Lestat aiheena Voimalassa tänään 21.50!!!
Kommentit (86)
Paitsi,että aloin miettimään koskeeko lestoja jokin dress code. Mustaa korkeakauluksista paitaa oli tytöillä päällä. Onks avonaiset/V-aukkoiset yms. paidat pannassa?
Jotkut jopa yllättävänkin paljastavasti.
mitään pukeutumiskoodia! Varmaan nämä naiset pukeutuivat ns. varman päälle kun oikein tv:ssä esiintyivät. Tai sitten se vaan on heidän pukeutumistyyliä. Jännä että aina hakemalla haetaan jotain arvosteltavaa. Tyylejä on lestadiolaisissakin yhtä monta kuin on persoonaa.
asiasta nostetaan syyte. Esim. alistaminen on henkistäväkivaltaa ja on perheväkivaltaan verattivissa oleva rikos. Ihmistä "kiusataan" syyllistetään, nujerettaan pysyyke eri keinoin. Sitä voi tapahtua ryhmässä tai yksittäisesti.
Tästä oravanpyörästä ei ole ulospääsyä koska omatunto joka on kasvatuksen tulos ei kestäisi sitä tuskaa mitä siitä aiheutuisi. Irottautuminen yhteisöstä joka kestää viisi vuotta on ehdottomasti liian pitkä aika. Kenenkään ei tulisi kärsiä tällaista painostusta.
Alaikäisten kohdalla asiaan puutuu tietenkin lastensuojelu.
Käytännössä ihan mistä tahansa voidaan tehdä rikosilmoitus.
Yhteisöä suojellaan vaikenemalla.
On hienoa että lestadiolaiset itse ovat aloittaneet keskustelut julkisesti. Aloitteet ovat tulleet siis vl- ihmisiltä itseltä. Nämä ei ole siis tuulesta temmattuja tarinoita. Minua ihmetytttää suuresti että näitä asioita/ongelmia vähätellään tälläkin palstalla.
Se uuvuttava tekijä ei saisi olla ideologiaan perustuva painostus. Siinä nimittäin on suuri ero.
"juttele uskonystävien kanssa" Kyllä tiedän heidänkin kantansa. Käsketään ottaa vastaan lapset lahjana ja enempää ei anneta kuin jaksaa kantaa(tätä olen kuullut jo turhankin usein)
Tiedät sen varmaan itsekkin sinä yhdeksättä odottava.
Ei siellä voi ääneen sanoa sitä koska teiltaan vaikka ei kukaan suoraan sanoisikaan. Käsketään hakea apua masennukseen ja lastenhoitoapua jos on rankkaa..
Jokainenhan tietää mitä vl:ien keskuudessa oikeesti ajatellaan ehkäisystä. ei voi olla uskovainen jos ehkäisee.
Mutta meille eiainakaan nyt tule lisää ja se on meidän perheen asia.
T:se sama joka tästä irjoiiti en muista numeroa
Minä sanoin että sun ei tarvi keskustella toisten kanssa teidän perheen asioista ellet halua. Ja sanon edelleen. Sinulla on oikeus ihan itse miehesi kanssa päättää minkä ratkaisun teette lapsiasiassa, ihan oikeasti, eikä se kuulu kenellekään muulle. Taivaan isä tahtoo että me suojellaan, varjellaan ja rakastetaan lähimmäisiämme; että me pidetään huolta omasta perheestämme ja niistä olemassaolevista lapsistamme. Ei meidän ole pakko aina vain jaksaa uudestaan synnyttää. Ei usko ole siitä kiinni, ei todellakaan. Ole vapaalla mielellä, rakas ystävä. Halaus sulle.
t. vl-äiti
Siis kun nämä jotkut sanovat lujasti että uskovainen ei halua ehkäistä, niin millä oikeudella he puhuvat kaikkien uskovaisten puolesta? Ei mun ymmärrys riitä... Eikös jokaisen pitäisi puhua vain omasta puolestaan ja sanoa "MINÄ en halua ehkäistä?" Henkilökohtaisiahan näiden ratkaisujen pitäisi olla. Ei viimeisellä tuomiolla kysytä että teitkö varmasti kaiken samalla tavalla kuin tämä toinen, ei. Siellä kysytään vain omakohtaista uskoa.
Raamattu ilmaisee asian selkeästi. Kyllä siellä ne teot punnitaan, kukin tekojensa mukaan.
Missä noin sanotaan? Kyllä minä olen ymmärtänyt niin, että ainoastaan Jumalan armosta me voimme tulla autuaiksi, siis uskomalla Jeesuksen sovitustyön henkilökohtaisesti omalle kohdallemme. Jokainen ihminen on syntinen alusta loppuun asti, ei ilman Jumalan armoa meillä ole asiaa taivaaseen.
Meinaatko että taivas-helvetti on jonkinlainen jana jolle sitten jokainen sijoittuu tekojensa perusteella? Hyvän elämän eläneet lähelle taivasta ja pahasti rellestäneet toiseen päähän? Ei Raamattu tällaisesta kyllä puhu.
Raamattu ilmaisee asian selkeästi. Kyllä siellä ne teot punnitaan, kukin tekojensa mukaan. Raamatussa myöskin kieletään toisten tuomitseminen. Sinut tuomitaan samalla mittapuulla, millä tuomitset toisia. Olit sitten uskovainen tai et. Älä tuomitse ettei sinua tuomittaisi.
Tehkää hyviä tekoja, olkaa armollisia toisianne kohtaan. Hyvät teot tuottavat moninkertaisesti hyvää. Lähimmäisen ajaminen rotkon partaalle ei tuota hyvää itselle eikä toisille.
Herra sanoi: »Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi? (Matt. 7: 3). Sinä näet kyllä vieraat synnit, mutta et huomaa omiasi. Älä tuomitse ketään, ettei sinua tuomittaisi, kuten fariseusta. Älä puhu sokean fariseuksen tavoin: »Jumala, minä kiitän Sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, nuo rosvot, vääryydentekijät, avionrikkojat, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani» (Luuk. 18: 11). Tämän vuoksi se, jota hän tuomitsi, vanhurskautettiin, mutta hän itse ylpeänä tuomitsijana joutui tuomittavaksi. Älä luule, että muut ovat syntisiä, mutta sinä vanhurskas, muut pahoja, mutta sinä hyvä. Älä tuomitse muita, vaan tuomitse itseäsi, älä soimaa muita, vaan pidä itseäsi muita pahempana, sillä et tunne ketään niin hyvin kuin itsesi, et ole kenenkään synneistä niin selvillä kuin omista heikkouksistasi.
Taivaass voi tavat niitäkin jotka eivät olleet uskossa.
Jeesus puhuu tuomiosta kaikissa evankeliumeissa. Jo evankeliumeista vanhimmassa Markus mainitsee Jeesuksen eritelleen tuomioita. Esimerkiksi varoittaessaa kirjanoppineiden ulkokultaisuudesta Jeesus sanoo: "Ja opettaessaan hän sanoi: 'Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa, noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia: he saavat sitä kovemman tuomion' ", (Mark. 12 : 38-40). Sama varoitus esiintyy myös Luukkaan evankeliumissa, jossa Jeesus mainitsee kirjanoppineiden saavan 'kovemman tuomion', (Luuk. 20 : 46-47). Samasta tuomion kovenemisesta on maininta myös Jaakobin kirjeessä: "Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion," (Jaak. 3 : 1).
Uuden Testamentin perusajatus on oppi ihmisen pelastumisesta armon eikä tekojen kautta. Kuitenkin tuomion sanotaan monessa kohdin määräytyvän ihmisen oman toiminnan mukaan: käsitys, joka on ollut vallalla jo Vanhan Testamentin ajoista lähtien. Erityisesti korostetaan sitä, että ihminen ei voi tuomita toista ihmistä saattamatta itseään saman tuomion alaiseksi, "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi; sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.", (Matt. 7 : 1-2). Uudessa Testamentissa esitetään myös vankka peruste sille, että ihmisen tuomion määrää jokaisen oma toiminta: "Sillä ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan", (Matt. 16 : 27).
Ehkä kaikkein voimakkaimmin tuomion asema korostuu Johanneksen ilmestyksessä, jossa nimenomaan mainitaan useita kertoja tuomion tulevan kunkin tekojen mukaan: "Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidän tuomittiin, kukin tekojensa mukaan", (Joh. ilm. 20 : 12-13).
Seuraavaksi kysymykseksi jää jo se, mikä syntistä odottaa. Luukkaan evankeliumissa rikas mies joutui "vaivan paikkaan" (Luuk. 16 : 28), kun taas köyhä pääsi taivaaseen. Paavali mainitsee Roomalaiskirjeessä tuomion olevan samanlaisen: "Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi, hänen, 'joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan'; niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän, mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus. Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee, juutalaisen ensin, sitten myös kreikkalaisen," (Room. 2 : 5-9). Näyttää siis siltä, että helvetti ei välttämättä ole fyysistä piinaa, vaan paremminkin ahdistustila.
Ilmestyskirjassa puhutaan kuitenkin tuomiosta toisin, ainakin toisin sanoin: "Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen", (Joh. ilm. 20: 14-15). Ongelmaksi jää, mitä tulisella järvellä tarkoitetaan ja kuinka kirjaimellisesti se on otettava. Jos kaikesta huolimatta rangaistuksissa on eroja, on myös otaksuttava, että 'tulisessa järvessä' on eroja.
Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että Raamatun mukaan ihminen päätyy toisena vaihtoehtona taivaaseen, jolloin ei voi enää puhua tuomion eroista kärsimyksestä puhumattakaan. Näin ollen tulinen järvikin voi merkitä kärsimyksen eri asteita ahdistuksesta kovaankin piinaan asti.
Toinen mielenkiintoinen kysymys tuomioiden asteiden olemassa olon lisäksi on kysymys mahdollisuudesta kuolemanjälkeiseen sovitukseen. Suuri osa kristillisistä kirkoista opettaa, että kuoleman jälkeinen sovitus on mahdotonta, koska eräs elämän keskeinen tarkoitus on juuri parannuksen teko. Kuitenkin roomalaiskatolinen kirkko on saarnannut kiirastulesta, jonka kautta ihminen voi vielä pelastua maksamalla Jumalalle teoistaan. Jeesuksen esittämissä vertauksissa löytyy kohtia, joissa velan maksaminen on mainittu:
"Silloin hänen herransa kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: 'Sinä paha palvelija! Minä annoin sinulle anteeksi kaiken sen velan, koska sitä minulta pyysit; eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa kanssapalvelijaasi, niinkuin minäkin sinua armahdin?' Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijan käsiin, kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa. Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi", (Matt. 18 : 32-35).
Tai syyn etsimistä siitä, että perhe on muuttanut alkuperäiseltä paikkakunnalta pois. Puhelin numerot pysyy ennallaan ja kai posti kulkee perille vaikka olisi vanha osoitekin. Se on vaan niin, että jos ei halua heti apua tai jaksa ottaa vastaan, niin hetken päästä asia unohdetaan viranomaisten taholta.
Ja miksi lehdissä hehkutetaan että taloudellista tukea annetaan runsain mitoin? Hakemukset kun pitää itse osata ja huomata tehdä. Kuka jaksaa kriisissä ajatella tuollaisia asioita. Sitten kun jaksaa, niin on jo myöhäistä... Asioista tiedottamisesta ei ole vuosien saatossa opittu mitään.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1660388
Pakko vielä lisätä se että minä en ole masentunut. En ole missään vaiheessa sellaista omasta tilanteestani kirjoittanut ;)
Olen erittäin väsynyt vaan tähän tilanteeseen ja siihen ajatukseen että olisin taas kohta raskaana.
Minä en ole niin vahva että jaksaisin suuren perheen. Se ei paljon auta vaikka kodinhoitaja kävisikin päivisin. Sitä en kaipaa tänne. Mies tekee todella paljon kotitöitä ja hoitaa lapsia.. Ne yöt on kaikista pahimpia. Jos en saa yöllä nukuttua niin päivätkin menee sitten sitä rataa. No joo meni vähän ohi aihee mutta kuitenkin.
Ja se että "kukapa ei haluaisi lähteä töihin ja on omaa mukavuudenhalua"
Ilmeisesti tämän kirjoittaja ajattelee että naisen tehtävä on alistua ja nöyrtyä tilanteeseen.
Se kuulee piristäisi ja parantaisi koko perheen elämää että äiti tekisi jotakin muutakin välillä.
Tämä asia ei ole ihan tällä hetkellä ilmaantunut vaan ollut jo pidemmän aikaa.
Ja tottakai haluan myös nauttia tästä maanpäällisestä elämästä. Kerranhan täällä vaan ollaan.
Oma äitini on synnyttänyt 13 lasta 16 vuoden ssään ja ei kiitos en halua samaa.
Kyllä on myös oma äitini kertonut kuinka rankkaa on elämä ollut.
Ihan kiitollinen olen omista sisaruksistani, kukapa nyt ei omista elävistä lapsista olisikaan eikä niitä poiskaan antaisi(tämä näkökanta vanhempeni taholta)
Mutta kaikella kunnioituksella ja mukavaa odotusta sinulle yhdeksättä odottava. Toivotaan että kaikki menee hyvin:)
"juttele uskonystävien kanssa" Kyllä tiedän heidänkin kantansa. Käsketään ottaa vastaan lapset lahjana ja enempää ei anneta kuin jaksaa kantaa(tätä olen kuullut jo turhankin usein)
Tiedät sen varmaan itsekkin sinä yhdeksättä odottava.
Ei siellä voi ääneen sanoa sitä koska teiltaan vaikka ei kukaan suoraan sanoisikaan. Käsketään hakea apua masennukseen ja lastenhoitoapua jos on rankkaa..
Jokainenhan tietää mitä vl:ien keskuudessa oikeesti ajatellaan ehkäisystä. ei voi olla uskovainen jos ehkäisee.
Mutta meille eiainakaan nyt tule lisää ja se on meidän perheen asia.
T:se sama joka tästä irjoiiti en muista numeroaMinä sanoin että sun ei tarvi keskustella toisten kanssa teidän perheen asioista ellet halua. Ja sanon edelleen. Sinulla on oikeus ihan itse miehesi kanssa päättää minkä ratkaisun teette lapsiasiassa, ihan oikeasti, eikä se kuulu kenellekään muulle. Taivaan isä tahtoo että me suojellaan, varjellaan ja rakastetaan lähimmäisiämme; että me pidetään huolta omasta perheestämme ja niistä olemassaolevista lapsistamme. Ei meidän ole pakko aina vain jaksaa uudestaan synnyttää. Ei usko ole siitä kiinni, ei todellakaan. Ole vapaalla mielellä, rakas ystävä. Halaus sulle.
t. vl-äiti
asiasta nostetaan syyte. Esim. alistaminen on henkistäväkivaltaa ja on perheväkivaltaan verattivissa oleva rikos. Ihmistä "kiusataan" syyllistetään, nujerettaan pysyyke eri keinoin. Sitä voi tapahtua ryhmässä tai yksittäisesti.
Tästä oravanpyörästä ei ole ulospääsyä koska omatunto joka on kasvatuksen tulos ei kestäisi sitä tuskaa mitä siitä aiheutuisi. Irottautuminen yhteisöstä joka kestää viisi vuotta on ehdottomasti liian pitkä aika. Kenenkään ei tulisi kärsiä tällaista painostusta.Alaikäisten kohdalla asiaan puutuu tietenkin lastensuojelu.
Käytännössä ihan mistä tahansa voidaan tehdä rikosilmoitus.
Yhteisöä suojellaan vaikenemalla.
On hienoa että lestadiolaiset itse ovat aloittaneet keskustelut julkisesti. Aloitteet ovat tulleet siis vl- ihmisiltä itseltä. Nämä ei ole siis tuulesta temmattuja tarinoita. Minua ihmetytttää suuresti että näitä asioita/ongelmia vähätellään tälläkin palstalla.
Se uuvuttava tekijä ei saisi olla ideologiaan perustuva painostus. Siinä nimittäin on suuri ero.
"Kasvatuksen tulos"...? Tuoko sitten on hyväksyttyä kasvattaa lapsi sukupuolineutraalisti? Eikö se lapsi kasva jotenkin kieroon, kun ei se tiedä kumpi se on?
t. 17 vuotiaana parannuksen armon saanut
En voi mitenkään oletta että olisit ainakaan aikuinen sivistynyt ihminen.
He eivät osaa käyttää nettiä. He ovat myöskin niitä joilla on jyrkempi kanta nettiin yleensä. He eivät osaa käyttää näppäimistöä, kirjoittaa ja selata sivustoja.
Sun kirjoituksesi voisi olla minunkin kirjoittama, niin samanlaisia ajatuksia on mullakin ollut ja on vieläkin. Meillä on ollut allergisia lapsia ja mua pelottaa miten jaksan jos tämä yhdeksäskin on. En minä koe, että naisen tehtävä on alistua ja nöyrtyä, mutta synnyttäminen nyt vaan on naisen osa, mies ei siihen pysty :)
Meillä vaan ei omatunto kestänyt ehkäisyäkään käyttää, joten tässä sitä taas ollaan raskaana. Meidän mielestä selibaatissa ei ole mitään pahaa, jos siihen pystyy.
t. yhdeksättä odottava
Pakko vielä lisätä se että minä en ole masentunut. En ole missään vaiheessa sellaista omasta tilanteestani kirjoittanut ;)
Olen erittäin väsynyt vaan tähän tilanteeseen ja siihen ajatukseen että olisin taas kohta raskaana.
Minä en ole niin vahva että jaksaisin suuren perheen. Se ei paljon auta vaikka kodinhoitaja kävisikin päivisin. Sitä en kaipaa tänne. Mies tekee todella paljon kotitöitä ja hoitaa lapsia.. Ne yöt on kaikista pahimpia. Jos en saa yöllä nukuttua niin päivätkin menee sitten sitä rataa. No joo meni vähän ohi aihee mutta kuitenkin.
Ja se että "kukapa ei haluaisi lähteä töihin ja on omaa mukavuudenhalua"
Ilmeisesti tämän kirjoittaja ajattelee että naisen tehtävä on alistua ja nöyrtyä tilanteeseen.
Se kuulee piristäisi ja parantaisi koko perheen elämää että äiti tekisi jotakin muutakin välillä.
Tämä asia ei ole ihan tällä hetkellä ilmaantunut vaan ollut jo pidemmän aikaa.
Ja tottakai haluan myös nauttia tästä maanpäällisestä elämästä. Kerranhan täällä vaan ollaan.
Oma äitini on synnyttänyt 13 lasta 16 vuoden ssään ja ei kiitos en halua samaa.
Kyllä on myös oma äitini kertonut kuinka rankkaa on elämä ollut.
Ihan kiitollinen olen omista sisaruksistani, kukapa nyt ei omista elävistä lapsista olisikaan eikä niitä poiskaan antaisi(tämä näkökanta vanhempeni taholta)
Mutta kaikella kunnioituksella ja mukavaa odotusta sinulle yhdeksättä odottava. Toivotaan että kaikki menee hyvin:)
ensinkään kysymyksiä. Moneen kertaan piti kysyä samaa ja yksinkertaistaa kysymyksiä. Kätilötäti yritti tukea parhaansa mukaan.
Kun nämä tyttöset ovat pyöräyttäneet 18 lasta. kahdet kaksoset kolme erikoislasta, olisi heillä enemmän kokemusta asioista.
Minusta nämä nuoret naiset eivät osanneet vastata heille asetettuihin kysymyksiin, koska heillä ei ollut riittävästi kokemusta. He olivat niin sanotusti neutraaleja. He ajattelivat asiat hyvin yksinkertaisesti. Ongelmat liikkeen sisällä ei kuitenkaan ole yksinkertaisia.
tuli käsitys että nämä naiset jotenkin väistelivät niitä kysymyksiä ja puhuivat ympäripyöreitä. Eivät varmaan uskaltaneet sanoa suoraan mitä ajattelivat koska pelkäävät joutuvansa "höykkyytykseen"
ne kaks liikkeestä eronnutta oli jotenki tosi tasapainoisen ja rennon olosia.
uskaltaneet sanoa oikein mitään - naurahtelivat hermostuneesti. Hämmentyivät kysymyksistä missä nostettiin esiin mikä ehkäisykysymys oikeastaan on tai onko sitä kieltoa jne. Eivät pystyneet vastaamaan ehkäisyasiaan, kiersivät sen.
Rohkeita olivat, että tuohon lähtivät mukaan, mutta ei heillä mitään sanottavaa ollut. Tai olisi ollut VARMASTI, mutta eivät saaneet sanottua, kun pelkäävät, että tulee kuravettä niskaan.
t. lestoja tunteva ja tiedän, että on ehkäisykielto.
johtokunnassa on vain miehiä. ehkä sattumalta, kuten suurin osa lastentarhaopettajista on naisia. mutta rauhanyhdistysten johtokunnissa on myös naisia. joissain naisille tarkoitetuissa sisarilloissa on myös naisia alustajina. koskaan en ole siellä miehiä nähnyt. tämä mies-naisjako ei liity mitenkään alistamiseen. mielestäni kyse on enempikin ajatuksesta, että nainen on (fyysisesti) heikompi sukupuoli, jota miehen tehtävä on suojella. naiseus ja miehisyys sisältävät kumpikin omanlaisiansa piirteitä, joita ei toisessa sukupuolessa voi olla. ja sen mukaan heilläon elämässään omat tehtävänsä.