Rintatulehdus?
Olen imettänyt yli 4kk, voiko se vielä tulla? Olen ymmärtänyt että "alkuvaiheessa" herkemmin. Nyt kaamea punainen patti ja sattuu hitosti. Auttaako särkylääkkeet?
Kommentit (15)
Minulle tuli, vaikka imetys oli loppunut 1,5 vuotta sitten.
Mutta sinun tapauksessa äkkiä lämmintä siihen päälle (esim.vettä) tai jokin kauratyynyt tyyppinen. Kannattaa myös yrittää tyhjentää vaika kipeää tekisikin. Jos ei lähde aukeamaan ja tulee kuume, niin äkkiä lääkäriin.
Voin vain kokemuksesta sanoa, että et halua tällaista rintatulehdusta kuin minulla, joka on nyt kestänyt vuoden ja vieläkään ei oel ohi. Leikesty on useampaan kertaan. En halua pelotella, mutta ota tulehdus tosissaan.
sen jälkeen ensiksi lähempää nänniä nänniä kohti ja sitten yhä kauempaa aina pahkuran päältä ja taaempaakin. tee se heti. ja hetken päästä uudestaan.....................................................................................onnistuiko?
Kuumassa suihkussa kävin ja hierontaa tein. Nyt Villaa liiveissä ja "sähkötyyny" päällä. Hitto mikä kipu! Lapsi ei ylimääräisiä syö, joten pumppua pitäis kai harkita. Buranaa otin myös. Kannoin lasta rintarepussa. Vaikuttaako asiaan? Lapsi n.8kg ja olen itse pieni mutta rintava, varsinkin nyt. En ole kauheasti reppua käyttänyt tästä syystä.
Kuumassa suihkussa käsin saa minusta helpoiten maidon liikkeelle. Vuorotellen molempia rintoja ja tulehtuneesta pari vetoa enemmän aina.
Reppu on ehkä lämmittänyt ja hieronut rintaa ja siten käynnistänyt tuotannon, mutta jostain syystä ei ole herunut itsestään pois sitten - ainakaan kaikki.
Lämmintä ylle, kun menee ulos ja särkylääke jos kovin kipeä. Lääkäriltä saa ab-kuurin, jos alkaa kestämään kovin pitkään. Sen kanssa voi ja pitääkin imettää edelleen.
Tulehduksessa nousee nopeasti korkea kuume.
Sen sijaan tuo kuulostaa rintatiehyttukokselta, josta VOI kehittyä rintatulehdus.
Eli nyt ei vielä tarvitse mennä lääkäriin. Ota buranaa 400 mg, saa ottaa imettäessäkin (annetaan synnärilläkin kipuihin). Ibuprofeeni ehkäisee tulehdusta. Ja IMETÄ mahdollisimman tiheästi ja eri asennoissa.
Kipeää kohtaa voi hautoa vaikkapa kylmällä kaalinlehdellä. Jos lämmin tuntuu mukavammalta, tee vaikkapa rahkakääre: maitorahkaa sideharson väliin ja mikrossa lämpimäksi ja rinnalle.
Näin.
Jos kuume nousee, voit yrittää parannella oloa vielä vuorokauden kotona, mikäli burana laskee kuumetta. Muussa tapauksessa kannattaa mennä nopeasti lääkäriin hakemaan antibioottikuuri.
että tarvitsin antibiootit välittömästi. Kierin ja kiljuin lattialla... ei siinä mitkään suihkut ja hauteet auttaneet. Ja tulehdus tuli parissa tunnissa, ilman mitään ennakkovaroitusta.
aina kuume. Jos kuumetta ei ole, se on vasta tukos. Kipeä se voi olla som fan, mutta ei tarvitse vielä antibioottia.
Voi se tulehdus tulla nopeastikin, minullakin nousi yhtäkkiä, ja ilman kipeitä patteja.
Rinnasta kaulaan asti mnei isoja paakkuja jotka tuntui siis ihon läpi. Teki mieli leikata rinta pois kun kipu oli jotain aivan hirveetä. En pysynyt pystyssä ja ryömin hakemaan vettä jos oli jano.Juu...no menin vauvan kanssa sänkyyn ja imetin ja nukuin koko päivän. Imetin aina kun vauva vaan suostu ja sen lisäksi otin lämpimiä suihkuja ja kuume ei noussut ja tulehdus meni ohi ilman antibiootteja.
Ihan vaan tiehyttukos. Jos et olisi saanut tukosta poistettua, olisi syntynyt tulehdus. Tuli nimittäin omana imetysaikanani molemmat hyvin tutuiksi. Eka tukos pääsi tulehdukseksi asti, kun en tiennyt miten toimia. Myöhemmin tulehtui, kun en päässyt tarpeeksi nopeasti rintaa tyhjentämään.
Rinnasta kaulaan asti mnei isoja paakkuja jotka tuntui siis ihon läpi. Teki mieli leikata rinta pois kun kipu oli jotain aivan hirveetä. En pysynyt pystyssä ja ryömin hakemaan vettä jos oli jano.Juu...no menin vauvan kanssa sänkyyn ja imetin ja nukuin koko päivän. Imetin aina kun vauva vaan suostu ja sen lisäksi otin lämpimiä suihkuja ja kuume ei noussut ja tulehdus meni ohi ilman antibiootteja.
Eli yritä avata se tukos. Imetä, imetä ja imetä. Ja pumppaa, jos vauva esim. nukkuu pitkään. Painele pattia ja mulla paras keino: Kuumalla vedellä kostutettu pyyhe rinnan päälle tai kuumaa suihkuttelua patille tai/ja saunaan. Kuuma auttaa.
Jos kuume nousee lääkäriin ja antibiootit kehiin.
Jo on taas omituisia väitteitä täällä. Mikä tahansa tulehdus voi olla ilman kuumetta. Niin myös rintatulehdus.
en päässyt sängystä pois,että oltaisiin päästy lääkäriin--onneksi vauvan kummi pääsi vauvaa päivisin hoitamaan ja mies sitten lopun aikaa. No jokatapauksessa se parani ilman antibioottia,luulin kyllä menehtyväni siihen.
Nousi kuumetta. Menin terveyskeskukseen ja todettiin rintatulehdus, johon antibiootti. Seuraavaan päivään mennesä kuume ei laskenut, lähdin sairaalaan. Siellä makasin viisi päivää tiputuksessa ja liki 40 asteen kuumeessa, kunnes taivaita hiponeet tulehdusarvot alkoivat laskea. :-(
Jos tulee kuumetta, sun pitää mennä lääkäriin. Rintatulehdus voi mennä pahaksikin, tulla märkäpesäkkeitä rintaan. Särkylääkkeet auttaa kyllä ja koeta saada rinta tyhjäksi.