Jatkuva väsymys, mikä mua vaivaa? :(
Luulin ensin kun väsymys alkoi pari kk sitten, että olis psyykkisperäistä. Tällä viikolla olen joutunut jäämään pois luennoilta, koska fyysinen väsymys on ollut niin paha. Maanantaina vasta lääkäriin ja verikokeisiin. Huoh, ottaa päähän kun on näin saamaton fiilis ja hommat vaan kerääntyy ja rästit lisääntyy, mutta ei voi mitään kun ei jaksa edes kunnolla pysyä hereillä.
Kommentit (55)
Taidan olla onnellinen, kun minulla on masennus, sillä se suojaa minua kaikilta vakavammilta sairauksilta. Itse en ole masennusta myöntänyt, mutta diagnoosi on tehty oireiden perusteella. Vuosia jatkuneet selkäkivut, uupumus, hikoilu, pahoinvointi, korkea syke, mitään tutkimuksia ei näiden suhteen tarvitse tehdä, sillä kaiken taustalla on tietysti masennus.. Kurjaa olla b-luokan kansalainen, jolla kaikki on vain korvien välissä.
mainitsemiesi oireide perusteella, jos ei niitä ole ensin todettu mistään elimellisestä syystä johtuviksi???
Esimerkiksi kilpirauhaspotilaat saavat yleensä ensin masennusdiagnoosin ja popsivat onnenpillereitä jopa vuosia ennen kuin oikea vaiva löytyy.
Varsinkin jos on nuori nainen tai keski-ikäinen nainen.
Olen ollut joskus masentunut eikä jatkuvaa väsymystäni tutkita sen takia. Olet vaan masentunut, ota nappi. Yksityisellä otettiin verikokeita ja sen mukaan olin terve, joten nappia sielläkin sitten lopuksi tarjottiin.
Oon nyt viikon ollu aivan järkyttävän väsynyt; pakko nukkua 12h että pääsen sängystä ylös (olen työttömänä, joten tämä onnistuu). Olen yrittänyt päästä aikaisemmin ylös pitämällä herätyskelloa niin kaukana että joudun nousemaan sängystä sen sammuttamaan, mutta eilen kun näin tein, niin seurauksena oli kamala vapina, tuntui että jalat menevät alta. Kaaduin sitten takaisin sänkyyn ja nukuin 2h lisää.
Iltaisin väsyttää vaikka en olisi juuri mitään tehnyt. Pyörin aika paljon yöllä ja uni on aika ajoin levotonta. Rautaa olen syönyt, se ei auta. Beroccaa juon joka päivä, sekään ei tunnu piristävän.
Olen normaalipainoinen.
Hengästyn tosi helposti, mutta olen ajatellut sen johtuvan vain huonosta yleiskunnosta. Rytmihäiriöitäkin on ehkä kerran viikossa, sydän hyppii ihan miten sattuu n. 30sec, tuntuu että se nousee kurkkuun :(
olen 21v ja minulla on masennustausta. Siihen lisäksi vielä fibromyalgiaepäily niin lääkäriin ei ole mitään asiaa,.koska kaikki on vain korvien välissä!
mullakin oli kaikki vain ja ainostaaan korvien välissä vuosia ja sain hymähteleviä kommentteja ja epäileviä katseita kun lääkäreille yritin selittää että ei nyt oikein tunnu terveeltäkään, oireita tulee lisää ja pahenvat, ja tuntuu ettei mitkään niskasta ottamiset ja ryhdistäytymiset mitään auta nyt asiaan.
verikokeissa oli vuosia kilipauhasarvot kuulemma siinä rajoilla, mutta ihan normaalit.
no, sitten menin viimeisenä oljenkortena kilpirauhasfoorumin kekustelupalstoilta bongaamani asiantuntevan lääkärin vastaanotolle, ja kas kummaa, hän ymmärsi heti mistä oli kyse.
sain asianmukaista hoitoa ja lääkityksen, ja kappas kummaa kun olo on taas vuosien jälkeen niin paljon parempi ja kuin olisin saanut isteni takaisin jostain sumusta.
kiukuttaa ihan kilpirauhasvaivaisten ihmisten puolesta miten vähän suomessa kiliprauhasasioista teidetään ja miten vähätellen niihin suhtaudutaan, jopa läääritkin puhuu ihan puutaheinää.
se väsymys on jäänyt mieleen, kun oli niin pohjattoman väsynyt
ja usein valitteli et jää ns palakurkkuun
kaulalla tuntui ja jopa näkyikin kyhmyjä/patteja
myös tuo pala kurkussa. En pysty nielemään kunnolla ja kaulalla on kovia kyhmyjä.
Selvisikö siskosi siitä kuitenkin?
22
tässä oireineni. Tuota ja että "kaikkia pikkulasten kotiäitejä väsyttää aina", "sitä se valvominen minullakin teetti", "et aina valittaisi"...
No nyt sitten odotan niitä syöpätutkimuksia.
22
Olen itsekin ollut viime aikoina järjettömän väsynyt, mutta piristyin heti kun huomasin, etten ole yksin vaivojeni kanssa. En aio mennä lääkäriin vaan heti lauantaina kampaajalle ja kosmetologille!
aikaan vuodesta väsyttäisi
tässä oireineni. Tuota ja että "kaikkia pikkulasten kotiäitejä väsyttää aina", "sitä se valvominen minullakin teetti", "et aina valittaisi"...
No nyt sitten odotan niitä syöpätutkimuksia.
22
hänelläkin oli silloin pieni lapsi ja ajattelivat väysmyksen johtuvan siitä,
leikattiin kun lapsioli hieman yli 1vuotias
ja siis syöpä oli kyseessä
eli kyllä kannattaa yrittää vaatia aina tutkimuksia,
ei kaikkia pienten lasten äitejä väsytä,
ei minua ainakaan
molemmat lapset ovat nukkunuut syntymästään asti hyvin ja kotihoidossa ollenia ovat olleet terveitäkin, eikä siten ole tullut valvomisia
ja ns normaali väsymys lähtee nukkumalla, jos ei lähde niin ehdottomasti kannataa vaatia tutkimukset, nykyään ei tunnu saavan apua terv keskuksista, yksityiset kyllä ottaa mitä vaan tutkimukisa kun tienaavat niillä, kellä nuorella äidillä niihin on varaa khhh tukien varassa olevilla ei ainakaan
tsemppiä teille kaikille
Mulle sanoi verikokeet, että P -TSH on 2.3 ja P - T4 - V (mikäs se sitten on?) on 14.8
Toiset sanoo, että toi 2.3 on tosi hyvä, mutta tässäkin edellinen kirjoittaja moittii jo kakkosen ylittävän huonoksi.
paljon oireita tuollaisillakin arvoilla, ja joillekin tuo tsh arvo 2.3 todellain vaatii lääkitystä,
ja tyroksiinilääkitystä kokeilemallahan selviäisi tuoko se apua.
ja eipä tuo t-4v mikään kehuttavan korkea ole.
lisäksi pitäisi melkein mitata t-3v, ja vasta-aineet, jotta tuntuisi asiantuntevalta tuo hoito...
lueskeleppas huviksesi kilpirauhasfoorumin keskusteluja aiheesta:
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/
reiksteröitymällä palstalle pääsee selailemaan paljon keskusteluja saman läpikäyneiltä ja kyselemään neuvoja esim asiantuntevista lääkäreistä.
Taidan olla onnellinen, kun minulla on masennus, sillä se suojaa minua kaikilta vakavammilta sairauksilta. Itse en ole masennusta myöntänyt, mutta diagnoosi on tehty oireiden perusteella. Vuosia jatkuneet selkäkivut, uupumus, hikoilu, pahoinvointi, korkea syke, mitään tutkimuksia ei näiden suhteen tarvitse tehdä, sillä kaiken taustalla on tietysti masennus.. Kurjaa olla b-luokan kansalainen, jolla kaikki on vain korvien välissä.