G: Imettäisitkö toisen lasta?
Kommentit (14)
Yhden kerran olen siskontyttöä imettänyt (kysyin siskolta etukäteen luvan "hätätapauksen" varalle). Oma lapseni oli 5 kk vanhempi, siskontyttö vasta pari kuukautta. Sisko oli saunassa ja kun tyttö alkoi itkeä tuhertamaan, pistin tissin suuhun että sisko sai saunoa rauhassa. Tyttö katseli ensin ihmeissään, mutta sitten "tätintissi" kelpasi. Luulen, ettei paljon tuota vanhemmalle edes kelpaisi muuta kuin oman äidin tissi. Oudompia lapsia kuin likisukulaisia en kyllä tissittäisi ja vähän oudolta se siskontyttökin siinä tissillä tuntui.
Mutta voisin pumpata maitoa ja juottaa tuttipullosta, mutta se että vieras lapsi olisi rinnalla, tuntuu vähän oudolta!
Jotenkin olisi helpompaa kuitenkin luovuttaa maitoa anonyymina sairaaloille, kun pumpata itse maitoa "napurille"!
Ensisijaisena vaihtoehtona olisi kyllä pullomaito (äidinmaito tai korvike) mutta ei imetys olisi mitenkään vastenmielinen tai outo tilanne, jos lapsen äiti vaan asian hyväksyisi (voisin kuvitella luontevaksi esim. juuri siskoni vauvan kanssa tms).
Mutta jos olis jossain sellaisessa "vakavassa/hätä-" tilanteessa niin kyllä sitten mutta tänä päivänä Nanit ja Tuttelit on niin hyviä korvikkeita, että lapselle ei tee pahaa ottaa pullosta sitä mikäli on saatavilla.
Ällöä! Mä en ainakaan antais imettää mun lasta noin hepposin perustein, enkä imettäis kenenkään muunkaan. Mä käsittäisin hätätapauksella hengenvaaran!! Eikä siskosi voinut imettää saumosen välissä? Niin normaalisti tehdään tai annetaan korviketta!! Outoa mun mielestä!!
Yhden kerran olen siskontyttöä imettänyt (kysyin siskolta etukäteen luvan "hätätapauksen" varalle). Oma lapseni oli 5 kk vanhempi, siskontyttö vasta pari kuukautta. Sisko oli saunassa ja kun tyttö alkoi itkeä tuhertamaan, pistin tissin suuhun että sisko sai saunoa rauhassa. Tyttö katseli ensin ihmeissään, mutta sitten "tätintissi" kelpasi. Luulen, ettei paljon tuota vanhemmalle edes kelpaisi muuta kuin oman äidin tissi. Oudompia lapsia kuin likisukulaisia en kyllä tissittäisi ja vähän oudolta se siskontyttökin siinä tissillä tuntui.
Ei mulle imetys ole mikään intiimi ja pyhä asia.
Mun ystävällä oli vaikea synnytys ja hän joutui itse sairaalahoitoon muutamaksi viikoksi eikä hän kyennyt imettämään. Itselläni oli silloin 4-kuinen vauva ja kyllä mulle tuli mieleen, että olisin voinut tarjoutua imettämään hänen vauvaansa. Lapsi oli sitten isän hoidossa ja sai sairaalassa luovutettua äidinmaitoa kun oli vielä keskosena syntynyt.
Mä itse olin silloin niin imetyshöyryissäni, että musta tuntui ihan kamalalle kun se pieni tyttö ei saanut oman äidin maitoa. Jälkeenpäin olen ajatellut, että hyvä kun pidin suuni kiinni. Se olisi ehkä tuntunut jotenkin heidän yksityisyyden loukkaukselta. Imetys on herkkä asia. Pumpulla en saanut muutaman ekan viikon jälkeen irtoamaan mitään merkittäviä määriä, joten se ei ollut oikein vaihtoehto.
No, nyt kaikki hyvin. Äiti toipui ja lapsi on kasvanut korvikkeella hyvin 3-vuotiaaksi. Äidillä se imetys lähtikin vielä sairaalahoidon jälkeen käyntiin, mutta taisi olla niin heikossa kunnossa, että ei oikein jaksanut.
EI ollut hätätilanne, saa kauhistella!
minusta ei ollut kamalaa :)
Sellasta, joka ei kävele ja jolla ei ole hampaita.
En käsitä mitä kamalaa siinä nyt olisi.
nuoleskella tissejään, miksei sitten voisi vauvaa syöttää?
Hyvä pointti :D
Ja voisin imettää, jos vauvan äiti hyväksyisi ja maitoa riittäisi omallekin.
muidenkin kuin oman lapsen imettäminen on ollut hyvin yleistä. Synnytykseen on kuoltu, aateliset on käyttäneet imettäjiä, yms.
Alkaa olla jo vähän kummaa, jos jopa oman siskon vauvan imettäminen tuntuu ällöttävältä!
Olen kuullut, että esim. sisarukset ovat imettäneet toistensa lapsia kun lapsi on ollut sisarella hoidossa ja äiti jossain käymässä.
Itsellä ensimmäinen ajatus on että ei onnistuisi, mutta tarkemmin mietittyä niin mikä ettei, jos hätätilanne olisi. Toki äidin pitäisi olla asiasta yhtä mieltä.