Paljonko teidän ruokakulut kuukaudessa?
Montako lasta? iät?
Oletteko töissä/ lapset päiväkodissa vai syöttekö kaikki ateriat kotona?
Mielenkiinnosta kyselen!
Meillä n. 350e / kk (5 hlöä).
Lapset 5v, 4v. ja 1v.
Minä ja lapset kotona eli joka päivä syödään kotona 2 lämmintä ateriaa/pvä +aamupalat, välipalat ja iltapalat.
Mies syö töissä lounaan, sitä en ole laskenut noihin ruokakuluihin.
Kommentit (31)
Kaksi aikuista, viisi lasta (1-11v). Sen lisäksi kaksi hoitolasta arkisin aamu- ja välipalalla ja lounaalla.
Aikuinen ja kolme lasta syövät lounaan muualla.
ole mahdollista muuten kun jos syö tosi yksipuolisesti! Ihan turha väittää että tekee kaikki itse jne. Niin meilläkin tehdään, ja tiukkaa tekee että saa ruokalaskun pidettyä alle 700. Mutta vihanneksista ja hedelmistä ei tingitä! Niihin sitä rahaa menee, sipsejä ja karkkia jne. saa paljon halvemmalla.
Ja meitä äiti, isä, 9, 6 ja 2, noin puolet kuusta isovanhempi
Meillä menee 80 e/viikko ruokaan ja syömme todella monipuolisesti joka päivä. Kuukaudessa ruokaostoksiin menee n. 320-350e.
Alunperin aloin ostamaan ruokaa niin, että otin kauppaan käteisenä mukaan 80e, ja sillä oli selvittävä ja saatava viikon ruoat. Silloin säästimme rahaa, joten pakko oli opetella pärjäämään tuolla. Nyt säästäminen on loppu, mutta tavaksi jäi tuo kaupassakäynti taktiikka.
Tähän summaan ei sisällä vaipat yms. hygienia tarvikkeet, ainoastaa ruoat.
Perheeseemme kuuluu 2 aikuista ja viisi lasta. Iältään lapset ovat 2kk, 3v, 4v, 6v ja 8v. Vanhin syö yhden aterian koulussa, muut syövät kaikki ateriat kotona.
Ihmettelen miten joku voi sanoa, ettei 350e/kk riitä viisihenkisessä perheessä kun riittää mainiosti seitsemänhenkisessäkin ja monipuolisella ruokavaliolla. Ps. Kaikki tehdään itse, se on valinnoista kiinni.
vain lapset syövät lounaan koulussa / päiväkodissa, aikuisilla edellisen illan tähteet lounaana ja viikonloppuisin syömme 2 lämmintä ateriaa.
joku heti väittämään että 7-henkinenkin perhe pärjää jollain 80 € viikossa...:). Tää on niin av:a tämä että!
Sitten monipuolisuudesta ja terveellisyydestäkin VOI olla paljoa mieltä. Se mikä yhden mielestä on hyvää ja monipuolista ei ehkä toisen mielestä sitä ole.
19
siis jos jättää vaipat ja muut pois ruokalaskusta. Ja alkoholin ;). Mitenkään ei nuukailla, kokolihaa syödään pääasiassa ja muutenkin ostetaan maukkaita juustoja (vs. edam). Leipominenkin on jäänyt vähemmälle.
Meillä on paljon marjoja pakkasessa, sillä saa korvattua ainakin osan hedelmistä. Perunat ja porkkanat ovat omia (tai siis mummolasta ,)
Ja niissä perheissä, joissa kalastetaan ja metsästetään ruokalasku on ihan varmasti pienempi.
Etttä jos sitä on omasta takaa niin silloin säästää paljon. Sama koskee juuri marjoja ja mehuja. Mulla ei tänä keväänä oo yhtään omaa mehua (yleensä on pullokaupalla) eikä mitään marjojakaan ja kyllä tulee kalliiksi jos pitää ostaa mehuja tai marjoja kaupasta! Yleensä kun mulla on ollut pakkasessa puolukkaa, vadelmaa, mustikkaa, herukoita, mansikoita, omppuhilloa jne.
Lapset. 3v ja 2v + ma-pe hoitolapset 2 ja 4v.
Lapset ovat kotona hoidossa ja meillä syödään seuraavasti:
Hoitolasten kera:
aamupala 7-8.00, lounas 11-12.00, välipala 14-15.00
Oman perheen kera:
päivällinen (samaa ruokaa kuin lounas) 16.30 ja iltapala 19.00.
vanhemmat saattaa syödä vielä myöhäisiltapalan.
Kerropas 24 mikä on teidän perheen normaali ruokalista kokonaisuudessaan vaikka parilta päivältä, mieluiten rehellisesti :-)
monessa voi säästää esimerkiksi niin että on oma puutarha, käy marjastamassa, sienestämässä jne?
Mä olen säästänyt pitkän pennin kun pakastin on täynnä marjoja..
Meitä on kaksi aikuista ja neljä lasta syömässä ja meillä riittää 400-450e/kk ruokiin.
Meillä syödään joka päivä ruokasuositusten mukaan.
ostan aina edullisimpia tuotteita ja säästän missä voin.
ruokalaskua voi muuttaa lähes 50 prosentilla kun valitsee vaikka jogurtiksi rainbow:n 1e litran tölkin eikä viittä 60 sentin 2dl purkkia...
sama pätee hedelmissä jne, meillä ei ole usein mitään eksoottisia hedelmiä mutta ostan paljon kausihedelmiä joita saa usein edullisin kilohinnoin.
Chiquita banaaneissakin on huima ero: isot maksavat helposti 1,89/kilo mutta juniorit 1,15e/kilo.
Samoin porkkanat, täysjyvänäkkileipä, arkijuusto, jauheliha, pakastekala, pakastevihannekset jne ovat edullisia kun ostaa perustuotteita eikä puolivalmiita.
meillä ei kulu senttiäkään tupakkaan tai alkoholiin että sekin tietysti pienentää ruokalaskua huimasti..
32, mäkin vastaan sulle tohon kysymykseen eli tässä meidän tämän (arki)viikon ruokalista:
Ma:
Täysjyväleipää, leikkele
Kana-kermakastike + uuniperunat + tuorekurkku
Hedelmäpalat (mandariini, banaani, luumu)
Sama kuin lounas
Mansikkaviili
Ti:
Maito-kaurapuuro
Kasvispihvit + perunamuusi + maissi
Marjajogurtti + hapankorppu
Sama kuin lounas
pannukakkua mansikkahillolla
Ke:
4-viljan puuro
Jauhelihakastike + keitetty peruna + tuoretomaatti
Suklaamannapuuro
Sama kuin lounas
(iltapala*)
To:
Täysjyväleipää + leikkele
Kanakeitto + ruisleipä + juusto
Marjarahka
Sama kuin lounas
(iltapala*)
Pe:
Puuro
uunilohi + keitetty peruna + melonisalaatti
Vadelmakiisseli
sama kuin lounas
(iltapala*)
Kaikkien ruokailuiden juomana on rasvaton maito tai vesi.
* merkityt vaihtelee mielialan mukaan....
1 lapsi, 4v.
Lapsi tarhassa, vanhemmat töissä (minä teen töitä kotoa käsin eli syön kaikki ateriat kotona)
Ei osteta juurikaan eineksiä tai "herkkuja" (karkki, sipsit, keksit, vanukkaat jne), rahaa menee lähinnä sen takia että ostamme paljon esim. Keskis-Eurooppalaisia juustoja, käytetään kokkauksessa lähinnä oliiviöljyä tms. Leipiin menee kanssa rahaa, kun olemme sen maun suhteen tosi tarkkoja (ei ikinä mitään pussileipää, ranskanleipää tms). Lihaa ostetaan aika harvoin, mutta kun ostetaan niin yleensä sekin on sieltä hintavammasta päästä. Kai me jonkinsortin kulinaristiperhe ollaan...