Tunnetko ihmistä, joka luulee aina, että muut ovat tälle vain kateellisia, jos eivät ole
Kommentit (18)
...koska syytöstä vastaan on oikeastaan mahdoton puolustautua.
Esimerkki: Ystäväperheessämme on kaksi autoa, joista toinen seisoo lähes käyttämättömänä. Perheen isä valitteli yleistä rahanmenoa. Totesin, että toisen auton myynnistä kertyisi huima säästö (vakuutukset ym.) vuodessa.
Perheen isä oli eri mieltä ja alkoi perustella, miten kätevä toinen auto on.
Koska olimme hiljattain pohtineet samaa asiaa ja laskeneet menot paperilla, kerroin saamistamme tuloksista: perheen äidin olisi kannattavampaa käyttää satunnaisiin matkoihinsa taksia näin ja näin monta kertaa viikossa kuin ylläpitää autoa. Perheen isä totesi: Turha sinun on kadehtia meiltä tätä toista autoa, me nyt halutaan pitää se.
Mitä tuollaiseen voi vastata? Että en ole kateellinen? Siihen se keskustelu jäi ja suuhun aika ikävä maku...
...koska syytöstä vastaan on oikeastaan mahdoton puolustautua.
Esimerkki: Ystäväperheessämme on kaksi autoa, joista toinen seisoo lähes käyttämättömänä. Perheen isä valitteli yleistä rahanmenoa. Totesin, että toisen auton myynnistä kertyisi huima säästö (vakuutukset ym.) vuodessa.
Perheen isä oli eri mieltä ja alkoi perustella, miten kätevä toinen auto on.
Koska olimme hiljattain pohtineet samaa asiaa ja laskeneet menot paperilla, kerroin saamistamme tuloksista: perheen äidin olisi kannattavampaa käyttää satunnaisiin matkoihinsa taksia näin ja näin monta kertaa viikossa kuin ylläpitää autoa. Perheen isä totesi: Turha sinun on kadehtia meiltä tätä toista autoa, me nyt halutaan pitää se.
Mitä tuollaiseen voi vastata? Että en ole kateellinen? Siihen se keskustelu jäi ja suuhun aika ikävä maku...
Koko kylän pahasuisin eukko, oikea totuudentorvi, jota KAIKKI inhoavat. Sitten ehmettelee, kun sen nuorimmalla lapsella (mun pikkusisko) ei ollut koskaan lapsena kavereita. Äiti väittää, että kaikki kateellisia vaan, kun hän oli kotona ja osti tytölle kaikkea ja haki autolla koulusta jne. EIKÄ TAJUA, ETTÄ KAIKKI INHOSIVAT SITÄ NIIN PALJON, ETTÄ KUKAAN HALUNNUT SEN LASTENKAAN KANSSA LEIKKIÄ.
siis tää naapurihan oli perustellut, miten KÄTEVÄ toinen auto on. Sä perustelit, miten HALPA taksinkäyttö on (ja todellisuudessahan se on yleensä laskelmaa halvempi, koska sitten ei raski mennä kuitenkaan). Perheet ei tee päätöksiään pelkän talouden perusteella, vaan ihan myös kätevyyden,helppouden, mukavuuden, vapauden jne.
Mä olisin vastannut tuohon vaan, että "no jos te HALUATTE niin se on sitten eri asia".
- miksi se kateus on aina niin paha? Miksei kateutta voi ymmärtää myös ihailuna tai pyrkimyksenä?
... ei samaa mieltä olemisella ollut merkitystä asiassa vaan sillä, että kateussyytös oli aika tyly reaktio järkiperäisiin laskelmiin. Ihan samahan se on, minkä vaihtoehdon valitsee, mutta toisen argumenttien kumoaminen pelkäksi kateudeksi on aika törkeää.
kaikella ystävyydellä,
nelonen
siis tää naapurihan oli perustellut, miten KÄTEVÄ toinen auto on. Sä perustelit, miten HALPA taksinkäyttö on (ja todellisuudessahan se on yleensä laskelmaa halvempi, koska sitten ei raski mennä kuitenkaan). Perheet ei tee päätöksiään pelkän talouden perusteella, vaan ihan myös kätevyyden,helppouden, mukavuuden, vapauden jne.
Mä olisin vastannut tuohon vaan, että "no jos te HALUATTE niin se on sitten eri asia".
- miksi se kateus on aina niin paha? Miksei kateutta voi ymmärtää myös ihailuna tai pyrkimyksenä?
itseriittoinen, kovaääninen nainen. En ihmettele, ettei paljon kavereita puhumattakaan ystäviä ole. Ja siksi tietysti, koska hän on niin erikoisen ihana ja kaikki ovat kateellisia.
esim. tuttava kertoi vieneensä erään yhdistyksen myyjäisiin käsitöitä, ja mainitsi etteivät yhdistyksen jäseneet olleet juuri noteeranneet hänen viemisiään "en tiedä sitten johtuiko se kateudesta vai mistä.." (vai siitä että myyjäispäivänä on kamala kaaos ja järjesteleminen päällä ennen kuin ovet avataan?)
sitä ihmettelen noin yleisesti, että vasemmistolaisesti ajattelevia syytetään kateudesta varakkaampia kohtaan. eli jos minä olen valmis ja halukas maksamaan omasta palkastani enemmän veroja, jos se auttaa oikeudenmukaisemman yhteiskunnan rakentamisessa, niin se johtuu siitä että olen kateellinen rikkaille ja haluan niiden rahat? :))
miten me saisimme säästyettyä rahaa. Ja vielä esittäisivät ne ääneen. Mitähän siihen voisi vastata??
... ei samaa mieltä olemisella ollut merkitystä asiassa vaan sillä, että kateussyytös oli aika tyly reaktio järkiperäisiin laskelmiin. Ihan samahan se on, minkä vaihtoehdon valitsee, mutta toisen argumenttien kumoaminen pelkäksi kateudeksi on aika törkeää.
kaikella ystävyydellä,
nelonen
Mä ymmärsin, että nelonen esitti taksiesimerkin omasta kokemuksesta tulevana yleisenä kommenttina, ei niinkään käskynä toisten säästää samalla tavalla.
Ja hyvä laskelma, moni ei tosiaan tajua kuinka paljon auto vie rahaa. Me ollaan tehty sama laskelma ja meillä voi ajaa viikottainkin taksilla ja silti halvempaa kuin pitää toista autoa.
Tietysti edellyttää, että asuu sellaisessa paikassa josta saa takseja.
Hankala noita kauneuskisoja on kyllä muuten arvostella...
Lapsia kiusataan, koska muut ovat kateellisia.
Kriitikko haukkui kirjan, koska on itse aikoinaan epäonnistunut kirjailijana.
Mammakerhossa ollaan tylyjä, luultavasti kateutta.
Työkaverit eivät noteeraa saavutuksia. Ovat kateellisia.
Tällä palstalla saa tylyjä kommentteja, av-mammat ovat NIIN kateeellisia.
Työkaveri on aina puuttumassa toisten asioihin ja ihmettelee sitten, kun kukaan ei viihdy hänen seurassaan. On sitä mieltä, että muut ovat kateellisia hänelle.
Naapurin lapsella ei ole kavereita kun on mahdoton riitapukari eikä sopeudu leikkien sääntöihin. Lapsen äiti on sitä mieltä, että muut kadehtivat lasta tämän hienojen lelujen ja vaatteiden ja perheen ulkomaanmatkojen ym. vuoksi.
Mammakahvilassa yksi retostelee taukoamatta miehensä suurella palkalla ja uusilla ostoksillaan. Muita ei aina huvita kutsua tätä äitiä tapaamisiin. Äiti arvelee, että muut ovat heille kateellisia. Ehkä tosiaan ovatkin, mutta voisikohan hän itsekin jotenkin vaikuttaa tilanteeseen?
On helppoa olla ottamatta toisten tunteita huomioon kun perustelee ne yksinkertaisesti kateudella. Toisten tunteet eivät siis ole oikeutettuja eikä toisten argumenteilla ole mitään merkitystä, koska nehän kumpuavat kateudesta. jep jep.
Tarkoitin, että olimme laskeneet kannattaisiko MEIDÄN ostaa toinen auto vai ei. Laitettiin luvut paperille ja hämmästyttiin molemmat.
Ja ellet huomannut: ystäväperheen isä valitteli ensin itse rahanmenoa.
nelonen
Olisin melko hämmentynyt jos ystäväperheemme olisi tehnyt laskelmia miten me saisimme säästyettyä rahaa. Ja vielä esittäisivät ne ääneen. Mitähän siihen voisi vastata??
kaikella ystävyydellä,
nelonen
Mutta tunne kaverin joka on oikeesti kateellinen meidän toiselle kaverille. Tää toinen kaveri on myös ihan itse huomannut asian. Ihan sama mitä kaveri ostaa, hankkii tai tekee, niin toinen on heti mollaamassa, sellasta ihan outoa piilovittuilua.
Eli ihan oikeesti on olemassa näitä "kavereita" jotka tosiaan ovat selvästi kateellisia. Erittäin ikävää jo kuunnella ihmistä joka on selvästi katkera toisen hyvästä, ihan kuin se muka olisi häneltä itseltää jotenkin pois.
siis se, ettei RASKI lähteä taksilla, mutta raskii kuitenkin maksaa auton hinnan, verot, vakuutukset ja bensat.
Kakkosauto on tosiaan suhteettoman kallis, jos sitä ei tarvita jokapäiväiseen liikkumiseen, mutta autoiluun taitaa liittyä niin paljon tunteita, ettei järkiperustelut paljon vaikuta asiaan.
Hankala noita kauneuskisoja on kyllä muuten arvostella...
missikisoja voi arvostella myös aikansa eläneenä ilmiönä, käsittämättömänä muinaisjäänteenä, jossa vanhat lihavat miehet nyrpeinä arvioi nuorten naisten senttejä ja kiloja.
tietysti olen samaa mieltä että makuasioista pitäisi voida kiistellä ja olla eri mieltä ilman että syytetään kateudesta, mutta misiikisoissa ongelmana on kyllä itse kisat, ei niinkään missit.
Toisaalta taa kateushan on ihan "normaali" tunne reagtio. Siinä vaiheessa jos ei pääse kateudestaan yli ja se syö sisältä, niin sitten se on jo sairautta. Mä myönnän että joskus tulee sellasia pikku "kateuspiikkejä", mutta ne menee ohi. Ja eikö se ole ihan tunnettu juttu että kun naapuri ostaa uuden auton, niin sitten toiset supattelee ja ei mene kauan kun on toisillakin naapureilla uudet autot. Onko se sitten kateutta vai pelkää autokuumetta?
Nousukas vuokraisäntäni on tällainen. Luulee, että koko kylä kadehtii, kun tosiasiassa halveksuvat tämän rosvoamisbisneksiä.