***Huhtikuun Helmet vk 9***
Listaa ja linkkiä viime viikon pinoon...
29.3 Numerokolme, KOKS
30.3 Jo-hanna, ekks
30.3 Tsili Kättäri (haikara)
1.4 Amelia tyks
1.4 Magda83 tyks
2.4 Sirppu hyvinkää
2.4 Omenaunelma jorvi
2.4 Pikkuäiti K-S ks
2.4 Juliaana Jorvi
3.4.Aaku, LAS
3.4 Maaly Jorvi
3.4 Helmielina PHKS
4.4 hunaja kättäri
4.4 Hentsu 86 jyväskylän ks
4.4 Toukka 80 Jorvi
5.4 Hanica NKL?
5.4 karasan Satks
6.4 Mikumamma Kättäri(haikara)
6.4 Kristiina PKKS
6.4 Silmu OYS
7.4 Satuilija NKL
7.4 kmk74 PKKS
7.4 Sande75 Kättäri
8.4 Nokilintu Jorvi
8.4 Mimmu Kättäri
8.4 Tirppana2 mks
8.4 Kolmonen 3 VKS
10.4 Kevätperhonen Oys
10.4 Shinon LKS
10.4 Prinsessanäiti TYKS
10.4 pö, seks
11.4 Lexington SAKS
11.4 Sivri PKKS
11.4 Pigu TAYS
11.4 Tuulikello Seks
11.4 Paaru NKL
12.4 Bisguit K-MKS
13.4 Emoko2009 Kättäri
13.4 Pötsipamela LUS tammisaari
13.4 Bäxter ?
14.4 lokamamma NKL
14.4 Vuffi TYKS
14.4 Muruz TAYS
15.4 Paik TYKS
16.4 Päkkänä ?
16.4 Naperotx4 TYKS
17.4 Vertacia TYKS
17.4 Pikku-Tiuhti NKL
18.4 Mire82 TAYS
18.4 Papu-78 ?
19.4.Amanda 82 PHKS
19.4 Candelafi NKL, Kättäri tai Jorvi
19.4 Sihteeri KSKS
21.4 Miia56 Jorvi
20.4 Mirru OYS
22.4 Ange TYKS
24.4 tuuti, jorvi
24.4 Aurora SATKS
26.4 Mirulii KOKS
27.4 Sailori TYKS
29.4 Tuiskutuuli TAYS
29.4 Iza80 NKL
29.4 Lumikide TAYS
29.4 Santra79 Kättäri
29.4 PikkuKeiju KOS
1.5 jbaby
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (90)
Joku ihme leipomis vimma iski tänne!! Leivoin ihania täytepullia sekä just parhaillaan on uunissa sitruunakakku!! Pitihän pullia maistaa kaffin kanssa ja kyllä maistui niin tekijälle kuin isännällekkin!! Lapset leipo myös ja söivät suurimmaksi osaksi taikinan, mutta saivat pienet pullat uuniin...
Ensi viikolla jatkan leipomuksia... Jos intoa vielä silloin!!
Mahassa oli eilen ja tänäänkin aika hiljaista, välillä aivan pysähtyy laskemaan liikkeitä... Yleensä ollut asukas kovin vilkas!!Mutta täytyy laskea liikkeitä tässä päivän mittaan tuleeko niitä miten.
Aurinko paistaa ulkona, että sinnekin pitäs kiiruhtaa, sais raitista ilmaa.
Iloiset viikonlopun jatkot kaikille!!
kolmonen3 ja 34+4
tuoretta pullaa...nami... :)
Päikkänä: ne vessaunet on tosiaan hirveitä!! Sitten vielä kun tosielämässä tulee vastaan kauhujen wc niin... -hyrr- kylmä väristys... ;)
Nykyään vielä kun joutuu jatkuvasti vessassa ravaamaan niin jos on liikenteessä niin pakko hyödyntää julkiset wc:t...
Onko muuten muilla ns. pissaongelmaa? Mulla on oikeastaan koko ajan pissahätä päällä ja rakko tuntuu täydeltä. Mutta sitä pissaa ei todellakaan sitten tule. Toisinaan suht normaalisti ja toisinaan se pari tippaa tiristämällä. Varsin tuskastuttavaa. Menen kohta sairaalaan pyytämään että katetroivat mut :D (tehtiin muuten viime synnytyksessä kun ei vaavi päässyt laskeutumaan kun rakko oli niin täynnä... Eli jos mä nyt saisin rakon tyhjäks niin syntyisköhän tää jo? :)
RADE- täällä kompataan myös, loistava ilmaus!!
Vertaistuesta:Musta aikuisiällä ei ole ikänä ollut niin helppo ystävystyä/tutustua kuin lasten myötä(tosin suu aukee muutenkin helposti mutta kuitenkin...).
Kannattaa ehdottomasti hyödyntää avoimet, srk-kerhot, netin treffipalstat ym. Ja jutun juurta saa tosi helposti ihan leikkipuistossa tai vaikka bussissa(voitko kuvitella ilman lapsia alkavasi jutella tuntemattomalle; nukutaanko teillä hyvin, ai joo, ripulia meilläkin... ;)
mm. meidän junnun sylikummi(ja minä heidän sylkkykummi) löytyi netistä, vauvatreffi palstalta. Eli ihania ihmisiä on tullut tätä kautta elämään <3
Tsemppiä kovasti ja ehdottomasti vaan omien voimien mukaan paljon ihmisten ilmoille!!
Jo-hanna ja Lupu 35+5
Moi kaikille. Onko kellään ollut alavatsakipuja? Mulla on ollut parina yönä... ja nyt tänään koko päivän tasaseen tahtiin harkkasuppareiden lisäksi... täytyy myöntää, että olen ehkä rehkinyt liikaa, en oo kaihtanu siivousta enkä liikuntaa. Nukkunut oon vaihtelevasti, joskus vaan herää eikä kerta kaikkiaan saa unta enää!!
Kaikkea sitä miettii, ajattelin jo suihkussakin uskallanko käyttää laventelia sisältävää geeliä, kun se aiheuttaa supistuksia...: 0 olenko vainoharhainen. Täytyskö mennä polilla käymään huomenna..?!
Kipu ei oo liitoskipua, sitä sukkapuikkovihlontaakin ( :) ) on välillä, mutta nää on niinkuin menkkakipuja, ihan alavatsalla - kenties kohdunkaula lyhenemässä tmv?! Jotenkin alempana tuo mahakin ja eritoten pää tuntuu ihan alhaalla hikkaavan!!!
Pullat ja muut olisivat hyviä : P valitettavasti saan vaan mahani niin kipeeksi, jos syön liikaa, että opin kyllä hetkeksi taas syömään kohtuudella. Hyvää asentoa ei saa millään, jos on liikaa syönyt kun täys mahalaukku painaa vauvan pyllyyn (kylkikaaren alla)
Isovanhemmat on ihanat olemassa, onneksi meillä lähellä...mutta ovat nytkin menossa, joten kelle soittais, jos hätä tulis, kun muut sitten asuu kauempana...
Tasan 34 viikkoo!
Pö: mulla on ollut noita alavatsakipuja nyt aamuyöstä useampanakin yöllä ja välillä sitten jatkuneet aamupäivään. Olin yhteyksissä neuvolaan ja äitipoillle nyt loppuviikosta ja tiistaina meen ä-polille näytille. Supistuksia tulee myös, mutta tuo jomotus on jotain uutta näin niinkuin aiempiin raskauksiin verrattuna.
Eilen kävelin lasten kanssa pari kilometriä ja loppua kohden supistukset oli kyllä järkyttäviä, vaikka vauhti vajaat 2- ja reilut 3-vuotiaiden tahtia taivallettaessa ei päätä huimannut. Illalla oltiin vielä uimassa, mutta se kahluualtaassa istuskelu ei rasittanut millään tavalla:)
Kohta meinattiin lähteä käymään kirpparilla, jos sitä ulkoilisi iltapäivästä kun pakkanen toivon mukaan laskee hieman.
Meillä on vähän järjestämistä siinä, että saadaan lapsille hoitaja synnytyksen ajaksi. Mun äiti on eläkeläinen ja asuu 100km päässä, mutta ei omien sairauksiensa vuoksi voi yksin olla lasten kanssa muuta kuin yöaikaan. Miehen vanhemmat on sitten työikäisiä ja asuvat 70km päässä, heitä ei ehkä muuten vaan kiinnosta tarjota apua, sillä sellaista tarjousta ei ole kuulunut.. Yksi läheinen ystävä asuu 45km päässä ja sinne lapset voi viedä, tosin edellinen synnytys kun sujui vauhdilla niin tuo matka sisältää riskin siitä, että mieheni ei ehdi mukaan..Viimeinen oljenkorsi on sitten täällä asuva lapseton kaveri, jolle voidaan soittaa mihin aikaan vrk vaan ja joka tulee jos vaan ei ole töissä..Hiukan kylmää hikeä siis pukkaa kun tuota kuviota ajattelee:D
Mutta onneksi asioilla on tapana järjestyä.
Jep mutta nyt pitänee suunnata kirppikselle päin, leppoisaa sunnuntaita vaan kaikille!
Aaku rv 35+2
Aah tuoretta pullaa, nyt alkoi tehdä mieli leipoa jotain (kelaa päässään mitä kaikkea kaapista löytyy...) Heti rapisi aamuinen ajatus että tänään en tee mitään muuta kuin istun jalat ylhäällä ja elpaan. Viime yö oli taas yhtä tuskaa... Miia56:n kanssa samoista vaivoista kärsin, lonkat ja kaikki muutkin liitokset ja nivelet tuolla alapäässä ovat öisin todella kipeet, kylkeä saa kääntää vähän väliä. Persus ja kädet puutuu ja mitä kovemmin on päivällä touhunnut niin sitä kauheampaa on yöllä. Eilen siivosin kodinhoitohuoneen (ei ollut muuten ihan pikku-urakka) pesin apinan raivolla pyykkiä, silitin puoli vannallista puhtaita bodeja ja potkareita ja mankeloin vauvan lakanoita ja sideharsorättejä..... "onneksi" loma loppuu ja huomenna pääsee taas koulunpenkille istuskelemaan;)
Isovanhemmista ja tukiverkosta yleensä: Me ollaan sen verran onnellisessa asemassa että meillä on molemmat mummolat huutomatkan päässä. Toinen mummo on vielä työelämässä mutta toinen jo eläkkeellä eli meillä ei pitäisi tulla mitään ongelmia lastenhoidon suhteen lähdön tullessa. Muutenkin meillä asuu kaikki sisarukset ja lapsuudenystävät-koulukaverit täällä muutaman kymmenen kilsan säteellä eli tukiverkossa löytyy. Minä myös kannatan muiden ehdotusta Verticialle ja muille jotka kärsi tukiverkon puutteesta, etää menkää seurakunnan tai MLL:n kerhoihin, siellä löytyy aina samassa tilanteessa olevia immeisiä ja sitten loppu on kiinni omasta sosiaalisuudesta ja puheliaisuudesta!
Jaahas mulla on taas kerran lääkärikäynti ensi viikolla, tällä kertaa ihan tuolla meidän neuvolassa. Aikas huvittavaa vaikka käyn äitipolilla kolmen viikon välein, täytyy omasta neuvolasta hakea se sterilisaatio"anomus" ja ihan lääkäriltä... Mikähän ihme byrokratia siinäkin on ettei sitä lappua voi saada sieltä laitoksesta missä se toimenpidekin tehdään... No pääseehän taas kerran ronkittavaksi. Kohta tää vauva syntyy ihan vaan sen takia kun kyllästyy siihen kun koko ajan joku on kohdunsuuta roplaamassa..;)
Jaahas minä taidan aloitella sunnuntaipäivää, jos aloittais vaikka päälle pukemalla ja miettis sitten siitä eteenpäin mitä viittii tehdä!
terkuin helmielina ja neposka 35+2
Aika kireä pakkasaamu. Keittelin jo ennen viittä puuroa itselleni kun oli taas se kamala nälkä. Onkohan muilla tällaista? Jalkovälissä kait niitä liitoskipuja kun housujen pukeminen on niin rankkaa. Pö-lle kannattaa varmaan ainakin soittaa sinne äitipolille, jos on outoja kipuja, sillähän se sitten selviää.
Meillä muutenkin kanssa huono yö. Pojalla alkoi hengitys vinkumaan, onneksi sai kuitenkin nukuttua. Nyt on sellainen käheä-ääninen höpöttäjä täällä. Tiedossa hauska viikko flunssapotilaan kanssa. Itse haluaisin pysyä terveenä, että saisi kerättyä voimia synnytykseen.
Minua ei ole tuo leipominen kiinnostanut äidin ahkeraa apulaista se kiinnostaisi sitäkin enemmän. Tässä leivottiin välillä melkein joka viikko pullaa, mutta nyt olen yrittänyt keskittyä tuohon siivoamiseen kun tietää että sekin homma voi jäädä sitten. Meillä pikkuapulainen on saanut leipoa mummulassa ja sieltä on tullut milloin rieskaa ja milloin pullaa, taikinaa syöneen matkassa. Hieno palvelu meillä kyllä. (tuoreet leivonnaiset ja siisti koti). . Nyt poika haluaa tulla katsomaan pikkukakkosen nettisivuja täytyy potilas päästää "töihin" kun ei tänään pihallekaan arvaa mennä.
Kehuskelinkohan liikaa.. jos joku nyt kuvittelee, että meillä on täydellisen siisti koti, niin voi voi. Näkispä vaan, mutta auttaahan se kun välillä edes yrittää. Ja leipomaan en uskalla tässä vaiheessa ruveta kun sen verran monta kertaa olen ruokiakin polttanut pohjaan. On se hyvä, että on holhoajia mulla. Päässä vaan soi meidän mamma osti eilen uuden imurin... pojan pikkukakkosen sivujen lemppari. . Nii
En oo jaksanu aikoihin käydä edes lukemassa täällä.. huoh, mutta muillakin näyttää olevan samoja oireita, kun itsellänikin.
En muistanutkaan, kuinka tämä loppuvaihe alkaa tympimään ja kuinka paljon se vauva liikkuukaan.. en muistanut edes kuin voimakkaita potkut on ja kuinka häjyltä saattaa liitoskivut tuntua :D
Ne kannattaa ottaa ajatuksena, et sietokyky kasvaa, sehän on kuitenkin kaukana synnytyksestä nämä vihlomiset, ainakin minulla.
Mut itse myöskään en odota ennenaikaista synnytystä ja kannattaa myös varautua siihen, et menee yliajalle :)
Muistan sen kyllä elävästi, kuinka turhauttavalta alkoi laskettuaika kuulostaa, kun alkoi mennä jo reilua viikkoakin siitä yli. Nyt toivon, että kaikki menisi niin hyvin, ettei tarvitsisi käynnistää ja vauva saa olla mahassa niin kauan, kuin voi hyvin. Viimekerralla oli vesi niin paljon vähentynyt, että oli pakko käynnistää.
Hyviä vointeja kaikille!
Äitliini rv.34+3
Jep heräsin kurkkukipuun ja juon tuota panadolhottia. Poika nukkunut onneksi rauhallisesti kun annettiin illalla särkylääkettä. Meillä on myös pari lähiaikoina jakautuvaa tuttavaa, joilla oli toisella la muistaakseni viime viikolla ja toisella pari viikkoa ennen kuin minulla. Joten jännityksellä odottaen kuka lähtee ensimmäisenä tositoimiin.
Minä toivon myös, ettei liian ennenaikojaan vauva syntyisi, onhan siinä riskinsä toivottavasti on niin kauan mahassa kuin siellä on turvallista, mutta viikolla 39 (tasan) aiemmin synnyttäneenä uumoillen, että voisi käydä niin nytkin. Olen lukenut maaliskuisten ja helmikuisten juttuja myös. Hirveän isoja vauvoja ovat saaneet, monet yli nelikiloisia. Kiitos ei minulle kovin isoa. Vaunuja kasattiin eilen. Yhtään en enää muista mitä kaikkea niihin piti viritellä vauvaa varten, kopan kansikin pitää jostain kaivella esiin... tietäs vaan mistä. Olen minä pitänyt sylissäni tänä viikonloppuna sellaista 3viikkoista vauvaa se osasi vähän äristäkin ja alkaa muistuttaa äitiään, samalla lailla häntä menee pian kippuraan.
hauvavauvaa hoidellut pikkuäiti rv35+4 toivottaa hyvää alkanutta viikkoa
Kannattaa lähteä vauvan kanssa liikenteeseen ja mitä orvokin viestissä nyt olikaan verticialle niin samaa mieltä. Ja tässä on kesäkin edessä itsekin aiemmin tammivauvan saaneena iloitsen miten paljon helpompaa on. Lähden pukeutumaan. (tulee aina nämä kaksi viestiä)