Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia nielurisaleikkauksesta?

Vierailija
19.02.2015 |

Olen menossa leikkaukseen ja jännittää. Haluisin kuulla miten muilla on menny, miten on parantunut ja kauanko on mennyt että voi syödä normi ruokaa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä pelotella, mutta ihan kauheaa. IHAN KAUHEAA!!

Kurkku on kipeä - ihan ylimaallisen, tuskaisen, järkyttävän, kamalan kipeä - ainakin kolme viikkoa toimenpiteestä. Syö kaikki lääkkeet mitä määrätään, maksimiannoksella ja säännöllisesti. Muista juoda (tai ainakin yrittää juoda). Mehujäätä kannattaa ostaa pakastin täyteen, koska se on ainoa mitä voi ajatellakaan laittavansa suuhunsa kahteen viikkoon.

Nielu näyttää ihan järkyttävältä. Jos et halua, älä katso sinne. Nielu tulee täyteen mustaharmaata katetta, joka haisee ja maistuu ihan paskalle. 

Et voi syödä, niellä etkä puhua ainakaan viikkoon. Varaudu siihen.

Jos tulee komplikaatioita, ne ovat: vuoto noin viikko toimenpiteestä -> ensiapuun. Tulehdus -> kipu pahenee potenssiin sata -> ensiapuun. 

Kun olet toipunut toimenpiteestä, voit onnitella itseäsi. Ei enää angiinaa eikä proppuja. TOSIN....risakudosta voi jäädä jäljelle nieluun, jolloin se voi ikäänkuin kasvaa takaisin ja silloin edellämainitut ihanuudet voivat taas vaivata. Eli sano kirurgille, että kaivaa sit kaikki pois eikä jätä mitään risansiementä sinne itään :)

Itse olin vuosi sitten. Mikään ei ole koskaan sattunut niin paljon. Mutta eipähän tarvi enää olla joka kuukausi angiinassa. Että ehkä menisin vielä uusiksi, jos nyt saisin päättää. Tosin mulla kävi just toi, että jäi vähän risaa ja taas on kurkussa toisella puolella pieni risa..... 

Vierailija
2/32 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus kun 2, ihan kauheeta mutta oli sen arvoista kun ei tarvi kärsiä paskan hajuisista propuista! Kyllä siitä hengissä selviää :) laihduin viikossa viisi kiloa kun ei voinu syödä ku mehujäätelöä.. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä leikattiin poika vasta ja hyvin meni. Hän oli hivenen kipeä 2. ja 3. päivänä ja sitten 7.-10.päivänä. Sitten paraneminen lähtikin tosi hyvin käyntiin. Kurkku ei näyttänyt missään vaiheessa huonolta.

Särkylääkkeitä meni 2 viikkoa täydet annokset ja keskellä yötäkin herätettiin poika ottamaan lääkkeet, joten kipu ei koskaan päässyt päälle.

Meillä syötiin ihan sosetta 3 päivää, sit muutama päivä sellaista vähän normaalimpaa ruokaa ja taas kun peitteet irtosivat, niin taas ihan sosetta 3-4 päivää ja sitten taas normaalia ruokaa.

Hyviä ruokia ovat mehujäät, jäätelöt, kasvissosekeitot kylmänä, maksalaatikko, porkkanalaatikko, vellit, riisipuuro. Sitten kun kurkku parani, niin poika siirtyi sushiin, koska se on hyvää kylmänäkin.

Hengitys meinasi haista parina päivänä, mutta tuhmasti annoin hänelle yhtenä iltana bafucinin ja seuraavana aamuna bafucinin ja haju lähti. Hampaita ja kieltä pestiin ahkerasti myös.

Aikuisilla leikkaus ilmeisesti pahempi, mutta ainakin meillä selvittiin lapsen kanssa ihan hienosti.

Vierailija
4/32 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin meni. Panacodia kipuun kotosalla.

Vierailija
5/32 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui vielä, että nelosen pojan pahin ongelma oli lopulta ummetus, joka tuli noista särkylääkkeistä ja siitä, että ei saanut syötyä hedelmiä. Siinä tuli microlaxit ja luumusoseet ja luumunektari käyttöön.

Suosittelen varaamaan tuota luumunektaria jo varastoon.

Vierailija
6/32 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kokemusta vuosien takaa, eikä ollut kamalaa. Viikon makasin sängyn pohjalla, lääkkeitä sai vetää kyllä reippaasti. Olin tosi tyytyväinen, ei tullut enää angiinaa kerran kuussa. Elämänlaatu parani huomattavasti , vaikka reilu viikko meni toipuessa.

Vierailija
7/32 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielun alueen syöpäleikkauksissa saa vielä useimmiten nauttia kolmen kuukauden sädehoidosta, joka tekee vielä enemmän eetvarttia kuin itse leikkaus. Ja sitä hauskuutta kestääkin sitten muutama kuukausi, joten etköhän jaksa muutaman päivän. Panacod (pore) ennen syömistä niin ehdit syömään pari minuuttia aika kivuttomasti.

Vierailija
8/32 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse leikkaus meni hyvin. Nukutuslääkkeet aiheutti paniikkikohtauksen ja jäin osastolle yöksi. Kahvia pyysin kolme tuntia leikkauksen jälkeen :) ja onneksi sitä tuotiin. Mehujäätä ja pilttia söin pari päivää. 3. päivä leikkauksen jälkeen piti jo saada paahtoleipää. 7. päivä leikkauksen jälkeen olin pahin, katteet varmaan irtosi. Kaiken kaikkiaan meni tosi hyvin. Ei verenvuotoa ei mitään. Onhan noita kauhu-kertomuksia vaikka kuinka paljon mutta joillakin menee myös näin :)

Vierailija
9/32 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:41"]Unohtui vielä, että nelosen pojan pahin ongelma oli lopulta ummetus, joka tuli noista särkylääkkeistä ja siitä, että ei saanut syötyä hedelmiä. Siinä tuli microlaxit ja luumusoseet ja luumunektari käyttöön.

Suosittelen varaamaan tuota luumunektaria jo varastoon.
[/quote]
Tosiaan tärkeä pointti. Ummetus voi aiheuttaa vielä pahempia kipuja kuin leikkauskivut nielussa. Panacod kuivattaa kehoa melkoisesti.

Vierailija
10/32 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielurisojen poisto altistaa keuhkokuumeelle, eli se on sitten melkoisen helposti edessä. Nämähän on näitä lääketieteen riemuvoittoja. Lääketieteessä luullaan varmaan että ne risat ovat turhia. No, ne risathan ovat tietysti täynnä infektiota, jos niiden kanssa ongelmia, ja lääketieteen ratkaisu on useinkin poistaa koko elin. Aivoperäisissä ongelmissa olisivat varmaan valmiita leikkaamaan pois aivot - ei aivoja, ei ongelmia, jos ei nyt joku hienovaraisesti sanoisi, ettei toimi.

Antibioottikuuri sopisi paremmin mielestäni, onko tätä ehdotettu risojen hoitoon?

Vierailija
11/32 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa oli kurkku kipeä. Alussa tietenkin enemmän, mutta oli hyvät särkylääkkeet, että pystyi kohtuudella syömään pehmeitä ruokia. Aina vaan otti särkylääkkeen hyvissä ajoin ennen syöntiä, että kurkku puuduttui.

Vierailija
12/32 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla meneekin yleensä paljon helpommin kuin aikuisilla. Eräs korvanenäkurkkutautien lääkäri sanoi mulle, että ko. leikkaus on semmoinen, että itse ei menisi koskaan.

Ja jäi muuten mainitsematta, että instrumentti, jolla painetaan kieli pois tieltä toimenpiteen aikana, painoi mulle kielen ihan mustelmille. Ekat 4 vrk oli kieli sellainen ruskeankirjava, turvonnut köntti. Ja joo, aika pirun kipeä.

t. 2

ps. Mitään syöpäleikkauksia tähän on nyt turha vetää...puhutaan nielurisanpoistosta. Ainahan voi ajatella, että "sattuis vielä enemmän, jos...". Fakta on, että tämäkin toimenpide on kauhea ja siitä lähdetään päiväkirurgisena kotiin ainoina kipulääkkeinä PanaCod ja Ketorin (jotka muuten ihanasti ummettaa...eli varaa myös pukamageelit kotiin :D )

Vierailija
13/32 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 00:02"]Nielurisojen poisto altistaa keuhkokuumeelle, eli se on sitten melkoisen helposti edessä. Nämähän on näitä lääketieteen riemuvoittoja. Lääketieteessä luullaan varmaan että ne risat ovat turhia. No, ne risathan ovat tietysti täynnä infektiota, jos niiden kanssa ongelmia, ja lääketieteen ratkaisu on useinkin poistaa koko elin. Aivoperäisissä ongelmissa olisivat varmaan valmiita leikkaamaan pois aivot - ei aivoja, ei ongelmia, jos ei nyt joku hienovaraisesti sanoisi, ettei toimi.

Antibioottikuuri sopisi paremmin mielestäni, onko tätä ehdotettu risojen hoitoon?
[/quote]
Mulla oli vuosittain monet infektiot ja monta antibioottikuuria söin vuodessa. Nielurisojen leikkauksen jälkeen ei ole ollut mitään. Olisi pitänyt vaatia paljon aikaisemmin leikkausta, olisi päässyt paljon vähemmällä sairastamisella. Eli paljon enemmän hyötyä kuin haittaa.

Vierailija
14/32 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetilliset kivut. Suosittelen ostamaan pakkasessa pidettävän kylmäpussin tai vastaavat jota sitten pidetään niskassa ja kurkulla. Estää mahdollisen verenvuodon.
Limaa kertyy kurkkuun paljon. Tuon takia en itse pystynyt syömään mehujäätä, koska se vain lisäsi limaa. Mielummin jäitä. Lääkkeistä tuli viikon ummetus. Parin viikon päästä kivut helpottaa.
Oksensin vielä kipeinpinä päivinä. Aivan kuin olisi partateriä oksentanut. Eipähän ole enää kurkkukipuja :)

Vierailija
15/32 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain hyvät särkylääkkeet, jotka liotettiin veteen niin oli helppo niellä ja tehosivat nopeasti.

Vierailija
16/32 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Se on ohan helppo tehdä itse. Googlella löytyy ohjeet, jos et osaa.
Ole hyvä.

Vierailija
17/32 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa pelottelette ! Mäkin lykkäsin leikkausta vuosia kunnes syksyllä viimdin leikattiin. Joo toki olin kipeä mutta eipä ole sen jälkeen ommut yvtään abkuuria. Suosittelen !

Vierailija
18/32 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta noin 10 vuoden takaa, olin 25v. Ja tosiaan en halua minäkään pelotella, mutta se oli todella, todella kivuliasta. Noin 10 päivää kesti ennen kuin suostuin syömään oikeastaan mitään. Ihan kirjaimellisesti päivän ruokana oli pari haukkua banaanista ja vähän jotain jogurttia. Kurkkuun en suostunut katsomaan. Mutta kyllähän siitä selviää ja plussana on, että laihtuu valtavasti.

Vierailija
19/32 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 00:02"]Nielurisojen poisto altistaa keuhkokuumeelle, eli se on sitten melkoisen helposti edessä. Nämähän on näitä lääketieteen riemuvoittoja. Lääketieteessä luullaan varmaan että ne risat ovat turhia. No, ne risathan ovat tietysti täynnä infektiota, jos niiden kanssa ongelmia, ja lääketieteen ratkaisu on useinkin poistaa koko elin. Aivoperäisissä ongelmissa olisivat varmaan valmiita leikkaamaan pois aivot - ei aivoja, ei ongelmia, jos ei nyt joku hienovaraisesti sanoisi, ettei toimi.

[/quote]
Mulla oli vuosittain monet infektiot ja monta antibioottikuuria söin vuodessa. Nielurisojen leikkauksen jälkeen ei ole ollut mitään. Olisi pitänyt vaatia paljon aikaisemmin leikkausta, olisi päässyt paljon vähemmällä sairastamisella. Eli paljon enemmän hyötyä kuin haittaa.
[/quote]
Nielurisojen poistolla säästyy myös paljon vakavimmaltikin sairauksilta kuin angiina. Suosittelen.

Vierailija
20/32 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin leikataan laserilla eli ei ole niin kipeä kurkku, mitä veitsellä leikatut. Eli ei tarvitse välittää vanhoista jutuista kuinka kipeät ovat olleet.