***VantTujen MAAliskuu***
Eipä mulla sen kummempia nyt kuin että tulin uuden pinon pistään pystyyn:) Käyn siis säännöllisesti lukemassa mutta kirjoittelu tuppaa jäämään.
http://www.vauva.fi/keskustelut?_forum_WAR_perhe_forumThreadId=138948&_…
Kommentit (53)
Toivottavasti Amy olet jo tokentunut! Noi vatsataudit on kyllä niin kammoja, ja näin lapsellisena niistä pääsee "nauttimaan" vähintään kerran vuodessa, siltä se vähän näyttää ainakin meillä. :/
Tulin kyselemään vähän vauvanhoitovinkkejä. :) Elikkäs siis kun quun imetys loppui 7kk kohdalla niin nyt sitten Aatu syö edelleen mielellään rintamaitoa. Aatulla on kuitenkin nyt jo kaikki päivän ateriat kuvioissa ja se syökin aina ihan kaiken mitä sille tarjotaan ja sit siihen maitoa päälle. Yöllä imetän kerran. Mutta kysymys kuuluu siis, että mistäs mä nyt voin olla varma, että Aatu saa maitoa riittävästi? Kun tuntuu vaan, että ei se kauheasti ruoan päälle ota maitoa. Ainoastaan aamulla ennen ekoja päikkäreitä se tuntuu ottavan enemmän maitoa ja sit illalla annetaan vika maito nykyään pullosta ja silloin menee noin 100 ml. Yöllä Aatu syö nopeasti (n. 5 min.) mutta tehokkaasti eli silloin menee varmaan aika paljon maitoa. Sanokaas pidempään imettäneet, että voinko mä nyt vaan luottaa siihen, että vauva imee riittävän määrän maitoa? Tuntuu tyhmältä edes kysellä tällasta tonskan kohdalla, mutta tulipahan mieleeni kun katselin noita suosituksia jääkaapin ovessa olevasta lappusesta.
Aatu on nyt oppinut ryömimään ja viuhtoo jo kovaa vauhtia ympäri kämpää. Just tajusin, että nyt on muistettava taas laittaa portit visusti kiinni. Istuakin se jo osaa ilman tukea, mutta ei vielä ole keksinyt, miten istumaan pääsee itse. Seuraava kuukausi on meillä varmaan taas oikeeta muutosten aikaa, siis siinä tapauksessa jos Aatu oppii asioita suunnilleen samaan tahtiin kuin isoveljensä. Silloinhan quu nöpötti täysin paikoillaan 7kk asti ja sit oppi kuukaudessa ekaks kellonviisarin, sit ryömimisen, istumaannousun, "istumakonttauksen", tukea vasten nousun ja lopulta 8kk-ikäisenä se kärrytteli jo kovaa vauhtia itsekseen taaperokärryn kanssa. Huh! Jännä nähdä, mitä Aatu keksii!
-Q- ja -q- 2v7kk ja Aatu 7kk
Piti tulla taannoin kommentoimaan mutta jäi yllättäen kun urvahdin kesken iltapuuhien. ;) Taitaa kommentointi jäädä vähiin nytkin..
Vauveli on tainnutettu maidolla ja Oona meni pph:lle leikkimään. Huomenna vietetään "perhepäivää", jospa Oona menisi isin kanssa uimaan ja minä voisin viedä vauvan vauvahierontaan ja iltapäivä sitten vietetään koko porukalla. Pappikin tulee käymään rupattelemassa sunnuntain ristiäisistä.
Vauva tuntuu kasvavan silmissä. Hienosti on maito maistunut ja pää "jäkittää" pystyssä jo niin hienosti että. Kovin jäntevälle vauvalle tuntuu tämäkin, kuten siskonsakin. Hienosti elo sujuu.. Yöllä syödään kerran tai max 2 kertaa, iltapäivällä/alkuillasta tankataan aika ahkeraankin. Oona on uskaltanut vihdoin ottaa vauvan pari kertaa syliin ja kovasti haluaa paijata ja pussata. Oona tuntuu olevan täysin parantunut ja on nauttinut suunnattomasti kun on päässyt taas kavereiden kanssa leikkimään pph:lle.
Jep, nyt täytyy alkaa taas siivoilemaan. Päivällä tulee kaveri vauvansa kanssa kylään.
Voikaa hyvin ja nauttikaa talvikeleistä!
Mammis + O 5+ vkoa + Oona melkein 1v 11kk
Siis Noel ei ole yrittänyt heitellä Sofiaa, vaan leluja Sofian päälle. Luin tekstini läpi, ja kuulosti aika hurjalta tuo heittelykohta ;)
Yritän äkkiä kirjoitella...
Meilläkin on täällä kasvun ja kehityksen aika käynnissä, kuten kaikilla muillakin tietysti :) Sofia on nyt innostunut kovasti olemaan mahallaan, ja jaksaa pitkiä aikoja katsella maailmaa pää pystyssä. Kirjojakin luetaan jo mahallaan viltillä. Kovat olisi Sofialla myös kääntyily- ja ryömimishalut, mutta toki niihin on vielä pitkä matka. Sofia on samanlainen kuin Noel tässä asiassa, eli tosi jäntevä ja kropan hallinnan oppiva.
Hassua on, että neiti on selvästi suhteessa veljeänsä pitempi! Noel oli enemmän mallia pyöreä ja lyhyt, kun taas Sofia on vähemmän pallomaha (vaikka reisissä löytyy), ja enemmän pitkulainen. Muutenhan nuo ovat kyllä selkeästi sisarusten näköiset, mikä on ihan hauskaa :) Sofiassa on kuitenkin myös mun näköä, kun taas Noel oli ihan puhtaasti isin kopio vauvana. Sofiaa katsoessa tulee sellainen hauska fiilis, että tämä lapsi on vahvasti omaa lihaa ja verta. Noelin kanssa meni paljon pitempään, että se tuntui niin omalta, koska en nähnyt siinä mitään omia piirteitäni. No, nythän sen luonne on jo hyvin selkeästi paljastanut, että kyseessä on aidosti äidin poika ;)
Noelilla on pelättyä lievempi uhmaikä, joka näkyy lähinnä jatkuvana "ei ei ei" -huutona ja satunnaisina kiukkukohtauksina. Mitään uutta ei kuitenkaan ole tullut, paitsi tuo ponteva "ei" ihan kaikkeen, mitä tarjoaa. Pikkusiskon tulon aiheuttamaa mielipahaa Noel purkaa lähinnä leluihinsa, muun muassa lempilelu Kaivuri paiskautuu päivittäin lattialle varmaan viisikymmentä kertaa. Raukalta on ihan rikki, mikä on ilmeisesti jotenkin terapeuttista Noelille. Mitä rankempi päivä, sen enemmän leluja lentää.
Pari kertaa Noel on yrittänyt heitellä myös Sofiaa, mutta siihen me puututtiin kyllä nopeasti ja ankarasti. Muuten Noel on oikein hellä isoveli, mutta pinna katkeaa, jos molemmat vanhemmat erehtyvät ihailemaan Sofiaa samaan aikaan. Ja ihmekös tuo.
Itselläni on painonpudotusprojekti, sain kuitenkin kasaat 17kg raskauden aikana. Nyt on 11kg lähtenyt, ja vielä saisi ainakin 9kg lähteä. En vaan voi kovin tiukasti vahtia syömisiä, koska heti näkyy maidontuotannossa. Eiköhän jo pelkästään herkkuja välttelemällä paino putoa, kun kuitenkin kulutus on nyt kova. (Juuri söin kaksi palaa sitruunakakkua teen kanssa...)
Nyt pitää mennä, Sofia huutaa.
Kandi (Noel 2v2kk ja Sofia viikkoa vajaa 2kk)
Onko Emmi ja isi säästyneet vatsataudilta?
Mun sisko synnytti viime viikolla tytön vatsataudissa, hänen mies myös oli myös! Mun äiti oksensi sen samaisen yön! No eikös mun mieskin sitten saanut sen taudin viikko sitten ja nyt jännätään tuleeko mulle tai Idalle. Toivottavasti ei ainakaan vauvalle.
Mä luinkin tuota Kandin tekstiä että häh, jaksaako Noel muka nostaa Sofiaa :D Ida kun on pari kertaa viime päivinä yrittänyt nostaa Lillukkaa ja eihän tuo pötkylä mihinkään nouse ;)
quiero, mä en osaa mitään muuta sanoa tuohon maitohommaan kuin että siihen vain täytyy luottaa että Aatu saa maitoa tarpeeksi ;) Kun ei kerta ole tisseissä mittaria. Pidätkö soseen ja tissin välillä yhtään taukoa? Se yhden kerran yöllinen imetyskin on vielä hyvä jos päivällä on tissuttelu vähäisempää :)
Meillä oli eilen neuvolalääkäri Lillillä 5 viikon iässä. Painoa on tullut jo reilut 2kg!! Vähän leuka loksahti auki mulla ja terkalla kun katsottiin niitä lukemia ;) Pituutta oli 54,7cm ja painoa 5330g (sm 49cm ja 3260g). Lilli on siis ottanut jo Iitukan kiinni vaikka olikin syntyessään puoli kiloa pienempi! Ida oli samanikäisenä 53,1cm ja 4920g eli taitaa Lillistä tulla pidempi tyttö. Ihan niinkuin minun vuotta nuorempi sisko oli mua ala-asteella 15cm pidempi :D Mä olin sellainen lyhyt pallukka.
Mua on kans alkanut niin raskauskilot häiritsemään! Kyllä on nämä 5kg tiukassa! Olen ollut makeislakossa ja urheillut ihan hulluna päivittäin toista toista viikkoa ja paino ei heilahda suuntaan eikä toiseen :/ Jalat on vaan ihan kipeenä jatkuvasta lenkkeilystä ;)
Ida on muuten alkanut Oonan tavoin pyytämään vauvaa koko ajan syliin. Ida tulee sanomaan mulle että äitiii, anna vauva mulle syliin ja ota meistä valokuva :D Siis Ida joka ei ikinä antaisi ottaa valokuvaa :)
Jaahas, pienempi tuolla kutsuu äitiä, täytyy mennä.
MiaMik ja neitokaiset 5vkoa+ ja Ida 2v5kk
Aika kuluu vauhdilla ja palstailu jäänyt tosi vähiin. Kello on jo tooosi paljon mutta kun pikkuneiti simahti vihdoin ja viimein, niin jotain meidän kuulumisia aattelin naputella.
Meillä oli viime viikolla 2 kk lääkärineuvola. Pikkuinen oli tosi aurinkoisella tuulella ja "jutteli" sekä hymyili lääkärille paljon. Ainut mistä hermostui terkkarille oli pituuden mittaaminen. Neiti on kasvanut, kuten isosiskonsakin vauvana, reippaanlaisesti. On pitkä ja hoikka vauva eli 2 kk mitat oli 60 cm, 5330 g ja 40,2 cm. Hih, eikös saanutkin th-opiskelija tarkan mitan päänympäryksestä! ;) Minulla oli jälkitarkastus samalla ja kaikki oli ok. Hb oli parempi kuin pitkään aikaan ja RR hyvä. Lantionpohjalihasjumpasta lääkäri muistutteli ja itselläni on tavoitteena päästä jossain vaiheessa sellaisiin mittoihin missä olin ennen ensimmäistä raskautta. Se vaatii tiukkaa itsekuria ja kovaa työtä, mutta eiköhän se jossain vaiheessa onnistune...
Vauva nukkuu yleensä yönsä kohtuullisen hyvin. Nukahtaa viimeistään 23 ja heräilee syömään kolmen maissa. Sen jälkeen jää minun viereen nukkumaan ja heräilee kunnolla seitsämältä. Aamupäivästä neiti nukkuu pitkät unet ja sen jälkeen vähän vaihdellen joko useammat pikku torkut tai yhdet pitkät unet. Vauva seurailee tosi tarkasti ympärillä tapahtuvia asioita ja siskon nähdessään alkaa hymyilemään tosi leveästi. Jonkin verran on ollut itkuisia päiviä, jolloin masuvaivat kiusanneet. Onneksi yöt menneet kuitenkin rauhallisesti.
Isosisko hoitaa meillä vauvaa innokkaasti ja huolehtii, että "tittu" eli tutti on mukana kun jonnekin lähdetään ja että vauvalle puetaan hattu, tumput ja haalari. :) Eilen perhekahvilassa isosiskolla oli kova huoli vauvasta, kun tämä nukkui ulkona. Käytiin monta kertaa katsomassa että vauvalla oli kaikki hyvin. Jonkinmoinen äiti-kausi on meillä meneillään ensimmäistä kertaa. Tyttönen haluaa halata monta kertaa päivässä ja viihtyy sylissä pitkiäkin aikoja. Yritänkin huomioida neitiä mahdollisimman paljon aina kun vauva on nukkumassa.
Minä olen toivon mukaan päässyt silmävaivoista eroon. Terkkakeskuksen lääkäri käski jatkaa samoilla lääkkeillä muutaman päivän ja nyt oireet on pysytelleet taka-alalla. Jos vielä ilmaantuvat niin uudestaan lääkäriin. Katsellaan siis miten käy.
Minä oon ihan onnessani kun reilun parin viikon päästä ollaan kaikki siskokset vanhempiemme luona yhtä aikaa. Isosiskoni tulee tyttärensä kanssa Suomeen pariksi viikoksi ja ette voi kuvitellakaan sitä riemua, kun tapaamme. Edellisen kerran olivat Suomessa isomman neidin ristiäisten aikaan eli puolitoista vuotta sitten... Lisäksi olen hirmuisen onnellinen, kun toivon mukaan meidän lapsukaiset saavat serkun kesällä. =) Pikkusiskoni odottaa esikoistaan ja rv:t on sen verran hyvissä lukemissa, jotta eiköhän pikkuinen pysy matkassa. =)
Nyt taidan kömpiä nukkumaan ja näkemään ihmeellisiä unia. Viime yön unessa meidän perhe oli vieraana häissä Espanjassa. Suurin murhe siellä oli sellainen, että minä olin raskaana ja kaikki ruuat semmoisia mitä ei raskaana ollessa saanut syödä. Taitaa tulla vähän takautuvasti raskausajan jutut uniin,hih.
Pirteätä mieltä kaikille!
T. iida-linnea ja tytsyt 1v9kk & 2,5kk
kirjoittelen nopeasti jotain ennen kuin tartun johonkin uuteen hommaan, töissä siis ollaan. Takana on nyt kuukausi työntekoa ja ihan ok on mennyt. Typyllä ottaa välillä koville se, että äiti on töissä päivät, ilmeisesti pikkuveljen tulo oli ok, kun äiti oli kotona, samoin äitin töihin meno oli ok ennen kuin pikkuveli tuli, mutta nämä kaksi asiaa yhdistettyinä ovat olleet liikaa. Pääasiassa tämä ilmenee äitin hylkimisenä ja "pois pois"-huutoina kun tulen esim. kotiin töistä, mutta usein niistäkin päästään, kun vaan sinnikkäästi annan huomiota ja pidän sylissä. Eilen illalla löysin tytölle taas uuden sanan, jolla selittää pahaa oloa - toisella lienee ikävä äitiä työpäivän aikana (koetan siis jutella kovasti, et tuntuukohan tältä tai tuolta ja yleensä jossain vaiheessa se oikea tunnekin löytyy, ihan vielä ei osaa itse aina pukea sanoiksi näin isoja asioita).
Eilen myös poju ilmaisi äidintarvetta, kun pitkästä aikaa hoidin kaikki typyn iltatoimet ja mies laittoi poikaa nukkumaan. Uni tuli toiselle kuitenkin vasta, kun ehdin imettämään sängyllä rauhassa ja pitämään sylissä. On se varmasti kova paikka pienelle ihmiselle, kun äiti on paikalla vain illat ja yöt, vaikka isin kanssa pärjää ihan hyvin päivät.
Aika kovilla on äitinkin tunteet välillä, kun toisaalta tuntuu hirveän hyvältä se, että minua kaivataan ja että olen niin tärkeä lapsilleni siitäkin huolimatta, että heillä on maailman paras isä, joka todella antaa aikaansa. Mutta tietysti välillä on hirveä riittämättömyyden tunne, kun en voi olla enempää lasten kanssa. Viihdyn kyllä niin hyvin töissä, että sinänsä en kadu tehtyä ratkaisua, jokaiseen ratkaisuun kun liittyy omat huonot ja hyvät puolensa.
Poju on muutaman päivän päästä 4kk ja sitten varmaan aloitellaan kiinteitä. Imetystä olen jatkanut koko ajan niin paljon, kuin poju huolii, mutta nyt alkaa yöt olla niin rikkonaisia, kun maitoa ei enää riitä pojan nälkään. Parina yönä on nyt annettu pullosta maitoa ja unet ovat paljon yhtenäisemmät, jos imetän pelkästään, heräilee tunnin välein. Joten varmaan pikkuhiljaa siirrytään pelkkään iltaimetykseen, se kun tuntuu olevan se tärkein sekä minulle että pojalle.
Poju oppi tällä viikolla myös kääntymään selältä vatsalleen, ihan vielä ei ole itsestään selvää tuo taito, mutta nyt jo päivittäin kääntyy kerran pari. Muutenkin on kovin iloinen poika, naureskelee välillä katketakseen ja itkee todella vähän, lähinnä nälkää tai väsymystä.
Typyn kanssa on ruvettu nyt käymään uimassa, tyttö tykkää hirveästi ja viihtyisi hallilla usemman tunninkin, tosin sen jälkeen on aina rättiväsynyt. Tällä viikolla tosin olisi uinti voinut jäädä väliin, koska heti seuraavana päivänä alkoi nenä vuotaa ja alkoi yskiä kovasti. Typyn hoitaja on ollut tämän viikon sairaslomalla, joten ehkäpä sieltä tuo pöpö on tullut.
Jaahas, eiköhän siinä taas tarpeeksi meidän kuulumisia ja parempi taitaisi olla tarttua töihin. Olo on tänään vähän uupunut, kun typy heräsi illalla itkemään yskäänsä ja poju halusi ennen kuutta maitoa, enkä sen jälkeen enää unta saanut (päätinkin nousta ja lähteä töihin seitsemäksi)...
Kesätreffejä jo odottelen minäkin! :)
Mutta nyt töihin,
Osse, typy pian 2v4kk ja poju pian 4kk
Hei pitkästä aikaa, ei meinaa aika riittää kirjoittelemiseen kun nuo apinat pitää äidin hyvin kiireisenä !
Q: mä en kyllä osaa varmana sanoa, mutta luulisin että Aatu saa ihan riittävästi maitoa, pissaako se kuitenkin ihan normaalisti ja onko pissa normi väristä, jos se on kauheen tummaa niin silloin nestettä tulee liian vähän.
Kyllä mullakin mietityttää monet jutut sohvin kanssa vaikka onkin toka tonkeli !
Mammiksella menee kivasti, ihana kuulla että vaavi on kiltti ja nukkuu noin hyvin !
Kandia ja I-L:ää olenkin tavannut ja jutellut joten en tänne kommentoi sen kummempia.
Meillä menee mukavasti, Sohvi kasvaa, maanantaina on 3 kk neuvola sitten taas tiedetään missä mennään.
Tänään oltiin myös rokotetutkimuksessa ja tosi kivasti neiti siellä oli, se nenänielunäyte vähän äitiä kauhistutti mutta hienosti meni sekin.
Lääkäri katsoi tytön ensin ja painoa oli 6510 g eli hyvin kasvaa kuukaudessa painoa on tullut lisää noin 700 g
Sohvi on sellainen äidin pikku pyllerö, aikasta paljon on makkaroita niin mahassa kuin reisissäkin....kummallista että pelkällä äidinmaidolla saa tuollaiset kermut ;)
Neiti oppi kääntymään selältään mahalleen 17.2 ja on muutenkin tosi reipas tapaus, seisoo jo itsestään kun pitää käsistä kiinni jo kymmeniä sekunteja.
Herää vain kerran yöllä syömään ja sekin tapahtuu 6-7 välissä aamulla joten äiti saa nukkua tosi hyvin !
Aino on jo tosi iso tyttö ja sanoja on tosi paljon, paljon on myös sellaista jaaritusta mistä äiti ei edelleenkään ymmärrä mitään.
Vielä on vähän ongelmia nukkumisen kanssa mutta enää ei heräile niin montaa kertaa yössä joskus vetelee jopa aamuun asti omassa sängyssä, mutta nukkumaan meno on vieläkin vähän hankalaa ja tapahtuu vasta 10 maissa illalla entisen 9 sijaan.
Kovasti rakkaita ovat äidille molemmat ja vaikka tekemistä ja murhettakin riittää en päivääkään vaihtaisi pois.
Ihanaa maaliskuuta kaikille !
AA Ae ja Sohvi
Meillä alkaa arki olla sillä mallilla, että ehkä ehtii jotain kirjoittelemaankin joskus. Jonkinlaista rytmiä ollaan jo saatu päivään. Tähän asti ollaan taas menty melko sumussa, kun eihän tuo kakkonen ole siskoaan parempi nukkuja. Onneksi huutelee vatsaansa iltapainotteisesti eikä yöllä niin kuin siskonsa. Keskimäärin klo 23-24 on päästy nukkumaan, kun Helmin kanssa meni helposti kahteen kolmeen. Mutta se mikä on saanut äidin väsymyksen aikaan on yöheräilyt. Eli joka syötön jälkeen neiti on pitänyt uudelleen nukuttaa. Ja tietenkin seisaallaan ja kulkien pitkin kämppää. Nyt , oisko neljänä yönä, on pikkuinen nukahtanut tissille ja äiskä on tyytyväinen :-)
Kävin ostamassa pikkuiselle luontaistuotekaupasta maitohappobakteeriakin. Joku uusi valmiste, Biolatte. Ostin sitä kun oli puolet halvempaa kuin Junior DDS. Oiskohan tälläkin vaikutusta yöuneen? Lisäksi annan vielä Disflatyliäkin.
Mekin oltiin reilu viikko sitten 1kk neuvolassa, jossa paino oli 4600g. Pituuttahan ei otettu, kun raukalla on nuo valjaat. En muista kerroinko, että vauvalla on lonkkavaljaat. Vielä pitäis reilu viikko pitää ja sitten toivottavasti saadaan pois. Ilmeisesti nuo valjaatkin häiritsevät yöunta, kun viikko sitten maanantaina otettiin valjaat kylpyä varten pois niin tyttö nukkuin kuin tukki koko yön. Söi tietty muutaman kerran.
Q:lle en mäkään osaa vastata. Täytyy kai vaan luottaa siihen että maito riittää. Ois kyllä kiva kun tisseissäkin ois joku mittari, josta näkis paljonko vauva saa. Hyvä pointti oli joltain se, että jos pissaa tulee niin eiköhän kaikki ole ok.
Meillä on samanlainen EI - lapsi kuin Noelkin. Helmi huutaa joka asiaan aina ei, sen kummempia miettimättä. Joskus vahingossa huutanut ei jäätelöllekin. Mitään hirveitä kiukkukohtauksia ei ole vielä ollut, mitä nyt pukeminen on aivan hirveää. Meinaa siinä äidillä hermot mennä, kun vauva huutaa kopassa ja Helmi raivoaa haalarin kanssa. Huh, huh !!!
Mukavasti tuntuu muillakin jo menevän! Kauheen nopeesti vauvat kyllä kasvaa. Just Sohvikin syntyi ja nyt jo 3kk neuvolaa pukkaa.
Meillä Helmin yöt menee loistavasti. Ja nukahtamiset myös. Leikkasin muuten tytölle tänään polkkatukan. Tuli aika hieno, vaikka hiukan pelotti lopputulos, mutta ajattelin että viedään sitten kampaajalle jos tulee ihan susi. Likka pysyi paikoillaan kun sai Kinder-munan käteensä.
Kaikilla taitaa olla tauditkin selätetty toistaiseksi! MiaMik ei kai sitten saanut vatsatautia. Nähdäänkö ens viikolla perhekerhossa? Me ollaan oltu ihan terveinä. Kop, kop .
Jepsis ja tytöt 2v4kk ja 5vk
Huomenia. Niinhän siinä sitten kävi että minä sain vatsataudin. Lauantaiaamuna miehen kanssa oikein ääneen tuumattiin että eipä taida mulle ja Idalle tulla enää vatsatautia. Siitä tunti ja mua alkoi vatsaa kouristelemaan. Koko lauantain ja sunnuntain vatsaa kouristeli, heikotti, oksetti ja ruokahalut oli ihan nollissa. Väkisin söin muutaman kerran päivässä jotain. Tänä aamuna sitten hanat aukesivat ja nyt on aika heikko olo.
Eli Jepsis, ei taideta selvitä perhekerhoon keskiviikkona!
Olisi tämäkin tauti voinut tulla viikonloppuna, kiva yksin hoidella lapset tässä kunnossa :/ Ja juuri tänä aamuna molemmat lapset heräsivät jo puol 7! Noh, jos sitten päikkärit maistuu hyvin meille kaikille.
Kiva muuten, ihan varmaan Idalle tulee silleen vatsatauti, että joudutaan perumaan sunnuntaiset ristiäiset! Toivottavasti ei...
Mieskin sitten sai lomautuksen eli on meidän seurana kesäkuun loppuun silleen että 2 viikkoa töissä, 2 viikkoa kotona. Ehkä mä just ja just kestän sitä :D Kun vaan niistä herra omanapa-aamuista selvitään ;)
Meillä meno on samanlaista päivästä toiseen, tyttö raivoaa ja poika kiipeilee vailla järjen hiventä joka paikkaan:D
Liialle on tullut nyt parissa viikossa aika paha änkytys, sehän on tyypillistä tässä iässä,varsinkin väsyneenä sanat ei meinaa tulla ulos ja sekös tyttöä harmittaa,toivottavasti menee pian ohi:/ Ilmeisesti ton änkytyksen takia raivareiden itku-karjumis-ulinakin on nyt vaihtunut ihan suoraan huutoon. Ja Osselle tosta lyömisestä, Liia on hermostuessaan lyönyt jo kauan ja yhtä kauan on käytetty jäähyä, ekasta lyönnistä kielletään ja kerrotaan tytölle että ei saa lyödä vaikka kiukuttaa ja varoitetaan että jos vielä lyö niin menee jäähylle. No liki joka päivä tyttö edelleen lyö äitiä,isää,veikkaa tai koiria vaikka tietää kyllä ettei niin saa tehdä..eli en tiedä auttaako siihen mikään niin että täysin loppuis.
Q mietti maitoasiaa, mä olen antanut lounaalla tai välipalalla ensin tissiä ja sit ruokaa että poika joisi reippaammin, maitoa Eeka saa kyllä varmasti tarpeeksi kun syö noin 8-10xyössä (huoh!) mutta mun tissit meinaa aamupäivisin poksahtaa ton yöaktiivisuuden seurauksena ja siksi tyrkytän välillä rintaa ennen ruokaa. No mutta siis meillä poika ainakin syö ruuan vielä ihan reippaasti rinnan jälkeen mutta toisinpäin taas ruuan jälkeen ei ota kuin pikkuhuikat maitoa..tosin sitten syö monesti aterioiden välissäkin.
Queen ja lapset 2,5v ja 8kk
Meillä meno on samanlaista päivästä toiseen, tyttö raivoaa ja poika kiipeilee vailla järjen hiventä joka paikkaan:D
Liialle on tullut nyt parissa viikossa aika paha änkytys, sehän on tyypillistä tässä iässä,varsinkin väsyneenä sanat ei meinaa tulla ulos ja sekös tyttöä harmittaa,toivottavasti menee pian ohi:/ Ilmeisesti ton änkytyksen takia raivareiden itku-karjumis-ulinakin on nyt vaihtunut ihan suoraan huutoon. Ja Osselle tosta lyömisestä, Liia on hermostuessaan lyönyt jo kauan ja yhtä kauan on käytetty jäähyä, ekasta lyönnistä kielletään ja kerrotaan tytölle että ei saa lyödä vaikka kiukuttaa ja varoitetaan että jos vielä lyö niin menee jäähylle. No liki joka päivä tyttö edelleen lyö äitiä,isää,veikkaa tai koiria vaikka tietää kyllä ettei niin saa tehdä..eli en tiedä auttaako siihen mikään niin että täysin loppuis.
Q mietti maitoasiaa, mä olen antanut lounaalla tai välipalalla ensin tissiä ja sit ruokaa että poika joisi reippaammin, maitoa Eeka saa kyllä varmasti tarpeeksi kun syö noin 8-10xyössä (huoh!) mutta mun tissit meinaa aamupäivisin poksahtaa ton yöaktiivisuuden seurauksena ja siksi tyrkytän välillä rintaa ennen ruokaa. No mutta siis meillä poika ainakin syö ruuan vielä ihan reippaasti rinnan jälkeen mutta toisinpäin taas ruuan jälkeen ei ota kuin pikkuhuikat maitoa..tosin sitten syö monesti aterioiden välissäkin.
Queen ja lapset 2,5v ja 8kk
D änkytti kans aika pahastikin joku ehkä kk sitten. Alkoi ihan yhtäkkiä ja pk'ssa sanoivat et ei pidä reagoida mitenkään. Nyt on jo mennyt ohi melkein kokonaan, joskus harvoin vaan änkyttää jotain.
D ei oo oikeestaan koskaan lyönyt, mut vähän aikaa sit alkoi sylkemään. Aina jos D'a komentaa niin sylkee päälle, mikä on TODELLA ärsyttävää. Jäähyt ei tehonnut, mut uhkailut lelujen viemisestä tehos (aina jos sylkee niin viedään yks lelu pois).
Pari viikkoa sit D alkoi mennä yksin nukkumaan ihan oma-alotteisesti. Ilmotti vaan yhtäkkiä menevänsä yksin nukkumaan ja on siitä asti mennyt yksin nukkumaan. Useimmiten nukahtaa 10-15 minuutissa, mut joskus menee kauankin. Pysyy silti hyvin omassa sängyssä. Ehkä ton saa joskus omaan huoneeseenkin..
Mahatautia tuntuu olevan kovasti liikkeellä.. Pikaisia paranemisia sairastuneille ja toivottavasti muut säästyy siltä.. Vähän jännittää kyllä, kun pitäs vielä pari rokotustakin ehtiä ottaa tän tai ens viikoan aikana..
Jenni ja D 2v 8kk
Jos taas jotain välillä täältäkin hiukan. Kommenttia ei nyt taida herua, jotenkin tänään on ihan väsynyt olo. Ei sillä, että olisin mitenkään ihmeemmin valvonut/ valvotettu :) Jokseenkin vaan vie mehut kun Ainolla on nyt joku mikälie uhma-kiukkukausi, joka asiaa pitää vastustella kaikin keinoin ja vinkua päälle. Oli sitten uloslähtö tai sisääntulo tai syöminen tai potalle meno tai nukkuminen, kaikki keinot kyllä neiti keksii venyttääkseen asioiden tapahtumista (ja vanhempien pinnaa...) mahdollisimman pitkällä... Kauhee kiemurtelu joka väliin jne. Liekö muilla vastaavaa? Siis vaikka olis ihan kivastakin asiasta kyse, pitää "periaatteen vuoksi" vastustella mahdollisimman kauan. Niinmpä meillä nykyään nukahtamiseen menee kevyesti tunti tai puoltoista, kun ekat kaks vuotta tuo lapsi nukahti yleensä alle 10 minuutissa... Huoh. Ja lisäksi vielä oppilaillakin lienee uhmaikä, mikään sana ei tunnu tehoavan ja tahallaan kokeilevat rajoja/ tekevät vastoin sääntöjä. Mä oon varmaan väärällä alalla äitinä ja opettajana... :/
Jos jotain positiivista tässä vielä koittais hakea, mulle meinaa iskeä jonkinsortin lievähkö vauvakuume ;) Meillä kävi ihan lyhyen ajan sisään kaksi äitiyslomalaista vauvoineen töissä moikkaamassa , ja kylläpäs ne pienet kääröt tai pötkylät olikin suloisia :)
Tämmöistä siis täällä noin päällimmäisenä. Palajan joskus jos aikaa jostain irtoaa ja silleen. Jos vaikka sit kommentoisikin jotain...
t. Ope ja Aino 2v 5kk (ihan kohta), nyt onneksi jo unessa!
Sitä kevättä täällä todella odotellaan! Näytti jo niin lupaavalta, mutta sitten taasen lunta tuli ja tuli vaan...
Meille kuuluu hyvää, lukuun ottamatta korvatulehdus kierrettä johon ei näy loppua :/
Putket laitettu ja tulehdukset senkun jatkuu. Putket tukossa, ja kahden viikon välein ollaan käyty lääkärissä. Höpistä ei enää edes satu korviin, kun on niin tottunut korvatulehduksiin. Omaa kuulemma niin pienet korvakäytävät että siksi tulehduksia koko ajan. Nyt viimeinen antibiottti kuuri päällä, ja tipat korviin. Kuukauden päästä uudelleen tutkimuksiin ja sitten jos ei ole taaskaan terveet, aloitetaan estolääkitys. PK.ssa kolmella lapsella estolääkitys, ja on auttanut.
Oletteko kukaan kuulleet tällaisesta pitkäaikais lääkityksestä? Onko haittaa/hyötyä?
Höpis on ihanan reipas poika, lääkettä ottaa reippaasti ja antaa hyvin tutkia korvia. Välillä kyynel valuu silmästä, mutta ääntäkään ei tule.Sanoo vain kotimatkalla että "lääkäli setä pikkusen satutti, mutta se palantaa=parantaa" :) Äitin mussukka. Niin ja hauskasti oli tarhassa kertonut että "minulla on mussukka kotona,se on mun äiti" =) (kun sanon aina Höpistä mamin mussukaksi)
Meillä alkaa kotona näyttää jo hieman "taistelutantereelta".Aloitamme alakerran suur remontin, ja seiniä katuu kohta puolin. Höpis innoissaan mukana oman poransa kanssa, tosin kaukana pölystä leikitään.
Siitä tulikin mieleeni, onko kellään mitään ideaa missä voisin järjestää lapsen synttärit? kun täällä kotona ei tällä hetkellä ihan juhlia voi pitää.
Hop Loppia ja Huimalaa katsoin, mutta ehkä sitten hieman isompana ei vielä 2-vuotis synttäreille.
Asukaspuisto tuossa lähellä on, ja siellä viimeksikin pidettiin...mutta nyt ovat nostaneet hinnat pilviin!
JENNI Voi kun ihana D alkanut mennä itse nukkumaan! Ihanan omatoiminen. Toi sylkemis juttu ei oo kiva, meilläkin tarhassa isommat pojat tekee samaa ja Höpishän innoissaan tekee perässä. Ollaan kotona otettu samanlainen tiukka linja, lelu kerrallaan pois. Toiminut onneksi.
MAMMIS kiva kuulla että teillä arki rullaa mukavasti. Vauva nukkuu kivasti, ja voi muutenkin hyvin. Onko Oonasta jo löytynyt lisää hoitohalua? Viekö vauvalle aina tutin suuhun, ja haluaako kannella? Oletko itse käynyt jo jumpassa? (tietty olet) =)
OPE Vai Aino kiukkuilee, kuuluukohan tuohon uhmaan...Ajattele sinäkin niin kuin mäkin että "mitä pahempi uhma, sitä helpompi murrosikä" Tähän mä tuudittaudun! Tsemppiä ja pitkää pinnaa sinne.
Harmi kun monia riivaa vatsatauti, se kyllä on taudeista mitä kauhein! paranemisia kaikille!!
JEPSIS On saanut rytmiä päivään,kiva. Ja varmasti nuo lonkkavaljaat häiritsevät unta ,toivottavasti saatte ne sitten pian pois. Mutta hyvän painon oli tyttö saanut neuvolassa.
Höpiskin on kerran huutanut jäätelölle vahingossa EI, mutta nopeasti virheen huomattuaan korjasi tilanteen =)
AA Ihanalta kuulostaa teidän Sohvi! Kyllä makkaroita pitääkin hieman vauvalla olla, ei tule kylmä ;) Kiva että antaa äidin nukkua, ja VAU seisoo kun pitää käsistä kiinni, hienoa!
IIDA-LINNEAlla on kivaa kun sukulaisia näkee.Hienolta kuulostaa teidänkin arki! Onneksi pääsit eroon silmävaivoista. Sulla on siellä ihana pikku apuri, ettei tutti tai muu unohdu matkalle. Kyllä nuo lapset osaa olla ihania!
Apua, nyt mun täytyy lopetella. Täällä kaikilla on ...tai melkein kaikilla on kakkoset jo ja tässähän alkaa tulla vauva kuume itselleenkin. Ei , en kyllä sitä samaa rumbaa vielä ainakaan jaksa..(Höpis ei siis tullut ihan helposti itsekseen..) Nautitaan nyt tuosta yhdestä aurinkoisesta lapsesta, ja keväästä.
Ihanaa kevään odotusta kaikille, ja toivotaan paljon auringon paistetta!
Lycka kotona töissä, ja Höpis ihan kohta 2w tarhassa unilla.
Piti tulla vain pikaisesti morjenstamaan. Ristiäiset vietettiin ja Oonan pikkusiskosta tuli Emma. :) Kaikki meni hienosti ja talo oli täynnä vilinää kun oli kummien lapset Oonalle leikkikavereina. Tällä hetkellä nautin hetken hiljaisuudesta kun molemmat tytöt nukkuvat vaunuissa pihalla. Oona on ollut tämän viikon kotona kun pph on lomalla, en sitten ole raaskinut tytöstä luopua ja viedä varakotiin. ;)
Emma yrittää jo kovasti kääntyillä ja hymyilee & juttelee jo kovasti ne harvat hetket kun on hereillä. Oona pitääkin sitten ääntä ihan kunnolla, juttua tulee ihan hirveän paljon ja kovasti tuntuu hänkin kasvaneen ja kehittyneen sinä aikana kun Emma on ollut talossa. Uhmaa ei ole vielä havaittu (koputan puuta), mutta sitä "odotellaan".. Emman kanssa käytiin vauvahieronnassakin ekan kerran, mutta hän ei siitä tykännytkään.. Ehkä oli vähän liian pieni vielä, nauttii siitä enemmän sitten kun bongailee muut vauvat vähän paremmin. Oona ei uskalla vieläkään laittaa tuttia Emmalle, muutaman kerran vain on syliin halunnut ottaa, muuten vain paijaa ja pussaa ja tuumailee ääneen : "ihana Emma".. <3 <3 <3
Painonpudotuksesta joku mainitsi - oliko se KANDI? - ja kovasti odotetaan täälläkin että saisin loput kilot pois. 3kg ois vielä siihen lähtöpainoon kun aloin Emmaa odottamaan. Toki useammastakin kilosta haaveilen koska olin jo Oonaa odottaessa jonkin verran ylipainoinen. Hiljaa hyvä tulee. Nyt syön melkein mitä vaan enkä mieti. Kunhan imetys vähenee / loppuu, sitten voi alkaa painon pudotuksen ihan kunnolla.
Sen kummemmin en ehdi kommentoimaan - taaskaan (mihin tää aika menee?) - kuin piti LYCKALLE vaan hihkaista että jumpat on aloitettu! :) Kävin ekat jumpat jo pitämässä (tälle viikolle niitä on kevyet 6h - hih) jotta pääsen "vauhtiin". Kuitenkin maltillisesti eli ei mitään ihan himoheilumista vaan lintsailen välillä. ;)
Huiskutuksia kaikille tasapuolisesti ja mukavaa kevään odotusta! Nyt on mentävä pakkaamaan jumppakassia illaksi..
Mammis + Emma 6+ vkoa + Oona 1v 11kk
Siis on ollut kädet niin täynnä töitä ettei ole koneelle vielä kerinnyt niin pitkäksi aikaa että saisi jotain kirjoitettuakin.. mutta..
Onneksi on lastentunti!!
Meilläkin Ainolla nyrkit heiluu ja sylki lentää.. on oikea riiviö!! Kaikki konstit on käytössä.. nyt ollaan rajoitettu telkun ja piirrettyjen katsominen vain lastentuntiin!!
Vauvasta tuli sitten Aaro Jaakko Antero! Ja hän on mitä kiltein ja ihanin tapaus.. vaikka Ainon kanssa vauva-aika ei mitenkään vaikeaa ollut niin tämä kyllä vetää ihan pohjat!! Kovasti juttelee ja lelut on alkanut kiinnostamaan ja pysymään kädessä! Kääntymistä suunnittelee..
Imetys sujuu ihan mukavasti.. en ole niin maitoinen mitä Ainolle! Pullosta saa nannia muutaman kerran päivässä! Ehkä tähän syynä se että imetin Ainoa niin pitkään.. 1v10kk! Kiinteiden alotusta olen tässä miettinyt.. 31pv on 4kk neuvola lääkäri niin sielläpä sitten näkee kuinka jatketaan!
Mutta nyt Aino pyytää helmipuuroa.. että moikka tällä erää!
Niamey, Aino 2v 7kk ja Aaro 3kk 9pv
Luin kaikki läpi ja olisi paljon kommentoitavaa mut päiväunet kutsuu joten pikaisesti rustailen.
Amy, selvisikö muut vatsataudista? Kurja tauti, ei olla kerhoiltu tammi-maaliskuussa nyt lainkaan jotta ei saatais tuota pöpöä. Viime vuonna kun oltiin se 5 päivää Jorvissa tipassa O kanssa:(
Mammis, jumppaamassa jo?! Sä olet kyllä TOSI reipas...kateeksi käy!
Kiva lukea kaikkien tonska-arjesta, eli kahden lapsen kanssa elosta. Kaikilla tuntuu kiireestä, hulinasta ja uhmista riippumatta menevän tosi hyvin:) Meillä oli se 1v6kk-1v9kk ainaista tappelua joka asiasta mentiin selälleen lattialle huutamaan. Mut sen jälkeen ei ole ollut mitään, läheskään joka päivä ei edes kiukutella mistään pienestäkään!:) Kauankohan tällainen autuus kestää??;)
Odottelen kovasta puhetta, sanoja O:lla taitaa lla nyt peräti 9. Ei siis varsin paljoa. Omaa siansaksaa puhuu taukoamatta mutten mitään ymmärrä:)) Ehkä se sieltä kesän aikana alkaa tulla... Paljonko teillä nukutaan päivässä, kun O vetää yöllä 20-06:30 eli 10,5h ja päivällä 11-14 eli 3h. Haluaisin aamua myöhäisemmäksi ja yöunia pidemmiksi mutta jos herätän päiväunilta kesken, on kiukkuinen koko loppupäivän ja seuraava yö menee huonosti. Vinkkejä!!??
Eipä muuta, nyt lähden nukkumaan kun väsyttää ihan kauheasti *haukotus*
Aurora rv 8+2 (vielä salaisuus eikä perhe/ystävät tiedä mitään) & O 2v1kk zzzzzzz
Jos nyt vähän kirjoittelis meidän kuulumisia. Meillä mies on ollut nyt kohta kaks viikkoo kotona, eka piti talvilomaa ja nyt on sitten isyyslomalla. On kyllä ollut ihanaa kun on toinen ollu kotosalla ja molemmat pojat ovat saaneet huomiota osakseen, katotaan sitten taas ens viikolla kun oon yksin poikien kanssa...
Eetu on saanut ihan mahdottomia uhmiskohtauksia! Viime viikolla suuttu mulle silmittömästi, kun mä sanoin että pestään kädet eka ja sitten vasta pissalle (tultiin pihalta) mutta Eetupa oli päättänyt että hän pissaa eka... no, siitä seuras et Eetu meni ilman ruokaa päikkäreille, kun ei suostunut syömään ruokaakaan... Huoh! Ja monena muunakin päivänä on lounas jäänyt väliin millon mistäkin suuttumuksesta johtuen... Mutta sitten se osaa kyllä olla mitä ihanin kolmevuotias pikkupoika!
Sanoja on nyt tullu lisää jonkin verran, sitten 3½vuotiaana mennään neuvolakäynnille, ja tarkastetaan minkä verran on sanoja/onko alkanu puhumaan ennen sitä... Ja sitten mahollisesti mennään puheterapeutille....
Eetu on oppinut nyt päiväkuivaksi, vaippaa ei käytetä enää kuin öisin, jollon on sitten sitäkin märempi... Mutta edelleen se ISOhätä tehään housuun... No, kai se ennen kouluikää oppii pöntölle tekeen kakan... TOIVOTTAVASTI!!!!
Luukkaalla oli toissapäivänä neuvolalääkäri, ja hienosti on kehittynyt ja kasvanut (mitat olivat 7180g ja 64,1cm on jo isompi mitä Eetu samanikäisenä...) Ainoostaan mä olin huolissani kun ei vielä käänny, ei mahalta selälleen eikä toisinkaan päin, mutta lääkäri sanoi osuvasti, ettei hää kerkee kun on elävä sirkus koko ajan ympärillä... Ja ei tuon ikäisen (4kk) tarvitse vielä osata kääntyäkään (Eetu kääntyi mahalta selälleen 2kk ja selältä mahalleen 4kk...) Ja lapsiahan EI sais verrata, niinpäniin... Kiinteitä ei saada vielä aloitella, kun on niin hyvin kasvanut ja nyt on kk:n verran ollut/tullut ihottumaa kasvoihin, joten eka pitäis niitten olla häipynyt, ennenkuin aletaan antamaan kiinteitä. Mä olin itekin aatellu aloittaa vasta joskus 5kk-6kk ikäisenä (Eetu oli sillon 4,5kk). lääkäri totes että taitaa tulla atoopikko hänestäkin, Eetullakin on. Me ollaan vaan vähän ihmeissämme, kun meillä ei miehen kanssa oo mitään ihottumia/allergioita... Mutta näin vaan molemmilla pojille on tullu...
Mutta nyt on mentävä, Luukas tahtoo ruokaa...
napero ja Eetu 3v1kk sekä Luukas 2pvää vajaa 4kk
Meikäläinen sai viikonloppuna vatsataudin ja tänäänkin vielä nii heikottaa, että oli pakko jäädä kotiin. On tää niiin ällöttävää! Kunhan nyt mies ja Emmi säästyisivät! En muista joko kirjoittelin, että Emmin hoisdossa on ollut vesirokkoa. Sitäkin tässä odotellaan. Huh!
Ei mulla ihmeempiä. Toivottavasti muut voi paremmin! Mä painun pehkuihin takas...
-Amy ihan yksi kotona-