~ SYYSKUUN SYDÄMET viikko 10 ~
Kommentit (57)
Joo, tämä kahden ikkunan systeemi toimii paremmin kuin mun muisti! ;-)
Piti vielä mainita tuosta aamusesta neuvolakäynnistä. Meillä täällä pienessä maalaispitäjässä on isukki otettu tosi hyvin vastaan neuvolassa. Tulevaa isää jännitti kovasti miten häneen suhtaudutaan, kun oli lukenut juttuja, et isät ei olisi kovin tervetulleita neuvolaan. Lääkäri saa erityisesti täyden kympin, on muutenkin ihana, mut kysyi tulevalta isältäkin että kuinkas sinulla on tämä alkuraskaus sujunut?! :-)
Aika tuntuu kyllä kuluvan hitaasti. Varsinkin kun on näitä lomautuksia. Olen muutenkin sellanen et koko ajan pitää olla jotain tekemistä. No, onneks (!) meillä on tää remontti menossa, ni on jotain touhua.
Me ei olla kerrottu raskaudesta vielä kuin esikoiselle, tuleville isovanhemmille, mun siskolle ja työkaverit tietää. Tosin nyt kyllä minusta jo alkaa huomaamaan, et missä mennään, maha kasvaa vauhdilla. Talvivaatteilla kyllä pystyy hämäämään. Mut esim tänään ku kävin salilla ni kyllä ihmisten katseista huomas, et mun maha ei jättäny paljon arvailuille sijaa. En ole koko aikana ollut kovin innokas vielä kertomaan, mut ehkä sitä nyt jo uskaltais.
Iippo: Minä olin flunssassa muutama viikko sitten ja ainakin minulle ihan neuvolasta neuvottiin panadolia ottamaan. Ja siitä on tosiaan jo viikkoja aikaa, et ihan alussa oli raskaus silloin.
Sii juu!
Santra + Mainio 13+3
Panadolia saa ottaa ihan turvallisin mielin raskauden kestosta huolimatta :) Taitaa ollakkin ainoa särkylääke, mitä voi ottaa.
Mä olen nimittäin aivan valtavan iso. Tai siis maha on. Rv 11+2. Mulla on ensi ti np-ultra ja ihan pikkusen jännittää voisiko siellä olla enemmän kuin yksi elämä.
Kieltämättä toivon, että tämä olisi vaan sitä, että pötsiraukka venyy jo kolmatta kertaa.. Hyvää vointia kaikille.
Tänään oli np-ultra, lääkärin tekemä ja tutkimus kestikin melko kauan. Yhdessä keskusteltiin tukosriskistäni, ja aikaisemmasta kohtukuolemasta rv36 sekä tästä raskaudesta.
Ultrassa näkyi 6cm pitkäjalkainen vauveli, joka esitteli itseään meille mallikkaasti =) Vauva oli aluksi hankalassa asennossa, mutta lopulta tuo niskaturvotus saatiin mitattua. Lääkärin mukaan kaikki on normaalisti eli hyvin, mutta viikkoja minulla pitäisi olla 11+4, nyt ultran mukaan muuttuikin 12+5. Eli laskettu aika tuli viikon aikaisemmaksi.
Onko tämä normaalia, onko muilla ollut näin? Huolestuttaa vähän, mulla aikaisemmat raskaudet menneet niin, että vauvat ollet pikimmiten hieman "pienehköjä"...
Pahoinvointi jatkuu, iltapainotteisena- pahoin pelkään jatkuvan sinne syyskuuhun asti =)
Terkuin Choko 12+5
Hitsi alkaahan noi viikot kasvaa meillä kaikilla, ei mee naiset kauaa enää et saadaan tuntea masuissamme liikettä :D
Onpa tää viikko mennyt nopeasti, kuopus taas kipeenä mutta onneks paranemaan päin, pitäs v-loppuna lähteä Tampereelle reissuunkin jos vaan pojan vointi sallii.
Masu on pysyny kauan samanlaisena pikku pömppöturvotuksena, odottaen et tulee pinkeempi vauva masu jo :D Mutta vasta viikkoja onkin 10+3 :DD
:x :x :x :x :x :x :x :) :( :x B-) B-) :8} :x :x
Kiva lueskella uutisia, kun kaikilla alkaa kohta olla np-ultrakin ohi. CHOKOllako oli LA muuttunut yli viikolla eteenpäin? Onneksi eteenpäin eikä taaksepäin, eiks niin? Meillä kuopus oli np-ultrassa kuusi päivää edellä mittoja, mutta LA:ta ei muutettu (onkohan viikko rajana). Kuopus syntyi silti neljä päivää yli LA:n ja nipin napin kolmekiloisena. Kai sikiö on kuitenkin niin pieni tuossa np-ultrassa, että mittavirheitäkin voi vielä tulla ja jospa vauva on juuri mittaushetkellä suoristanut itsensä tai on ihan mytyssä, jolloin eroja voi tulla useita päiviä.
4679: mäkin oon ihmetellyt tätä mahan kasvua. Nyt huomaan, että turvotus on viimein laskenut (tämä tapahtui ehkä viikko pari sitten rv12-13) eli osa mahan kasvusta on mennyt senkin piikkiin. Aamuisin on lisäksi aika pieni kumpu vielä, mutta iltaa kohden se kyllä kasvaa selvästi. Ja olen myös lukenut, että mitä useampi lapsi (meilläkin kolmas), sitä nopeammin maha tulee esiin.
PAPU: musta itse asiassa tuntuu välillä, että tunnen jo liikkeitä! Ehkä muutaman kerran päivässä, kun vatsaa painaa, saattaa hetken päästä tulla pieni töytäisy. Voihan kyse olla vielä ihan suolenkuplistakin, kun vauva painaa kuitenkin vasta n. 50grammaa, eli ei se voi kovin voimakkaasti vielä "potkia". Toisaalta olen aiemmissakin raskauksissa tuntenut liikkeet melko aikaisin.
Mä lähdenkin jo tänään viikonlopun viettoon. Huomenna suunnataan Helsinkiin ja tarkoitus olis mm. shoppailla vähän äitiysvaatteita. Luin jostain, että monet liikkeet ovat luopuneet mama-mallistosta, joten kai sitä pitää ekana suunnata H&M:lle...
Kerttukasperi rv 14+2
On taas mennyt pitkä aika etten oo kirjotellut, mutta teidän kuulumisia oon kyllä käynyt lukemassa. Ihanaa, että nyt on ollut paljon hyviä ja mukavia uutisia!! :)
Oma olo jatkuu edelleen epämääräisenä; välillä on enemmän etomista ja välillä vähemmän. Ens viikon keskiviikkona on np-ultra, sitä nyt lähinnä odotellessa.. Taidankin olla ihan viimeisiä täältä jotka siihen on vielä menossa. Mahan kasvusta on ollut puhetta, niin omalla kohdalla se on lähinnä edelleen sitä turvotusta, odotan innolla että se muuttuis pian jo oikeaksi kasvuksi! :)
Mutta, nyt pitää lähteä töihin. Mukavaa päivää kaikille!
myym 10+4
Meillä on myös tuo np-ultra takana. Aamullä käytiin katkiksen potkuliikkeitä katselemassa. Turvotusta oli 1,4 mm ja pituutta katkiksella 57 mm. Vastasi tismalleen oikeita viikkoja, eli LA pysyy 13.9.
Huh, kyllä helpotti. Nyt voi jo vähän varmemmalla pohjalla alkaa ajattelemaan vauvan tuloa. Reilun viikon päästä pitäisi vielä päästä viikon etelänlomalle!
Oma olo on ihan ok, väsymys antaa näköjään periksi. Maha on iltaisin kuin rantapallo, mutta aamulla ei ole kuin pienen pieni kumpu havaittavissa. Vaatteita olen jo joku viikko sitten huuto-netistä tilannut. Taisikin yhdessä paketissa tulla koko odotusajan vaatteet.
Hyviä uutisia oli jo muillakin ultrista, tää yhden ikkunan vastailu on kyllä tosi hankalaa, vielä kun yrittää kiireellä töistä vastailla. ;) Eli nimiä en minäkään vielä muista..
Hyvää viikonlopun odotusta kaikille!
Anis 12+4 ja katkis
Eilen tuli sairaalasta kirje että verikoetulokset normaalit. Jee! Tämän tarkempaa lukua ei täällä edes ilmoiteta.
Liikkeistä: Juuri tänään makailin selälläni mahaa tuijottaen. Maha oli toiselle puolelle pullollaan ja kovahko, joten arvatenkin vauva siellä lötkötteli toispuoleisesti, Mitään liikettä ei kuitenkaan tapahtunut, joten en malttanut olla vähän taputtamatta sitä ja melkein samantien tuli "kiukkuinen" potkaisu joka näkyi ihan silmälläkin :) Jee! Pikkuhiljaa alkaa siis tuntumaan liikkeet, komattakin odottessa viikolla 15 aloin tuntemaan liikettä.Olis kiva päästä näyttämään liikettä jo miehellenkin, kun sille tää on vielä varmaan aikalailla utopiaa koko odotus, ei päässyt edes ultraan mukaan.
4679, voihan se olla että siellä on kaksoset- yhtään kaksosten odottajaa täällä ei taida vielä ollakaan. Tosin mullakin maha on pömpsähtänyt kolmannessa ja tässä raskaudessa aika äkkiä esiin, johtuen varmaan just siitä, että on tullut venyteltyä sitä ennenkin.
Hyviä ultrakuulumisia monella, kiva kuulla!
Ja choko, onhan se ihan normaalia että ultrassa laskettua aikaa muutetaan suuntaan tai toiseen. ja tosiaan, eikö ole kivempi olla vähän pidemmällä jo raskaudessa :) Mulla vauvan mitat siellä oli muutaman päivän kuukautisista laskettua pienempiä, mutta muuttavat laskettua aikaa täällä vasta jos ero on yli 5 päivää.
Tänään lääkäri-neuvola. Pelottaa kyllä.
Meillä vaihtuu la mikäli 10pv on eroa. Muistaakseni. Meillä heitto kuukautisista laskettuna oli 2 päivää taaksepäin.
Mutta en oikee itekkää tiiä mikä se la on, eikä sen väliä, kun en annna tämän raskauden mennä yli lasketusta. Samoja virheitä ei tämän lapsen kohdalla tehdä.
Ulran mukaan la on 090909 ja kuukautisista tais olla 6.9.
Sinne on niin hurjasti aikaa.
Mites masullaan nukkujat, joko alkaa kohtu teilläkin painaa?
Ite nukun mahallaan vielä, mutta kyllä se pikkasen jo vaivaa...
No, onhan se hiuka jo kasvanutkin eteenpäin!
Muruinen rakas Toukka Toivo 13+4
Reissusta kotiuduttu ja kylläpä oli ihanaa nukkua omassa sängyssä. Kotiin on aina mukavaa palata reissun päältä...
Täällä meillä päin la muutetaan, jos viikko (7 vrk) heittoa suuntaan tai toiseen. Ja mulla on muuten kans ens viikon torstaina se uus np-ultra, jolloin varmaan saahaan niskaturvotuskin oikein mitattua, kun viimeksi oli natiainen niin pieni vielä.
Ite tunsin kakkosen ja kolmosen liikkeet jo todella varhain, kakkoselta jo viikolla 14 - kolmoselta viikolla 13, joka tuntu tosi aikaselta, mutta näin se vaan oli. Saas nähä milloin tää natiainen ilmottaa itestään, tosin vaikuttaahan siihen istukan sijaintikin ja missä asennossa hän on siellä. Ja maha tuntuu kasvavan täälläkin ihan silmissä ja iltaisin on isompi. Nooh, mullahan on jo neljäs ja edellisistä raskauksista niin vähän aikaa, että varmaan senkin takia näkyy niin selvästi.
Ite nukun kylkimahallaan ja oon nukkunut ihan raskauksien loppuun asti, tosin tyyny jalkojen välissä ja mahan sivussa tukena. Ite en kykene selällään nukkumaan (näen aina painajaisia).
Nyt on melko omanapaista tekstiä eikä oo toista ikkunaa auki, joten terveisiä jokaiselle ja niin ne viikot vaan vierii...
Nla lääkäri ok. Vauvan sydänäänet kuului :) :) :)
Huomenna menen vielä ultraan, saadaan toivosta kuva!
Ens viikolla menen sokerirasitukseen, kunhan saan ajan varattua.
Esikoista oottaessa nukuin ison mahan kans myös mahaan nojaten kyljellään, se tuntu tukevalta asennolta eikä supistellu niin kovin.
Kunpa olis taas aika isomahan :)
Myym: Toivotaan että np ultran jälkeen alkaa pahoinvointi pikkuhiljaa vähetä ja loppua :)
Anis76: Ihanaa, että pääsette reissuun. Lämpöä ja aurinkoa... ihan toista mitä suomessa... (kateelinen)
Mä olen ostanut HM:n mamma vaatteita ja pidän niitä jo innoissani. Edellisen raskauden kilot painaa vyötäröllä.. eikai se masu niinkään.. :D :D
Mutta ihanaa odottaa masun kasvua, eikä tarvii aatella että pitäs laihduttaa kesäks tms. Saa olla rauhassa koko kesän rantapallona :D
Terkuin; Minä ja Toivo Toukka
Tänään oltiin tosiaan siellä Taysissa kontrollissa sen turvotuksen takia. Nyt tilanne näytti jopa aika lupaavalta! Turvotus oli pienentynyt neljään milliin (siis kaksi viikkoa sitten oli 7mm!), joten melkeen puolella on vähentyny. Turvotuksesta oli myös hävinnyt kystamaiset muutokset, joka sekin on erittäin hyvä asia. Ja turvotus on enää niskan alueella ja hieman selän puolella, kun aikasemmin se oli melkein kauttaaltaan.
Sydäntä tutkittiin tarkkaan (niin hyvin kun näillä viikoilla pystyy näkemään, ja maallikon silmin hyvinhän se näkyi) , siellä näytti olevan kaikki neljä lokeroa ja veri virtasi hyvin koko sydämen läpi. Joten siltäkin osin kaikki niinkun pitää!
Aivot ja muut rakenteet näyttivät myös olevan kunnossa kaikilta osin.
eli HYVÄLTÄ NÄYTTÄÄ!!!
Multa otettiin verestä infektionäytteet joita katsellaan seuraavaks. Uus ultra-aika saatiin neljän viikon päähän, viikolle 18.
Yks asia mikä myös selvisi tänään oli se että tää on ollut alunperin kaksosraskaus! Lapsivedessä oli yhdessä nurkassa selkeä paksu seinämä, jonka toisella puolella oli sentin mittainen alkio omassa pussissaan (sen kehitys siis on pysähtynyt jossain välissä, mutta ei ole kuitenkaan vuotanut pois)
Mun ja miehen suvussa kummankaan puolella ei ole kaksosia, joten meille olis tullu ensimmäinen pari =)
Mutta jotenkin sitä ei osaa niin kauheasti surra kun se tuli näin ilmi, siis tähän mennessä odotettu kuitenkin vaan sitä yhtä. Tietysti pieni kalvaisu kävi sydämessä senkin puolesta!
Mutta siis kaikenkaikkiaan tilanne näyttää nyt erittäin positiiviselta ja syytä suurempaan huoleen ei pitäis olla!
Kyllä tässä koettelemusta on ollut eikä olis tosiaan voinut kuvitella pari viikkoa sitten että tässä tilanteessa voitais tänä päivänä olla!
Eikku- joka jo uskaltaa laskea taas raskausviikkojenkin määrää tarkemmin =) elikkä tänään 14+1
Heippa,
kertosko joku, kauanko seulontaverikokeen tulosta pitää odotella? Mietin vain, kun itseltä otetaan verikoe huomenna, niin milloinhan saan sitten tulokset?
Ihanaa, kun olette saaneet noin mukavia tuloksia np-ultrista. :D
Unsa, 10+1
Eikulla oli tosi ihania uutisia. Onneksi kaikki huolet alkaa häipyä, ja nyt näyttää jo todella valoisalta.
Melille parempaa onnea ensi viikon neuvolaan, toivottavasti sitten saadaan sydänäänet kunnolla kuuluviin.
Mulla oli tosiaan keskiviikkona vihdoin oma np-ultra. Jännitin sitä niin kovasti, että sain kaamean päänsäryn enkä eilen jaksanut tulla koneelle.
Kaikki meni kuitenkin tosi hienosti. Pikkuinen on vajaa 5cm ja uiskenteli reippaasit masussa. Niskaturvotusta oli 0.8, enkä mennyt verikokeisiin ollenkaan. Sydänääniä ei valitettavasti saatu kuuluviin (koneessa jotain vikaa) mutta pikkuinen liikkui niin hyvin, että elossa oli. Ensi viikolla on neuvola, jospa siellä saataisiin sydänäänetkin laskettua.
Ainut miinus oli että eivät neuvolasta olleet laittaneet tavallista verikoelähetettä koneelle, ja nyt joudun käymään omassa terveyskeskuksessa erikseen verikokeessa. Eli taas töistä pois :(
Töissä lähimmät työkaverit tietävät raskaudesta. Pomolle en ole vielä kertonut, ajattelin vielä muutaman viikon odotella.
Mullakin olo jo helpottanut. Eli olo on ajoittain jo peräti pirteä, huono olo vaivaa vielä välillä, mutta ei oksettavan paljon.
Olin niin innoissani ultran jälkeen, että ryntäsin H&M ja ostin ihanat äitiys farkut, trikoopaidan ja tunikan. Tuntuu että neljässä-viidessä vuodessa on äitiysvaatteet kehittynyt paljon. Vielä kuopusta odottaessa ei ollut tuommoisia resorilla varustettuja housuja. Todella mukavat päällä.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille.
harakkahuttu 11+1
Todella mukavaa, että *Eikku* ultrassa oli asiat parempaan päin :) Ja miten muuten, antavatko olla poismenneen kaksosen siellä kohdussa vai lähteekö se itestään vuodon muodossa pois?
*Angelmom* Se on aina niin ihanaa kuulla niitä sydänääniä <3 Ja olet varmasti jo tässä vaiheessa vaatinut sitten raskauden käynnistämistä/leikkausta ns. hyvillä viikoilla, ettei tosiaan vaan tapahtunut ressaa mieltäsi aivan mahottomasti koko raskauden ajan? Huoli ja pelko kuitenkin vaikuttavat paljon sikiöönkin ja molempien hyvinvointiin.
Joku kyseli verikokeesta. Yleensä niissä menee se reilut parisen viikkoa ja soittavat, jos tuloksissa on jotain mainittavaa, muuten eivät ilmottele tuloksista.
Ja noista ä-vaatteista. Mulla hieman harmittaa, ko menin viime syksynä myymään kaikki pois, mutta saanpahan ostaa/hankkia nyt sitten uusia ;) Ja kuten *Harakkahuttu* sanoikin, nii nykysin ovat todella mukavia ja nättejä noi mammavaatteet. Ja Huutonetin tarjontaa kannattaa kyllä hyödyntää...
Hienoa Eikku, ihanaa kun olet saanut hyviä uutisia! Olen onnellinen puolestasi!
Tosiaan noista mammavaatteista, kyllä ovat nykyään ihania pitää päällä. Tossa just äsken sovitin siskon tuomia mammavaatteita viikonlopun reissua varten. Lauantaihin asti olen päättänyt mennä "omissa" vaatteissa, sitten annan periksi ja siirryn äitiysvaatteisiin. Onhan se ihanaa, niissä tuo mahakin näyttää ihan vauvamasulta eikä siltä et olen vaan lihonut. :-)
Mukavaa viikonloppua kaikille, jos en enää huomenna ehdi tänne!
Santra + Mainio 13+5
Eikulle onnea hyvistä uutisista. Ja tietty kaikille muillekin ultrissa käyneille ja sydänäänistä kuulleille.
Tuli mieleen aamuisen np-ultran jälkeen, että onko tosiaan niin, että muut saavat ne veriseulan tulokset vasta myöhemmin? Meillä kätilö siis näki kaikki tulokset suoraan koneelta ja saatiin yhteenveto np-ultran ja veriseulan tuloksista. Ja siis nähtiin kaikki todennäköisyysluvut sun muut istukan toimivuutta kuvaavat arvot. Tosin minä niistä mitään ymmärtänyt. Ok tulokset siis kuitenkin olivat. Mut kätilö siis ohimennen sanoi, että täällä taitaa olla ainoa sairaala, jossa näin toimitaan. Onko muut saaneet veriseulatulokset samalla kertaa?
Mähän olisin ihan pistoksissa, jos niitä vielä joutuisin odottelemaan. :)
Mahallaan nukkujaksi ilmoittaudun, ainakaan vielä ei ole maha häirinnyt. Mua vaan häiritsee se, että nuo mahamakkarat tuntuu nousseen ylemmäs tuon vauvamasun vallattua alavatsan. ;) Eikös ne makkarat häviäkin tuosta itsestään, häviäväthän? ;D
Ja mammavaatteista, täällä ei edes tuo H&M myy mammavaatteita, kaks erikoisliikettä löytyy, mut haluisin kokeilla vähän edullisempiakin vaatteita, kuin mitä noista löytyy. Mut onneks siis Huuto-paketti aika hyvin kattaa koko loppuajan vaatetuksen, jotkut caprit tarttis vielä löytää. Onneks nyt lomareissulla vielä mahtuu normivaatteet.. Toivottavasti.
Heh, huomaa, että on helpottunut olo, peräti toinen kirjotus tälle päivälle!
Anis ja katkis 12+4
Siitä kaksosesta sanottiin vaan että todennäköisesti se "kuivuu kasaan" sinne ja ei tarvii mitään toimenpiteitä... Huonossa tapauksessa siihen on kuitenkin saattanut jäädä verenkiertoa joka haittaa hengissä olevaa sikiötä vieden sen tältä pois... Mutta se kuulemma on aika epätodennäköistä.
Tietääkö joku tehdäänkö tuollaisille joskus jotain toimenpiteitä jos ei näytä "häviävän" itsestään?
Onnittelut *Eikku* mukavista ja kauan odotetuista uutisista :)
Ja ite kans kaipailisin sellasta mahollisuutta, että kaikki tekstit näkyis samalla kertaa, ko ite naputtelee, mutta eipä oo muuta vaihtoehtoa, ko pitää kahta ikkunaa auki. Toisessa jutut ja toisessa kirjotuskohta - silleen ite teen, nii pysyn juonessa kii. Tosin nyt niin pikaisesti vaan, etten avannut kahta ikkunaa auki.
Ja hiihtoloma jatkuu... =) Meillä muuten tietää jo oikeastaan kaikki sukulaiset tästä raskaudestani. Oma mummoni jo eilen sanoi, että etkös jo lopeta lasten tekoa?! Sanoo ihminen, jolla itellä 7 lasta ;) Mutta niin se maailma muuttuu...Koitan päästä taas juttuihin paremmin käsiksi ens viikolla, ko ollaan kotona ja lomat lusittu. Terveisiä ja hyviä vointeja jokaiselle!