Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokos uusin Meidän perhe luettu? Lapsen sukupuolesta...

Vierailija
04.03.2009 |

Haastatellaan perhettä, jossa lapsi nimeltä Ruu, jonka vanhemmat yrittävät sukupuolineutraalia kasvatusta. Ja jonka sukupuolta ei siis jutussa kerrota, sitä kun ei kerrota kuulemma kenellekään!

Ai ai, taitaa aiheesta tulla kuuma peruna täällä!! Itse en oikein tiedä mitä ajatella, ymmärrän kyllä, että vanhemmilla ihan hienot ja kunnioitettavat periaatteet, mutta toisaalta säälittää lapsi-rukka ja tuntuu, että metsään mennään ja kovaa.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan reilua, että lapsi saa itse päättää minkävärisiä vaatteta pitää, leikkiikö nukeilla vai autoilla, pitääkö koruja vai ei jne.

Mutta muuten lapsen pitäisi kyllä olla tietoinen omasta perusbiologiastaan, esim. pojalle kerrotaan reilusti, että hän ei voi synnyttää lapsia.

Vierailija
2/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, jos lapsi saa esim haluamansa nuken tai auton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaan seksuaalisuuteensa sitten aikuisena.

Vierailija
4/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa sukupuolijaottelu olisi nykyistä vähäisempää?

Interseksuaalisen lapsen äitinä ottaa päästä tuollaiset hörhöt

.

Vierailija
5/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa sukupuolijaottelu olisi nykyistä vähäisempää?

Vierailija
6/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hei herää nyt!

Vierailija
7/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös lapsen kehitykselle ole tärkeätä tietää oma sukupuolensa ja oppia kaikkea mitä siihen liittyy?

Sen toki ymmärrän ettei lapselle osteta vain "tyttövaatteita" tai "tyttöjen leluja". Joskus ärsyttää, kun joku poikalapsi haluaa leikkiä esim. nukella niin äiti on suurinpiirtein repimässä häneltä sitä pois selittäen ettei pojat leiki nukeilla..

Vierailija
8/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltää nyt lapselta minuus. Sen nyt vaan on niin, että on tosi tärkeää olla tyttö tai poika, kuulua joukkoon. Hormoneja ei voi kieltää, ei ympäristöä jne. Toki voi kasvattaa sukupuolineutraalisti, mutta Ruu kyllä säälittää ja paljon.

Vierailija
9/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta. Mutta Ruu on kyllä tyttö

Katsoin vrk:lta ja kastetuissa on enemmän poikia Ruu-nimellä kuin tyttöjä. Mistä tiedät, että tuo Ruu on tyttö, jos sitä ei kerran kenellekään kerrota. Tuskin vanhempansa//sukulaisensa/tuttunsa täällä sitä paljastavat, vaikka tietäisivätkin.

Ruu-nimen saaneet

Vuodet Miehiä Naisia Yhteensä

2000-07 6 5 11

2008 1 0 1

Yhteensä 7 5

Vierailija
10/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait niistäkään saisi erottaa kumpi on isä ja kumpi äiti...

Vierailija
11/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Intersukupuolisen nuoren lähestyessä aikuisikää ja itsetuntemuksen kehittyessä hän voi valita perinteisen miehen tai naisen roolin. Kuitenkaan kaikki intersukupuoliset eivät mahdu kumpaankaan näistä kategorioista, vaan he kokevat olevansa nimenomaan intersukupuolisia. Intersukupuolista identiteettiä on yhteiskunnassamme hankala pitää yllä, ja tämän vuoksi monet intersukupuoliset joutuvat pakosta alistumaan perinteisiin miehen tai naisen roolimalleihin. Jos vertaistukea tai terveydenhuoltohenkilöstön tukea ei ole, intersukupuolinen jää taas kerran yksin sukupuoli-identiteettikriisinsä kanssa."

Mielestäni kuulostaa siis nimenomaan siltä, että nykyinen jyrkkä jaottelu tiettyihin rooleihin varhaislapsuudesta alkaen vaikeuttaa sopeutumista ja identiteettiä.

Vierailija
12/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedä mitä ajatella..

Meillä tuntuu ainakin tytöillä olleen jo synnynnäistä kaikki tyttöjutut. Yksivuotiaana alkoi jo kova hoivavietti nukkeja kohtaan vaikka autojakin on ollut aina tarjolla sekä legoja yms..

toisaalta tuntuu, että vanhemmat haluaa opettaa, ettet ole kumpaakaan, eikös siinä lapsi jo mene sekaisin..

Vierailija
13/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niistä toinen oli selvästi mies ja toinen nainen, ihan näki kuvista

Vierailija
14/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun en ollut kovin kiinnostunut itse..

Vierailija
15/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lesbo-tai homopari tai sekoitus jostain em.

Vierailija
16/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin mennessä tai pihalla muiden lasten kanssa leikkiessä on hauskaa lapsella kun ei osaa sanoa onko tyttö vai poika... puhumattakaan että tietää tyttöjen ja poikien eron...

Hullua hommaa. Miksi ihmeessä lapsi ei voi olla joko tyttö tai poika ja sen lisäksi sitten pitää minkä värisiä vaatteita tahtoo tai leikkiä autoilla tai nukeilla.

Vierailija
17/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hän saa ihan itse valita ajan kanssa oman sukupuolensa -tai intersukupuolisuuden.

Vierailija
18/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkää pukeutua siskon mekkoihin ja laittaa rannekoruja ja pinnejä. Annan hänen tehdä niin kotona, mutta en anna mennä kerhoon pinnit hiuksissa tai mekko päällä, koska pelkään että siitä tulisi nimittelyä tai kiusaamista.

Mielestäni lapsen on hyvä oppia että hän on tyttö tai hän on poika ja sen mukaan on tiettyjä juttuja, no sanottakoon esimerkkinä yksi pieni seikka, tytöt eivät voi käydä seisovilteen pisulla... lelujen, kiinnostuksen kohteiden tai vaatteiden ei tarvitse mennä niin että nyt sinut puetaan siniseen koska olet poika.

Eli rajansa kaikella!! Minusta jo tuo lapsen nimi, siitä ei voi päätellä kumpi on kyseessä, ihan hölmöä! No ei nimen takia, vaan siksi että tuo on näköjään vanhemmilla ollut suunniteltua jo kauan aikaa.. tylsää lapsen kannalta.

Vierailija
19/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastatellaan perhettä, jossa lapsi nimeltä Ruu,

Vierailija
20/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi lasta. Vanhempi on nyt 3-vuotias ja kyllä olen jossain määrin tämän sukupuolettoman kasvatuksen kannalla. Meidän poika saa leikkiä mitä tahtoo ja saa ne vaatteet, mitkä tahtoo. Mutta ehdottomasti pitää minunkin mielestä kertoa biologisista eroista, että poika ei esim. voi saada lapsia jne.

Itse olen kärsinyt, kun en ole mikään feminiininen tyttö ollut ja mua on koko ikäni tungettu "perinteiseen" naisen muottiin. Yök. Nyt 25-vuotiaana vasta alan ymmärtää, että saan olla mikä olen ja mussa ei ole vikaa, olen vaan tällainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän