^^^^^^Toukotoiveet vko 9^^^^^^
Kommentit (36)
Hei vaan kaikille. Täällä vietetään hiihtolomaa, on ollut aivan mainiot kelit ja siitä onkin siten nautittu. Oon edelleen hyvässä kunnossa raskauden suhteen, ei supistele ku ihan satunnaisesti vähän ja se pieni iskias-vaiva ilmoittelee välillä jonkin verran.. Tällä viikolla oonkin ollut vähän ehkä jo yli-innokas ja tarmoa piisaa ( kun saa nukuttuakin oikeen kunnon yöunet, n. 10 tuntia/yö ja vielä päikkäreitäkin, mikäli mahdollista). Oon käynyt päivittäin hiihtämässä, yks päivä meni reippaasti yli 10 km ja ei ollut ihan mitään tasaista maastoa. Mut olo tuntuu hyvältä ja kuitenkin osaa vauhtia säännöstellä sen mukaan, että tuntuu hyvältä niin ei kai siitä haittaakaan oo???
Neuvola oli tänään ja täti siellä sit sanoi,että älä sit kovin mäkiseen maastoon hiihtelemään mene...Juu, enhän mä?! No, kaikki oli kuitenkin ok neuvolassa, että ei kai tästä mun kuntoilusta nyt kovin haittaakaan oo. Sykehän taitaa olla tärkein asia, mitä kyllä sitten kuulostelenkin, etten nyt ihan puuskuttamalla hiihdä..välillä pientä maiseman tarkasteluakin!
Onko teillä tehty arvoita kuinka päin vauva mahassa on? Mulla oli muutama viikko sitten perätilassa ja veikkailen,että vieläkin on. Neuvolassa yritti sitä tunnustella, mut ei uskaltanut sanoa mitään. On siis hieman epävarma th. No, toivottavasti pian menee oikeaan asentoon, niin ei tarvi murehtia että kääntyykö. Vaikka itestä tuntuu,että liikkeitä on niin paljon ja eri puolella mahaa,että taitaa vielä olla ihan kiitettävästi tilaa pyöriä ja hyöriä.
No mut, pian on tulossa vieraita, reilun kuukauden ikänen vauva tulee näytille!! Tänään on tarkotus käydä vähän uimassa ja sit varmaan pizzaa tai muuta herkkua ( kun neuvolakin on taas parin viikon ajalta ohi ja painoakaan ei ollut tullut viikossa ku (?) 400g. Mukavaa loppuviikkoa kaikille!!
Huhhei, onneksi on jo torstai!
Rice - voi kun kadehdin energistä oloasi! Itse olen niiiiiiin väsynyt, etten meinaa hereillä pysyä ja poikarukka joutuu kärsimään huonotuulisesta äidistä. Esikoisesta muistan tuon ihanan energian, mutta nyt vaan tyydyn tuijottelemaan kaappeja ja miettimään, mitä kaikkea vielä pitäisi tehdä ennen vauvan syntymää.. Hienot neuvolakuulumiset sulla ja pääsit moikkaamaan lääkäriäkin! ;)
Iippalainen - olipa sulla kurja äitiyspolikäynti, kun noin yrittivät vain puhua sut ympäri. :( Kyllä odottajan omatkin mielipiteet pitäisi ottaa huomioon, eikä vaan tyrkyttää tilastotietoja. Sektiosta ei mulla pahaa sanottavaa ole, kyllähän kivut olivat ihan päätä huimaavat ekana ja tokana päivänä, mutta sitten vähitellen helpotti. Mulle kaikkein rankinta oli, kun vauva oli lastenosastolla, ihan toisessa päässä sairaalaa ja vauvan luokse pääseminen oli toooodella tuskaista.
Korasalle kovasti tsemppiä, toivottavasti vauva malttaa pysyä masussa vielä monta, monta viikkoa!
Anga-T:lle tsemppiä myös! Onneksi munuaiset vauvan kuitenkin ovat normaalirajojen sisällä ja napavirtauksetkin ovat kunnossa. Kummallista kyllä, ettei lääkäri sulle munuaisista mitään maininnut, vaikka koneelle kuitenkin oli niin kirjattu. :( Eiköhän vauvalla kaikki kuitenkin ole kunnossa!
Ramonalle suuret, suuret onnittelut tulevasta Marrasvauvasta! Toivottavasti kaikki menee tällä kerralla hyvin, paljon tarrasukkia lähettelen!!
Marvik - mulla on sulle nimiehdotus. :) Teidän tyttöhän on siis Taika, eikö vain? Meidän lähipuistossa on usein leikkimässä pieni Peik-poika ja mietinkin, että se olisi aika erikoinen nimi ja mielestäni sopisi Taikan kanssa kivasti. :)
Puolukka - nyt otat tosi rauhallisesti, jotta vauva malttaa pysyä masussa vielä pitkään! Kummallista toimintaa kyllä sun neuvolantädiltä.. huhhuh!
Laakli - Rice antoikin sulle jo monta hyvää ravintolavinkkiä. Hauskaa iltaa teille! :)
Uuniz - huh, itse en kyllä pystyisi enää hiihtämään, mutta en usko että siitä haittaa on, jos susta itsestäsi vaan hyvältä tuntuu. :) Meidän vauva oli maanantaina ultraäänessä perätilassa, eikä mihinkään ole toistaiseksi kääntynyt, enkä kyllä uskokaan että enää kääntyy.
ON: Sairaalakassia en ole itse vielä miettinytkään.. Viimeksi jäin sairaalaan äitiyspolin kontrollikäynniltä ja mies toi illalla mulle sinne hammasharjan, -tahnan ja lukemista, niillä pärjäsin ihan hyvin. Imetysliivit mulla olikin jo mennessä päällä, kun ne olivat niin ihanat ja pehmoiset, että käytin niitä jo ennakkoon. :) Vauva oli sairaalassa reilun viikon, joten ehdin miettimään ja pakkaamaan hänelle kotiintulovaatteet kotona moneen kertaan.
Paha olo vaan jatkuu ja nyt uutena harmituksena on tullut kova kipu navassa ja sen oikealla puolella. Soitin eilen neuvolaan ja siellä tympeä sijaistäti totesi, että kuullostaa ihan kudosrepeämältä, jotka ovat kuulemma ihan vaarattomia ja melko yleisiä. Mitään sille ei voi tehdä, joten täytyy vaan hammasta purren kestää kipua.. :( Esikoisen kanssa nämä päivät ovatkin nyt tosi rankkoja, kun en pysty oikein tekemään mitään ja pinna on toooosi tiukalla. Lisäksi kun mikään ei oikein pysy sisällä, niin ei ole voimiakaan tehdä mitään. :( Blaah, onneksi viime raskaus oli ihana ja helppo, joten en ihan vielä ole päästänyt irti unelmastani saada kolme lasta. :)
Nyt täytyy mennä vääntämään käsin kuivaksi esikoisen vaippapyykit.. Pesukone kun lähti taas pomppimaan kesken linkouksen, joten oli pakko painaa kone kesken kaiken pois päältä.. Huomenna varmaan vietetäänkin kertispäivää, kun tuskin nuo huomiseksi kuivuvat.
Miimi, 30+4
Hei AngaT!
Käyn välillä lueskelemassa toukotoiveiden kuulumisia ja taidan olla kanssasi samassa veneessä. Jos muistelen oikein, niin sullakin on takana ennenaikainen synnytys? Oon menossa 29+5 ja kohdunkaula on pehmentynyt ylhäältä päin ja sitä on jäljellä 2,5 centtiä. Meidän poika syntyi viikolla 30 ja tällä kertaa ennenaikaisuuden riski on otettu vakavasti. Kohdunkaulan lyhenemisen takia sain tällä viikolla kaksi pistosta, joilla kypsytetään vauvan keuhkoja. Piikeistä on paljon hyötyä, jos vauva päätyisi puskemaan itsensä maailmaan lähiviikkojen aikana.
Mulla on myös ollut tässä raskaudessa muutenkin huolta, kun vauveliini kasvaa melko pienenä. Senkin takia toivon kovasti, että viikkoja kertyy vielä paljon. Oon myös sairaslomalla ja päivisin kyllä makoilen ihan hyvällä omalla tunnolla. Tsemppiä odotukseen ja muista levätä paljon!
Kabuki
Oon ollu niin väsyny taas viime ajat, etten ole jaksanut konetta edes avata. Esikoinen ollut kipeenä ja siinä on äidiltä mennyt muutamat yöunet. Töissä kuitenkin täytyy käydä, niin sairas ei ole lapsi ole, että kotiin tarvitsisi jäädä.
Kävin tiistaina äippäpolilla ja sain sen sokerimittarin. Sillon samalla mitattiin aamiaisen jälkeinen arvo 1,5h jälkeen ja se oli 5,2 eli tosi hyvä. Se kätilö perui mun lääkäriajan ja siirsi seurannan neuvolalle. Kuitenkin oli vain 1 arvo poikkeava ja nyt hyvä tuo esimerkkiarvo. Ajattelin viikonloppuna ottaa vrk-käyrän, niin saa vähän harjoitella.. Vasta pari viikkoa myöhemmin tarvii olla jokin tulos näyttää neuvolassa, mutta tuskin haittaa vaikka ottaisin useamman. Kehotti tuo kätilö myös seuraamaan itse painoa, sillä noi neuvolan punnitukset tosiaan ailahtelee ajasta riippuen. Joka aamu vaan vaaalle ja pistää sitten vähän ylös mitä näyttää. Ravitsemusterapeutille pitäis mennä, saa nähdä milloin nyt ensin saan sen ihmisen kiinni ja antamaan mulle jonkun sopivan ajan. tuskin maailma kaatuu vaikken meniskään, onhan mulla noita ravinto-opuksia.
Vauva meuhkaa kovasti. musta yhä vaan tuntuu, että se on hereillä ihan koko ajan ja ihan sama mitä mä teen, se nuijii mua. Miehen kosketusta se vähän karttaa. Aina kun toinen haluis kokeilla liikkeitä, niin vauva painelee matkoihinsa. Kun mies ottaa käden pois, alkaa taas jytinä. Nooh, onpa tuo ukko saanut pari kertaa ihan kunnolla nenilleenkin :-)
Selkä on ollut aika kipee ja se säteilee selvästi jalkoihin ja ylemmäs selkään. Vielä kun on seisomatyö. Jumppaa kehotti kätilö harrastamaan ja liikuntaa muutenkin. Oon kyllä huomannut venytyksien vähän auttavan, ainoo vaan, et kun makaa selällään lattialla, sieltä on hiton vaikee nousta ja sattuu niin samperisti. Muuten oiskin kiva jumpata ja venytellä... Sairaslomaa en oo saanu vaikka mitä oon valittanu. Ehkä mä en sitten tarvi, kai mä voin vähän kärsiä, enpä pääse ihan hunningolle. Ei mulla tässä olekaan kun kuukauden verran jäljellä ja sitten alkaa ensin lomat ja perään äippäloma.
Silittelin eilen vauvan lakanoita ja harsoja, äippäpakkauksenlaatikolle helmalakanan ja muuta sellasta. Piti sitten tietty kokeilla niitä sinne laatikkoon ja ai että. Siitä tuli vallan ihana ja kotoisa peti. Tuli ihan sellanen hoopo olo, kun laskettuun aikaan on kuitenkin vielä 3kk ja peti jo olis vauvaa vailla. Ehtiipä tässä vielä vaikka vaihdella lakanoita, jos tekee mieli näpläillä vauvatavaraa. Kaikki tavarat meillä oikeestaan jo onkin. Ei tuu mieleen muita vajeita, kun syöttötuoli, ja sen nyt melkein ehtii saada vaikka joululahjaksi. Tai lainata taas jostain.
Täytyy taas mennä jakamaan huomiota esikoiselle, sillä kun tuntuu olevan tuota energiaa...
Möllimasu rv 27+
Hei AngaT!
. Jos muistelen oikein, niin sullakin on takana ennenaikainen synnytys? Oon menossa 29+5 ja kohdunkaula on pehmentynyt ylhäältä päin ja sitä on jäljellä 2,5 centtiä. Kabuki
Hei Kabuki!
Mulla ei ole takana ennenaikaista synnytystä. Esikoinen syntyi 9 päivää ennen laskettua aikaa eli ihan normaalisti. Mutta nyt on olemassa se riski, että vauva syntyy liika aikaisin...Eli näitä tekijöitä on herttamainen kohtu, supistuksia (ei kipeitä) 20 viikolta lähtien jossain muodossa, esikoisen synnytys käynnistyi spontaanisti vesien menolla eikä sitäkään ennen ollut yhtään kipeää supistusta ja synnytyksen kesto 6,5 tuntia eli aika nopsa eka synnytykseksi...Eli näiden tietojen perusteella lääkäri meinas silloin pari-kolme viikkoa sitten, että sairasloma on tarpeen...Ja nythän tilanne on mennyt sit sen verran eteenpäin, että se kohdunkaula on lyhentynyt ja vauvan pää on tosi alhaalla... Tänään jotenkin tuntunut oudolta tuo alapää...mut ilmeisesti se on just se pää joka siellä raivaa tilaansa... Viime yönä näin unta, että meni vedet...mutta se tais tulla siitä, kun tänään on esikoisen syntymästä tasan 4 vuotta ja ne vedet meni silloin eilisen puolella yhdentoista aikaa....Mut onneks ei vielä tämän vauvan osalta... JOtenkin vaan tuo maha on sellainen, että vauvan liikkeetkin tuntuu välillä vähän epämukavilta...
Tsemppiä sinullekin ja toivotaan, että vauvelit pysyisi masussa ainakin sinne 34 viikolle asti...
AngaT ja Taistelija 30+5
mies on pelissä,siispä minä tylsistyn yksin kotona ja pyörin täällä vauva sivuilla aika ahkeraan ;D minulla alkanu noi harjotus supistukset tässä tämän ja viime viikon aikana.rasituksessa,esim ihan vaan kävellessä jos enempi hengästyy ku lumessa tarpoo niin kohtu kovettuu,mutta ei satu,ilkeältähän se tuntuu mutta ei voi kivuliaaksi sanoa. Ja mitään en voi oikein kantaa kaupasta ilman että supistelisi.. olin tänää kaverin luona kylässä,hänellä oli kummilapsi hoidossa,ihan pikkunen juuri kasteen saanut. Sain hänet syyliini niin oli hetken sellanen avuton olo että apua,miten tätä pidetään XD! oli ihana pakkaus,nukahtikin kiltisti kun häntä sain nukutella:) heh. onko täällä muita jotka menossa/käyneet äippäpolilla raskauasajan diabeteksen takia? mitä kaikkea siellä tehdään? sain tänään laput kotia mutta ei tarkkaan kerrottu.ilmeisesti ultraavat kun puhuttiin napakoruista että pitää poistaa kun haittaa ultrausta(ei pelkoa että olisi minulla tällä mahalla:D) mutta mitä siellä tehdään,onko ollut hyötyä?
Mun kohtu tähystettiin pojan syntymän jälkeen, jos siitä olisi löytynyt syy ennenaikaiseen synnytykseen. Tähystyksen mukaan kohtu ei ole ihan optimaalinen, mutta väliseinää tai herttamaista rakennetta ei ole. Puute kohdun muodossa olisi siis lievä, mutta silti se näyttää aiheuttavan mulle ja vauvalle ongelmia. Toivotaan tosiaan, että päästään ainakin kuukausi yhtenä kappaleena!
Jos sulla tulee käyntejä äitipolilla ja kohdunkaula lyhenee edelleen, niin kysäise keuhkoja kypsyttävästä lääkkeestä. Varaslähdön ottaneista vauvoista kuulemma huomaa ketkä ovat ehtineet saada lääkkeen ja ketkä eivät.
Hyviä vointeja :)
Kabuki rv 29+5
Oikeastihan minussa virtaa kyllä Keski-suomen flikan veri, mutta syntipukki piti saada. ;) Vakuutuksista siis. Täällä oli aikoinaan paljonkin keskustelua vakuutuksesta vauvalle ja silloin en vielä ollut edes ajatellut asiaa yhtään. Noh, nyt sitten mies on ehdottomasti sitä mieltä, että vakuutus on oltava. Sanoinkin sille katsovani vakuutuksia tänään ja ylläripylläri olen aivan liian myöhään liikkeellä!! Meillä on If:ssä vakuutukset ja sinne ajateltiin vauvavakuutustakin. Kävin tutustumassa ja vaikutti hyvältä ja simppeliltä, MUTTA vakuutus pitää ottaa 3 kk:ta enne laskettua aikaa. Saamarin saamari! Näin oli myös muilla vakuutusyhtiöillä, mutta muutenkaan vakuutukset eivät vaikuttaneet yhtä näppäriltä kuin tämä If:n vakuutus. Pitääkö minun nyt sitten odotella, että vauva on 2 kk:ta vanha ja saan otettua lapsivakuutuksen?? Eikö meillä ihan tosi ole enää mahkuja vauvavakuutukseen?? Mies kyllä repii peliverkkarinsa kun tulee kotiin....huoh. Olisi pitänyt tutustua vakuutuksiin ehkä pikkasen aikaisemmin. Onko muilla vakuutusta ja mitä mieltä olette sen tarpeellisuudesta??
terv. Rice + vakuutukseton pikkunen rv 30+4
Ainoa vakuutusyhtiö on Turva mistä saa syntymättömän lapsen vakuutuksen vielä kaksi kuukautta ennen la:ta.
Meillä kävi myös niin, että oltiin myöhässä liikkeellä. Eipähän tarvinnut kilpailuttaa firmoja !
Mulla oli tänään sype-käynti, toinen lääkäritapaaminen, jossa piti päättää sektiopäivä. Yleisestä voinnista kysellessä mainitsin supistuksista, jolloin lääkäri päätti tsekata vielä kohdunsuun tilanteen varmuuden vuoksi, vaikka neuvolalääkäri tarkisti sen viikko sitten ke ja kaikki oli vielä silloin normaalisti. Nyt ei kuitenkaan ollut. Hän teki ensin normaalin sisätutkimuksen ultrasi Kohdunsuu oli lyhentynyt, (pituus kohtaan merkkasi 2cm, muuta huomioitavaa uä 2,6 cm) ja aiemman kiinteän sijaan pehmeä. Liikuntakielto, kielto nostella mitään, kyseli vielä mitä kaikkea teen töissä eikä antanut toistaiseksi saikkua, muttä ymmärtääkseni siihenkin on nyt todella matala kynnys. Uusi kontrolli ensi keskiviikkona. Pelottaa ja huolestuttaa hirmuisen paljon. Toisaalta taas ilman tuota käyntiä en edes tietäisi koko asiasta mitään, mutta..
Jos jollain on edes jonkinlaista kokemusta asiasta tai ihan mitä tahansa, kaikki otetaan ilomielin ja kiitollisena vastaan..
huolestunut Christina 29+0
Hei Christina84!
Viime viikkoisessa tarkistuksessa mun kohdunkaula oli pehmennyt ylhäältä ja pituutta jäljellä reilu 2,5 cm. Mulle annettiin sairalomaa loppuun asti. Onneksi sulla on seuraava kontrolli jo keskiviikkona. Mulle sairasloman saaminen oli ainakin helpotus ettei tarvitse miettiä mikä rasitus on liikaa. Netistä löysin sellaista tietoa, että 1,5 cm mitalla joutuu vuodelepoon...Mulla on kontrolliaika kymmenen päivän päästä.
Parempi vara kuin vahinko, joten otahan iisisti! Ja ei kannata murehtia liikaa. Olet kuitenkin hyvässä seurannassa.
Kabuki rv 30+0
mitä luulette,kuinka herkästi nuo supparit vaikuttaa tuohon kohdunkaulan ja kohdun suun tilanteeseen? itsellä nyt rv 28+5 ja ollut n.kahden viikon ajan jopa kävellessä supistuksia. Ei kipeitä mutta tunnen kuinka kohtu ja maha kovettuu ilkeästi:( siis ihan vaan kun lumessa tarpoo,ei edes mitään kovaa vauhtia niin alkaa supistella,imuroidessa myös ja jos vähänkin kaupasta jotain kantaa,pieniäkin ostoksia..onko normaalia tälläinen supistelu,tai noh,turhaa sitä täällä kysyn onko normaalia mutta millaisia kokemuksia teillä on? pitäisikö huolestua ja kysyä terkalta nla:ssa vai kuuluuko asiaan.
laakli ja mahanasukki 28+5
laakli, kyselit onko käyty äitiyspolilla raskausdiabeteksen takia. Mä kävin just viime viikolla kätilön juttusilla. Sain sieltä sen sokerimittarin ja ohjeet sen käyttöön. Lähinnä vaan juteltiin kaikenlaista asiaan kuuluvaa ja vähän vierestäkin. Mun kohdalla lääkärin aika peruttiin, koska mulla oli vaan yksi arvo poikkeava rasituskokeessa. Eli homma siirrettiin neuvolan valvontaan. Teinkin jo yhden vrk-mittauksen, ja ainakaan sen mukaan mulla ei oo mitään hätää. Kaikki saamani arvot reilusti alle maksimirajan. Onkin tosi sairas olo. Niin ne vaan minutkin luokitteli raskausdiabetikoksi, vaikka vain yksi arvo on yhden ainoan kerran ollut hitusen koholla. Näin se varmaan sit menee.
Olo on taas sen mukainen, ettei just paljon huvittais lähteä huomenna töihin. Etenkin kun on vihdoin taas päässyt selkä- ja jalkasäryistä ja tietää niiden alkavan heti huomenna taas alusta. Ehkä viikko menee nopeasti. Etenkin kun meillä jo odotellaan esikon ensi viikonloppuna olevia synttäreitä :-)
Hyvää viikonalkua kaikille!
Möllimasu rv 27+4 (tai ainakin sinne päin)
Täällä on toisiaan ollut supisteluita ja huolestuttavia kohdunkaulan tilanteita yhdellä sun toisella. Olen myös Laaklin lisäksi alkanut miettiä mitä ovat normaalit näihin viikkoihin kuuluvat harjoitussupistukset ja mitkä ovat poikkeuksellisia. En tosiaan Laakli osaa siis vastata kysymykseesi, mutta itse olen ihan huoletta suhtautunut supistuksiin, jotka ovat kivuttomia, eivätkä kovin tiheitä. Usein todella kävelessä joutuu hidastaamaan supistelun takia vauhtia, samoin juuri imuroidessa, mutta olen itse ainakin pitänyt niitäkin vain normaaleina harkkasuppareina. Hirvittävän vaikea yleensäkin ensikertalaisena tietää supistusten laatua, hyvä kun edes alkuunsa tunnisti miltä se tuntuu. Olen ymmärtänyt, että ne oikeat synnytyssupistukset kyllä sitten tuntee ja silloin se onkin sitten menoa :). Tosiaan en sitten tiedä voivatko nämä kivuttomat, ajoittaiset supistukset vaikuttaa kohdunkaulan tilanteeseen vai valmistelevatko vain tulevaan. Luulen ettei kuitenkaan tarvitse huolestua, ellei supistelu ole hyvinkin jatkuvaa ja kivuliasta. Onneksi kuitenkin lääkärintarkastukseenkin pääsee säännöllisesti ja voihan tilanteen käydä tarkistamassa jos huoli painaa.
ON: Iskiashermo oikuttelee aivan järkyttävästi. Pystyn nukkumaan yhdessä asennossa, enkä pääse ilman apua sänkyyn tai esim. autoon. Koiran kanssa lenkkeily on yhtä tuskaa, mutta köpötellen edetään. Olen venytellyt, käyttänyt relaxant- ja ice power-voiteita, mutta mikään ei tunnu auttavan. Vielä viikolla 20 pieni selkäjumppa vei vaivan kokonaan, mutta tämä ei tunnu nyt lähtevän millään. Olen myös ollut koko viikonlopun todella huolissani, koska en tunne vauvan liikkeitä kuten ennen. Kävin lukemassa netistä, että vauvalla on jo sen verran kokoa, ettei mahdu enää samanlailla liikkumaan kuin ennen. En ole vielä soitellut kuitenkaan äitipolille, koska vauva kuitenkin liikkuu ajoittain jos oikein keskityn tunnustelemaan. Olin kuitenkin ymmärtänyt, että mitä kookkaampi vauva, sen tuntuvammat potkut, mutta kertokaa jos olin väärässä ja tässä pitää nyt oikeasti huolestua? Liikkumisen havaitsen siis vain keskittyessäni esim. kylkiasennossa liikkeiden tunnusteluun, mutta ennen tunsin liikkeet voimakkaina potkuina pitkin päivää, jatkuvasti. Liikkeet eivät myöskään aiheuta enää ihon pinnan nousua, vaikka ennen pystyi melkeinpä kutittamaan vauvaa jalkapohjasta. Mieskin oli todella tökerö kun sanoi, että "sinun se vastuu vauvasta on ja siitä onko se kunnossa. En minä voi tietää liikkuuko se vai ei, sinä siitä loppuviimein vastaat". Arvatkaa saiko olon paremmaksi.. :(
Aurinkoista sunnuntaita kuitenkin kaikille. Pidetään liput korkealla, vaikkei aina yhtä juhlaa olisikaan.
Terv. Rice + pikkune rv 31+6
Minä teen seisomatyötä ja muutama viikko sitten alko tulla sellaisia ikäviä mahan kovettumisia. Ei kipeitä mutta tukalan tuntuisia kuitenkin. Sattui olemaan neuvola ja tästä th:lle sit mainitsin. Paikat olikin vähän pehmentyny mut lääkäri totesi että kohdunkaulaa oli jäljellä 4cm eli ei mitään hätää. Kirjoitti kaksi viikkoa saikkua ja käski ottamaan rennosti. Lääkäri sanoi että tässä vaiheessa raskautta kovettumiset ihan normaaleja ja loppuvat monesti ihan yht'äkkiä kun alkaavatkin, eli ohimenevää.
Ja niin olikin, kaksi viikkoa sain huilia ja supparit loppuivat lähes kokonaan vaikka tosiaan tukalan tuntuisia olivatkin. Nyt oon ollu taas töissä eikä supistele ollenkaan, tosin olen ottanut hiukan iisimminkin). Ja kaksi viikkoa olis enää äippäloman alkuun! Jee! Mutta ehdottomasti kannattanee käydä tutkituttamassa jos epäilyttää. Aina on mukavampi odotella kun tietää että kaikki on kunnossa. Meidän odottajien hyvinvointi (henkinenkin) on tärkeää!
Onko kellään täällä muuten allergioita? Oletteko käyttäneet minkälaista lääkitystä nyt odotusaikana? Ja mitä voi sit käyttää kun imettää? Minä saan tosi nihkeästi tietoa neuvolasta, tuntuvat vaan kertovan mitä kaikkea EI saa käyttää...
Hyvää sunnuntaita ja alkavaa viikkoa!
Noora ja Keijoannikki 29+4
kyselit ruokapaikoista. Ollaan miehen kanssa molemmat kulutettu takapuoliamme useampienkin Tampereen raflojen penkeissä ja tässä olisi minun vinkkini.
Bella Roma: Se aito Italialainen! Kolahti muhun totaalisesti. Ihanaa ruokaa pastoista pihviin. Normaalit ravintolahinnat.
The Grill: Tänne kaikki aina haluaa ja tänne vieraatkin viedään. Tyylikäs paikka ja loistavaa ruokaa. Hinta-laatusuhde hyvä, vaikka osa annoksista kalliitakin.
Frankly: En ole itse vielä päässyt käymään, mutta valtavan suosittu. Aina täynnä aamusta iltaan. Kuulema isot annokset, hyvä hinta ja loistava palvelu.
Sevilla: Erittäin kriittisesti astuin ko. ravintolaan, koska kuuluu S-ryhmän ketjuun ja ekana tuli mieleen rosso, mutta :) Tämä paikka kuitenkin vaikutti minut. Paljon tarjouksia S-kortilla, perinteiset ravintolaruoat pienellä Espanjalaisella höysteellä. Tämä on sellainen takuuvarma ruokaravintola.
Natalie: Ihania Venäläisiä herkkuja...jos tykkää siis. Blinejä, sipulista naudanpihviä...nam, nam!
No siinä muutama...suosittelen piipahtamaan vapaa-aika viraston sivuilla. Siellä myös kaikki nämä ravintolat ja paljon muita. Sieltä löytyy myös muiden kommentteja ja suosituksia Tampereen ravintoloista.
Suosittelen kuitenkin, ettette mene mihinkään perinteiseen Amarilloon, Pancho Villaan, Fransmanniin yms...vaan kokeilkaa jotain "yksityistä", ovat myös kertalaakisti tunnelmallisempia! Ihanaa iltaa teille!
Terkuin eräs kulinaristi, joka todella rakastaa ruokaa!!!