Kokemuksia lapsen suutulehduksesta?
Meidän 2-vuotiaalla on parhaillaan kyseinen tauti päällä ja on kyllä kivulias :( Syönyt ei ole moneen päivään juuri mitään, onneksi juotavaa on mennyt. Hengitys haiskahtaa, hampaita ei ole voinut pestä, kun ikenet tihkuu verta ja sattuu. Tyttö on ajottain itkuinen ja levoton, kovasti äidissä kiinni.
Lääkäri neuvoi huuhtelemaan suuta suolavedellä, mahtaako olla mitään hyötyä...
Onko muilla kokemuksia ko. vaivasta? Miten olette hoitaneet ja missä ajassa on parantunut?
Kommentit (4)
Liikkeellä on ollut tänä vuonna todella paljon coxackie-viruksen aiheuttamaa tulehdusta, joka ilmenee ensimmäiseksi suussa ja monilla myös käsissä. Tällä viruksella on ikäviä jälkiseurauksia, joten mielestäni kannattaisi pois sulkea tämä virus laboratoriokokein. Myös mm. jänisrutto ja ns. pusutauti aiheuttavat oireita suussa ja molemmat pitäisi hoitaa asianmukaisesti.
Itse olen sitä mieltä, että aina kun suussa on jokin tulehdus, niin se pitäisi tutkia. Lääkärin neuvo suolavedestä ei mielestäni kuullosta parhaalta mahdolliselta hoidolta ennenkuin tutkimukset on tehty.
On paljon lieviä bakteeritulehduksia, jotka menevät ajan kanssa ohi ja niihin riittää lumelääkkeet, kuten suolavesi. Mutta on todellakin monia sairauksia, jotka oikeasti pitää hoitaa, ettei tule ikäviä jälkiseurauksia. Sinun asemassasi vaatisin tutkimuksia, joilla selvitetään oireen syy.
meillä parhaillaan jo menossa ohi pojalla joka huomenna 1v. herpesviruksesta oli kyse.
Ei pystynyt moneenpvään syömään ja huuti vaan. Ikenet vuoti verta ja siirti ientä pois hampaiden päältä, suu täynnä rakkuloita ja suun ympärille tuli muutamia. Meillä söi vaan koko tän 2,5vkoa rintaa kun imetän vielä. Käytiin tk:ssa, hyvinkäällä päivystyksessä ja hammaslekurissa. Saatiin lisäksi pronaxenia.
Tyttö joka nyt 3 niin sairasti myös suutulehduksen 1v3kk ja joutui 3pväksi sairaalaan tiputukseen reilun vkon jo sairastettuaan kun oli kuiva ja sai lievän poissaolokohtauksen.
tytöltä otettiin aivosähkökäyrä ja selkäydinnäyte kun kuulema harvoissa tapauksissa herpesvirus voi levitä aivohin. Onneksi näin ei ollut käynyt, mutta olin tyytyväinen että tutkittiin kunnolla. Alkuun sai lääkkeinä panadolia, pronaxenia ka puudutegeeliä, mutta ei siitä geelistä ollut apua. Pakottamalla jouduin vähän antaa nestettä ja sithän jo oltiin tipassa.
Meilläkin käskettiin purskuttaa suuvedellä, mutta harva 1-2 vuotias osaa niin tehdä nielaisematta sitä
Koittakaahan pärjäillä ja minä ainakin juoksutin lääkärissä niin kauan että jotain apua tuli ja molemmilla oli 3-4pvää kuume 40.
t.nia
et tyttö sai tipassa olleessaan suoraan suoneen zoviraxia ja kotiin seitsemänpvän saman kuurin ja poikaa piti vain seurata kotona ja tuoda takas jos siltä tuntuu, zovirax kuuria ei enää saanut..
-nia-
Ihan tuollaisesta ei ole kokemusta, mutta nielutulehduksesta on. Kunnon kipulääkitys on tärkeää. lasten kipua herkästi aliarvioidaan. Eli säännöllisesti panadolia ja pronaxenia, ettei pikkusen tarvi ainakaan kovista kivuista kärsiä ja syö ehkä helpommin jotain. Karkeaa syömistä ei kannata edes antaa, mutta jotain hedelmäsoseita (siis vauvaruokaa), keittoa ja ainakin juotavaa. Meillä selvittiin kipulääkityksen turvin aika hyvin.