Kysymys korvien putkituksesta!!!!!
Kommentit (24)
Meidän 2,5v korvat putkitettiin ilman nukutusta kanssa. Puudute korviin ja isä ja hoitaja pitivät kiinni ja parissa minuutissa oli korvat putkitettu. Poika oli kyllä huutanut kovasti mutta se loppui samassa kun menivät toimenpidehuoneesta pois ja osastolle kerettyään lapsi alkoi leikkiä iloisesti.
3,5 vuotiaana jouduttiin taas putkittamaan toinen korva samalle pojalle ja meidän pyynnöstä se tehtiin taas ilman nukutusta. Poika huusi täysillä sekä puudutteen laiton ajan että putkituksen ajan mutta piti sovitusti itse pään paikallaan mitä minä nyt vähän autoin varmuuden vuoksi. Putkitus vei taas muutaman minuutin. Ja sitten lapsi oli ihan normaali kunnossa ja rauhoittui heti kun sai nousta ylös.
Meillä niin laajat allergiat ettemme ole uskaltaneet antaa nukuttaa.
Lapset putkitettu useampaan kertaan. Käteen laitettu emla ja ennen putkitusta annettu esilääkitys, mikä on yleensä auttanut todella hyvin. Lapset ovat olleet raukeita ja eivät ole pelänneet nukutusta. Viimeksi esilääkitys ei toiminutyhtä hyvin ja tyttö 3v ei olisi halunnut kanyyliä käteen eikä nukutusta maskilla. Henkilökunta neuvotteli lapsen kanssa ja hän sai itse päättää kumman ottaa ja lopulta käteen laitettiin kanyyli ja nukutusaineet tätä kautta. Heräämössä ollaan oltu puolisen tuntia putkituksen jälkeen ja sen jälkeen huoneessa nukuttu ja heräilty pari tuntia ennen kotiin lähtöä.
Meillä ainakin on etukäteen kerrottu lapsille, mitä tehdään ja miksi. He tietävätkin aika tarkkaan mitä tehdään vaikka varsinkin tuo 3-vuotias pistää vastaan välillä. Mutta sanaa mieltä olen sh:n kanssa siitä, että lapselle pitää kertoa mitä tehdään ja miksi.
Siis te joilla on putket laitettu ilman nukutusta? Meillä korvien katsominenkin on yhtä huutoa välillä, sen takia ei tulisi mieleenkään antaa laittaa putkia ilman nukutusta.
Kanyyli laitettiin käteen vasta nukutuksessa. Lapsi nukutettiin minun syliin ja ennen sitä saimme tutustua lapsen kanssa leikkaussaliin. Anestesialääkäri oli kokenut lääkäri, joka jutteli mukavia ennen nukutusta ja sai lapsen luottamuksen osakseen. Toimenpide sujui noin 15 min. kaikenkaikkiaan. Minut laitettiin ulos salista nukahtamisen jälkeen. Kipulääkettä annoin itse kotona kotiutumisen jälkeen, en tiedä tuskin olisi sitä tarvinnut sillä putkitukse jälkeen ei ole yleensä kipuja, jos pelkkä putkitus kyseessä.