Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi elämänkevät! Miehellä takana iltavuoroviikko ja edessä kaksi yövuoroviikkoa ja sitten taas

Vierailija
22.02.2009 |

.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoivat millaista on yövuoron jälkeen, paljonko kuuluu jaksata ja mitä ei =O)

Minä olen myös yksi 3 vuorotyötä tekevä ja mies tekee 2 vuorotyötä (aamu ja yö= 7-19 tai 19-7)

Kyllä meilläkin vapaat nyt joskus yhteen sopii, ja lapsosia meillä 5. En koe työvuorojamme raskaaksi parisuhteellemme, itse en erityisemmin pidä yövuoroista, kamalan väsynyt seuraavana päivänä. ja juu, en myös osaa nukkua aamupäivällä kuin muutaman tunnin, pakko mennä vielä iltasella pitkälleen, että jaksaa taas. Hereillä ollessani olen kuin tsombi= mikään ei kiinnosta, mitään en jaksa. Yövuoroja on minun pakko tehdä, jos mielin töissä olla.

Vierailija
42/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilta ei onnistu tuo 6,5 h nukkuminen yhteen putkeen. Ehkä juuri ap.n mies ei vaan nuku tarpeeksi pitkään aamupäivällä ja siksi yrittää vielä illalla saada nukuttua hieman. Me kaikki olemme niin kovin erilaisia. Minkähänlaiset ap.n työvuorot on? Hassua etteivät he lainkaan nää, kun mies iltavvuorossa.... missäs se herra yönsä viettää silloin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoivat millaista on yövuoron jälkeen, paljonko kuuluu jaksata ja mitä ei =O)

.

Ketjussahan nimenomaan moni yötyötä ja vuorotyötä kommentoiva ihmetteli sitä, miksi mies ei voi tehdä mitään kuin nukkua vain. Kummasti vain yötyötä tekevät naiset pystyvät tekemään muutakin päivän aikana kuin nukkumaan,

Ap.n mies on lusmu.

Eräs ketjuun vastannut yötyötä vakituisesti tekevä mutsi.

Vierailija
44/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan sulla ahdistaisi jos työttömäksi jäisi ;-)) Kaikkea sitä saakin lukea...ihan ahdistunut?!?

Vierailija
45/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko siitä yötyöstä kokemusta?

Jos mies ei työvuorojen vuoksi pysty osallistumaan perheen elämään viikkokausiin, niin tilannehan on perheelle aivan kohtuuton joka tapauksessa! Ei sen huomaamiseen tarvita kokemusta yötyöstä.

Vierailija
46/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi me ei oo koskaan tykättykään mistää tasapaksusta (tai helposta, heh) elämästä, joten tämä sopii meille ihan ok.

Lapsillakin on ikäeroa 10v eli pärjäävät tarvittaessa yön kahdestaan, tai ei koskaan koko yötä tarvi olla, mutta joku 4-5 tuntia. Jotkut on tätä kauhisteelleetkin, mutta mielestäni 3-vuotiaan on paljon parempi olla tutun, turvallisen ja erittäin vastuuntuntoisen siskonsa kanssa kotona nukkumassa kuin vuorokodilla alati vaihtuvien hoitajien kans.

Tänään minä olin töissä klo 2-10 ja mies tuossa justiin tekee lähtöä omaan yövuoroonsa. Mulle jää tänään iltahommat, ei haittaa yhtään ;)

Vierailija
47/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa sopeutua sen yötyötä tekevän asemaan, eikä narise turhasta. Mutta hyvä ap. Ehkä sinun tulisi nyt ihan alkajaisiksi miettiä kumpi sinulle on tärkeämpi, oma työsi=enemmän rahaa talouteen, vai yhteinen vapaa-aika miehesi kanssa, jolloin voisit vielä jäädä kotiin kotihoidotuellla. Molempia ei teidän tilanteessa nyt ole mahdollista. Ja eihän se teidän lapsi ikuisuutta ole se villi 1 v, ajan kanssa helpottaa. joten mietippä nyt ihan ensimmäisenä omaa rooliasi ja tee sen mukaan kumpaan olet valmiimpi, eli töissä ja vähemmän yhetistä vapaa-aikaa, vai kotona kotihoidotuella, vapaa-aikaa enemmän, taloudellisesti tiukempaa.

Vierailija
48/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei ole kyllä tarkoituskaan koko huomista maata ja jättää lapsia miehen niskoille.

Tänäänkin olin lasten kanssa uimassa, vaikka olin valvonut edellisen yönkin.

Vierailija
49/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei yötyö sovi, kokeiltu on. Yövuoron jälkeen menin heti nukkumaan, nukuin viiteen iltapäivällä ja silloinkin pakotin itseni ylös.

Kaikki kunnioitus teille, jotka pystytte yötyön lisäksi elämään muutakin elämää, minulta se ei onnistu. Tarvitsen paljon katkeamatonta unta. Onneksi olen saanut hyväunisia lapsia, liekö periytyvää.

Vierailija
50/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka viikko pelkkää yövuoroa...

Senhän nyt jo kieltää joka ikisen alan työehtosopimuksen.

Vierailija
51/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paljon myös yö ja iltavuoroa, aamuvuoroa vähiten. Eniten ärsyttää päivävuorot kun ei mitään kerkee tekemään ku toinen katoo töihin jo 13 ja herää vasta 10. Yövuoro on ehkä paras viikko kun mies on käytettävissä joka päivä 14 eteenpäin ja rahaa tulee tuplasti muihin vuoroihin verrattuna. Aamuvuorokin on ihan ok, ukko vaan on aina väsynytpäivisin aamuvuoro viikolla joten silloinkaan ei siitä juuri seuraa ole ja palkka on huonoin.

Mä olen tottunut jo siihen että vuorot menee ja tulee, välillä voi tulla 3 viikkoakin samaa vuoroa putkeen ja vaan la-su vapaana ja välillä vaan la. Se koitetaan ottaa sitten takasin hyvällä vuoroviikolla.

Meillä kaksi lasta alle 3v ja kolmas tulee loppukesään

Vierailija
52/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin piti vielä vähän jatkaa että ymmärrän ap:n pointin väsymyksestä, kyllä sitä väsyy jos on villi vekara ja itse joutuu kaiken hoitamaan vaikka lapsia olisi vaan se 1.

meillä on nämä kaksi ja tämä toinen 2,7vuotias heräilee 6-12kertaa per/yö huutamaan tai vaatimaan vettä. Kohta vuoden jatkuneet nämä yöheräilyt ja todella raskasta, välilä tuntuu ettei päivällä enää jaksaisi tehdä lasten kanssa mitään. Neuvola ei ole osannutauttaa mitenkään. Toinen on vielä kovin aktiivinen lapsi ja haluaa touhuta koko ajan jotain. toinen onneksi rauhallsiempi.

Mä lohduttaudun viikonlopuilla että sillon on yksi extra unipäivä, ja päivävuoroissa joka toisen päivän nukun pitkään minä ja tankkaan energiaa.

Vierailija
53/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lähti töihin noin klo 02, tuli kotiin klo 15-16. Meni nukkumaan noin klo 19-20. Viikonloput oli vapaata. Mies siis teki luonnontieteiden kenttätöitä, keräsi aineistoa tutkimuksiin. Aineiston keruu ei myöskään ollut mitään paikaallaanistumista, vaan ihan omin lihasvoimin tehtävää joten mies oli aika lailla puhki kotona.

Vierailija
54/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi jos on esim. viikko aamua, viikko yötä ja viikko iltaa niin rytmi on aina sekaisin.

Univelkaa kertyy, yövuoron jälkeen voi olla vaikea nukahtaa, samoin iltavuoron ja aamuvuoroviikolla yöunet jäävät vähäisiksi aikaisten aamujen vuoksi.

Rytmin kääntämiseen voi mennä aikaa useita vuorokausia eikä vapaa viikonloppu välttämättä auta yhtään.

Kumma, että täällä av: lla yötyö on kaikkien mielestä ihan helppo nakki, vaikka tutkimukset puhuvat eri suuntaan. Vuorotyö lisää sairastumisriskiä, naisilla esim. rintasyövän riski nousee yövuorojen vuoksi. Tästä on ihan tutkimuksiakin.

Vierailija
55/57 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se, että hän ei jaksa 1 vuotiaan kanssa yksin iltaa.

Eli ap.n miehen pitäisi jaksaa valvoaa ja silti hoitaa kotihommat ja lapsi, että ap jaksaisi päivätöissä ja illalla hoitaa yhtä lasta.

Ap.n kannattaisi vuorostaan kokeilla yö-ja iltavuoroa ennen kuin kitisee tyhjää.

Vierailija
56/57 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siksipä yötyö ei sovi kaikille. Jos ihminen tarvii paljon unta, niin ei sellaiselle ihmiselle sovi yötyö. Eihän työ saa olla koko elämä, ja jos työvuorojen vuoksi ei jaksa yhtään mitään muuta kuin tehdä työnsä, niin silloin on väärässä työssä. Parempi jättää vuorotyö sellaisille tekijöille, jotka jaksaa sitä.

Vierailija
57/57 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään yötyö ei sovi kaikille ja jos se rassaan noin ettei yövuorojen aikana pysty muuta tekemään kuin nukkumaan ja koko perheen pyöritys jäisi puolisolle niin kannattaa vakavasti miettiä muita vaihtoehtoja ennen kuin molemmat palaa loppuun. Jos on kysymys vain muutamasta satunnaisesta yöstä silloin tällöin niin varmasti päivätyöntekijä kykenee niiden ajan hoitamaan kodin ja lapset ja valitus on turhaa, mutta jos yötä tekee toistuvana ja jatkuvana niin tottakai se rassaa.

Ja vaikkei ihan samanlaista ja samalla palkalla oelvaa työtä heti siais päivävuoroilla niin kannattaa miettiä kumpi on tärkeämpää: koko perheen hyvinvointi ja yhdessä viettetty aika vai ne eurot mita sattuu saamaan korvausta yötyöstä (joka sitten imeekin mehut ihmisestä kokonaan, ainakin siltä kuulostaa jo täytyy koko ilta nukkua). Kuka loppupelissä hyötyy tuollaisistä työajoista? Mies joka on aivan poikki kokoajan vai vaimo joka on lopun uupunut kun joutuu hoitamaan akiken yksin eeikä kerkeä nähdä miestään? Vai se lapsi joka ei näe isäänsä ja saa viettää illat ainoastaan väsyneen ja kiukkuisen äidin kanssa?

Parhaimmillaan yötyö on perheelle positiivinen asia: enemmän yhteistä aikaa, lapsille lyhyet hoitopäivät ja viikolla vapaita. Sekä vähän enemmän palkkaakin. Mutta jos se ei toimi niin jatkaminen on todella itsekästä.