Muutto Hesassa, että lapsen saa parempaan alakouluun?
Asumme aika rupusessa lähiössä ja paikallinen ala-aste on aika levottomassa maineessa. Onkohan kuinka tavatonta, että alkaisimme katsella asuntoa jostakin muualta saadaksemme lapsen mukavaan, tavalliseen kouluun, jolla rauhallinen maine. Häiriköitä totta kai sattuu joka porukkaan, mutta voihan sitä aina yrittää tarjota lapselleen parasta (ja yrittää kasvattaa se niin, ettei siitä tule häirikköä)
Kommentit (66)
Sinulla on yksi ex-lähde, ei lainkaan omakohtaista kokemusta.
Enkö saa edes korjata, kun kerrot minun lapseni tilanteesta?? Vai tietääkö se ex-kaverin äiti senkin paremmin kuin minä?
Ja itse asiassa kaverisuhteet on äärettömän kiinteät, koska vanhemmat panostavat niihin. Lapset kyläilevät toistensa luona koko ajan ja melkein joka viikonloppu on myös yhteistä toimintaa. Oliko tässäkin sinun tietosi siskon lapsen kumminkaimalta tms.?
ei välttämättä ollenkaan. Itse olen käynyt koulua (80-luvulla) ns. hyvässä koulussa, Munkkiniemen yk:ssa. Kyllä siellä oli paljon lapsia, joilla oli rahaa käytössään paljon, mutta vanhemmat aina poissa kotoa. Kivoja kotibileitä pidettiin, kun tyhjennettiin yhden sun toisenkin porukoiden viinakaapit hulppeissa asunnoissa munkinseudulla, lehtisaaressa, kaskisaaressa... Jokin aika sitten luokkakokouksessa kuulin, että 100 meidän luokkatasolla olleesta 4 oli kuollut (4 % alle 40-vuotiaiden parissa on mielestäni aika paljon) ja heistä 3 joko alkoholiin tai huumeisiin, vain yksi sairauteen...
että ei se hyvä alue aina mitään takaa! Tutun poliisinkin mukaan levottomimmat seudut löytyy Itä-Helsingin "Mogadishue Avenue" -tyyppisiltä alueilta JA Kauniaisista.... hmmm..
Voi miten oikein paistaa kauas että tää tarina on keksitty omasta päästä :)
Asumme ns. hyvällä alueella enkä kyllä sanoisi tämän perusteella, että koulu olisi jotenkin parempi kuin jossain muualla.
Täällä on ongelmana uraa luovat/menestyneet vanhemmat, joilla ei ole aikaa lapsilleen. Lapset ovat levottomia, lyhytpinnaisia jne. Vanhempia ei juuri vanhempienilloissa näy, eivät ehdi. Opettajat levittelevät käsiään, kun eivät saa yhtetytä näihin vanhempiin tai jos saavatkin, niin asenne on, että ei heidän lapsissaan mitään vikaa ole. Eipä vikaa ole kukaan etsimässäkään, vaan sitä, että
vanhemmat ymmärtäisivät antaa enemmän aikaa lapsilleen. Hulppeita matkoja kyllä tehdään yhdessä, mutta se arkioleminen tuntuu olevan kovin yksinäistä näillä lapsilla.
hei
mihin yksityiskouluun olette ilmoittaneet lapsenne??
mekin asutaan tapaninvainiossa, mutta en halua lapsiamme pukinmäkeen. aikanaan oli tarkoitus, että he menisivät englantilaiseen kouluun, mutta matka sinnekin on aika hankala. mihin te olette päätyneet?
Me asumme Tapaninvainiossa oikein rauhallisella alueella, mutta lapsemme menisivät
jättimäiseen Pukinmäen kouluun. Tästä syystä lapset ilmoitettiin jo pieninä yksityiskouluun.
Jos voin vaikuttaa siihen, että lapseni koulu ei ole jättimäisen suuri, häiriökäyttäytymistä on mahdollisimman vähän ja koulurakennustkin vastaa käsitystäni viihtyvyydestä, niin toki silloin laitan rattaat pyörimään, enkä jää voivottelemaan lasteni huonoa kohtaloa.
Minne mä sen ponin laitan kun haluaisin ettei se joudu olemaan rupusakin konien kanssa samoissa tiloissa?
on rupualua munkkiniemen vieressä. ja munkkivuorelaisia munkkiniemeläiset halveksuu kun ovat köyhiä.
No, sinusta paistaa kyllä kauas tietämättömyys :)))
Sinällään sääli, kannattaa ehkä joskus liikkua muuallakin kuin vauvapalstalla. Tai jopa joskus käydä siellä vanhempainilloissa :)
Mä ainakin olen totaalisen kyllästynyt näihin uraohjuksiin.
Esim. koulun joulujuhlassa ope ei tahtonut saada ääntään kuuluviin luokassa, kun nämä samat ipanat siellä riekkui. Ja mitä teki vanhemmat, seisoivat tumput suorina tai naputteli kännykkäänsä. Ope sanoikin siinä tilaisuuden jälkeen, että toivottavaa olis, että vanhemmat huolehtisi tilaisuuksissa lapsistaan. Mutta tää sama menohan se oli jo päiväkodissakin, kaikissa tilaisuuksissa lapset riehui eikä vanhemmat tehneet mitään.
Kerätään rahaa tapahtumiin ja niihin osallistuu tasan 2-3 vanhempaa, muilla ei ole koskaan aikaa. Näillä poissaolevilla on kuitenkin kovat vaatimukset siitä mitä pitäisi järjestää ja miten. Sähköpostit sinkoilevat. Olisi sitten suotavaa, että laittaisivat rahaa suoraan luokan tilille, kun muutoin eivät halua osallistua.
Entisellä asuinalueella ei ihan tälläistä ollut.
Asumme ns. hyvällä alueella enkä kyllä sanoisi tämän perusteella, että koulu olisi jotenkin parempi kuin jossain muualla.
Täällä on ongelmana uraa luovat/menestyneet vanhemmat, joilla ei ole aikaa lapsilleen. Lapset ovat levottomia, lyhytpinnaisia jne. Vanhempia ei juuri vanhempienilloissa näy, eivät ehdi. Opettajat levittelevät käsiään, kun eivät saa yhtetytä näihin vanhempiin tai jos saavatkin, niin asenne on, että ei heidän lapsissaan mitään vikaa ole. Eipä vikaa ole kukaan etsimässäkään, vaan sitä, että
vanhemmat ymmärtäisivät antaa enemmän aikaa lapsilleen. Hulppeita matkoja kyllä tehdään yhdessä, mutta se arkioleminen tuntuu olevan kovin yksinäistä näillä lapsilla.
Ala-asteelle on otettu tähän asti myös muita, paljon kontulalaisia, koska luokkia on ollut kolme rinnakkaisluokkaa. Nyt on perustettu enää kaksi eikä ole enää sanottu, että he pääsevät.
Sama koskee yläastetta. Landbolaiset tulevat Vartsikan yläasteelle. Ei sinne muita mahdukaan.
Eikö lapsella ole oikeus päästä oman alueensa lähikouluun. Sen olen kyllä kuullut, että Vartiokylän ala- ja ylä-asteille ei nykyään oteta alueen ulkopuolisia.
Johtuu ilmeisesti sipoolaisista, joille osoitettu lähikoulu Vartiokylän ylä-asteelta.
Säälittävää!!
Hesarissa luki, että heille perustetaan parakkikoulu Sakarinmäen koulun pihalle. Hyvää niin, koska Vartiokylän ylä-aste on ilmeisesti menossa remonttiin. Mihin ne olisikaan mahtuneet.
Ala-asteelle on otettu tähän asti myös muita, paljon kontulalaisia, koska luokkia on ollut kolme rinnakkaisluokkaa. Nyt on perustettu enää kaksi eikä ole enää sanottu, että he pääsevät.
Sama koskee yläastetta. Landbolaiset tulevat Vartsikan yläasteelle. Ei sinne muita mahdukaan.
Eikö lapsella ole oikeus päästä oman alueensa lähikouluun. Sen olen kyllä kuullut, että Vartiokylän ala- ja ylä-asteille ei nykyään oteta alueen ulkopuolisia.
Johtuu ilmeisesti sipoolaisista, joille osoitettu lähikoulu Vartiokylän ylä-asteelta.
huono alue? onko mamuja ja kaupungin vuokrataloa.t ranskalaiseen kouluun lapsen laittoa suunnitteleva.
että jos muutat sieltä lähiöstä johonkin "hienolle" alueelle (siis mihin teillä ei ees olis varaa) niin lapsi on todella "erilainen" verrattuna muihin? Eli siis jos ei ole ponia ja purjevenettä ja merkkivaatteita. Lapset on vielä erittäin ilkeitä sellaisten asioiden suhteen. Tosin, en nyt uskokaan et olet mihinkään Eiraan muuuttamassa mut tuli mieleen;)
että siellä ns. paremmilla alueilla asuu ehkä myös vähän paremmin koulutettua, fiksumpaa porukkaa, ns, sivistynyttä väkeä, joka osaa suhtautua ihmisiin ihmisinä...
Muuttaisin ehdottomasti muualle, jos lapseni olisi menossa muuten sinne kouluun. En halua lapsiani mihinkäään näistä isoista kouluista, joihin suuri osaoppilaista tulee niistä ap:n mainitsemista "rupuisista" lähiöistä. Mieluummin kitkutan ison lainan kanssa hyvällä alueella ja tingin jostain muusta!
En tietääkseni ole sanonut halaistua sanaa SINUN lapsestasi. Vai onko sinun lapsesi Töölön ala-asteella?
Toiseksi: kun rauhoitut ja katsot alkuperäisen kirjoitukseni, en erotellut luokkatoverien asuinaluetta muutoin, kun että he asuvat MUUALLA kuin meidän lapsemme (mikäli olisimme panneet lapsemme Töölöön kieliluokalle).
Varmasti sosiaalista kiinteyttä voi edesauttaa, jos vanhemmat jaksavat koulukuljetusten lisäksi jatkuvasti kuskailla vielä kyläänkin. Hyvä, että te jaksatte. Meillä riittää ihan se, että lapsi kulkee parin sadan metrin matkan itse...
-35-
Sinulla on yksi ex-lähde, ei lainkaan omakohtaista kokemusta.
Enkö saa edes korjata, kun kerrot minun lapseni tilanteesta?? Vai tietääkö se ex-kaverin äiti senkin paremmin kuin minä?
Ja itse asiassa kaverisuhteet on äärettömän kiinteät, koska vanhemmat panostavat niihin. Lapset kyläilevät toistensa luona koko ajan ja melkein joka viikonloppu on myös yhteistä toimintaa. Oliko tässäkin sinun tietosi siskon lapsen kumminkaimalta tms.?
vanhempien tasossakin on varmasti paljon eroa.
Kiillota sädekehääsi ihan rauhassa. Itse panostan mieluummin aikaa moneen muuhun tekemiseen kuin siihen, että istuisin joka aamu ja ip tunnin verran autossa ruuhkassa koulukuljetuksen takia. Jos tuo sinun mielestäsi on osoitus minun kelvottomuudestani äitinä, niin ole rauhassa sitä mieltä ;-D
Porolahden koulu JA päiväkoti ovat hyviä kouluja. Siitä kertoo moni asia, mm opettajien pitkät työsuhteet, huonossa koulussa opettajat vaihtuvat tiuhaan. Miten Roihuovuori/Tammisalo ovat rupulähiöitä? Nehän ovat Porolahden oppilaaksiottoalue.
t. kahden Porolahden koululaisen tyytyväinen vanhempi
Muuttaisin ehdottomasti muualle, jos lapseni olisi menossa muuten sinne kouluun. En halua lapsiani mihinkäään näistä isoista kouluista, joihin suuri osaoppilaista tulee niistä ap:n mainitsemista "rupuisista" lähiöistä. Mieluummin kitkutan ison lainan kanssa hyvällä alueella ja tingin jostain muusta!
Kiillota sädekehääsi ihan rauhassa. Itse panostan mieluummin aikaa moneen muuhun tekemiseen kuin siihen, että istuisin joka aamu ja ip tunnin verran autossa ruuhkassa koulukuljetuksen takia. Jos tuo sinun mielestäsi on osoitus minun kelvottomuudestani äitinä, niin ole rauhassa sitä mieltä ;-D
Alakoulua en tunne, mutta ainakin yläkoulun puolella ne opettajat vaihtuvat tiuhaan...
Onko niitä pentuja pakko tehtailla niin paljon joka perheessä, että ei päiväkoteihin tai edes kouluihin enää pennut mahdu.