~ SYYSKUUN SYDÄMET viikko 10 ~
Kommentit (57)
Aika tuntuu kuluvan niiiiin hitaasti. varmaankin johtuu siitä, että koko ajan on pieni huoli maha-asukista kun ei liikkeitä vielä tunnu jne. Mistään hommasta en saa oikein kiinni ja koko ajan raskaus pyörii mielessä.
Edelleen huhuilen, tietääkö kukaan syyskuisten suljetusta palstasta? Varmaankin sellainen on perustettu kun porukka on täältä huomattavasti vähentynyt... Olisin innokas kirjoittelemaan myös siellä!
Tällä viikolla pitäisi tulla sen verikoekirjeen. Sitten kai voisi ruveta julkistamaan uutista.
Odotukseen nyt jo pitkästynyt chilitin 13+6
Mäkin oon ihmetelly että missä se porukka oikein on kun on niin hiljaista??
Meijän neuvolassa on sellainen köytäntö ettei edes rueta kuuntelemaan sydänäänejä ennen 11:sta raskausviikkoa, silloin sikiö on tarpeeksi iso että varmemmin kuulee eikä näin ollen säikytellä tuleviä äitejä jos ei sitten heti kuuluisi ekoilla käynti kerroilla. Itsekkin luulin että pikkusta kuunnelaan heti ja petyin kun ei sitten kuuneltukaan vaan ymmärsin kyllä miksei. Aikaisimmissa raskauksissa ensinmäiset sydänäänet kuului np-ultran yhteydessä rv 11.Tietenkin ensinmäisessä lääkärin käynnillä katsotaan että sydän lyö mulla rv.9.
Itsellä on iskenyt nyt flunssa ja kysyisinkin kuinka olette arvanneet ottaa lääkettä?
Tietenkin panadolia....Neuvolassa kehoitettiin vältämään lääkkeitten ottoa, varsinkin ensinmäisen kolmaneksen aikana. Mutta kun tuntuu että pää halkeaa!!!! mutta eikös tää panadoli ole aika turvallinen??
Ens viikon np-ultraa odotellessa
Lippo 9+6
Kyllä on hitaasti aika kulunut minunkin mielestäni, tätäkö tää odotus on, tylsää odottamista. ;) Varsinkin vielä tässä vaiheessa kun ei arvaa ruveta kotiakaan vielä sisustamaan lasta varten. Suunnitelmia kyllä jo on...
Onneksi tällä viikolla taas vähän tapahtuu. Tiistaina on lääkärineuvola ja saan kuulla toivottavasti sydänäänet ja perjantaina on valitettavasti jo eka sokerirasitustesti ja mä niin inhoan piikkejä :')
Mulle tuli jo viime viikolla niskapoimu-ultra verikokeen tulokset ja siinä oli vastauksena että ei ole kohonnutta trisomiariskiä eli kaikki oli kunnossa. Turvotustakin oli ultrassa vain 1mm.
Mitenkäs teillä muilla noiden raskausoireiden laita, vieläkö niitä on? Mua alkaa jo kyllästyttämään tämä jatkuva palelu, lisäksi mulla on edelleen rinnat tosi arat, ja etominen varsinkin iltaisin on melkein jokapäiväistä edelleen. Se hyvä puoli siinä on ettei tuu mässäiltyä kauheesti roskaruokaa, ku kertakaikkiaan ei tee mieli. Isäntäkin toi Mäkkäriltä yhtenä päivänä hamppariaterian, niin ihan väkisin sai vääntää sen hampurilaisen alas (pakko ku oli nälkä :D), mut ranskalaisia en pystyny syömään montaakaan, ällötti niin kovin.
Tuntuuko teillä muilla välillä alavatsalla/kohdussa semmosta ilkeetä viiltelyä/pistelyä? Mulla on ollut vähän väliä mutta kaipa se sitten on normaalia, kun ei vuotojakaan ole tullut. Tuntuu vaan ikävältä.
Mukavaa odotusaikaa itse kullekin! Eiköhän tuo aikakin ala kesää kohti kulua nopeammin :D Sitä mä ainakin toivon. Ja kun potkut alkaa tuntua niin sitten ei enää tarvitse sitä pohtia että onko tuolla alakerrassa kaikki kunnossa.
Meli rv 13+3
Juu hiljaista on palstalla ollut, mäkin kaipailisin tietoa siitä suljetusta palstasta. Että mikä tuli valituksi.
Oireet on aika hyvin vähentyneet, ei enää pahoinvointia, paitsi jos on monta tuntia syömättä. Ja väsymyskin antaa jo vähän periksi. Maustekurkut on oikeastaan ainoa, mitä tekee mieli vähän väliä. :)
Ekat sydänäänet kuultiin jo ekalla neuvolakäynnillä, viikolla 9+5. Ja neuvolan harjoittelijan kanssa halusi kätilö kokeilla, josko ne jo kuuluisivat. Np-ultraa pitäisi vielä kolmen yön verran odotella..
Viiltelyä ja nipistelyä on mullakin tuntunut alavatsalla. Lähinnä äkillisten liikkeiden aikana, kumartaessa tai ylös noustessa.
Mukavaa viikon alkua..
Anis 12+1
Heissan,
meidänkin perhe oli viime viikon talvilomalla. Me etelän immeiset käytiin lapissa ihmettelemässä valkeita lumikasoja. Mukavaa oli, ehkä joskus toistekkin. Tuskin kuitenkaan pienen vauvan kanssa jaksaisi 1000km automatkaa.
Ylihuomenna olisi kauan odotettu np ultra. Kovasti tekisi mieli jo vauva nähdä. Rauhoittaisi taas mieltä, vaikka vatsan pullotus kyllä puhuu vauvan puolesta. Kovin pitkään tätä ei enää töissä salata. Esikoinenkin on jo kuunnellut vatsaa, eikö siellä jo vauva potki, kun on noin pullea... vielä ei ole kerrottu lapsille mitään.
Valitettavasti mies ei pääse ultraan, vaan joudun mennä yksin. Toivottavasti siis sieltä tulee vain hyviä uutisia, kun ei ole henkistätukea mukana.
Seksiä ei harrasteta meilläkään, ainakaan siinä perinteisessä mielessä, onneksi miestä voi pitää hyvänä muillakin keinoin. Ja kun miehet on aika nopeita, ei siinä koko iltaa mene kun saa miehen tyytyväiseksi ;)
Nyt lasten kanssa pelaamaan muumipeliä, keskiviikkona palaan kertomaan ultra uutiset.
Oli muuten ihania runoja tuolla yhdessä viestiketjussa. Ihan tippa silmässä luin niitä.
Harakkahuttu rv 10+5
Meillä lomat alko nyt ja viikonloppuna oli sikamahtavat kelit, pojat rinteessä aamusta iltaan, mutta tänään alkoi harmaat kelit :( Nooh, eiköhän se tästä taas...
*Suljetusta yhteisöstä* En tiiä itekkään tuon taivaallista enää ko. asiasta. Ja ilmeisesti ovat sinne siirtyneet kokonaan kirjoittamaan?!
Mulla kuunneltiin <3 äänet viime viikon nlassa ja viikkoja tuolloin 10+. Terkka sanoi kyllä, ettei mee takuuseen kuuluuko niitä vielä, mutta kuinkas ollakkaan, ne kuuluivat <3 On se aina niin mahtavan kuuloista, lasten määrästä huolimatta. Ja hieman omaa (.). Pahoinvointia ja väsymystä on vielä joskus, mutta pääsääntöisesti alkaa olla normi oltavat. Tänään vanhat toppahousuni ei menneet enää kii, vaan piti jättää nappi ja vetskari auki ;) Onneksi oli henkselimalliset, nii pysyvät jalassa.
Nyt mentävä, pojat hinkuu koneelle. Vointeja kaikille =)
Heipä hei!
Lippo: Kokeile panadol hot- juomaa, pitäisi olla ihan turvallinen ja ite ainakin käytin kun kova nuhaflunssa pukkas päälle. Ei oo kovin hyvän makuista, mutta tehokasta kyllä!
Tänään oltiin np-ultrassa, kaikki oli oikein hyvin! Siellä pikkuinen 4,7cm päästä pyllyyn pitkä toukkis köllötteli :D Ja sydän löi kovasti. Ihanaa. Turvotusta oli vain 0,8mm ja veriseulassa en sitten edes käynyt.
Vähemmän mukavia kuulumisia: Viime viikolla ehn ehtinyt ollenkaan kirjoitella kun esikoinen sairastui rota-virukseen :( Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä alkoi tosi raju oksentelu ja maanantai-iltana siihen päälle ripuli. Tiistaina oltiin sitten jo niin heikossa kunnossa että oli lähdettävä sairaalaan. Sairaalassa oltiin sitten torstaihin asti, ja nestettä ja ravinteita nenä-maha-letkulla lasketeltiin pikkuisen masuun. Siitä kun tyttö saatiin vähän parempaan kuntoon niin mahatautiin sairastui ensin mies ja sitten minä... Koko viikonloppu meni sitten oksentaessa! ARgh!!! Tänään tulin kuitenkin jo töihin vaikka olisi ehkä ollut aiheellista levätä, kun viikkoon ei ole nukuttu juuri ollenkaan. Kyllä voi ihminen olla väsynyt. Ja kotona odottaa edelleen vuorellinen oksennus-ripulipyykkiä, kaikki matoista ja petivaatteista ja peitoista lähtien. Tätä en kyllä toivo kenellekään muulle, ja seuraava mukelo saa kyllä rota-rokotuksen!
Ai, anteeksi omanapainen viesti, on niin aivot seis etten edes muista mitä kaikkea piti kommentoida ja kirjoittaa..
T:Viuhti 12+0 (oikeammin 11+3 mutta la:ta ei muutettu kun on niin pieni ero)
Hannele81: Mulla on työmatka n. 100 km yhteen suuntaan. Onneksi päästään kohtalaisen hyvin kimpassa, niin jaksaa paremmin. Nyt odotan innolla että alkaa toinen kolmannes ja väsymyksen suhteen helpottaa.
Nyt on menossa lomaviikko ja sekin on omiaan nostamaan vireystasoa kotona. Myös se paljon puhuttu kadonnut innostus seksiin alkaa palailemaan.
Huomenna olisi ensimmäinen neuvola (11+2) ja vähän jo jänskättää ne sydänäänet eli että kuuluuko vai eikö kuulu... Ekalta kuului jo 9+0, jolloin oli sen raskauden eka neuvola. Huomenna mennään myös esikoisen kanssa verikokeisiin ja aamulla pitäisi nousta laittamaan emla hänen käsivarsiin, jottei pistämisestä tulisi samanlaista painajaista kuin ensimmäisellä kerralla. Vieläkin puistattaa vaikka lapsi kävi siellä isänsä kanssa...
Viuhti: ihanat neuvola uutiset sinulla! Onnea odotukseen. Ja perään sitten heti pahoittelut tuosta sairastelusta...
Rinnat on vielä kipeät ja suurehkot normaaliin verrattuna. Lisäksi kohtu kasvaa ja sitä vihloo juuri niin kuin muillakin, onneksi tiedän sen olevan normaalia. Muuten tuntuu, että alkuraskauden oireet on todellakin poissa. Ei ole etovaa oloa, ei turvotusta eikä hirveää väsymystä ja palelua. Kyllä se tästä iloksi muuttuu!
Ja siitä suljetusta yhteisöstä; mua ei henkilökohtaisesti haittaa, vaikka sellainen on perustettu ja porukka vähentynyt, sillä nyt minusta tuntuu, että on mahdollista seurata paremmin, mitä teille kuuluu!!!
Ai niin, onko missään vaateliikkeissä nykyään mamma-mallistoa? Muutama vuosi sitten oli mun mielestä kaikissa ja nyt ne näyttää jotenkin kadonneen...
rv 11+1
Kirjoitellaanhan vielä tänne "omillekin" kuulumisia =)
Elikkä me saatiin tänään istukkabiopsian tulokset ja niiden mukaan meidän vauvalla on terveet pojan kromosomit!!!
Nyt torstaina mennään sit kontrolliultraan Taysiin ja siellä sitten pitäis selvitä aika paljon siitä että mihin suuntaan ollaan menossa,,, Sydänvian tms riski on vielä aika suuri kun turvotus on kuitenkin ollut noin merkittävä..
Mutta positiivista tässä on se, että lääketieteellä voidaan nykyään hoitaa aika paljon. Pahojakin sydänvikoja saadaan korjattua leikkauksilla. Ja tässähän voi loppupeleissä olla kyse vaan jostain pienestäkin viasta, jota todenteolla toivomme!!!
Nyt me ollaan tarpeeks pohjalla tän asian kanssa käyty, eli täältä ei tilata kyytiä mihinkään muualle ku ylöspäin, ja se kyyti ylöspäin alkoi tämänpäiväisillä hyvillä uutisilla!!
terv. Eikku, jolla alkaa olla hymy jo kovinkin herkässä!
(harva sitä juhlii kun saa kuulla lapsellaan olevan todennäköisesti sydänvika, mutta tässä tapauksessa se on jo voitto =)
Eikulle ekaksi: IHANIA uutisia, hyvä että elämä välillä yllättää. Toivotaan, että jatkossa olisi vähintäänkin yhtä hyviä uutisia sen sydänvian tms suhteen. Ja että poika, se on nyt teillä tiedossa =)
Suljettu yhteisö: mä kieltämättä kirjoittelisin mieluummin suljetussa yhteisössä, mutta toisaalta sen ryhmän pitäisi olla tarpeeksi pieni, että tosiaankin pysyy kärryillä muiden kuulumisista (tää porukka alkais olla sopivan kokoinen).
Vatsan vihlonta: löytyy täältäkin, olen ajatellut että kohtu se vain venyy, ei sen kummempaa. Muista oireista: rinnat edelleen turvonneet ja kipeät ja yölliset vessassakäynnit ovat kuvioissa. Eipä oikeastaan muuta, tietty tämä mahan kasvu josta suurin turvotus on pois ja tilalla kiinteämpi vauvamasu.
Sydänäänten kuuntelusta: neuvola ei mene tosiaan takuuseen, että sydänäänet kuuluu joskus ennen 11. viikkoa. Sehän riippuu myös vähän onko kohtu miten eteen työntynyt vai takana, onko hoikka vai ei jne. Mulla esikosta kuunneltiin äänet rv11 (ei meinannut ensin millään kuulua, piti käydä välillä vessassa), toisesta kuultiin rv10+jotain ja nyt kuunneltiin vasta rv13, kun eka neuvola oli jo rv8+6. Meillä on muuten kotona kotidoppler lainassa ja enhän mä sillä saanut mitään kuuluneeksi, turha stressilaite ainakin mulle. Ed.päivänä oli äänet kuuluneet nlassa, joten siksi ylipäätään uskalsin kokeilla...
Rotavirus - mikä kamala tauti (tai yleensä kaikki vatsataudit). Meillä esikoinen osallistui sattumoisin rotarokotetutkimukseen ja sai vielä onnekseen lääkettä eikä lumetta. Ei ole sairastanut rotaa, mutta jokusen vatsataudin kuitenkin. Edellisestä vatsataudista on yli 1,5 vuotta, joten eiköhän kohta saada tauti jostain. Mieluummin otan kyllä pari flunssaa, kuin vatsataudin, on ne vaan niin ikäviä.
(.) Mä kerroin eilen raskaudesta esimiehelle ja voi miten ihanasti hän suhtautui siihen, kyllä vierähti kivi sydämeltä. Ja olipa hän ehtinyt sitä aavistella mun mahasta... Hyvä siis, että kerroin ajoissa ja suunniteltiin samalla sit kesälomatkin. Jään näillä näkymin kokonaan pois heinäkuun puolivälissä ja kesäkuussa pitää pitää vielä yksi lomaviikko.
Kerttukasperi ja rv14+0 - niin ne viikot vierii...
Hei vaan kaikille!
Tänään oli lääkäri-neuvola ja kuuluinhan se sydänäänet!! Jännitin jostain syystä hirveästi, vaikka yleensä olen ihan jalat maassa tyyppiä. Muutenkin oli kaikki ok. Verenpaine jopa hieman laskenut, vaikka ei korkea ole ollutkaan. Rannekanavantulehdukseen ei osannut antaa muuta neuvoa kuin, että jos ei pysty töissä olemaan niin saikkua saapi puhelinsoitolla.
Joku kyseli mammavaatteista. Niitä ei näillä leveysasteilla (keski-suomessa) nykyään saa kuin H&M:ltä ja tietysti erikoisliikkeistä. Siitä oli joku aika sitten ihan uutisissakin juttua, että monet ketjut ovat poistaneet ne mallistosta. Itekin muistan esikoista odottaessani ostaneeni niitä mm. Lindeksiltä. Ai niin, ja uusimmassa Elloksen kuvastossa näkyi olevan jotain. Joku tiesi kertoa että on aika isoja kokoja. Onneksi sisko toi kassillisen vaatteita mulle!
Neuvolasta muistuttivat että rakenneultraan kannattaa varata aika jo parin viikon päästä, että pääsee valitsemaan aikaa. Siis yksityiselle, se kun ei täällä kuulu vakiojuttuihin.
Mulla alkaa alkuraskauden oireet olemaan ohi. Toki mahaa vihloo, varsinkin töissä, mut sehän kuuluupi asiaan.
Hienoa, että sentään jotkut työnantajat suhtautuvat raskausuutiisiin hienosti! Itse jännitin kertomista, enkä ihan suotta. Kyllä pomo/työnantaja sitten lopulta onnittelikin, mut ei esim. ottanut kuuleviin korviinsa, kun mainitsin huimauksesta. Se haittaa erityisesti yhdessä työpisteessä jossa joutuu paljon kumartelemaan ja kurkottelemaan. Siinä vielä useimmiten teen töitä pomoni kanssa, ja tahti ei ole kyllä hellittänyt yhtään. Muutenkin tuntuu noiden lomautusten takia, et meillä tehdään kahdessa päivässä viiden päivän työt. :(
Hitsi kun ei muista mitä muut kirjoittivat. Pitäis pystyä lukemaan toisten kirjotuksia tässä samalla kun itse kirjoittaa, niin muistas.
Mut nyt on alettava ruoan laittoon, maha kurnii!
Santra + Mainio 13+3
Heipsan!
Kiva kuulla, että Eikulla oli nyt parempia uutisia! Toivotaan siis parasta!
Me kävimme myös tänään ns. np-ultrassa. Oli sillä rajoilla, voidaanko edes tehdä, kun koko vastasikin vasta tarkalleen viikkoja 10+0 ja pituutta vain 31 mm (mikä on kai se raja). Sen lisäksi tyyppi kääntyi koko ajan juuri toiseen suuntaan, eikä halunnut mitään niskaturvotuksia mitattavan lainkaan. Harjoittelija-kätilö sitten vihdoin mittasi tulokseksi 0,5 mm. Jotenkin jäi tunne, että onkohan sittenkin syytä huoleen. Nyt ei voi kuin odotella veriseulonnan tuloksia (vaikka eiväthän nekään välttämättä mitään todista).
Se oli tietenkin positiivista, että sydän sykki kovasti ja muutenkin liikettä riitti, mutta esim. tuosta niskaturvotus-asiasta eivät kätilöt halunneet kommentoida yhtään mitään, mur.
Laskettua aikaa ei kuitenkaan muutettu (koon perusteella siis 10+0, kuukautisista 10+4).
No ei auta kuin odotella!
Mukavaa viikkoa kaikille!
Pola 10+0/4
Kävin neuvolassa 10+ jotakin, sydänääniä ei kuulunu, rv 11+3 olin ultrassa ja sydänäänet kuulu tosi hiljaa, jostain kaukaa. Rv 12+4 kuulu dopplerilla neuvolassa ekan kerran äänet.
Kotidopplerilla kuulin sydänäänet viimeksi 12+5, joskin vain hetken ja taas vauva karkas alta pois. Enimmäkseen kuulen vain oman sykkeen, eli sykkeen istukasta ja napanuorasta. Nekin on elonmerkit.
Ite olen kokenu ½vuotta sitten sen, kun rv 43 ei kuulunut sydänääniä, eikä koskaan sen jälkeenkään, joten olen aivan ahdistuksissa äänien kans. Mutta elämää tämä kaikki on. Parasta yrittää olla rauhallinen... helpommin sanottu kuin tehty..
(Sairaslomalla rv 18 saakka, jotta äiti ja vauva voisi paremmin)
Terkuin Toivo rv 13+2
Nii ja EIKKU!!!!
onpas TODELLA IHANIA UUTISIA!!!!!!!!!!!
Ihan sydäntä lämmittää :) :)
ps. oon varmaa ainoa jonka mielestä aika menee niin vauhdilla. Surutyö on niin kesken, että en ees huomaa kun raskaus etenee! Joudun raskauskalenterista jatkuvasti kahtoon viikot. Uskomatonta rv 14 menossa. Ei uskois, tässä ollaan!!!!!
Jipiii!!!!
Ihanaa, että Eikku oli saanut hyviä uutisia. Toivottavasti kaikki menee jatkossa hyvin.
Myös mulla alkaa pahimmat alkuraskauden oireet mennä ohi. Aamuisin pääsee jopa ylös ilman voileipäkeksiä =) Tosin vieläkin, jos tulee syömiseen liian pitkä taukoa alkaa etomaan. Mutta muuten olo alkaa olla ihan hyvä.
Mulla on myös tuota vihlontaa paljon, varsinkin just noustessa, öisin kylkeä kääntäessä tai muissa äkillisissä liikkeissä. Jostain muistelen lukeneeni, että johtuu siitä, että kohtu venyy, joten en ole siitä itse ollu mitenkään huolissani.
Mammavaatteista oli puhetta, ja olen itsekin miettiny, että joko pitää sellaisia alkaa kattelemaan varastosta. Varsinkin housut tahtoo olla, ettei mene mitkään enää jalkaan. Kyllähän sitä näin kotona pärjää, mutta kohta ei pääse enää ihmisten ilmoille, kun ei ole housuja. Meillä on vielä häihin meno kuukauden päästä ja olenkin miettiny, että pitääkö lähteä hakemaan juhlavaatteet suoraan mamma-osastolta. Jotenkin vain tuntuu hassulta tässä vaiheessa.
Nyt pitää mennä, neiti taas törmäili nukenrattaille pitkin seiniä. Palailen myöhemmin asiaan.
Mukavaa tiistaita kaikille
Neppali 11+0
Taas yksi viikko takana.. katsellen lumipyryistä maisemaa ihmetellen maailman menoa. Pahoinvointi EI hellitä. Oksentelu jatkuu päivittäin ja eikä vieläkään paljon hymyilytä :(
Kaiken lisäksi pitäisi työskennellä potilaiden kanssa osastolla, sairaslomani nimittäin loppuu 10.3.
Huomenna np-ultra ja jännittää =) Mitäs jos veitikka on vieläkin sen 7mm niinkuin edellisessä ultrassa :D
No, huomenna se selviää
AI NIIN! Kaverilla käynnistetään huomenna aamulla synnytys ja minä onnekas pääsen sinne mukaan :)
Hannele81; Myötäeläen/ pahoinvoivainen Choko täällä kanssasi voivottelee
Eikku: Tosi ihania uutisia, olenkin jännittänyt Teidän perheen tuloksia ja onnellinen puolestasi nyt!
Terkuin Choko 11+2
Ihania uutisia eikulle!!! jEE! Lääketiede on tosiaan niin ihmeellistä, että vaikka mitä pystytään parantamaan tai tekemään vaarattomaksi/oireettomaksi. Peukkuja pidän edelleen!
Vai on täällä pahoinvoivia vieläkin. Mä en oksentanut alussa kuin 2 kertaa ja nyt sitten tänään joutui aamulla oksentamaan. Vieläkin vähän outo olo. Voihan helv.. Toivottavasti se ei tästä "ala" , olis vaan joku ainutkertainen tapaus..
Päivät ne vaan laahustaa eteenpäin, vaikka siis tavallaan viikot vierii nopeasti. EHkä se on vaan tää kun mitään ei oikein "tapahdu". Ja tosiaan ku ei voi shoppailla oikein mitään vielä, toivottavasti kuulen jossain vaiheessa tulokkaan sukupuolen. Eilen vanhempi tyttöni sanoi, että jos mun mahssa olis vauva (e is iis tiedä vielä, että siellä on) niin se toivois että se olis poika, niin sitten olisi tyttöjä ja poikia yhtä paljon meidän perheessä. Nuorempi tyttö taas toivoisi tyttöä, koska "pojat on tyhmiä".
Kevättä ja pirteyttä odotellen c 14+0
Arvasin,että näinhän tässä käy,kun ihanainen pahoinvointi alkaa....minä putoan pois palstoilta :-( Odotan kolmatta,ja päätin,että nyt olen aktiivinen alusta asti ja kirjoittelen.Mutta tämä edelleen karseena jatkuva olo ei kannustanut tälläkään kertaa koneen ääreen. Ette siis minua varmaan edes muista,mutta huolinette porukoihin? ;-)
En minäkään tunne teitä, vaikka jokunen nikki onkin tuttu,joten en vielä ala kommentoida kuulumisia.Menee meikäläiseltä hetki päästä mukaan.Siispä kerron hiukan itsestäni.
Olen siis kotona,hoitovapaalla.Esikoinen on poika ja 2v8kk ja toinen on tyttö 1v.Ikäerot jää pieniksi,mikä ajottain huolettaa...miten pärjään vauvan ja todennäköisesti kahden uhmaavan isomman kanssa ;-( Kolmas oli suunnitelmissa myöhemmin,mutta hän ottikin varaslähdön :-D Nyt jo naurattaa.
Olo on ollut kuin edellisistäkin.Todella paha olo.Aamu alkaa oksentamisella.Jos päikkäreitä ei saa nukuttua,niin iltakin on yhtä oksennuksen pidättelyä.Eli pahoinvointi vaivaa ympäri vuorokauden.Helpommat hetket kestää 10min-max tunnin.Ei ole paljon naurattanut.Raskautuneestakin olosta on ilo ollut siis aika kalpeaa...Mutta parin päivän päästä on np-ultra,joka auttaa nostattamaan ilonkin pintaan -toivottavasti. Pelkoa on mukana:voiko kolmannenkin kerran kaikki olla hyvin ja kunnossa?Tai onko siellä muuta kuin pahoinvointia aiheuttava istukka?Neuvolassa kävin tänään:kaikki hyvin.Paineet olivat todella matalat 98/60,mikä onkin aiheuttanut ajottaista pyörrytystä.Mutta kunhan olo tästä kohenee,niin paineetkin saa ylös,kun pystyy juomaan enemmän.Eli tästä tämä nyt sitten alkaa:taaperrus kohti ihanaa keskiraskautta.
Tässä pikaisesti kuulumiset.Nyt painun sohvalle,kun lapsetkin vielä nukkuvat.Kaikille hyviä vointeja!!!!
T:PauliNea 11+5
Ja pelkkää omaa napaa:
Tulin juuri neuvolasta, oli eka lääkärineuvola. Mun pettymykseksi en kuullut sydänääniä ollenkaan.... :( Kone kuulemma rekisteröi jotain mutta kaiuttimesta ei kuulunut kuin mun omat suolen murinat sun muut. Pikkusen nyt on taas pelko pers...sä et onko jotain sattunut. No onneksi pääsen ensi viikolla uudestaan ja toivottavasti ne kuuluisivat silloin. Viikkojakin on tänään kuitenkin jo 13+4 joten kyllä kai ne pikkuhiljaa jo luulisi kuuluvan. Muuten oli kaikki kunnossa, kohdun suu kiinni jne ja painokin noussu vain 200g kuukauden aikana.
Eikulle onnittelut hieman paremmista uutisista!! Todellakin olisi hyvä jos tässä kirjoittaessa näkisi muiden jutut, mä oon ainakin niin lahopää etten muista enää mitä kukakin oli kommentoinut, ja varsinkaan osaa yhdistää nikkejä ja juttuja keskenään. No ehkä tässä ajan kanssa oppii tuntemaan ja muistamaan paremmin.
Meli
Jo olen oottanu että joku avaisi pinon, mutta itsehän se piti, kun ketään ei alkanut näkymään ;o)
Viime viikon olin hiihtolomalla joten en ole täällä käynyt. Oltiin laskettelemassa ja mökkeilemässä. Mukava loma muuten paitsi loppulomasta 2 v poikani jäi auton peräkoukkuun kiinni kielestään ja huulistaan. Verta tuli aivan tajuttomasti ja poika ja äiti itki molemmat yhtä kovasti =o( Kieli on ollut kipeä, syömään ei pystynyt 2 päivään ja itkuinenki oli, mutta eilen jo söi suht hyvin ja elämä näytti taas valoisammalla =o)
Onnea ultrassa käyneille, MYYM, LIPPO ja IPO! Mukavia neuvolakuulumisia oli moni myös saanut!
Ite kävin viikko sitten neuvolassa eli rv 10+2. Sydänääniä ei kuulunut. Se on ahistanut hiukan koska viimeksi äänet kuulu jo rv 9+6. Tähän asti on ollut tosi varma olo tän raskauden suhteen muttei enää. Tää alkuraskaus on vaan tämmöstä ajantappamista, ja se harmittaa! NP-ultraan on 7 yötä vielä, ehkä sitten voi "jatkaa elämää"! MILLÄ VIIKOLLA MUILLA KUULU EKAN KERRAN SYDÄNÄÄNET? Mulla siis esikoisesta rv 9+6.
Pahoinvointikaan ei hellitä yhtään, joten CHOCOLATE ainakin yksi kohtalotoveri sulla vielä on. Olo on tosi surkea vaikka olin ihan varma että hiihtoloman jälkeen jo helpottais töissäolokin.
MAIKKI: Meillä ei parvorokosta oo hoitopaikassakaan mainittu.
IRPPU: Sullako myös on pitkä työmatka? Se on kyllä vaatinut veronsa, työpäivän jälkeen on niin väsynyt ettei voi kuin nukkua (ja oksentaa). Paljonko sulla tulee kilometrejä? Mulla päivittäin 125 km.
HAMMASLÄÄKÄRI: Meilläki neuvolassa kehotettiin käymään, ehkä pitäis sitten varata aika...
SEKSI: niin määki voisin kysyä että Mikä seksi?! Pahoinvoinnin takia se on ollut kyllä aivan minimissään koko tämän vuoden niin että joskus käy jo miestä sääliksi... Mutta minkäs teet. Viikonloppusinki ku esikoinen on päikkäreillä niin minä sitten nukun päikkärit samaan aikaan, ja iltasinkin meen hyvissä ajoin nukkumaan joten eipä sitä aikaa siihen jää saati että pahoinvoinniltaan vihtis.
Mullekkin tuli erikoinen ruokahimo yhtenä päivänä, 10 v olen ollut kasvissyöjänä mutta alkoi vaan tekemään mieli kaupan hernekeittoa! Sitä oli saatava, hain heti kaupasta ja yllättävän hyvää oli!
Mukavaa alkanutta viikkoa!
HANNELE rv 11+1 *edelleen pahoinvoiva*