Tehokkaat naiset, miten te jaksatte? (ov)
Haluaisin olla tehokkaampi: pitää kotia paremmassa kunnossa, leipoa ja muutenkin olla tehokkaampi niin töissä kuin kotona jne, mutta en vaan viitsi. Miten te jaksatte aina? Mikä on salaisuutenne?
Kommentit (17)
aina silloin kun saan itseni vierotettua av-palstasta...
Tää on ihan totta!!!
Perfektionismi, kova itsekuri ja suorittajaluonne. Ei sovi 70-luvulla syntyneen pirtaan. Antaa vanhemman ikäpolven suorittaa elämää.
yksi lapsi, sopivankokoinen koti, nopeus, järjestelmällisyys, tehokkuus.
rimpuilen vieläkin irti lapsuudenkotini perinteistä. Esim. television katselu kesken päivän tai sohvalla löhöily oli merkki epäonnistumisesta. Jos sorruin jompaan kumpaan kyllä sain kuulla laiskuudestani.
- nukun tarpeeksi (ajoissa nukkumaan, en avaa telkkaria lasten mentyä nukkumaan tai suljen sen heti lemppariohjelman jälkeen))
- pysyn poissa netistä (ja en katso tv:tä)
- teen itselleni aikatauluja/ to do-listoja
- "viikko-ohjelma" kotitöissä (esim. ma kaupassa käynti, ti pyykinpesu&pikaimurointi, ke silitys, to silitys, pe viikkosiivo) jne.
- innostun jostain asiasta esim. uusien verhojen ompelu
mutta koska vuorokaudessa on vain 24 h niin aika pitää käyttää tehokkaasti. Löhöän ja lepään sitten kun lapset ovat isällään. Illalla ennen nukahtamista tuijotan tylsänä telkkaa vartista kahteen tuntiin - siinä nollautuu pää ihan hyvin.
Harrastan myös rankkaa liikuntaa vastapainoksi sille, että päivä on tiukasti aikataulutettu.
Harrastan myös rankkaa liikuntaa vastapainoksi sille, että päivä on tiukasti aikataulutettu.
Tälle ei-tehokkaalle tuo rankka liikuntakin on vaan nimenomaan merkki tehokkuudesta, eikä niinkään mitään vastapainoa sille.
siinä mun elämän salaisuudet. Ja sitten se että mä nautin työstäni, nautin perheestäni, yhteisistä tekemisistä, nautin yleensä jopa siivoamisesta ja ruuanlaitosta. Ja kaiken takana on tietysti hyvä mies!
laittaa esim tietsikan kiinni ja päättää ettei tänää sitä avata niin kyllähän sitä jotain muuta tekemistä sen tilalle kehittelee.
Tietokone ja tv passivoittaa ja jos pitkin päivää vaikka täällä av:lla lorvii niin eihän sitä saakaan mitää aikaseks.
Mä olen tehokas yleensä aamuulla. Herään aikaseen, ja rupean heti tekemään kotitöitä. Vielä syksyllä kun olin työelämässä, siivosin lähes jokapäivä ennen töihin lähtöä, eli ennen kello kahdeksaa.
Mulla toimii siis aikaiset heäämiset, siivoan kodin joka päivä ja ennen kello kymmentä on jo paikat siivottu, niinkuin nyttekin. Tämän jälkeen on mukavaa istua hetki täällä netissä ja odotella että nuorimmainen herää unilta. Yleensä tänä aikana puen kaksi kotihoidossa olevaa tenavaa ( 2v ja 3v) valmiiksi uloslähtöä varten. kun vauva herää, puen loput vaatteet lapsille ja menemme ulos. Samalla reissulla haemme yhden lapsista esikoulusta. Eli kaikki toimii, ku meillä tehdään asiat joka päivä ns. aikataulun mukaan.
Teen vielä edllisenä iltana päivän ruoan valmiiksi, niin ei tarvitse ulkoilun jälkeen kokata. Vaan saan koulusta tulevillekkin valmiit sapuskat pöytään ja aikaa jää päivällä rentoon oleiluun lasten kanssa. Illalla on aikaa sitten rentoutua omissa harrastuksissa, sen minkä 2kk vanha vauva nyt omaa aikaa antaa:)
Itse en voi elää epäjärjestyksessä, ja likaisessa kodissa. Siksi mulle on tärkeää olla varsinkin siivouksessa tehokas. En voisi kuvitellakkaan, että koti olisi kuin myrskyn jäljiltä. Lisäksi kun hommat tekee aamulla ja iltasella, ei lapet menetä yhteistä aikaa, eikä mulle iske kiire ja stressi päälle.
- teen itselleni aikatauluja/ to do-listoja
- "viikko-ohjelma" kotitöissä (esim. ma kaupassa käynti, ti pyykinpesu&pikaimurointi, ke silitys, to silitys, pe viikkosiivo) jne.
Ja kuka käyttää kaksi iltaa/päivää viikossa silitykseen???
Hyvin jää aikaa roikkua netissäkin. Tosin teen lähes kaiken sieltä mistä aita on matalin eli en silitä kuin tarvittaessa tai makeloi yms.. Siivoamiseen nyt ei niin kauheasti aikaa saa kulutettua. Ruoanlaitostakaan en niin välitä, teen helppoja kotiruokia, joita syömme 2 pv. Välillä syömme eineksiäkin. Emme asu omakotitalossa, joten kotiin liittyviä hommia ei niin paljoa ole. Lapset isoja koululaisia jo. Urhelen paljon. Vuorotyö toki helpottaa arjen pyöritystä. Kaupassa käyn lähes päivittäin, mutta aina jonkun toisen askareen (esim salilla käynnin) kanssa samalla.
Saati että tekisin jotain siivouslistaa! Taidan olla todella laiska.. Päivät menee omalla painollaan ja asioita tehdään kun tarvitsee. Viikkosiivokin tehdään sinä päivänä kun jaksan sen tehdä! Mutta silti meillä on siistiä, lapset puhtaita, puhtaissa vaatteissa, lämmin ruoka 1-2 x päivässä ja kaikilla ihan hyvä olla kotona.
Koko elämä mennyt venkoiluun :-( Ei tulisi kuuloonkaan, että silittäisin vaatteita kahten iltana viikossa. Ostan nimenomaan sellaisia, joita ei koskaan tarvitse silittää. Ainoa asia, missä ryhdistaydyn on pyykinpesu. Ilmeisesti jokin neuroosi pitää puhtaita vaatteita. Huoks.
kolme urheiluharrastusta ja kunnallispolitiikka.
Silloin kun on vapaailta niin pakko siivota.
En katsoa telkkaria ja kaikki omat, lasten ja miehen menot kalenterissa.
Mutta kyllä sitä vapaatakin jää, monesti lauantaina luen kirjan ja ompelen ym..
Aamulla herään ennen muita ja siksi kerkiän pelaamaan vaikka jonkin pelin lasten kanssa enen töihin lähtöä.
Meillä mies hoitaa lasten aamupuuhat.
Isommat lapset tekee myös kotitöitä joten siivoamiseen ym ei kulu kohtuuttomasti aikaa.
vielä olla itse hyvännäköinen, joka -kuten tiedätte- vaatii taas kaikenlaista.
Työpäivät vie mehut täysin...