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.
Puolisolle suoritettavan elatusavun määrä ja sen suorittamistapa voidaan vahvistaa sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.jne.'
tosin kun avioliitossa olette, teillä on yhteinen talous, vaikka ette täysin yhdessä raha-asioita hoitaisikaan, vaan olisitte jakaneet kustannukset yhteisellä sopimuksella.
lapsen kuluista enkä tule maksamaan. Piste. Tälläkin lapsella on yllättäen ne omat vanhemmat enkä minä ole niistä kumpikaan.
Perinnöissä ja avioehdossa yms. on myös tarkasti rajattu tämä lapsi ulos minun omaisuudestani. Piste tähänkin.
vanhemmat jotka ovat juridisestikin hänestä vastuussa.
Sinulla ei ole elatusvelvollisuutta tähän lapseen.
Elatusmaksu tulee tarkistuttaa ja äidin kuuluu maksaa fifty-fifty lapsen isän kanssa lapsen kulut.