Käynnistäminen la:na?
Onko kenelläkään kokemuksia, miten lääkärit suhtautuvat toiveisiin saada synnytys käynnistettyä JO laskettuna aikana, eikä vasta kaksi viikkoa la:n jälkeen, (kuten käytäntö normaalisti on.)
Odottelen toista lasta ja ensimmäinen syntyi 15 päivää lasketun ajan jälkeen. Kaikki viittaa siihen, että tällä kerralla Vauva on vielä isokokoisempi, enkä haluaisi odotella sitä kahta viikkoa.
Kommentit (13)
Vaikka tiesin vauvan olevan iso ei sitä uskottu, yli annettiin mennä niin paljon että käynnistyi itsekseen (10pv yli) ja isohan se vauva olikin, 4900g ja 54cm. Sitten ihmeteltiin että hyvänen aika, eihän sen pitänyt näin iso olla. Yritä saada synnytystapa-arvio jos koko huolettaa, tosin eipä se itselläni auttanut kun ultran koko-arvio siis heitti yli kilolla:(
Tarvittaessa tehdään lantion kuvaus ja arvioidaan mahtuuko syntymään. Mutta siksi ei siis käynnistetä että vauva syntyisi pienempänä, koska a) käynnistykseen liittyy paljon riskejä ja b) pakottamalla lapsi syntymään "ennen aikojaan" eli ennen kuin synnytys käynnistyy spontaanisti altistetaan vauva mm. vaillinaiselle hengitystoiminnan käynnistymiselle.
Missä viikoilla tuo synnytystapa-arvio pitäisi tehdä?
Olen nyt rv:lla 28, eli asia ei ole ihan ajankohtainen vielä, mutta olen aloittanut asian selvittelyn jo nyt, jos se mahdollisuuksiani parantaisi.
Mahtaakohan sillä olla mitään merkitystä, että ensimmäinen synnytys eteni täysin lääketieteen voimin, eikä keho ruvennut synnyttämään oikein missään vaiheessa, eli jotenkin tuntuu siltä, että tällä toisellakin kerralla synnytyksestä tulisi ihan yhtä vaikea vaikka se kaksi viikkoa taas odoteltaisiinkin.
ja se onko synnytys käynnistetty vai spontaani ei kyllä kerro synnytyksen vaikeudesta mitään. Jos lapsi mahtuu syntymään, se on ihan se ja sama millä se synnytys on aikaan saatu. Eri asia sitten jos esim. pelkäät vauvan suurta kokoa tai syntymään mahtumista tms. niin silloin toki kannattaa hakeutua pelkopolille. Mutta lääketieteen näkökulmasta asialla ei ole sinänsä merkitystä oliko edellinen synnytys käynnistetty tai vauhditettu.
Esikoinen käynnistyi itse spontaanisti rv 40+2 ja vauva oli 4,7kg. Synnytys meni nopeasti ja hyvin, iso vauva mahtui helpolla tulemaan. Kakkosen kanssa menin rv 38+2 äitipolille painoarvioon ja käynnistyksestä keskustelemaan. Lääkäri arvioi, että vauva on yli 4kg ja koska on "täysiaikainen, niin ei ruveta sitä enää kohdussa kasvattamaan". Sain seuraavalle päivälle käynnistysajan.
Minulla ei siis ollut mitään muuta syytä. Edellinen synnytys oli mennyt tosi hyvin, ei mahtumisen kannalta mitään ongelmaa. Riippuu siis todella paljon sairaalasta ja lääkäristä. Tiedän sen, että jossain päin Suomea ei käynnistetä millään, vaan mieluummin sitten leikataan kun on ensin annettu kasvaa tosi isoksi =/
Erityisesti oli kiva lukea tapauksesta, jossa käynnistäminen oli tehty äidin toiveen mukaisesti.
Vaikuttaa siis siltä, että tämä on osittain tuuripeliä, että millaisen lääkärin ja millaisen sairaalan kanssa joutuu asian selvittämään.
Yhdestä ristiriitaisuudesta vastauksissa haluaisin vielä huomauttaa: yksi kirjoitti, että käynnistykseen liittyy paljon riskejä ja toinen sanoi, että synnytyksen vaikeus ei ole millään tavalla siitä kiinni, että onko synnytys spontaani vai käynnistetty. Onko mielipiteitä tästä?
Itse haluaisin kuitenkin mieluummin käynnistetyn synnytyksen, kuin sektion...
-ap-
Eivät silloin puhelleet käynnistämisestä, vaan mut passitettiin lantion kuvaukseen, mikä sinänsä oli ihme koska on kuvattu aikaisemminkin. Paikat oli kiinni ja toivoivat itsekseen lähtevän liikenteeseen.
Nyt kävin 38+2 ultrassa ja painoarvio oli 4640g ja kohdunkaula lähtenyt ja 3 cm suu auki.
Varasivat perjantaille käynnistyksen, jolloin siis 38+5. Käynnistävät kuulemma mielummin kalvot puhkaisemalla tässä tapauksessa, on kuulemma luonnollisempaa, mitä se tietenkin on:)
Onnea synnytykseen!!
Selvästi näitäkin tapauksia on, joissa käynnistämiseen on suostuttu/sitä on ehdotettu jo ennen kuin viikot ovat 42, jopa ennen la:a.
minulla ensimmäinen synnytys oli vaikea lapsen suuren koon takia. Olin tämän jälkeen pelkopoliasiakas, vaikken varsinaisesti psyykkistä apua tarvinnutkaan. Mutta tätä kautta melko helposti sain käynnistyslupauksen molemmissa seuraavissa synnytyksissä - olivat kai iloisia etten ollut vaatimassa sektiota. Kaksi synnytystä on minulla sitten käynnistetty rv. 38-39 kieppeillä, vauvat olivat n. 3.3-3.5 -kiloisia tässä vaiheessa.
Juttele siis neuvolassa asiasta ja pyydä lähete äitipolille. Ensimmäisen synnytyksesi perusteella asiaa varmasti ainakin harkitaan, varsinkin jos se vaivaa sinua.
Eli varmasti tätä asiaa saa eteenpäin, kun vaan neuvolassa ja sitten viimeistään viimeisellä neuvolalääkäri-kerralla puhun asiasta. Jotenkin en ollut edes ajatellut, että tämä voisi olla pelkopolin asia, sillä en tosiaankaan halua sektiota, enkä oikeastaan edes pelkää synnytystä, vaan ainoastaan haluan synnyttää "ajoissa", mutta ilmeisesti "tämmöisiäkin tapauksia" siellä käytetään. :)
-ap-
Esikoinen lähti luonnollisesti käyntiin 42+0 ja synnytys oli kaikinpuolin todella mukava ja positiivinen kokemus. Nopea 5h homma.
Toinen synnytys käynnitettiin 39+5, lapsiveden tihkumisen vuoksi. Kaksossynnytys oli kyseessä, ja käynnistettiin siis kalvojen puhkaisulla. Todella mukava 2,5 h puserrus.
Kolmas synnytys jouduttiin käynnistämään 41+2 ja se tehtiin tabletilla. Synnytys ei meinannut lähteä millää käyntiin, käynnistettiin 2 vrk. Kun alkoi tapahtumaan kipu oli jotain ihan erilaista kuin edellisissä- Vatsa kramppasi ja kipu oli helvetillinen... Itkin ja huusin ja tunsin kuolevani. En ollut ikinä tuntenut vastaavaa... Onneksi oli nopea vain 2h sitä helvettiä.
Traumat jäi tästä tapauksesta ja meni todella pitkä aika että pystyin edes miettimään koko asiaa..
Nyt olen onnellinen kun ei tarvitse tabletilla käynnistää, minulla se oli niin kamalaa, mutta ei kaikilla ole... Mutta se on kuitenkin niin kemiallisesti käynnistetty että eihän se mikään ihme ole jos tuntuu erilaiselta...
T: se joka aikaisemmin kirjoitteli ja on menossa pe käynnistykseen
vauva tosin painoi 4650g ja oli 54 cm pitkä
ennen laskettua aikaa ettei oo mikään järjettömän kokonen.