Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Kerrotko itse haastattelussa asioita, jotka on rekrytoijalta kielletty kysyä?

Vierailija
29.01.2025 |

Joskus hakijalle voi olla eduksi kertoa työhaastattelussa itse sellaisiakin asioita, joista haastattelijalla ei ole lupaa kysyä. Tällainen voi Jaarvan mukaan olla esimerkiksi tilanne, että hakee työtehtävään, jonka suorittamisessa on eduksi tavoitteellisuus. Silloin voi olla hyödyllistä tuoda esille esimerkiksi kilpaurheiluharrastusta.

- Sitä en [rekrytoijana] kirjaisi mihinkään, mutta se kertoo henkilön tavoitteellisesta luonteesta. Toki jos hakija harrastaa kilpaurheilua ja treenit vaikuttavat työvuoroihin, niin silloin asia on syytä tuoda ilmi hakijan luvalla.

Jos ei aio perustaa perhettä ja arvelee työnantajan arvostavan joustavuutta, senkin voi Jaarvan mukaan tuoda esille.

- Tietenkään emme kirjaa tällaistakaan ylös. Kun asiakkaalle, eli työntekijää etsivälle työnantajalle, lähetetään ehdokasesittelyjä, asian voi esittää menemättä yksityiskohtiin joilla ei ole työn kannalta merkitystä ja antaa ehdokkaalle halutessaan mahdollisuus itse avata tarkemmat yksityiskohdat mahdollisessa jatkohaastattelussa.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele ainakaan rekrytoijan painoa kysymään heti haastattelun alussa. Varsinkaan jos on lipsahtanut sellainen "oumaigaad" sitä ennen ääneen huoneeseen kävellessä. 

Vierailija
2/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron. Minä en ole mikään kireä ihmisoikeusaktivisti, varsinkaan asioissa jotka ovat minulle aivan yhdentekeviä. Salailkoot ne joilla on salattavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu. Jos haastattelussa kerrotaan työvuoroista/tunneista, jotka päiväkoti-ikäisten lapsien yh:na minun on vaikea toteuttaa, otan suosiolla puheeksi lapset ja kerron, että en ole paras vaihtoehto. Aika usein varsinkin osa-aikatyössä ei aina kerrota todellisia tunteja ja milloin niitä pitää tehdä.

Vierailija
4/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori nainen. Kerron olevani vela, vaikken ole.

Vierailija
5/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro. Paitsi harrastuksista, jos ne on relevantteja työpaikkaa hakiessa, kuten omalla alalla (viherala) on.

Vierailija
6/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerro. Paitsi harrastuksista, jos ne on relevantteja työpaikkaa hakiessa, kuten omalla alalla (viherala) on.

Tarkoitan siis että on jokseenkin jopa toivottavaa omalla alallani, että puutarhanhoito esim kuuluu harrastuksiin.

Vierailija
7/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron oma-aloitteisesti, että panostan uraan ja pienet lapset sekä isyysvapaa eivät tule rasittamaan yritystä. Yritys saa sitten itse päättää, onko se etulyöntiasema esim. nuoriin naishakijoihin nähden, tietenkään virallisesti syrjimättä ketään.

Vierailija
8/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ns realiteetit, he hakee kyseiseen työhön itselleen parasta tekijää ja en ole automaattisesti minä.  Eli en mieti meneekö kaikki tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan. Ei se ole minunkaan etu päästä paikkaan, johon en sovellu. 

Vierailija
9/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin se haastattelussa edes tulee puheeksi, siis vaikka lapset. En tiedä mihin väliin se pitäisi edes ujuttaa. Mutta en kyllä sano mitään mikä ei liity tehtävään.

Vierailija
10/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin "kiellettyihin kysymyksiin" voi loruilla mitä mieleen juolahtaa. Jos asian oikea laita käy selville myöhemmin niin se ei ole mikään irtisanomis- tai koeaikapurkuperuste.

Vierailija
11/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos ei aio perustaa perhettä ja arvelee työnantajan arvostavan joustavuutta, senkin voi Jaarvan mukaan tuoda esille." ei perhe tarkoita automaattisesti joustamattomuutta..

Vierailija
12/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen kertonut kilpaurheilutaustastani sekä siitä, että nuoresta iästäni huolimatta en ole tekemässä enempää lapsia. Nykyisin lapseni on vielä yli 10-vuotias, joten hänen sairastaminen ei vaikuta töihin mitenkään.

Ne hyödyttää minua, joten miksi en kertoisi? Olen miesvaltaisella alalla, joten en halua jäädä miesten jalkoihin työnantajan pelätessä, että jään äitiyslomalle.

Vierailija
13/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noihin "kiellettyihin kysymyksiin" voi loruilla mitä mieleen juolahtaa. Jos asian oikea laita käy selville myöhemmin niin se ei ole mikään irtisanomis- tai koeaikapurkuperuste.

Uuden potkulain myötä saattaa vaikka muuttuakin irtisanomisperusteeksi. Pankitkin saavat purkaa yksipuolisesti esim. lainasopimuksen, jos on valehdellut/jättänyt kertomatta oleellisia tietoja.

Vierailija
14/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron ettei ole lapsia, jotka aiheuttaisi saikkuja. Pystyn myös lapsettomana erittäin paljon nopeisiin joustoihin, vuorovaihtoihin ja ylitöihin.

M41

Vierailija
15/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron, että olen säntillinen työaikojen suhteen, enkä anna kiihkeän aamurakastelun jatkua, jos se estää töihin tulon ajallaan.

Vierailija
16/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron vilkkaasdta seksielämästä, bilettämisestä ja mt-ongelmistani. En muusta kuitenkaan.

Vierailija
17/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron, että olen säntillinen työaikojen suhteen, enkä anna kiihkeän aamurakastelun jatkua, jos se estää töihin tulon ajallaan.

Haluan olla kärpäsenä katossa kun tämän kerrot rekrytoijalle.

Vierailija
18/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttaja ilmeisesti jatkaa kiihkeää aamurakastelua piittaamatta työajoista ja siksi salaa sen haastattelussa.

Vierailija
19/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron harrastukset. Jotain pientä pitää kertoa itsestä "esittelyksi", niin yleensä laitan harrastukset. Olen tosi huono esittelemään itseäni suullisesti, mutta tosi hyvä työssäni. Työni on kirjallista. On kummallista miksi hissipuheen hopottajia suositaan haastatteluissa, mikäli työ on pääosin kirjallista sanallisen sijaan. Kirjallinen hakemukseni on hyvä. Jos vaan annettaisiin ihmisten loistaa niissä asioissa, joissa ovat hyviä. Hissipuheen taitajat sitten hissipuhehommiin.

Vierailija
20/63 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksista ja perhesuhteista kerron ihan vapaasti, antaa käsityksen työkyvystäni ja kunnostani. Mainitsen myös etten ole ollut saikulla varmaan kymmeneen vuoteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi