Juttuseuraa nuorelle uusperheen äidille ja neuvoja
Olen 22-vuotias uusperheen äiti. Meillä on yksi yhteinen lapsi, neljävuotias poika.Miehellä on edellisestä liitosta neljä lasta. 9-vuotias poika,14-vuotias poika, 15-vuotias poika ja 18-vuotias tyttö, joka asuu jo omillaan. Olemme olleet yhdessä mieheni kanssa kohta kuusi vuotta. Ja alusta lähtien ollaan menty niin että lapset ovat olleet meillä joka toinen viikonloppu ja lomat, kunnes puoli toista vuotta sitten teini ikäiset pojat halusivat muuttaa isänsä luokse. Ja minusta se oli ihan hyvä idea, vaikka välillä pelkät viikonloputkin ovat olleet todella vaikeita, miehen exän vuoksi. No pojat muuttivat ja alku meni ihan hyvin, mutta nyt minä olen ilkeä äitipuoli, koska muka vastustan kaikkea. He eivät halua noudattaa sääntöä, esim nukkumaan meno ajoista, koska pitäisi saada pelata koneella koko yö ja yleensä perusasioista. En osaa luoda heihin kontaktia, en pysty komentamaan heitä, joten olisi kiva saada neuvoja. ?:|
Kommentit (3)
Mieheni on samaa mieltä. Aluksi kun yhteinen poikamme syntyi, niin hän aluksi valitti, että takerrun liikaa näihin asioihin. Omasta mielestäni en, koska jos se häiritsee muidenkin elämää, esim, kun olen saanut pienimmäisen juuri nukkumaan, he herättävät hänet omilla jutuillaan, keskinäisellä tappelullaan tai musiikin soitollaan puoli kahdeltatoista illalla. Mutta nykyään miehenikin sanoo, että asialle ei voi tehdä mitään muuta kuin antaa ajan mennä eteenpäin ja koittaa jaksaa. Kaikki johtuu siitä, kun äiti ei ole ikinä ollut kiinnostunut rytmeistä, eikä ole opettanut heille perus asioita. Ja kyllä minä itsekin ymmärrän että nyt se on liian myöhäistä.
..ja ikävä todeta että ei tuohon auta muu kuin aika, murrosikäiset vaan kokeilevat rajojaan. Itse olin 21, kun minusta tuli "ilkeä" äitipuoli mieheni neljälle lapselle, jotka olivat tuolloin 2-13-vuotiaita (nykyään 10-22), joten tiedän varsin hyvin ajatuksesi, mutten osaa sen paremmin antaa neuvoja.
hannnah
Olin itse 24, kun muutin mieheni luokse, jolla oli tuolloin 4&6 vuotiaat lapset. Muistan, että monet kerrat piti niellä itsekäs minä, kun lapset luonnollisesti menivät asiossa etusijalle. Lapset olivat meillä 12 päivää kuukaudessa eli meillä oli hyvin aikaa elää nuorenparin vapaata elämääkin. Monien vaikeuksien kautta olomme ja elomme on nykyään varsin mukavaa. Meillä on nykyään jo kolme yhteistäkin lasta, vanhin kahdeksan. Omien lasten myötä olen kypsynyt äidiksi.
Teinit ovat jo 15 & 17 eikä heitä näy kovin usein, voisivat itse asiassa käydä useamminkin. Yleensä ovat yhden yön meillä viikossa. Heillä on kieltämättä ihan erilainen rytmi kuin meillä pikkulasten perheellä. 15 vuotias joskus valittanutkin, kun me mennään niin aikaisin nukkumaan. Ollaan miehen kanssa jo kymmeneltä ihan mieluusti sängyssä, on kiva jutella rauhassa. Meilä on iso koti, joten jokaiselle löytyy oma huone eikä toisten valvominen häiritse muita. Aamuisin olen antanut pienten herättää teinit sisarukset kymmenen jälkeen. Syynä se, että on hyvä pitää kiinni rytmistä viikonloppunakin. Teinit eivät saa "ruokapalveluita" eli meillä on lounas ja iltaruoka pienempien rytmin mukaan ja he voivat itse lämmittää ruoan, jos sen haluavat muulloin syödä. Nykyään ovat sen verran harvoin, että eivät juuri joudu töihin. Aiemmin tyhjensivät tiskikonetta jne. Sisaruksia toki vahtivat esim kauppareissun ajan.
Jos teinit meillä asuisivat olisi tilanne toinen. En usko, että antaisin heidän valvoa ainakaan muualla kuin omassa huoneessaan arkisin. Yhdeltätoista on hyvä aika mennä nukkumaan. Kotitöistä saisivat myös osansa. Tiskikoneen tyhjennys olisi helpoin ja isossa porukassa jokapäiväinen juttu.
Sanoit että sinun on vaikea teidän teinejä komentaa. Tuohon melkein sanoisin, että teidän ikäeronne on liian pieni. En tunne sinua, joten tämä voi tuntua ja voi olla epäreilu kommentti. Sinulla on onneksi oman lapsen kautta kokemusta. En vain itse tunne ikäisiäsi, joita voisin ajatella 14 ja 15 vuotiaiden auktoriteeteiksi. On todella tärkeää, että säännöt tulevat sinulta ja mieheltäsi ja olette niistä lasten edessä yhtä mieltä. Pienikin ele miehesi puolelta, että sinä olet "niuhottaja", murentaa kaiken. Mitä mieltä miehesi on?