Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pian maisteriksi valmistuva eikä hajuakaan töistä.

Vierailija
25.02.2009 |

Ahdistaa tämä tilanne. Valmistun pian maisteriksi (valmistumispäivä n. kuukauden päästä) eikä minulla ole töitä tiedossa. Pääaine englantilainen filologia. Aiempaa työkokemusta on freelance- käännöksistä jonkin verran (yksi isompi työ, muutamia ihan pikku juttuja). En oikein tiedä, mistä hakisin töitä. Muutamaan käännösformaan olen lähettänyt s-postia, mutta mitään ei ole kuulunut takaisin.

Ahdistaa, olisinpa kouluttautunut ammattiin, jossa on selvät sävelet siitä, mistä töitä saa... nyt olen ihan tuuliajolla enkä tiedä, mistä haen töitä. Opetushommat ei kiinnosta (ei ole pätevyyttäkään).

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuolla pääaineella ole kolme päämahdollisuutta: kääntäjä, opettaja, tai tutkija? Itse luin sitä vuoden mutta vaihdoin alaa ja opiskelumaata kun tajusin että vaihtoehdot ovat hyvin suppeat. Täällä jo ehdotettujen lisäksi tuli mieleen että olisiko sinulla mahdollisuutta päästä tutkijakouluun? Siitähän maksetaan ymmartääkseni palkkaakin Suomessa?

Vierailija
22/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pedagogisia opintoja ja olen hoitovapaalla - lapset 4 v. ja juuri 1 v. täyttänyt. Aloitin opinnot syksyllä, kun vauva oli n. puolivuotias.

Opiskeluoikeus on puolitoista vuotta (jos siis opiskelee tutkinnon jälkeisiä opintoja). Opiskelu ei todellakaan ole kokopäiväistä: luennot ovat olleet iltaisin. Auskultoinnit olivat päiväsaikaan, mutta onhan niitä iltaoppilaitoksiakin missä voi ne suorittaa. Itse sain lasten hoidon järjestymään harjoitteluajoiksi.

Mieheni apu on tietty ollut korvaamaton ja opiskelu vaatii motivaatiota, panostamista ja ajan organisointia, mutta mielestäni vanhempain/hoitovapaalla onnistuu hienosti, jos vain haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siitä kiinnostunut. Ongelma on se, että minua ahdistaa, kun työt on itse hankittava, työ on siis aika epävarmaa ja on muutenkin sitä on jotenkin ihan omillaan. Lisäksi yksin kääntäjänä puurttaminen on aika yksinäistä hommaa.

Opettajan työ ei oikeastaan kiinnosta yhtään, siksi en pedagogisia opintoja ole tehnyt. t. ap

Vierailija
24/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin puurtamista se on sielläkin. Freenä saa edes itse päättää paljonko töitä ottaa eikä ole niinollen pakko tehdä kaikkein puuduttavimpia hommia ollenkaan. Sen sijaan tiedän monta in-house-kääntäjää, joilla kasvaa sarvi otsaan todella hankalien töiden kanssa. Ja niitä tehdään paljon ja nopeasti.

Vierailija
25/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä älykäs ihminen lukee sellaisen tutkinnon, jolla ei tee hevon*****a? Kaikkihan me haluttaisiin opiskella jotain hauskaa ja mukavaa, mutta realiteetit ei voi olla niin vaikeita edes parikymppiselle. Onhan se nyt selvää, että englantilaisella filologialla ollaan joko tutkijoita tai opettajia. Mäkin olen tiennyt jo 18-vuotiaana, että tuolta linjalta on erittäin isot mahkut päätyä opeksi, koska se on paras ja varmin tapa löytää mitään koulutusta vastaavaa ammattia. Ja jos opeksi ei kiinnosta hakeutua, niin sitten pitää miettiä tuota opintosuuntausta kokonaan. Jotkut voi olla kääntäjiä, mutta kääntäjät yleensä lukevat kääntämistä ja lisäksi täydentävät tutkintoaan sopivalla sivuaineella, joka spesifioi käännettävän alan. Filologi on kielitieteilijä, sananmukaisesti.

Vierailija
26/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten siinä mielessä ap ei ole ihan metsässä haikaillessaan niihin hommiin. Kääntämisessä on olennaista monipuolinen kielitaito ja kielentaju, mitä ei valitettavasti aina yliopistosta saa niin kääntäjät kuin filologitkaan.

Toinen vaihtoehto opettajan töille on tekninen dokumentointi, jossa kielitaito on myös tärkeä. Nykyään vaan taitaa olla teknisen kirjoittamisen puolella rekrytointi aika vähäistä.

Vierailija
27/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä roikkuisin yliopistossa kirjoilla, ja ottaisin paperit ulos vasta sitten, kun työpaikka olisi löytynyt. Ei tarvitse sitten selitellä tyhjää pätkää cv:ssä.

Tämä ei tietysti ratkaise rahahuolta :-(

Vierailija
28/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pelkillä kandin papereilla. Siksi otan paperit ulos.

Vierailija
29/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin nyt "laman" aikana rekrytoinnit tälläkin alalla vähäisempiä, mutta niin on vähän joka alalla (ehkä opetusta lukuun ottamatta).

t. engl. filologi, tekninen dokumentoija

Vierailija
30/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pelkillä kandin papereilla. Siksi otan paperit ulos.

Helpompi saada, kun kirjoitat hakemukseen: "Olen juuri valmistumassa..." kuin jos joudut kirjoittamaan "Valmistuin neljä kuukautta sitten..."

Työnantajan kannalta lienee ihan sama, oletko jo valmis vai vasta parin viikon päästä. Mutta ei liene yhdentekevää, jos viime kuukaudet olet ollut työtön. Se on epäilyttävää.

Vierailija
31/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kai sä muutenkaan NYT ole töihin menossa?

Mitä sä siis panikoit kun sulla on hyvä mahdollisuus olla laman syvimmän kuopan ajan kotona!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Vierailija
32/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistumisen jälkeen ja opinnot kestivät harjoitteluineen yhden lukuvuoden. Opiskelu oli täyspäiväistä, kaikki opetus + harjoittelut olivat päiväsaikaan. Todella rankka vuosi, vaikka minulla oli kasvatustieteen perusopinnot jo etukäteen suoritettuna. Ja millään työkokemuksella ei voinut korvata yhtikäs mitään.

Ja otathan huomioon, että opettajan pedagogisiin on todella vaikea päästä, varsinkin noihin erillisiin.

Englanti- ruotsi-kieliparilla löytäisit kyllä oen töitä.

Vierailija
33/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pomo on sellainen nihilisti, että muutaman kuukauden työttömyys (ja vielä tällaisena aikana) jo hänen silmissään tekee hakijasta "epäilyttävän" niin tuskin olisin kovinkaan pettynyt jos en kyseistä paikkaa saisi.

Työnantajan kannalta lienee ihan sama, oletko jo valmis vai vasta parin viikon päästä. Mutta ei liene yhdentekevää, jos viime kuukaudet olet ollut työtön. Se on epäilyttävää.

Vierailija
34/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pomo on sellainen nihilisti, että muutaman kuukauden työttömyys (ja vielä tällaisena aikana) jo hänen silmissään tekee hakijasta "epäilyttävän" niin tuskin olisin kovinkaan pettynyt jos en kyseistä paikkaa saisi.

Veljeni jäi työttömäksi v. 1999 hyvästä alansa työpaikasta yt-neuvottelujen tuloksena. Eipä ole edelleenkään päässyt takaisin oman alan töihin. Muutaman vuoden yritti, ensin ihan työttömän roolista, sitten varastoduunarina. Ei irronnut. Nyt hän on varastolla edennyt vähän johonkin logistiikkatehtäviin, missä onneksi viihtyy ihan hyvin.

Mutta ei ole yks eikä kaks pomoa, jotka katsoo kieroon vähän aikaa työttömänä ollutta. Tietysti opettajan hommissa on vähän eri juttu, ja kääntäjänäkin, jos vaan onnistuu saamaan edes pikkasen freelance-töitä, ja voi sanoa niitä tehneensä.

Vierailija
35/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla koulutuksella hankkiutua jonkun oppilaitoksen kansainvälisyysasioita hoitavaan toimistoon, esim. oppilasvaihtoon liittyvä työ. Entä CIMO?

Vierailija
36/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toiseksi, opettajan pedagogisiin opintoihin myönnetään opiskeluoikeus vuodeksi kerrallaan ja opiskelu on kokopäiväistä. Työssä ei oikein voi käydä samaan aikaan. "

Että pelkät opettajan pedagogiset ovat 35ovlaajuiseteli 60op ja itse ainakin suoritin ne vuodessa työnohella. Aloittelin samalla gradua ja suoritin kasvatustieteen syventäviä opintoja. Ja minulla oli silloin lapsia 4, nuorin 1½v ja vanhin 8v. Hengissä selvisin. Tosi oli rankkaa, mutta sain 2v opettajan pätevyyden työn ohessa siis. Pohjalla oli kandin tutkinto ( ei luokanopettajakoulutuksesta).

Eli kyllä nämä on loppujen lopuksi niitä valintakysymyksiä. Vaikka olin silloin vähemmän aikaa lasten kanssa. Nyt teen lyhyttä työpäivää ja nautin pitkistä lomista, joten olen varmasti nyt lasten kanssa paljon enemmän kuin keskiverto työssäkäyvä perheenäiti

Vierailija
37/37 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile nyt edes sijaisena. Voi opettaa myös aikuisia jos ei lapsia halua kasvattaa.

Nimim. itsekin alun perin opehommia vieroksunut kielimaisteri, joka käänsi kelkkansa ihan täysin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän