Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oksennustauti ja päivähoito, Miksi tuodaan sairastuneen perheen lapsia hoitoon??

Vierailija
25.02.2009 |

Lapseni hoitokaverin perheessä riehuu Noro-virus.

Perheen äiti, kuopus ja esikoinen on taudissa kotona ja perheen isä on jäänyt hoitamaan perhettä kotiin. Hienoa.

Mutta mitä tekeekään tämä perhe?

TUO PÄIVÄHOITOON perheen KESKIMMÄISEN LAPSEN!!!!!!!

MIKSI?????

Miksi pitää tuoda tautia tartuttamaan ja levittämään, kun ihan taatusti 99% varmuudella myös tämäkin perheen jäsen taudin saa ja sitä levittää.

Just oli lehdessä haastateltu lääkäriä joka sanoi, että Noro-viruksen jälkeen pitäisi olla kotona KAKSI PÄIVÄÄ TERVEENÄ, ennen kuin menee takaisin töihin yms. ihmisten ilmoille.

Ihan varmasti loppuviikosta on meidänkin perheessä sitten oksennustauti.

Ärsyttää ihan tuhannen sairaasti!!!!

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka joutuvat itsekkäisen ihmisten vuoksi sairastumaan. Ihmeellistä touhua! Mitenkään väheksymättä vatsatautien aiheuttamaa kuivumista ja siitä seuraavaa heikkoa oloa, niin kyllä sairastuneessa perheessä pitää olla vastuullinen, eikä viedä lapsia tartuttamaan muita. Jos kukaan perheenjäsen / sukulainen / naapuri ei voi auttaa sairastunutta perhettä niin sitten on tilattava apua muualta. Mitään oikeutta ei ole tuoda päivähoitoon sairaita lapsia / lapsia joiden perheessä jyllää vatsatauti. Kyllä terveen järjen jo pitäisi se kertoa.

Vierailija
22/61 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka sovittu yhdessä terveysaseman lääkräeiden kanssa. Kun oireet alkavat, lapsi jää kotiin ja on 2 oireetonta päivää kotona. Vaikka koko muu perhe olisi sairas niin lapsi, jolla ei vielä oireita ole, voi tulla hoitoon. Minulle sanottiin suoraan, että "tottakai tuot lapsen hoitoon".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. siitä että vain klooripitoinen desifiointi tehoaa noroon. Hengityssuojan & kumihanskat on pidettävä desifioidessa oksennusta / ripulia. Muut lapset tulee mahdollisuuksien mukaan siirtää muihin tiloihin jne. Tehokas tuuletus lisäksi. Noro säilyy pinnoilla tartuttavana 12 vrk, eli todella KAIKKI mahdolliset paikat pitäisi desifioida kunnolla.

Tehostettu käsihygienia on myös ensiarvoisen tärkeää!

Lapsen tulee olla 2 vrk. kotona viimeisen oireen jälkeen, ja koska ulosteisiin erittyy viirusta 2 viikon ajan, on tehokasta käsihygieniaa pidettävä yllä riittävän pitkän ajan.

Vierailija
24/61 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli heidän tietonsa eivät välttämättä ole ihan ajantasalla. Esim. pahamaineinen noro on sellainen tauti että vaikka osa perheestä olisi oireettomia niin oireettomat kyllä tartuttavat noroa eteenpäin. Lisäksi koska noro itää 12-48h tartunnasta, voi lapsi sairastua kesken päivän mikäli on norolle altistunut.

Vierailija
25/61 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen alkuvuoden aikana ollut jo kahdesti vatsataudissa, en tiedä kyl mikä pöpö oli, noro vai joku muu. Mutta muut meidän perheessä ei sairastuneet kummallakaan kerralla.

Pitäs kai alkaa lottoamaan kun pistetään halvalla kaikkia todennäköisyysprosentteja:)

Vierailija
26/61 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesustelkaa nyt kuulkaa sairaaloiden noro - tartunnoista ja suluista! Olen itse työskennellyt sairaalassa 10 vuotta ja eräänkin noro- viruksen takia on osasto sulussa ollut. Ja valitettavasti niitä leikkauksia on jouduttu perumaan. Niitä joudutaan perumaan monen muunkin syyn vuoksi, mm. kirurgille buugattu liikaa leikkauksia samalle päivälle, ei ole sali tilaa jne. Elämä ei aina ole reilua ei!

Noroa on aina ja kaikkialla. Sitä voi todellakin kantaa tietämättään. Valitettavasti siltä ei voi välttyä!

Päiväkodit ja koulut on niitä otollisinpia paikkoja saada tartuntoja, ja sairaalat. Paljon ihmisiä samassa tilassa.

Meillä päiväkodissa sama ohje, terveen lapsen saa tuoda ilman muuta. Minulla 3v ja 5v samassa ryhmässä ja heti sanottiin että terveen lapsen voi päiväkotiin tuoda. Nyt meillä pyörii perheessä vatsatauti ja esikoinen oli tänään päiväkodissa. Hän oksensi sunnuntai päivän, mutta tauti helpottui nopeasti, eikä noroon kuuluvaa ripulia ollut. Itse sairastuin maanantaina ja olin pari päivää ihan vuoteenomana ja tietenkin kuopus sairastui eilen. aika rumbaa on, mutta en usko että kuitenkaan noroa! Huominen ollaan vielä kotona ja sitten jatkuu normaali arki!

Vatsatauti on vatsatautia! Aika harvoin kuolemaksi kuitenkaan...

Vierailija
27/61 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oksenteli päiväkodin sohvat, lattiat jne. Ei mikään ihme että lähes koko ryhmän kävi läpi!

Vierailija
28/61 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että noro-viruksen taltuttaa parhaiten käsistä saippualla ja lämpimällä vedellä.

Vierailija
29/61 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa ettei sinulla ole kokemusta noron aiheuttamista kuolemista, mutta kuten terveydenhuollossa toimivana tiedät, on noro suuri ongelma. Asenteesi on lievästi sanottuna hieman eriskummallinen. Noroa toki on aina ja kaikkialla kuten taisit asian ilmaista, mutta tosiasiat tosiasioina.

Norolle kyllä voidaan tehdä jotain jos valtaosa terveydenhuollon parissa toimivista muistaisi aina hyvän käsihygienian lisäksi käyttää suojavarustusta osastoilla jotka ovat noron saastuttamat. Kuten hyvin tiedät noro on hengenvaarallinen tiettyjä perussairauksia poteville, syytä väheksyntään ei siis ole.

Pandemian tullessa on myös vaarallista jos noro silloinkin saa terveydenhuollon niin polvilleen kuin muutamana vuotena on jo käynyt. Kuten varmasti ammattilaisena oletkin lukenut KTL:n artikkelin jossa muistutettiin ettei enää ole syytä väheksyä noron aiheuttamia vaaroja.

Lopuksi (tämäkin on sinulle tuttua vai mitä?) yhteiskunnallemme koituu vuosittain valtavat kulut ns. vatsataudeista. Vuosittainen summa kun on peräti 85 milj. euroa! Sillä voisi jo saada yhtä ja toista vaikkapa terveydenhuollon parissa aikaan , vai mitä?

Vierailija
30/61 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua, miksi sairaan lapsen sisarukset pitää viedä hoitoon! Aivan vastuutonta!

Tauti tarttuu todennäköisesti kaikkiin perheenjäseniin. Viruksen kierto pitää saada pysäytettyä ja tässä ratkaisevat jokaisen perheen valinnat.

Nro 28 sanoi, että vatsatautiin harvoin kuolee. Itse olen joutunut tosissani pelkäämään tätä kaksi kertaa. Rajusta oksentelusta pahasti kuivuneen lapseni henki on onneksi pelastettu sairaalassa.

Lintuinfluenssapandemiasta vielä. Kansallisen valmiussuunnitelman mukaan päiväkodit ja koulut laitetaan heti kiinni, kun ihmisestä ihmiseen leviävä tauti saapuu Suomeen.

Vierailija
31/61 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotkut vanhemmat oikeasti niin tyhmiä, että ajattelevat, että lapsi on hoitokuntoinen oksennettuaan edellisen päivän? Tuodaan kalpea, väsynyt ja voimaton lapsi hoitoon ja hups, parin päivän päästä on toiset lapset sairaana.

Tai sitten tuodaan sisarukset hoitoon kun yksi oksentaa kotona. Itse työskentelen päiväkodissa ja omat lapseni ovat päiväkodissa ja samanlaista tuntuu olevan joka puolella.

Vierailija
32/61 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tähän olemassa selkeät ohjeet?

Vierailija
33/61 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerta kaikkiaan olisi jaksanut hoitaa lasta (joo joo, jaksan kyllä istua koneella...) ja mies vei hänet aamulla hoitoon... Oksensin viime yönä... Tämä saattaa tosin olla kyllä muutakin kuin mahatautia... Mutta hoitoon lapsi kuitenkin meni.

Vierailija
34/61 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, että täällä taas mammat haukkuvat toisiaan, ja on annettu lapsilta viedä kodinhoitajat. se on väärin.

Meilläkin oli molemmat vanhemmat oksennustaudissa . esikoinen oli jo sairastanut.

Mies makasi ja minä konttasin antamaan lapsille jotain suuhun. Olin kuolla tuolloin, kun tajusin miten yksin olemme. Kodinhoitajaa ei lapsiperheille ole. Sukkulaiset asuvat tuntien päässä, eikä heitä muutenkaan kiinnosta.

Vierailija
35/61 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaapas mistä niitä hoitajia niin vain tilataan. teillekö soitetaan että nyt pyörryn jos nousen ylös ja silti opitäisi hoitaa vauva jaleikkki-ikäinen? meille töihin.

Vierailija
36/61 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lukeudun nykyään näihin tulee-jos-tulee ihmisiin, kun en muutakaan voi. Ei kukaan päiväkodissa noudata näitä 2 vrktta kotona ilman oireita, ei edes henkilökunta!!!! Siellä ovat nekin kalpeina heilumassa. Ja osa henkilökuntaa sairastuu kesken päivän, oksentelevat hekin pvkodissa jne. Se nyt on tätä elämää.

Nykyihmiselle on täysin vieras käsitys että hengenvaarallisia tauteja on olemassa. Ja varsin harmitonkin virus (ei pelkästään NORO) voi olla pitkäaikaissairaalle kuolettava. Kuoleeko vanhuksia todella enemmän NOROON kuin kehkokuumeeseen (viruksen jälkitauti)??

Turhaa vauhkoamista pitäisi välttää. Sairaana ollaan kotona, ja hoitoon voi mennä jos on itse kunnossa.

Ja jos luulette että olen selvinnyt vähällä, niin olen kyllä ollut sairaan lapsen kanssa tiputuksessa pari kertaa että tiedän mitä viikon yrjöilystä ja ripuloinnista seuraa. Onneksi meillä tällaistakin osataan ja voidaan hoitaa, toista on suuressa osassa maailmaa, jossa lapsia kuolee kuin kärpäsiä näihin tauteihin, ja aikuisväestölläkin sairastavuus on 50 % luokkaa.

Jos pelkää noroja tai muita viruksia, lapset eivät voi käydä päiväkodissa. Siellä niitä ei voi välttää.

Vierailija
37/61 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että muut perheet haluavat saada teiltä tuon taudin. Varsinkin kun sinä nyt tiedät, miten huonoksi se vetää, niin silti haluat työntää sen taudin muillekin. Kuvitteletko, että he sitten hyppivät riemusta, kun eivät kykene oman vauvansa pyllyä pesemään?

Siis mitä oikeesti sun päässä liikkuu? Mitä muuta kuin välinpitämättömyyttä.

Minulla ei pysynyt edes vesi sisällä, tavaraa tuli molemmista päistä, ripuli pari kertaa housuun asti.

Olin niin voimaton, etten uskaltanut alkaa pesemään 1v lapseni pyllyä, kun pelkäsin menettäväni tajuntani.

.

Vierailija
38/61 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lukeudun nykyään näihin tulee-jos-tulee ihmisiin, kun en muutakaan voi. Ei kukaan päiväkodissa noudata näitä 2 vrktta kotona ilman oireita, ei edes henkilökunta!!!! Siellä ovat nekin kalpeina heilumassa. Ja osa henkilökuntaa sairastuu kesken päivän, oksentelevat hekin pvkodissa jne. Se nyt on tätä elämää.

Nykyihmiselle on täysin vieras käsitys että hengenvaarallisia tauteja on olemassa. Ja varsin harmitonkin virus (ei pelkästään NORO) voi olla pitkäaikaissairaalle kuolettava. Kuoleeko vanhuksia todella enemmän NOROON kuin kehkokuumeeseen (viruksen jälkitauti)??

Turhaa vauhkoamista pitäisi välttää. Sairaana ollaan kotona, ja hoitoon voi mennä jos on itse kunnossa.

Ja jos luulette että olen selvinnyt vähällä, niin olen kyllä ollut sairaan lapsen kanssa tiputuksessa pari kertaa että tiedän mitä viikon yrjöilystä ja ripuloinnista seuraa. Onneksi meillä tällaistakin osataan ja voidaan hoitaa, toista on suuressa osassa maailmaa, jossa lapsia kuolee kuin kärpäsiä näihin tauteihin, ja aikuisväestölläkin sairastavuus on 50 % luokkaa.

Jos pelkää noroja tai muita viruksia, lapset eivät voi käydä päiväkodissa. Siellä niitä ei voi välttää.

Juuri sinunlailla ajattelevat ihmiset levittävät tehokkaasti mm. noroa. On se jännä nähdä kuinka vähän niin monet välittävät muista kanssaihmisistä.

Noro todella on hengenvaarallinen eräitä perussairauksia sairastaville ja usein vanhukset ja pienet lapset kuivuvat pahasti. On totta että tiputuksella siitä yleensä tokenee, mutta eikö olisi parempi jos ihmiset tekisivät enemmän sen noron estämiseksi työtä?

Saamme usein lukea kuinka esim. sairaaloiden päivystyksessä potilaat joutuvat odottamaan jopa tunteja käytävillä! odottamassa hoitoonpääsyä...Puhumattakaan leikkauksista joita joudutaan siirtämään. Ihan oikeasti on vaikeaa ymmärtää miksi joku voi olla noin itsekäs ettei tee mitään vaan seisoo tumput suorina noron edessä?

Säälin syvästi lapsia jotka joutuvat olemaan tuollaisessa päiväkodissa jonka mainitsit. Hoitajatkaan eivät sinun mukaasi ole vaadittua 2 vuorokautta kotona sairastetttuaan... Kauhealta kuulostaa! Onneksi toisenlaisia päiväkoteja on myös jossa niin lapset kuin henkilökunta kyllä pitävät tuon 2 vrk tauon.

Vierailija
39/61 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei mykistänyt sinua =)

Mitä itsekästä on tulee-jos-on-tullakseen - asenteessa? Meillä sairaat lapset hoidetaan kotona, ja toipumispäivätkin pidetään aina. Muut eivät tee näin. Siksi en voi pitää vauhkoa "älkää tuoko terveitä lapsia päiväkotiin" -asennetta, se kun johtaa vain oman stressikäyrän nousuun, ei mihinkään muuhun.

Ja kyllä - päiväkodin henkilökuntakin on vain ihmisiä, joilla saattaa olla jo sairaspäivät täynnä, niitä kun tarpeeksi kerää niin palkastahan se menee (eikä mikään ihme että täyttyy pvkodin työntekijöillä, kun siivoilee kakkapyllyjä ja niistelee räkäneniä päivittäin).

Myös esim. RS-virus on tappava, mutta vaaditko sinä kaikkia nuhaisia lapsia pysymään kotona kunnes nenänalus on kuiva? Ja sisaret on myös pidettävä neljän seinän sisällä kunnes kenelläkään perheessä ei ole nuhaa?

Vai mykistyitkö nyt?

Vierailija
40/61 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

flunsaakin. Kaveriperhe kutsui meidän kylään taannoin ja yllätys oli melkoinen kun heillä lapset valuivat räkää ja oli pientä kuumetta. Kiitos kutsusta!

Ja juu, perheen äiti oli sitä mieltä että eihän noilla mikään ole. No eipä! Posket hehkui punaisina ja räkää valui suuhun asti.

Ollaan nyt oltu koko viikko kotona ja kun lapsella on infektioastma niin ai että on mukavaa.

Tekisi mieli mennä heillä kylään sitten kun meillä on itsellä joku ärsyttävä tauti, mutta en alennu tuommoiselle idioottitasolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan