Katsokaa A-studio tänään ke klo 21.05/ TV1 HÄTKÄHDYTTÄVIÄ totuuksia alle 3v
päivähoidosta.
A-studio YLE TV1 21.05 - 21.40 Hätkähdyttäviä totuuksia alle 3-vuotiaiden päivähoidosta.
Kommentit (54)
Miettikää kuinka paljon huonosti voivia lapsia Suomessakin nykyään on.
Jossain mättää ja pahasti.
"Sellaisia tuloksia saadaan
Miten tutkitaan"
päiväkodeissa. Mikä tässä on teille niin kamalaa? Eikö sen pitäisi olla prioriteetti ykkönen elämässänne? Nyt moni antaa sellaista viestiä näillä kirjoituksilla, että oman lapsen/muiden lasten hyvinvointi ei kiinnosta.
Poliitikkojenkin on sitten ihan ok ajaa vain omia etujaan..
On käsittämätöntä miten voimakkaat defenssit täällä on monella. Ja tuntuu, että järjen puolella on vähän vajausta. Ette varmaankaan usko myöskään tutkimuksiin, jotka kertovat karua faktaa ilmaston lämpenemisestä? Tai lapsiin kohdistuneesta väkivallasta? Naiskaupasta? Epäinhimillisistä elinolosuhteista? Nälänhädästä? Orjuudesta?
Ei tietenkään, eihän meidän kujalla ole näitä nähtävissä, niin ei kiinnosta.
En yhtään ihmettele, että lasten hyvinvointi on tällä tasolla lastentarhoissa ja kouluissa. Ketään ei kiinnosta. Viimeiset todella saavat tulla viimeisinä tässä ajassa.
nyt ihan ensin saada omat lapset kasvatettua kunnolla! Se minkälaiset arvot lapseni saavat, vaikuttaa myös tulevaisuudessa.
Poliitikot sanoo mitä? Ja mitä sitten sanoo ne mitä tahansa? Minun elämäni on tässä ja nyt. Poliitikkojen sanomiset ei muuta juurikaan omaa tilannettani suuntaan eikä toiseen.
kiitos
nyt ihan ensin saada omat lapset kasvatettua kunnolla! Se minkälaiset arvot lapseni saavat, vaikuttaa myös tulevaisuudessa.
Poliitikot sanoo mitä? Ja mitä sitten sanoo ne mitä tahansa? Minun elämäni on tässä ja nyt. Poliitikkojen sanomiset ei muuta juurikaan omaa tilannettani suuntaan eikä toiseen.kiitos
Siinä nyt ainakin L K-J on oikeassa, että niin kauan kun äidit syyttelevät toisiaan, voivat poliitikot nukkua rauhassa. Sitä ette te änkyrät varmaankaan voi kieltää!
Mä ainakin olen huolissani tämän yhteiskunnan lasten tulevaisuudesta. Siis kokonaisuutena. Tietenkin tuuosta pk-tuubistakin tulee läpi ihan huippuyksilöitä, mutta maailma ei pyöri pelkästään parhaiten menestyvien voimin. Mutta ei sitä taida nuo muutama "maalaisjärki"-mamma ymmärtää.
Siihen aikaan juuri lasten nukkumaanmenoaika.
Miettikää kuinka paljon huonosti voivia lapsia Suomessakin nykyään on.
Jossain mättää ja pahasti.
Mättääköhän se sitten kotihoidossa? Oma ikäluokkani 70-80 luvulta on mennyt nuorempana kodin ulkopuolelle hoitoon kuin nykyiset teinit. Puhumattakaan tämän hetken taaperoista.
Kotihoidontuki on tullut vuonna 1985. Tänä aikana n. 80 % 1-2 vuotiaiden lasten äideistä oli ansiotyössä. KOtihoidontukea käyttäneiden osuus lisääntynyt 20-->51 % vuosina 1985-1989. lama lisäsi intoa ja 1992 osuus oli 70 %. uusimpia prosentteja en tiedä, mutta yhtä korkeiksi epäilen. näiden lähde oli Jallinojan kirja: Perheen vastaisku - familistista käännettä etsimässä. suosittelen lukemiseksi. Antaa hyvän kuvan 90-luvun lopun suuresta muutoksesta jossa kotiäitiydestä tuli toivottavaa.
Äidit kotiin, kun ajat huonenevat. Näin se on aina ollut, ja tulee aina olemaan.
Ei päivähoito varmaan lasta pilaa, mutta riski vinoon kasvamisesta on varmasti suurempi.
Miksihän Suomessa ei tätäkään asiaa tutkita; päivähoitoa ei voida kyseenalaistaa, voidaanko tutkia objektiivisesti näitä ryhmäkokojakaan? Vai onko se sellainen kysymys jota ei sovi tehdä?
On vain sitä mieltä, että iso ryhmä ei tee lapselle hyvää. PPH on siis parempi pienelle kuin päiväkoti.
Ei minua ainakaan saanut ollenkaan vakuutettua etteikö 1,5 - 3 v. voisi hyvin olla päiväkodissa pienten puolella. Perhepäivähoitajat ovat niin epäilyttävää sakkia ja toki tulevat halvemmiksi koska heille ei makseta juuri mitään, eli kukaan fiksu ei siihen hommaan tule koskaan ryhtymäänkään...
Nuorisopsykiatrien mielestä kaikilla ongelmanuorilla on yksi yhteinen tekijä, rikkinäinen perhe.
Tärkeintä on eheät vanhemmat, joilla on hyvä ja hoidettu parisuhde. Päivähoito on pikkujuttu loppupelissä lasten hyvinvoinnin kannalta -- onko se nyt kotona vai päiväkodissa hoidettu.
Oli kuitenkin sitä mieltä, että 1,5-vuotiaan voi laittaa hoitoon pph:lle. Mitäs av:n kotihoitofanaatikot siihen sanovat?
Ei minua ainakaan saanut ollenkaan vakuutettua etteikö 1,5 - 3 v. voisi hyvin olla päiväkodissa pienten puolella. Perhepäivähoitajat ovat niin epäilyttävää sakkia ja toki tulevat halvemmiksi koska heille ei makseta juuri mitään, eli kukaan fiksu ei siihen hommaan tule koskaan ryhtymäänkään...
Toivottavasti et ole tosissasi!!! Puhut erittäin ikävään sävyyn pph.sta. Perustele tota ala-arvoista kirjoitusta nyt edes jonkunverran.
Toivon ettet oikeasti yleistäisi pph.a ja toi viimeinen lauseesi... voi sua :(
mutta nämä meidän alueen elämäänsä kyllästyneet ja lähinnä keskenään juoruamiseen keskittyneet (puistossa siis nähtynä) akat ei oikein houkuta. Tietenkään en tiedä kuinka hyvää se hoito siellä pph:n kotona, mutta näin sivusta seurattuna en ainakaan tahdo lapsiani heidän "riesaksi" viedä.
olen itse pph:n lapsi ja vuosina 1970-80 kasvanut isossa perheessä,
jossa oli vielä vieraita lapsia hoidossa, ja vaikka en olekaan katkera ja rakastan äitiäni todella paljon, silti olin aina kateellinen hoidossa oleville lapsille!
He saivat äitini huomion, he saivat uusia leluja ja heitä vietiin leikkipuistoon
jne. Heillä oli hyvät oltavat, monista on tullut perheystäviä ja olemme yhteydessä
vieläkin. Jos olisin oman poikani vienyt hoitoon alle 3-vuotiaana, niin
EHDOTTOMASTI PERHEPÄIVÄHOITAJALLE!!!
ja katua, molemmat ipanat on jo yli kolme v, eli tässä ei ole enää mitään pelastettavaa, kaikki on mennyt pieleen, enää ei voi korjata mitään.
Lapsilla on varmasti hirvittäviä traumoja, kun en ajoissa tajunnut että tuo ekat kolme vuotta määrää elämän suunnan ja niin pois päin.
Mutta jatkan toki av- palstan lukemista, täältä saa hyviä vinkkejä kuinka lapset pitääkään kasvattaa!