Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestat aiheena Voimalassa tänään 21.50!!!

Vierailija
02.03.2009 |

Muista katsoa!

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoiko kukaan muu?

Se tumma "lestadiolaisäiti" osallistui ihanan huvittuneena keskusteluun. Ei selvästikään ymmärtänyt koko kohua. Jotenkin järkevän oloinen tyyppi. Se vaaleampi oli taas vähän närkästyneempi ja kärkkäämpi. Hänen miehensähän hyllytettiin rippileiriltä sen vuoksi, että kävi teatterissa paikallisen lehden kutsumana, jotta voi käydä aiheesta keksustelua. Eli ei tainnut olla ihan ehdottomimpia lestadiolaisia nämä.

Ihan normaalin oloisia ihmisiä. Ei mässättävää :D

Vierailija
42/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lestadiolaisia vastaan? Tunnen muutaman ja tosi mukavia tyyppejä. Ja en ollut ikinä kuullut tuollaista lesta sanaa onko se loukkaava? Korvaan ainakin kuulostaa siltä. Mielestäni jotkut näistä keskusteluista kuulostaa jo hieman "rasistisilta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 4.3.2009 16:21 (ID 1488626)

Niin no tuohan on omaa mukavuudenhalua...

kukapa ei haluaisi välillä töihin ja olla oma itsensä, eikä ainaisessa hormonimyllerryksessä. Keskustelkaa uskonystävienne kanssa asiasta.

t. yhdeksättä odottava

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eli jos ihminen kertoo väsymyksestään ja siitä ettei nyt kertakaikkiaan jakasa. Ja on ajateltava olemassaolevia leimataan ja tuomitaan se mukavuuden haluksi.

Mitä se masentunutta ja väsynyttä äitiä auttaa kun leimataan vaan mukavuudenhaluiseksi. Se että ihminen lähtee töihin voi myöskin olla terapiaa se voi ihmistä auttaa toipumaan syvästäkin kuilusta.

Tämä klisee juttele uskonystävien kanssa voi olla tuhoisaa. Näillä ihmisillä ei ole amattitaitoa auttaa hädässä olevaa. Ahdistellaan Jumalalla mitäs se Jumala asiasta sanoo.

Joo... se Jumala sanoo, että mene töihin ja nauti elämästä ja voi hyvin ,niin ympäristösikin ja lapsesi voi hyvin. Jumala ei katoa sydänmestä sillä sekunilla kun ajattelet hiukan omilla aivoilla.

Vierailija
44/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli todella hyvä ohjelma ja keskustelu! Kannattaa katsoa areenasta. Ei tietoakaan harmaapäisten miesten raamatunlauseiden latelusta. Lestadiolaisnaiset olivat järkevän oloisia ja toivat esille sen, että lestadiolainen usko on paljon paljon muutakin kuin "lastentekoa". On hyvä muistaa että lestadiolaisetkin ovat ensisijassa ihmisiä ihmisten joukossa iloine ja murheineen.

Täällä käyty keskustelu lestoista on todellakin ollut rasistista ja ihmisarvoa loukkaavaa. Hmm. Pitäisiköhän tuosta tehdä kantelu ihmisoikeusjärjestöön?

Vierailija
45/86 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmisen on 14vuotiaasta lapsesta asti odotettava sitä hetkeä 2 vuotta että uskaltaa sanoa "nyt tämä riittää". Lisäksi on matkustettava Lontooseen että uskaltaa ilmaista asiansa.

Sairasta. Luutavasti häntä syyllistettiin samoilla sanoilla "olet mukavuudenhaluinen kun et toimi ninni kuin pitäisi yhteisössä toimia.

Onko tämä yleistäkin nuorten elämässä vl-piireissä. Annat siis tukesi käytännölle.

Vierailija - 4.3.2009 16:10 (ID 1488603)

Heh :D

Tunnen Salomen hyvin ja voin kertoa ettei kannata sääliä :)

Vierailija
46/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen miehensähän hyllytettiin rippileiriltä sen vuoksi, että kävi teatterissa paikallisen lehden kutsumana, jotta voi käydä aiheesta keksustelua. Eli ei tainnut olla ihan ehdottomimpia lestadiolaisia nämä.

Mä luin tuon jutun ja eihän siinä mitään pahaa ollut. Vai oliko se suuri synti nimenomaan se elokuvissa käynti?

Itse en ole lestadioilainen, mutta olen aina asunut seuduilla, jossa heitä on paljon. Lapsuudessani melkein kaikki kaverini olivat lestadiolaisia ja olen heidän mukanaan kulkenut niin seurat kuin pyhäkoulut. Monenlaista elämäntapaa olen heidänkin keskuudessaan nähnyt, jokainen perhe on omanlaisensa. Jotenkin jännä, miten liikkeen ulkopuoliset jaksavat lestadiolaisten perhe-elämää mystifioida. Mutta toisaalta olen kyllä sitä mieltä, että on tosi hyvä, että tämä ehkäisyasia on nostettu julkiseen keskusteluun. Omista lapsuudenkavereistani osa on edelleen liikkeessä mukana, osa on tehnyt toisenlaisen valinnan. Ja sitten on ikäisiäni, kolmikymppisiä naisia, jotka ovat liikkeen piirissä mukana, mutta ovat (ainakin toistaiseksi) päättäneet pysyt naimattomina. Luulisin, että tuokin valinta vaatii tietynlaista rohkeutta.

Vierailija
47/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin tuon jutun ja eihän siinä mitään pahaa ollut. Vai oliko se suuri synti nimenomaan se elokuvissa käynti?

Siis oli kyse näytelmästä Fundamentalisti jota Naatusta pyydettiin katsomaan ja kommentoimaan lestadiolaisena. Sitten ilmeisesti osa rippikoululaisten vanhemmista tunsi huolestumista tästä ja pelkäsi että heidän lapsiaan opetetaan rippikoulussa lähtemään teatteriin... ja siksi Naatus siirrettiin muihin tehtäviin.

Toisten mielestä teatteri on syntiä, toisten ei niinkään.

Vierailija
48/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oli kyse näytelmästä Fundamentalisti jota Naatusta pyydettiin katsomaan ja kommentoimaan lestadiolaisena. Sitten ilmeisesti osa rippikoululaisten vanhemmista tunsi huolestumista tästä ja pelkäsi että heidän lapsiaan opetetaan rippikoulussa lähtemään teatteriin... ja siksi Naatus siirrettiin muihin tehtäviin.

Toisten mielestä teatteri on syntiä, toisten ei niinkään.

Mutta melkoiselta hätävarjelun liioittelulta kuulostaa silti. Eikö olisi riittänyt, että vanhemmat sopivat, ettei heidän lapsiaan viedä teatteriin?

Vierailija
49/86 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"juttele uskonystävien kanssa" Kyllä tiedän heidänkin kantansa. Käsketään ottaa vastaan lapset lahjana ja enempää ei anneta kuin jaksaa kantaa(tätä olen kuullut jo turhankin usein)

Tiedät sen varmaan itsekkin sinä yhdeksättä odottava.

Ei siellä voi ääneen sanoa sitä koska teiltaan vaikka ei kukaan suoraan sanoisikaan. Käsketään hakea apua masennukseen ja lastenhoitoapua jos on rankkaa..

Jokainenhan tietää mitä vl:ien keskuudessa oikeesti ajatellaan ehkäisystä. ei voi olla uskovainen jos ehkäisee.

Mutta meille eiainakaan nyt tule lisää ja se on meidän perheen asia.

T:se sama joka tästä irjoiiti en muista numeroa

Vierailija
50/86 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh... ei teille jaksa yrittää selittää.

Sinä uskonsisar kuitenkin varmasti ymmärsit mitä tarkoitin. Jos tunnet sairastavasi masennusta johon tarvitset ammattiapua, hae sitä! Tsemppiä!

t. yhdeksättä odottava

Eli jos ihminen kertoo väsymyksestään ja siitä ettei nyt kertakaikkiaan jakasa. Ja on ajateltava olemassaolevia leimataan ja tuomitaan se mukavuuden haluksi.

Mitä se masentunutta ja väsynyttä äitiä auttaa kun leimataan vaan mukavuudenhaluiseksi. Se että ihminen lähtee töihin voi myöskin olla terapiaa se voi ihmistä auttaa toipumaan syvästäkin kuilusta.

Tämä klisee juttele uskonystävien kanssa voi olla tuhoisaa. Näillä ihmisillä ei ole amattitaitoa auttaa hädässä olevaa. Ahdistellaan Jumalalla mitäs se Jumala asiasta sanoo.

Joo... se Jumala sanoo, että mene töihin ja nauti elämästä ja voi hyvin ,niin ympäristösikin ja lapsesi voi hyvin. Jumala ei katoa sydänmestä sillä sekunilla kun ajattelet hiukan omilla aivoilla.

[/quote]

Vierailija
51/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta melkoiselta hätävarjelun liioittelulta kuulostaa silti. Eikö olisi riittänyt, että vanhemmat sopivat, ettei heidän lapsiaan viedä teatteriin?

Ei SRK:n ripareilla missään tapauksessa käydä teatterissa, ei tulisi kuuloonkaan. Vanhempia vain pelotti se, että heidän lapsensa saisivat sellaisen viestin että on ok käydä teatterissa, koska opettajakin on käynyt. Teatteri on oikeasti tosi paha juttu joillekin lestadiolaisille.

Vierailija
52/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavasti suhtaudut meihin vl:iin! Oletko kysynyt ystäviltäsi, ovatko he itse PÄÄTTÄNEET pysyä naimattomina. Minä olen naimaton lähes 30v vl ja menisin kyllä naimisiin, jos se oikea vaan tulisi kohdalle!

Ja sitten on ikäisiäni, kolmikymppisiä naisia, jotka ovat liikkeen piirissä mukana, mutta ovat (ainakin toistaiseksi) päättäneet pysyt naimattomina. Luulisin, että tuokin valinta vaatii tietynlaista rohkeutta.

Vierailija
53/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun tuli puhe psykoosin partaalla kärsivistä naisista, jotka pelkääväät synnyttää enää yhtään n. 15 lapsen jälkeen ja päällä on ehkäisykielto, niin kumman ovelasti tuli tumman naisen suusta, että "no kaikki ei voi olla yhtä vahvoja". Niinpä niin, piilokuittailua.

En ihmettelisi, jos kohta alkaisivat lestojen suurpamput suureen ääneen toitottamaan,e ttä kyllä se ehkäisykielto ON edelleen voimassa ja edelleen ON tarkat säännöt ja varsinkin naisilta kielletty kaikki oma ajattelu, elkäähän nyt unohtako, vaikka teeskentelette siellä moderneja vauva-forumin yms. paineissa.

Vierailija
54/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai oliko nuo mielipiteen tuossa linkissä otettu jostakin netin keskustelupalstalta?

tässä linkki ohjelman kotisivujen keskusteluun

http://ohjelmat.yle.fi/voimala/kommentteja_voimalasta

Vierailija
55/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsi ohjelma nimeltä Voimala, uusimmassa oli vl-äitejä mukana keskustelemassa.

Vierailija
56/86 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todellakin "lestadiolaisäidit" joutuivat aika koville, koska tiesivät koko ajan sanomistensa tulevan yleistetyksi. Ehkäisyasiassa tuntuu vl-yhteisön sisällä olevan monenlaista kantaa. Toisaalta yksiselitteinen ehkäisykielto ja toisaalta näkemys, että kukin perhe voi valita oman elämäntapansa. Itse uskon elämän suojelun ja kunnioittamisen olevan tärkeää. Luotan siihen, että kukin saa Luojalta sopivan määrän lapsia. Mutta olen myös sitä mieltä, että mikäli raskaus tai synnyttäminen uhkaa äidin henkeä, elämän suojelussa jo olemassa olevan elämän (äidin) suojelu on ensisijaista.

Monesti otetaan esille näitä psykoosin partaalla olevia äitejä. Luultavasti heitä on lestadiolaisissa, vaikken yhtään tunnekaan. Käsittääkseni heitä on myös muissa väestöryhmissä, eikä psyykkisiin ongelmiin usein ole yksiselitteisiä syitä. Ihan varmasti ison perheen keskellä uupuu ja voi uupua voimiensa äärirajoille. Samalla pitäisi muistaa, että elämässä on myös muita uuvuttavavia tekijöitä, jotka voivat ajaa psykoosin partaalle; ihmissuhdeongelmat, työhön liittyvät paineet, taloudelliset tekijät jne. Mutta tottakai, jos äiti tuntee uupuvansa mistä tahansa syystä, hän tarvitsee apua. Se, että enää yhtään lasta ei synny perheeseen, ei tietenkään pelasta äitiä psykoosilta, vaikka voikin olla tarpeen.

Toisaalta ihan ok, että ihmisoikeusliitto on ottanut asian omakseen, mutta kenet ko. liitto voisi haastaa oikeuteen kyseiseen asiaan liittyen? Sitä en ymmärrä.

Vierailija
57/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta keskustelu oli samanlaista edestakaisin ja ympäriinsä pyörittelyä kuin aina ennenkin. Samanlaisia keskusteluja käyn myös itse lestadiolaisten ystävieni kanssa. Usko ohjaa ajattelua, eikä kaikelle löydy perustelua - perusteluksi riittää "lapsen usko" tai "tyhmä usko", mitä nimitystä vanhempi lestadiolaisäitikin eilen käytti. Mielestäni tällainen perustelu ei kuitenkaan ole riittävä, kun asiaa selittää ulkopuoliselle. Itsekään en ymmärrä tätä, vaikka elämäni ensimmäisen neljännesvuosisadan liikkeessä olinkin.

Ehkäisykieltoa ei liikkeessä ole, mutta käytännössä se on niin, että jos ehkäiset ilman TODELLA hyvää syytä, et voi kuulua liikkeeseen. Suurin osa tuntemistani lestadiolaisnaisista vain alistuu tähän ja kerää luottamuksensa Jumalaan ja rakkautensa syntyvään lapseen jokaisen raskauden yhdeksän kuukauden aikana. Suurin osa myös pelkää ajatustakin uudesta raskaudesta, mutta ei uskalla uskonsa vuoksi tehdä mitään sen ehkäisemiseksi.

Vierailija
58/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsi ohjelma nimeltä Voimala, uusimmassa oli vl-äitejä mukana keskustelemassa.

Vierailija
59/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei naiset ole valmiita tekemään mitään asioiden parantamiseksi vl-yhteisössä tai eivät uskalla.Naiset pelkäsivät todella paljon sanoa mitään, mikä olisi vaaraksi heidän omalle 'asemalleen'. Voin lyödä vaikka vetoa, että joutuvat jo noista sanomisistaan aika kovan painostuksen alle. Jokainen sanominen ja kommentti käydään läpi suurennuslasilla.Itse olen irtautunut liikkeestä reilu 15 vuotta sitten, mutta olen seurannut lähisukulaisten kautta elämää kys.liikkeessä. Tiedän toisen ohjelman nuorista vl-äideistä nuoruudestani ja on 'älykkö'perheestä. Voisi olla tosiaan paljon annettavaa liikkeelle, mutta naisella ei ole oikeastaan mitään sananvaltaa liikkeessä, vaikka perheissä voi olla.

Olen joutunut näkemään kaikki liikeen ohjelmassa mainitut ongelmat lapsuuden perheessäni ja olen mm. samojen ongelmien takia joutunut jättämään vl-liikkeen. Niin paljon kuohuu pinnan alla ja ainoastaan pelko pitää kurissa ongelmien räjähtämistä käsiin! Tämä (helvetin?)pelko estää edelleen myös minua kertomasta perheeni ja itseni kokemista vääryyksistä, vaikka olenkin niistä vuosien jälkeen päässyt selkeämmille vesille! T:ex-vl

Vierailija
60/86 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on että erilaisia perheitä ja tapoja perheissä löytyy niin lestadiolaisissa kuin muissakin piireissä. paljon puhuttu naisten alistaminen ei liity mitenkään lestadiolaisuuteen. sitä tapahtuu uskosta riippumatta kaikissa piireissä. lestadiolainen ihminen ei voi hyväksyä minkäänlaista alistamista ja kaikki ihmiset on tasavertaisia uskosta riippumatta. surullista että sitä kuitenki tapahtuu uskosta riippumatta monissa perheissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme