Lopetanko vai jatkanko imetystä?
Meidän esikoiselle tuon ikäisenä rintamaito oli todella tärkeää 3kk myöhemmin ei sitä enää syönyt. Ja ei tarvinnut itkettää vieroituksen vuoksi kertaakaan kun se jäi ihan itsekseen pikkuhiljaa pois. Kuopuksen imetys loppui samallalailla muuten ,mutta ikää oli "vasta" 1v3kk. Tuttia esikoinen sis 1v3kk ja kuopus 1v6kk joten ristiin meni noissa.
Kommentit (7)
ja ajattelin ruveta lopettelemaan mutta kun lapsi ei haluaisi. haluaa rintaa ihan hirveesti. itsellä ois yönyli menoa pian ja on se hoitajille kurjaa kuunnella huutavaa lasta. eikä vaan huuda vaan meinaa tukehtua oksennukseen jota alkaa tulla jos joutuu hetken itkemään sängyssä.
sinuna jatkaisin jos ei kerran edes useasti yössä juo. ehdottomasti!
Jotkut kommentit ovat vaan niin ärsyttäneet, että on tullut mieleen, että pitäisikö alkaa lopetella jo. Eräs tuttavaäiti kysyy joka kerta tavatessamme, että vieläkö imetän ja viime tapaamisella hän kysyi kuullessaan että imetän yhä, että eikö neuvolassa ole puututtu tuohon ja sanottu, että pitäisi jo lopettaa. No, hänen kommentit jätän muutenkin omaan arvoonsa. On vissiin kateellinen, kun omia lapsiaan ei ole imettänyt muutamaa viikkoa kauempaa.
Ap
Itse imetin molempia vanhempia lapsia reilut 1,5 v ja kaikista eniten asia rasitti ihan muita ihmisiä :) Mutta eihän ne olekaan Suomessa perheet, jotka lastensa hoidosta voisi itse tietää ja sen perusteella päättää...Aina olisi saanut olla perustelemassa. Ei mulla tulisi mieleenkään alkaa vaatia perusteluita vaikkapa sille, miksi jonkun lapsi nukkuu päiväunet etu- eikä takapihalla tai miksi ihmeessä välipalaksi on omenaa eikä mandariinia. Itse pidän isomman lapsen imetystäni ihan saman kokoluokan juttuna.
Nyt siis kolmas lapsi alle vuoden ja mua jo alkaa ahdistaa ihan viattomatkin vieläkö imetät kysymykset, ihan vaan aiemman kokemuksen perusteella. Mulle tämä ei ole mikään iso asia eli jos lapsi jostain syystä kieltäytyisi, en olisi mitenkään haikeana. Mutta periaatteestakaan en ala vieroittaa, kun niin riepoo (kuvittelemani :)) paheksunta. Meillä ei edes tutti ja pullo ole tälle vauvalle kelvanneet toisin kuin isommille. Kai nyt jotain "paheita" voi taaperollakin olla :D
Mitä se kenellekään kuuluu, VARSINKIN kun et edes heidän silmiensä alla imetä! Teet ihan niinkuin on parasta sinulle ja lapsellesi ja muiden kommentit toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :) Vaikka ymmärrän, että on varmasti rasittavaa kuunnella ainaista ihmettelyä.
Lapsihan saattaa minä hetkenä hyvänsä vieroittaa itse itsensä.
Jokainenhan tekee omat päätöksensä itse, älä kuuntele ympärillä olevien ihmisten mielipiteitä asiaan. Huudattaminen on ikävää, mutta tuon ikäinen lapsi ei enään kyllä tarvitsisi ruokaa yöllä, vaan se on nykyään vain ihana tapa nukahtaa uudelleen. Voin kokemuksesta sanoa, että esikoisen kanssa meni yksi yö vieroituksessa ja kuopuksen kanssa 2 joten ei se paha ollut, mutta siinä pitää itse olla tiukkana EIKÄ loppujen lopuksi antaa periksi. Silloin se on pulsmiinus nolla.
Mutta siis itse teet päätöksen, mikä sinusta on hyvä ja mikä ei.
En minäkään kysy naapurin äidiltä, miksi juotat lapsellesi janojuomaksi colaa=)
Esikoistani pystyin imettämään vain 2kk oman sairauteni takia, kakkonen lopetti itse reilun vuoden vanhana, joten näin pitkästä imetyksestä mulla ei ole vielä kokemusta.
Onpa tullut kritiikkiä myös nuorimman vieressä nukuttamisesta, mutta meille se on paras ratkaisu, enkä todellakaan ala pakottamaan vauvaa pinnasänkyyn vain sen takia, että naapurin mielestä se olisi hyvä.
Ap
Poika on jo 1v3kk ja rakastaa tissiä. Ympäristöstä on alkanut tulemaan ihmettelyjä, että vieläkö imetät! Ei se varsinaisesti mua haittaa, mutta ärsyttää vaan. Poika ei vielä näyttäisi olevan valis luopumaan rinnasta, ei syö tuttia ja nyt kun on ollut flunssaa ja hampaiden puhkeamista, niin rinta on ollut tärkeä.
En edes imetä julkisesti, vaan aina kotona sängyssä. Mulle itselle on oikeastaan yhdentekevää, lopetanko vai jatkanko imetystä, mutta en välttämättä haluaisi itkettää poikaa öisin, kun niin hyvin on nukkunut tähän asti ja jatkaa yöllä aina uniaan heti, kun on rintaa saanut. Syö yleensä kerran yössä, joskus ei kertaakaan, joskus kipeänä ollessa jopa kolme kertaa.
Mitä olette mieltä?