~ SYYSKUUN SYDÄMET viikko 10 ~
Kommentit (57)
Hei Kaikille!
Ihana kuulla, että Eikulla oli noin hyviä uutisia ja kaikki paljon paremmin nyt! Ja muillakin oli positiivisia ultrakuulumisia, kiva!
Ilmeisesti käytännöt noiden np-ultrien ja veriseulonnan tulosten suhteen vaihtelevat paljonkin kaupungista toiseen. Täällä on niin, että pitää oikeastaan samana päivänä käydä ultrassa ja verikokeessa. Verikokeen tuloksia lupailivat reilun viikon kuluessa. Ilmoittamistavan sai päättä itse. Mutta ainakin ymmärsin niin, että tulokset ilmoitetaan joka tapauksessa. Kunpa ne tulisivat äkkiä!
Ja onko tosiaan kaikilla kuunneltu/mitattu sydänääniä? Meillä vain katsottiin alakautta ultralla ja kätilö näytti, että tuossa se sydän sykkii. Sanoivat myös, että sikiö liikkui vilkkaasti ja sydän pompotteli normaalisti, mutta silti neuvolakortissa on niissä kohdissa vain yksi plussa. Mutta ehkä se johtuu siitä, että viikkoja olikin sitten vain koon mukaan 10+0, eikä varmaankaan kaikki näy tässä vaiheessa niin selvästi.
Äitiysvaatteita tekisi kyllä mieli jo kovasti ostaa! Jos tämä turvotus jatkuu, niin kohta ei taida kyllä olla vaihtoehtoakaan. On kyllä kurjaa, että melkein kaikki liikkeet ovat lopettaneet äitiysmallistot; luulevatko ne, että kaikki voi mennä verkkareissa esim. töihin (itse en ainakaan voi, vaan pitäisi löytää vähän edustusvaatetta). Mutta joku antoi vinkin huuto.netistä. Täytyypä katsella sieltä! Kohta varmaankin taistelemme kaikki samoista vaatekappaleista siellä;-)
Vaan oikein mukavaa viikonloppua kaikille! Äkkiä näitä päiviä tässä kertyy, vaikka se syyskuu tuntuukin vielä niin kaukaiselta...
Pola rv (virallisen laskennan mukaan) 11+0
Hei vaan kaikki!
Minulla kävi vähän hullusti tämän raskauden kanssa. Tammikuussa tosissaan luulin menneen kesken ja terveysasemallakin sanoivat (kun soitin) että kesken tod.näk meni kun alkoi niin runsas vuoto.
No odottelin siinä viikon verran että vuoto loppui ja testasin sitten tammikuun lopussa uudestaan ja plussa oli edelleen. No sitten käytiinkin lääkärillä asia tarkistamassa ja oli se pieni siellä vielä =) Nyt oon pitänyt vaan hiljaiseloa viimekuun ja nyt pikkuhiljaa uskallan liittyä tänne takaisin =)
Pian pitäisi päästä alkuraskauden ultraan ja kromosomiseulontaan. En ole vielä saanut aikaa sairaalaan sitä varten, mutta kohtahan olisi jo kiire.
Eli laskettuaika minulla olisi n. 6.9.2009. Olen pikkasen sekaisin mennyt vaikka pitäs vielä odottaa ne kromosomiseulonnat sun muut mutta ostin jo vauvan vaatteita alennuksesta sekä tytön että pojan.......Voikun voisi vaan hypätä tän raskauden yli ja saisi synnyttää jo... ja saisi vauvan syliin.
No nyt alan lukemaan teidän muiden kirjoituksia ja kuulumisia niin tiedän vähän paremmin missä täällä mennään =)
Niin ja ennestään minulla on kaksi lasta tyttö2004 ja poika2005, eli kolmatta odotellaan =)
Kirjoittelemisiin
t: nro3 rv 13+5
Pitkästä aikaa täällä taas.
Anis kyseli veriseulan tulosten saamisesta. HUSin alueella ainakin mennään ensin ultraan ja sitten seulaan kun siihen seulalähetteeseen tarvitaan tarkat ultran mukaiset viikot tms.
Tietty noihan tarvitaan vasta analyysivaiheessa varmaan eli miksi ei toisin päinkin onnistuisi. Mutta otettiinko sulla siis se verikoe eri päivänä vai oliko tulokset heti kokeen jälkeen saatavilla?
Mulla on sellanen kuva että piti olla saman päivän tulokset ultrasta ja seulasta. Mutta voi olla vaan mun oma päätelmä.
Mulle siis myös tuli tulos postissa viikko kokeiden jälkeen. Ihan normaalitulos. onneksi.
Eikulla on ihania uutisia. varmasti iso kivi vierähti sydämeltä! Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin ja loputkin huolet häviävät.
Mäkin oli tällä viikolla jo ekaa kertaa äitiyshousuissa töissä. Tosin päivän jälkeen päätin ne vielä jättää hetkeksi kaappiin. Muutaman normaalihousut vielä menee mukavasti ja noi mammahousut
tuntu vaan tuovan mahaa esille kun eivät sitää puristaneet kokoonkaan.. Ja en oo töissä siis vielä kertonut, joten mieluummin kerron eka ja sitten vasta alan näyttämään raskaanaolevalta.
Mulla on siis toka kierros menossa ja tosiaan maha kasvaa nopeammin. Alotuspaino oli suurinpiirtein samoissa kun esikoisen aikoihinkin, toki maha vähän röllykämpi mutta nyt viikolla 13+3 on maha varmaan samaa kokoluokkaa kun esikoisesta viikolla 20.. tää vaihe on just ärsyttävää kun ei oo kunnon vauvamahaa vaan näyttää vaan pullerolta ja housujen vyötärö kiristää makkaroita ylä- ja alapuolelleen.
melkeen iski epätoivo pukukopissa niitä mammavaatteita sovitellessa, mutta sitten älysin muistuttaa itseäni että raskaanahan tässä ollaan.. ei sitä mitään pyykkilautaa voi olettaakaan.
Mammavaatteita mulla on edellisestä kierrokselta, nyt en oo uutta ostanut kun yhdet housut H&M:ltä ja pari kesäpaitaa alesta. Mulla on mammavaatteitta h&M:ltä, bebesilta ja stockalta Mama Liciuos -merkkiä joka on edullinen ja nuorekas, vaikkei kauhean laadukas. Mutta mammavaatteidenhan ei hirmuisen pitkäikäisiä tarvii olla.. onneksi.
Joku oli jo ekat liikeet tuntenut. mä en niitä ees älynnyt ootella ennen kun treffasin yhen kamun jolla LA vähän aiemmin ja se niistä intoili ja ootti jo kovin. Jotenkin tuntuu että ei tähän toiseen odotukseen oo ehtinyt
niin keskittyä. Alitajunnassa ilmeisesti on kuitenkin kun viime yönä näin unta että tunsin ekat potkut. Ihanaa! viimeksi tunsin liikeet rv 17, joten johan tässä parin viikon päästä voi alkaa kuulostelemaan.
Pitääkin tänään illalla hetki keskittyä kuullostelemaan vaikka ei ne mulla varmasti näin aikaisin vielä tunnu.
nimien mietintä on mulla jo käynnissä. Mies vaan tuntuu torppaavan kaikki mun hyvät ideat. Mutta niin se kävi esikoisenkin kanssa että se oikea nimi tulla tupsahti vasta syntymän jälkeen vaikka mietitty oltiin jo vaikka kuinka kauan.
nyt täytyy jatkaa töitä että ehtii ajoissa lähetä viikonlopun viettoon.
ipo
Moikka ja onnittelut kaikille hyviä uutisia ultrissa ja/tai neuvolalääkärissä saaneille :)
Varsinkin nro3:lla oli aivan mahtavan ihania uutisia!!
Mulla on nämä vielä edessä, joten MYYM; odotellaan yhdessä ensi viikkoa ;) Mulla on np viikon päästä rv12+1 joten vähän pitää vielä odottaa... Neuvolalääkäri on sitten 1,5 viikon päästä rv 12+5. Esikoisia odottaessa olin ihan alkupään sakkia (tytöillä LA oli aikoinaan 3.6) joten nyt sitten ollaankin toisessa päässä (kun LA on 24.9)
Meillä täällä homma menee niin että ensin otetaan seulonta verinäytteet ja sitten tästä n. 2 viikon kuluttua on np-ultra. Ilmeisesti on ajateltu siten, että ultrassa heillä sitten on jo verikokeiden tuloksetkin ja osaavat heti katsoa molemmista että onko kaikki ok.
Eli mulla otettiin verinäytteet 2.3 ja np on 13.3 - tulee vajaa 2 viikkoa (siihen vaikutti raskausviikotkin).
Mulla kyllä vieläkin on pahoinvointia, lähinnä iltaisin tai jos ruokailujen väli kasvaa liian pitkäksi. Töissä napostelenkin koko ajan, äskenkin vain puoli tuntia ennen lounasta napsin suolakeksejä, mahtaa ihmiset ihmetellä kun ei yhtään jaksaa sapuskaa odottaa, hehheh... Hampaisenpesu laukaisee oksurefleksin, lapsille olen joutunut selittämään kun ovat kuulleet että "taas äiti lykkäsi vahingossa hammasharjaa liian syvälle..."
Mahalla olen vielä nukkunut, mutta jokin kovempi siellä ottaa vastaan, sen olen huomannut ja asento on nykyään vähän semmoinen puolittain vatsalla. Ekassa raskaudessani (kun oli kaksoset) muistan että noin rv 15-16 ei mahalla enää pystynyt ollenkaan nukkumaan normaalisti, vaan piti kääntyä toisinpäin. Jossain välissä muistan myös minäkin tehneeni kyhäelmiä tyynyistä, jotta edes osittainen mahalla nukkuminen onnistui.
Ai niin, ostin muuten ekan vauva-kamanki jo kun kirpparilta löytyi just samanlainen hyväksi kokemani käsikäyttöinen Ainun rintapumppu kun mitä käytin aikoinaan tyttöjen kanssa. Pakko se oli ostaa kun hinta oli vaan euron ;)
Huoh, vielä muutama tunti ennen kun pääsee viikonloppua viettämään.... Mukavaa perjantaita kaikille!!
t. Manna 11+1
Kävin tänään ultrassa ja siellä se tuleva kirjailija / taiteilija viuhtoi pikkuista olemustaan. Kädet vispasi ylös ja alas. Näin jopa "haukotuksia".
Ehkä pikkuinen johti orkesteria tai maalasi taulua..
Ihanaa kun monet on saaneet hyviä uutisia, ONNEA niiden johdosta. On niin mukavaa kuulla, että hyviä asioita tapahtuu :)
Ja jaksamista teille jotka pahoinvoinnin kanssa vielä taistelevat. :)
Tämä aamu ei alkanutkaan ihan helposti. Ensimmäistä kertaa oli aamupahoinvointia. Minulla on ollut vain pari kertaa pahoinvointia ja nekin illalla. En voinut nousta ylös kun makuullaankin etoi niin kovin. Pakko oli herättää mies, että laittaisi lapsille aamupalan, mutta se sitten paahto mulle leivän ja toi sänkyyn ja näin ollen minun pitää mennä kasaamaan se lasten aamupala kun olo helpottuu.... vähän ärsyttää toi miehen käytös..... mutta toi minulle sentään se leivän.
Täällähän on melkein kaikki jo käynytkin siinä ekassa ultrassa. Silloin kun odotin ekaa ja tokaa lastani, niin täällä sairaalassa ei edes ollut alkuraskauden ultraa eikä seulontoja, ainoastaan se rakenneultra viikolla 18 tai jotain.... että jotain uutta nyt sitten =)
Tässä kun nyt kotona joutuu olemaan lasten sairastaessa, niin olen pyörinyt huuto.netissä jatkuvasti ja pongaillut todella edullisia tarvikkeita. Lähinnä vaatteita, mutta yritän myös pikkuhiljaa kerätä varastoon edulisia kestovaippoja. Tarkoituksena olisi taas ommella mahdollisimman paljon itse, mutta viime kerrallakin se vähän jäi... Kantoliinojakin olen etsiskellyt, mutta vielä ei ole osunut kohdalle mitään super ihanaa ja edullista.
En tiedä oletteko tästä aiheesta vielä aikaisemmin puhuneet, mutta mitenkäs oletteko vielä suunnnitelleet alkavaa vaipparuljanssia, eli aiotteko käyttää kestovaippoja tai kertakäyttöisiä vaippoja? Aikaistahan tämäkin on, mutta minä olen ihan sekaisin kaikesta, tuttipulloista vaunuihin ;D
Mukavaa viikonloppua kaikille.
t:nro3 rv13+6
Niin siis mulla oli alkuraskauden ultrassa h 7 laskettu aika 21.9 ja nyt np-ultrassa aikaistui 15.9.
Oli vähän sekava tuo mun selitykseni. Pää pehmenee koko ajan lisää :)
Heips kaikille hiljaiselon jälkeen. Olen lukenut teidn kuulumisia, mutta mulla on niin karsea väsymys, että musta ei ole iltaisin yhtään mihinkään ja töissä ei saa käyttää nettiä omiin juttuihin :(
Kahta edellistä lasta odottaessani olen ollut opiskelijana tekemässä päättötyötä kotona tai kotiäitinä alkuraskaudessa, enkä todellakaan muista tällaista väsymystä?! Tosin silloin pystyin nukkuu päiväunet ja aamut alkoi vasta klo 7 jälkeen. Nyt kello soi 5.45 ja se tuntuu aivan kun olis keskellä yötä!
CHOKO: Mullakin muuttui la kuusi päivää aiemmaksi eli virallinen la on nyt 15.9. Mulla ei oikeastaan varsinaisesti ollutkaan vielä varmaa laskettua aikaa, kun kuukautisista tiedettiin olevan myöhässä, mut ei varmaa tietoa et kuin paljon. Voisiko sinullakin olla mahdollista, että hedelmöitys on tapahtunut eri aikaan kuin kuukautisista olettaisi?
EIKKU ja NRO3; ihanaa että teillä on näin hienoja uutisia ;)) toivottavasti jatkossa teillä menee huolettomammin.
Mahallaan nukkumisesta oli puhetta... Mä en pysty nukkuu mahallaan. Isompana syynä on 24/7 närästys, mutta kyllä itse masuakin jo painaa. Jos palleaa vähänkin painaa niin närästys muuttuu oksennukseksi kurkussa. Tämä on mun mielestä jopa pahempaa kuin kahdesta edellisestä ollut selkeä pahoinvointi, joka on kuitenkin ollut vaan osan päivää.
Rennie on siis tätä nykyä mun paras kaveri ;)
Np-ultra tosiaan takana, niskaturvotusta 1 mm ja muutenkin kaikki rakenteet näkyi normaalina. Syke pompotteli ja vauva potkutteli kovasti. Liikkeeitä siis odotellessa, edellisestä tunsin rv 14+.
Hyvää viikonloppua ja naistenpäivää kaikille, lähden tästä naistenpäivämessuille!
Toukoaarre ja masu 12+6
Päivä meni ensin siivotessa ja sit shoppaillessa ja nyt jalat on ihan takussa. Onneks sauna lämpiää..
i-p-o: Joo mä kävin verikokeessa jo pari viikkoa ennen ultraa. Ja ultra-käynnillä siis sain ne tulokset yhdistettynä np-mittaan. TJN..
Ja samalla käynnillä sain varata rakenneultran toukokuulle.
Nro3 kyseli vaipoista. Mä ainakin tässä vaiheessa oon aika kiinnostunut noista kestoista. Voi sit toki olla mieli eri, kun vauva syntyy. Mutta tarkoitus olisi tosiaan kokeilla. Merkkejä ja malleja vaan tuntuu olevan mielettömästi. Että mikä sitten sopis meille..
Nyt saunaan.
Anis ja katkis 12+6
Synnytin viime keskiviikkona meidän enkelipojan.
Tipuin tästä porukasta pois. Koska syksyllä oli jo yksi keskenmeno niin en
tiedä että uskaltaako enää edes yrittää. Meillä on kyllä ennestään kaksi ihanaa lasta mistä voi iloita.
CASTRMA, olen niin syvästi pahoillani. Voimia ja haleja. Itsekin olen enkelin synnyttänyt, täysiaikaisen vain. Voimia ja haleja.
11.3 meidän enkeli täyttää tasan ½ vuotta.
Hyvää naistenpäivää kaikille :)
Jaksuja kaikille. En nyt suru uutisten jälkeen halua muuta sanoa, kuin että meillä voidaan ihan ok!
Toivo 13+6
Toivoa on kuitenkin vielä kolmannesta jos vain voimat riittävät uuteen yritykseen. Jaksamisia teidän perheelle!
T:Vihti83
Ihana auringonpaiste ulkona, kevät tulee nyt täydellä tohinalla. Saas nähdä millainen siitepölykevät on tulossa, kun siitä riesasta kärsin...
Castrma: osanottoni keskenmenostasi ja jaksamista :(
Eikku: teillä vaan hyvät uutiset jatkuvat, ei voi kun ihmetellä!
Ja ne keiden nikkejä en nyt muista: onnea hyvistä ultrakuulumisista! Tuosta verikokeesta vielä: meillä se siis otettiin ultrauspäivänä ja sen jälkeen ei ole mitään kuulunut, eivät kai pistä edes postissa mitään todennäköisyyslaskelmia.
Liikkeet: todellakin, nyt oon jo melko varma että tietyt pienet hipaisut on tosiaan liikkeitä! Mutta ei niitä vielä kovin usein tunne, muutamia kertoja päivässä. Tänään kuulostelin uudemman kerran kotidopplerilla ja nyt sydänäänet löytyivät nopeasti, kiva juttu! Seuraava nla onkin vasta kuun viimeinen päivä, joten hyvä että voi tässä välillä kuunnella itse sydänäänet (ennenkuin liikkeet alkavat kunnolla tuntua).
Kävin perjantaina shoppailemassa ainakin kolme äitiyspaitaa ja yhdet shortsit. Housuja onkin ihan riittämiin, joten näillä pitäisi pärjätä aika hyvin. Masu on pullea, just kuten joku sanoi että näin alle 15viikolla on about 20viikkoisen maha. Ja kivaa, kun ei enää tarvitse peitellä sitä vaan voi näyttää sen söpön kummun :)
Kestovaipat: jep, käyttäjiä ollaan. Molemmilla lapsilla on kestot olleet käytössä, tosin ehdin tässä välissä myydä suurimman osan pois. Jatkossa aion kestoilla villahousuilla ja muotoonommelluilla sisävaipoilla. Mutta voi sitä pyykin määrää, mitä alkaa sitten syksyllä taas tulla...
Nyt tais muut asiat unohtua? No, pitääkin herättää kuopus päiväunilta.
Terkkuja kaikille!
Kerttukasperi rv14+5 (vieläkään ei ole työnimeä, oikeista nimistä on kyllä muutama vahva vaihtoehto)
*Castrma* Voih, lämmin osanottoni menetyksenne johdosta!
*Kerttukasperi* Ite oon kärsinyt jo vuosia siitepölyallergiasta esikoisen synntyksen jälkeen, jota ei koskaan aikaisemmin oo mulla ollut. Kakkosta odottaessani allergia hävisi, ko pieru saharaan ja sama homma kolmoselta. Ja nyt ootan mielenkiinnolla tulevaa kevättä, että miten nyt käy. Allergialääkkeitä saa raskauden aikana kyllä ottaa ja tarkempaa tietoa saa Teratologisesta Tietopalvelusta http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437
Nyt saunaan...
Juu mulla tuota samaa ongelmaa, itse olen rv 13+2 ja maha on kohtuu iso jo nyt ja takit puristavat todella pahasti rintojen kohdalta! :D
Mutta nyt niihin hyviin uutisiin! El iitselläni oli np-ultra viime keskiviikkona ja kaikki oli masussa erittäin hyvin!!! Vaikka pelkäsinkin pahinta,lapsesta ei löytynyt mitään vikaa eikä myöskään minkäänlaista pelkoa kromosomivaarasta! :) Nyt olen niin tyytyväinen ja iloinen että ei mitään rajaa!
Toivottavasti myös teillä muillakin tulee hyviä uutisia ekasta ultrasta jotka ette ole siellä vielä pääseet käymään. Itsellä tuli kyyneleet silmiin kun näin vauvani venyttelevän ensi kertaa vatsassa, ja oli se isällekin melko tunteellista katsottavaa!
Toivotan nyt kaikille erittäin hyviä odotushetkiä ja tulevaa kevättä!
Rockprincess ja Pikku Möykky 13+2
Niin surullista :(
Toivon sinulle ja perheellesi ihan hurjasti voimia raskaaseen elämäntilanteeseen.
Siitepölyallergia allergia muuten on mullakin. Nlatäti sanoi, että on tosiaan olemassa myös semmoisia allergialääkkeitä, joita saa raskaanaollessaan syödä jos tarvitsee. Nykyinen lääkkeeni ei sellainen ole. Kehoitti kysymään lääkäriltä joten pitänee kysäistä ja katsoa, millainen kevät/kesä on tulossa koivun, pujon ja heinien osalta. Lisäksi kavereiden kissat pistää nenän joskus kutisemaan, siihenkin olisi hyvä saada jokin toimiva troppi jo ennen siitepölykauden alkua...
t. Manna 11+3
*Anis* Meillä ainakin saa tulokset samalla siellä np-ultrassa. Ja tilaa netin kautta niitä mammavaatteita H&M:lta :)