KUUKUPPI ja KOHDUNLASKEUMA???
Olen käyttänyt kuukuppia äärettömän tyytyväisenä nyt puoli vuotta, täälläkin ole suositellut innosta hihkuen. Kuukautiset alkoivat. n. vuosi synnytyksestä ja kaikki on mennyt mainiosti.
Mutta:
Viime viikolla kävelin reippaasti tenttiin. Käveltyäni n. 200m huomasin ihmeekseni, että kuukuppi valuu ulos. Ennenkokematonta, se on aina pysynyt todella hyvin paikoillaan! No, muuta ei ollut tehtävänä, kuin takin alla salaa laittaa käsi pöksyihin ja työntää takaisin. No, jouduin toistamaan tämän vielä kahdesti. Loppumatkan kävelin lantionpohjan lihakset ylijännittyneinä.
Perillä livahdin vessaan, ja ihmeekseni tajusin, että ILMEISESTI kohtu oli laskeutunut sen verran että se painoi kupin ulos. Olen 28-vuotias, lantionpohjan lihaksissa ei tietääkseni heikkouksia, treeniä on ollut säännöllisesti. Olin ihmeissäni, mutta reippaana tyttönä koetin työntää kuppia painaneen takaisin sisään. Onnistuin, ja istuin saman tien 3h tentissä.
Kuppia en ole sen jälkeen käyttänyt, ja kohtu tms. on pysynyt siellä missä pitääkin. Olen tällä hetkellä ulkomailla, ja gynegologille en pääse toistaiseksi.
ONKO MAHDOLLISTA, että kuukupin alipaine yhdistettynä avoimeen tilaan emättimessä, saisi aikaan kohdunlaskeuman?
Tämä on ainoa keksimäni selitys asialle. Onko muita kokemuksia? Kiitos kun jaksoit lukea...
Kommentit (25)
Mutta jos olet synnyttänyt, nin silloinhan se voi tulla. Ja olisi varmaan tullut ilman kuppiakin, jos on tullakseen. Alipaine on kuitenkin niin pieni, ettei saa kohtua laskeutumaan.
Samaa sarjaa kuin "tamponi katosi sisälleni"-päivystyskäynnit. Aikuiset naiset eivät tajua omasta anatomiastaan MITÄÄN!!!
Kiitos julkisesta pilkasta, toivottavasti tuli hyvä mieli.
asiallinen vastaus löytyisi. Olen hyvin tietoinen anatomiastani, siksi olenkin hyvin hämmentynyt.
Ihmiset, miksi olette niin ilkeitä?
t. AP
Miten pitkät apinakädet sulla oikein on, jos pystyt tulla lailla liikenteessä "takin alla salaa" työntämään kuukupin emättimeesi?
Ja ei, kuukupin alipaine ei voi saada tuommoista aikaan!
aina asiattomia vastauksia kyselyilleen tai pohdinnoilleen).
En ole tiedä tarpeeksi tuosta peräsuolenlaskeumasta, mutta kuulemma voi tulla varsinkin (vai juurikin) synnyttäneille ja pahentua, jos ummetusta. Pohdin vain voisiko olla sitä. Samalla lailla työntyy kohti kohdunsuuta.
hiiteen naisten välinen solidaarisuus. Paskaa kaikki. Ei täällä osata kuin kiusata. Mutta oma vika, kun kuvittelin jollakin toisella olevan samaa ongelmaa, tai edes jotain tietoa asiasta.
Unohtakaa koko juttu, soitan huomenna gynelle joka ei v*ttuile.
ap
Kyllä se takaisin työntäminen onnistui, ei tarvinnut ryhtyä taittelemaan kuppia eikä ranteita. Kyse oli siis vain yrityksestä estää totaalinen ulosluiskahdus...ei siihen mennyt 2 sekuntia enempää.
pois ja menin takaisin. En aiempaa viestiäni...
T:8
mahdollisesti peräsuolenlaskeumasta kyse. Tarkkaa tietoa ei ole, mutta olen ymmärtänyt, että voi tulla samalla tavoin kuin kohdunlaskeumakin. Työntyykin kohti kohdunsuuta samalla tavoin pulloittavana kuin k.laskeumakin. Jos sinulla olisi lievänä ja jos olet kärsinyt esim. ummetuksesta, olisi nyt pahentunut.
T: ei kettuillut nro 8
Kiitos asiallisille vastaajille. Gynegologi ehdotti myös tuota alhaalla olevaa kohdunnapukkaa, tosin puhelimitse ja tilannetta näkemättä. Armotonta treeniä lantionpohjan lihaksille luvassa edelleen...
Mutta kuulkaa siskot, kyllä siinä säikähti! Oli vertaistuki paikallaan, ja saihan sitä lopulta.
Siis kohdunnapukka tuntui todella alhaalla, ehkä n. 3cm emättimen suusta. Tuota siis ilmeni kuukautisten aikaan kun käytin kuukuppia. Nyt en ole lähes vuoteen käyttänyt sitä eikä ole tuota vaivaakaan ollut sen jälkeen. Itsekin sillon aikanaan gyneltä asiaa kysyin, ja se vastasi ettei se näytä laskeutuneen. Siitä huolimatta lopetin kuukupin käytön.
Siis kohdunnapukka tuntui todella alhaalla, ehkä n. 3cm emättimen suusta. Tuota siis ilmeni kuukautisten aikaan kun käytin kuukuppia. Nyt en ole lähes vuoteen käyttänyt sitä eikä ole tuota vaivaakaan ollut sen jälkeen. Itsekin sillon aikanaan gyneltä asiaa kysyin, ja se vastasi ettei se näytä laskeutuneen. Siitä huolimatta lopetin kuukupin käytön.
t: se raskautunut
Poistun palstalta ja enkä tule takaisin ennen kuin osaan olla asiallisesti ja kunnolla enkä ainakaan puhu mitään tyhmää.
-21
Siis kuppi valuu ulos, helpoiten jos täynnä, mutta joskus ponnistelun yhteydessä muutoinkin. On mm. tipahtanut vessanpönttöön...
Ja kun olen kokeillut joskus, on kohdunnapukka toodella alhaalla (siis suihkussa olen kokeillut, en kadulla kävellessäni ym...) Muutamilla lantionpohjan treenausliikkeillä tuntuvat paikat palautuvan ennalleen (kun kupin ottaa pois), joten olen ajatellut olevani vain kolmen lapsen jälkeen treenauksen tarpeessa. Ja lihasten antavan helposti "periksi" kupille. Varsinaisessa kohdunlaskeumassa kai tuntuu enemmänkin painetta ja kohdunnapukka voi ihan näkyä emätimestä, siitä ei siis sentään ole kyse. Mutta vähän huolestuttavaa kylläkin, ja yritänkin muistaa treenailla lihaksiani.
Ja niille apinakäsien ihmettelijäille, kyllä mulla ainakin kädet haaroväliin ylttää kävellessäkin, sieltähän se kuppi tuntuu kun on ulos pullahtamassa, mihin te sen oikein tungette...?? ;-)
Joten uskon siitä mihin vaan, mullakin kuppi ollut paskapytyssä useasti ja lihakset on sentään kunnossa. Hyvinkin kunnossa.
tosin raskaus meni kesken myöhemmin.
Huomasin kun kuukautiset ei tulleet, jotka mulla oli normaalit huolimatta hormonikierukasta, (tai normaalit ja normaalit, vuoto 12 pv)
t: 18
käyttäjiä tuntuu olevan paljon. Eikö muilla ole kokemuksia?