Nimien taivutuksesta?
Esim. 'voin vahtia Jussia sen aikaa'. Miten taivutatte jos Jussi nimen tilalla on Aapo ja Leo?
Kommentit (17)
Se Aapoa ja Leoa vahtinut jatkaa.
Luukaksen ja Luukkaan (kaksi vaihtoehtoa)
Miten taivutatte genetiivin Niklas nimestä?
Itse sanoisin Niklaksen, mutta haluaisin tietää, onko kumpikin oikein vai vain toinen.
t. 6
miten nuo Aapon ja Leon voisi taivuttaa muuten? Aapota ja Laota?
Eniten ongelmia lienee nimissä, joillaon merkitys ja jotka ei-niminä taipuvat. Siis Satu (Satun vai Sadun, Satulla vai Sadulla?), Helmi (Helmin vai Helmen), Onni, Otto, Aarre jne
Otto-nimen taivutuksessa ei kyllä kellään suomenkielisellä pitäisi mitään ongelmia olla.
Ei se puhekielessä mitenkään häiritse. Jos ajattelee vaikka sanaa "äiti", niin sitä taivutetaan paljon muodossa "äitin, äitille", eikä se särähdä korvaan.
Sen sijaan kirjoitettuna joskus harmittaa, jos käytetään väärää muotoa.
Eniten ongelmia lienee nimissä, joillaon merkitys ja jotka ei-niminä taipuvat. Siis Satu (Satun vai Sadun, Satulla vai Sadulla?), Helmi (Helmin vai Helmen), Onni, Otto, Aarre jne
Satun, Helmin, Onnin, Merin, Saden
taivutetaan samalla tavalla kuin ko. yleissana. PAITSI, jos nimen loppuvokaali muuttuu taivutettaessa toiseksi. Eli Säde-Säteen, Sointu-Soinnun mutta Pilvi-Pilvin, Tuuli-Tuulin.
Poikkeuksen tekevät i-loppuiset nimet, jotka etuniminä taivutetaan i-vartaloisina, vaikka vastaava yleisnimi taipuisikin e-vartaloisena (siis Helmin, helmen, Suvin, suven, Lumin, lumen).
Etunimet, joissa on kk, tt tai pp, osallistuvat aina astevaihteluun.
Pankista/siitä alkuperäisestä koneesta sanotaan Sammon, mutta ihmisestä Sampon
Jos mun pojasta sanot Sammion, mä kyllä korjaan, että Sampon!
Nimien taivutusta ei todellakaan "saa" jokainen itse päättää.
Miikkan, Riikkan tyyliset taivutukset särähtävät ainakin minun korvaani pahasti.
Mitä muita taivutusmuotoja Aapolle ja Leolle on? kuin Aapoa ja Leoa?
Noi Suvit ja Helmit ymmärrän.
Jokainen saa päättää, miten oma nimensä taivutetaan
Jos mun pojasta sanot Sammion, mä kyllä korjaan, että Sampon!
Miten taivutatte genetiivin Niklas nimestä?