Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vituttaa kun tämä palsta vilisee rektiovirheitä!

Vierailija
09.12.2008 |

"aloin miettimään"

"olen alkanut haluamaan"

Luulisi että suomalaiset aikuiset ihmiset osaisivat kirjottaa, mutta ei!

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palstan tyyli ahdistaa, niin voittehan keskittyä äidinkielen ammattilaisten kirjoittamiin teksteihin... Näitähän ei kukaan pakota lukemaan! Minä ainakin kirjoitan vapaamuotoisissa yhteyksissä vapaammin, kuin jossain virallisissa artikkeleissa... Tämä lienee rinnastettavissa puhekieleen. Ei ole tullut mieleenkään, että pitäisi valvoa jonkun toisen kirjoitustyyliä tai oikeinkirjoitusvirheitä, kun nyt ei kuitenkaan olla missään ylioppilaskirjoituksissa... Pääasia on, että jokainen saa ilmaista ajatuksiaan omien kykyjensä mukaan!!! Lopettakaa jo iänikuinen pilkun viilaaminen, kun siitä ei ole iloa kenellekään! Eihän nykyään edes sanomalehtiin kirjoittelevat reportterit suoriudu ilman äidinkielellisiä virheitä, miksi siis "tavan pulliaistenkaan" pitäisi?

Vierailija
22/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulisi sinun nyt sen verran ymmärtävän, että kyse on puhekielisyydestä. Tämä tuskin on niin virallinen palsta, että puhekielisyyttä tulisi kaikin keinoin välttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus minuakin häiritsee tosi törkeät yhdyssanavirheet, samoin kuin puhekielellä kirjoittaminen. Mielestäni puhe ja kirjoitus ovat kaksi eri asiaa. Ei paljon enempää vaadi ponnistelua kirjoittaa selkesti vaikkapa "minä" "mään" tai "mien" sijaan. Minä-muotoa käyttäen lopputulos kuitenkin paljon helpommin luettavampaa.

Vierailija
24/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo muoto on jo hyväksytty tai ainakin pohdinnassa Kielitoimistossa!

Kyllähän he tarkastavat siellä suomen kielen sääntöjä kielen muuttumisen mukaan.

Joten voi tällainen maisterisihminenkin (pääaine suomen kieli) olla joskus erehtyväinen :) Mutta ainahan kielellä on kiva leikitellä, turha nipottaa ;)

Mun kokemuksen mukaan "väärästä" kielestä valittavat useimmiten juuri he, jotka eivät kielistä tiedä muuta kuin ehkä lukion oppimäärän vuodeltä -85.

Tsemppiä ap, älä saa vatsahaavaa valitsemallasi tiellä!

Vierailija
25/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tuo muot olisi todellakin olisi pohdinnassa Kielitoimistossa..

13

Vierailija
26/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Kielitoimistonkin mukaan muoto on tavallinen. Pitääkö av:lle muka kirjoittaa "huoliteltua" kieltä?

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2928

Vierailija
27/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä asia nyt selvisi ap:lle. Eiköhän keskustelupalstaa voisi pitää arkisemman tyylin kirjoituspaikkana... Taidan alkaa nyt tekemään vähän fiksumpia aloituksia.

Vierailija
28/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksa potut pottuina, niin ap pääsee laajentamaan kirosanavarastoaan...

Vierailija
29/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"aloin miettimään"

"olen alkanut haluamaan"

Luulisi että suomalaiset aikuiset ihmiset osaisivat kirjottaa, mutta ei!

Vierailija
30/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten esittämään vaatimuksia muiden kielenkäytöstä!

Vierailija
31/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan kuuluu perussivistykseen: "Ne vaivaavat minua enemmän kuin yhdyssanavirheet." Peruskoulutason kielenkäyttötaitoja!

Vierailija
32/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt mä aloin miettimään, että oonko mä tehnyt noin. Saattaapa ollakin. ;-)

Haluan luovuttaa sinulle pahimpaan ahdistukseen muutamia pilkkuja

,,,,,,,,,,,,,,,

terveisin leppäkertun kaveri eli pilkunnussija

PS. Ketä tällä ihan kirjakieltä kirjoittaa?

Vierailija
33/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi sun jo tietävän...

Vierailija
34/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko eri vaihtoehtoja kirjoittaa sama asia, mutta tällä palstalla vasta olen törmännyt lauseisiin "olla jonkun sukunimellä". Minä olen aina sanonut "lapselle annetaan tai lapsi saa sukunimen, esim. miehen sukunimen/oman sukunimeni".

Tietääkö joku oikeakielisyydestä tässä asiassa? Minun korviini kalskahtaa oudolta tuo jonkun sukunimellä oleminen.

Vierailija
35/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tiedän - täällä jo vuodesta 1999. Minusta on vaan rikkaus, että täällä on erilaisia kirjoittelijoita erilaisine mielipiteineen. Joskus lukemisinnon kyllä vie, jos kirjoittaja ei tee kappaleita ja kirjoittaa pitkästi.

Vierailija
36/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luota meidän huumorintajuun ja lukutaitoon!

Nimim. Täällä toinenkin jo samoilta vuosilta

Vierailija
37/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyrkii ujuttautumaan suomen kieleen (svetisismi, anglismi). Ei sovi asiatyyliin.

Vierailija
38/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

deskriptiivinen kielioppi, joka julkaistiin neljä vuotta sitten, sallii myös alkaa +maan -muodon. Siinä kuvataan, millaista kieltä ihmiset todellisuudessa käyttävät sääntöjen sijaan. Ja jos se on kieliopissa, sen täytyy olla kieliopillisesti oikein. Hmmm...

Vaikka kieltämättä itsekin kiinnitän kyllä huomiota tuohon muotoon, mun kielikorvani kun pitää sitä virheellisenä vaikka miten olisi kieliopin mukainen. Kun on aikanaan oppinut, että se on virhe, niin virheeltävän se tuntuu.

Se on puhekieltä eikä kieliopillisesti oikein.

Vierailija
39/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaako joku väärältä, koska niin on koulussa oppinut. Sännöt muuttuvat ja esim. vanhoista ihmisistä nykykieli saattaa kuulostaa kovinkin väärässä.

Tämä ei koske edes pelkästään kieltä, vaan muutakin, mitä koulussa opetetaan... Ajat muuttuvat. Ja toivottavasti oma osaaminen sen mukana

Vierailija
40/43 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joku toinenkin, josta en olisi uskonut, mutta en muista kuka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi