Olipa tökerö pph :(
Vein äsken lapseni hoitoon. Ajattelemattomuuttani sanoin, että mukavaa kun lapsi nykyään hoidossa. Kerrankin saan sairastaa rauhassa. Viikonlopun olen ollut kuumeessa ja olen vielä vähän kipeä. Pph sanoi olleensa itsekkin kipeä viikonlopun ja vieläkin on kuulemma etova ja heikko olo. Lisäsi vielä, että sairaslomaa ei tänään pidä koska lapset joutuisivat varahoitoon. Jaksaa hoitaa heitä tänään kun jättää ulkoilut väliin. Minulle tuli ihme fiilis. Olen kuitenkin sairas, enkä jaksanut kommentoida asiaa. Rivien välistä luin kuitenkin näin, oletpa kumma äiti kun et pidä lasta kotona.
Kommentit (43)
Ajoin juuri sitä ABSURDIA ajatusta että sairas lapsi viedään hoitoon! Ei niin tehdä.
Ja hoitajalla on velvollisuus hoitaa työnsä hyvin, sitä se ei ole jos lapsien oikeutta ulkoiluun aletaan rajoittamaan. Jos hoitaja on sairaana niin lapset menee sitten sinne varapaikkaan! Sitä varten järjestelmä on rakennettu, ei vanhemman tartte ottaa hoidosta tervettä lasta pois muutamaksi päiväksi kootio sisälle katsomaan telkkaria vaan hänen paikka terveenä on sielä hoidossa.
Ei lapsen hoidolle tartte olla mitään perusteltua syytä! Kun lapsi on terve, hän voi osallistua hoitoon. Mutta ei hoitaja saa hoitaa myöskään sairaana.
18
Lasteni pph:lla on 3 koululaista ja tiedän heillä olleen oksennustaudin vaikka hoitolapset olivat paikalla.
Lasteni pph:lla on 3 koululaista ja tiedän heillä olleen oksennustaudin vaikka hoitolapset olivat paikalla.
tiedän että hoitaja ei saa palkkaa jos on pois töistä oman lapsen sairauden takia, mutta hän on silti hyvin tarkka näistä. Varahoitoon viedään aina. Eri asia on jos joku hänen omista lapsistaan sairastaa kotona SAMAA tautia mikä on jo kiertänyt koko porukan, esim enterorokko tänä talvena.
se on VAIN työ. Mutta ne vanhemmat, kun KUVITTELEVAT, että hoitajilla ei ole elämää työn ulkopuolella. niin usein lapsia haetaan tyyliin tunti jälkeen sovitun työajan ja hehkutetaan sitä, kuinka oli niin kiva käydä kaupassa ilman lapsia.. niin no jos hoitajan työ päivät venyy 12-14 tuntisiksi kun vanhemmat kuvittelvat.. No herääpä kysymys, milloin se hoitaja pääsee esim. kauppaan??
Ja seuraavaksi kysellään no miten niin 14h työpäivät.. no ensinnäinen kun tulee klo 6 ja viimenen lähtee 20.-21 Kun ne vanhemmat kuvitteleivat, että hoitaja voi joustaa miten vanhemmille sopii...
pph:n työ on vain TYÖTÄ ei elämä.
hänen pitäisi ottaa sairaslomaa. Oma vika jos ei raaski lapsia laittaa varahoitoon. Ap maksaa tästä hoidosta ja on siihen oikeutettu jos kerran lapsi on terve. Toisaalta, itse tunnollisena työntekijänä olen aina ollut puolikuntoisena töissä, eli jos ap on nyt saikulla kun hieman palautuu sairastelusta niin sitä en ymmärrä.
ja vähän paha pitää puoliaan kun ei tyhmtät vanhemmat ilmota etukäteen mitään vaan tulevat vaan tunnin myöhässä.
tekevät sitten itse ratkaisunsa. Yleensä tuovat hoitoon.
Meillä on mennyt ihan päinvastoin, paikalliselta ala-asteelta on tullut tauteja nimenomaan hoitajan omien lasten kautta. Mutta elämää tämä nyt vaan on, enemmän tauteja saisi varmaan päiväkodista.
Viestisi on kerrassaan kamala!
Minusta pph on se ihanne jolle lapset pääsee jos on onnea ja saa paikan semmoselta, mutta rajansa kaikella!
Itse kun kirjotan hoitosopimuksen niin noudatan hakuaikaa, no sillä erolla että saatan joskus hakea aikasemmin lapsia mutta hakuaika ja vientiaika on se joka ihan kirjallisesti sovitaan. JOS ehtii hypätä benji-hypyn, käydä ostamassa kevään trendi takin tai nukkua päiväunet TÄN AJAN SISÄLLÄ niin se ei A) kuulu edes hoitajalle B) Kuulu edes hoitajalle eikä C) Kuulu edes hoitajalle.
Minä kyllä ihmisenä OLETAN että jokasella elävällä ihmisellä on oma elämänsä työn ulkopuolella, niin minulla kuin sinulla ja naapurin Martalla ja laitoshoidossa olevalla mummolla!! Mutta se ei kuulu minulle, minulle kuuluu ainoastaan että hoidan lapseni, tuon ne hoitoon sovitusti -paitti jos myöhästyn (ja myöhästyn enemmän töistäkin) ja haen kun sopimuksessa niin seisoo. Minulle kuuluu lasteni hyvin vointi -sinunkin hoidossasi- ja voin siitä valittaa valvojallesi jos hoidat lapsia esim. sairaana.
Jos minä olisin pph ja lapsesi minulla hoidossa, on sinulla samat oikeudet, ja velvollisuudet.
Jos myöhästymiselle ei ole syytä ja se on toistuvaa niin aikoja voidaan joko sopia uusiksi tai sopimus purkaa.
Kaikki lähtee siitä että lapset "tarttee" muuta aikuista vahtimaan, syystä tai viidennestä. Oli se miten hyvä tai huono selitys!
Mutta se on täysi fakta että sopimusaika on sopimusaika. Jos ehtii juoksemaan maratoonin sinä aikana niin se ei kuulu mitenkään hoitajalle, hänen työ on työaikana hoitaa lasta.
Jos vanhemman käyminen sopimusaikana shoppailemassa ottaa päähän niin lopeta työsi. Jos vanhempi menee sen LISÄKSI ostoksille eikä hae lasta sovitusti niin se on sitten eri asia!
Kenenkään lapsi ei ole hoidossa 12 h, mutta hoitaja itse säätelee päivänsä. Voi sitä ennen sopimusta tehdessä sopia että hoitoon voi tuoda klo 7 alkaen ja klo 17 loppuu. Jos se ei sovi niin ei voi mitään.
jos hoitajakin on puolikuntoinen. Se olisi ollut reilua. Jos sinä et jousta yhtään, ei kohta hoitajakaan ja sitten elämäsi alkaa olla hankalaa.
Viestisi on kerrassaan kamala!
.
Siinähän kritisoitiin sitä, että vanhemmat hakee lapsen SOVITUN ajan jälkeen kun on juostu asioilla. Ihme huutoa.
Kerroit aiemmin "olen vielä vähän kipeä" sana vähän on vähän.
mutta tähän oli pakko kommentoida kun joku/jotkut vedonneet siihen, että ei voi olla niin kipeä kun jaksaa viedä lapsen hoitoon.
Minä olen hoitovapaalla hoitamassa 1 v 2kk ikäistä esikoistamme. Viikko sitten sairastuimme minä sekä lapsen isä SAMAAN AIKAAN A-virukseen, jossa meillä MOLEMMILLA oli kolme päivää yli 39 astetta kuumetta. Tästä huolimatta meidän tuli hoitaa lapsemme ja hoitaa vielä koiramme ulkoilutus. Ja voin sanoa olimme todella kipeitä mutta minkäs teet kun molemmat ovat yhtä aikaa kipeitä...joten tämä esimerkki vaan siitä että se ei kyllä kerro mitään että jos jaksaa viedä lapsen hoitoon niin ei voi olla kovin kipeä.
Jos lapsemme olisi ollut hoidossa ja tuohon tautiin vielä sairastuisin niin ehdottomasti veisin lapsen hoitoon. Hoitopaikka sijaitseee kadun toisella puolella joten joudun joka tapauksessa koirankin ulkoiluttamaan niin samaan syssyyn menee kyllä lapsenkin vienti.
Taitaa pelkät kotiäidit vastailla. Myötätuntoni on teidän puolellanne. Muistan kyllä mitä hel....iä oli kipeänä hoitaa lasta kotona.
Mutta kai tekin joskus olette töissä olleet ja tajuatte, että helpompaa on kipeänä olla töissä kuin lapsen kanssa kotona :). Onko kumpikaan noista sitten järkevää onkin sitten eri juttu.
Tietysti ap vie lapsen hoitoon jos tuntee olevansa sen verran kipeä, että ei mene töihin. Jos jaksaisi pitää lapsen kotona, niin jaksaisi mennä töihinkin. Ainoa hölmö ap:n jutussa on pph, jonka selvästi pitäisi olla sairaslomalla muttei ole.
Juu ja itse olen nyt flunssan ja kuumeen takia kotona, lapsi hoidossa. Jaksaisin varmaan pitää lasta kotonakin, mutta eipä siinä paljoa aikaa lepäämiselle ja toipumiselle silloin olisi...
molemmat vanhemmat ovat työttömiä.
Ihmettelen vastaajia. Pph oli vastenmielinen, kun ei hakenut sairaslomaa, vaan tartutti tautiaan lapsiin.
Totta kai äiti vie lapsen hoitoon jos itse on sairaana/toipilaana. Olen itse sairastanut flunssan jälkeen jälkitautina keuhkokuumeen kun hoidin lastani kotona ja en saanut levätä. Joten tämä muistissa niin en kyllä enään ikinä leiki edes flunssan kanssa...niitä jälkitauteja kun oikeasti voi saada hoitamattomista sairauksista.
Ja kyllähän sen Pph:n olisi pitänyt saikkua hakea jos itse kerta on kipeä.....
saa palkkaa sairaspäiviltään. Minäkään en saa. Siksi joskus joudun jaksamaan toipilaana töissä.
Asiatonta pph.lta marista omasta sairaudestaan. Ottaisi tosiaan sairaslomaa, varahoito on juuri sen takia olemassa. Tökeröä oli siis äidin syyllistäminen siitä ettei pph halua ottaa sairaana sairaslomaa.
Kun esikoiseni oli hoidossa aikoinaan, vein hänet hoitoon jos olin sairas. Maksoinhan sentään hoidosta täydet maksut. Ja parempi lapsen on olla hoidossa kuin sairaan äitinsä luona joka ei jaksa mitään tehdä lapsen kanssa.
Ihmettelen sen sijaan pph:aa jos on ollut kipeä viikonloppuna kuten sanoi, taitaa olla raha joka puhuu silläkin. Olisi voinut ilmoittaa jo viikonloppuna että on sairas eikä sitten ota hoitoon maanantaina. Tartuttaa vielä kaikki lapset tautiinsa.