Miten turvallinen koti teillä on lapsille?
Alkaa kaveripiirissä olemaan lapsia ja olen yllättynyt siitä kirjosta joka perheissä on turvallisuus ajattelussa.
Itse kuulun niihin jokka koittaa nostaa tavarat ylös jo ennen lapsen niihen ylettyessä, kun taas pahin on se joka toteaa turvallisuuden olevan tasan se joka oli esikoiselle (yhdestä lapsesta) aikanaan hyvä. Luulen, että minua pidetään hyysääjänä kun ajattelen ekana turvallisuutta, enkä luota lapsiini niinkuin sitten toiset, varsinkin ääripää joka tuntuu jättävän kaiken lapsien ulottuviin.
Tämä puski mieleen kun kaksi lasta piirsi viikonloppuna seinään kun olin jättänyt kynät lapsien huoneeseen. Esikoisesta kun tottui luottamaan.. Mitä jos olisin jättänyt lääkkeitäni makkarin pöydälle ja niitä lapset syönyt?
Viinat ja pesuaineet meillä on lapsien ylettymättömissä heti kun ne kaupasta tuodaan, mutta miten teillä tai kaveripiirissä on?
*Onko viinojen säilyttäminen lasikaapissa, lattiatasolla vaan odottamista milloin taapero avaa pullon ja juo sisällön? -Vaan koska 10 vuotta sitten esikoinen ei niihin koskenut.
Kommentit (16)
Kun lapsi tippui sängyltä kun perhepeteiltiin ja soittelin siitä terkalle niin kyllä nolotti.
En pysty ajattelemaan miten piiskaisin itseäni jos lapseni joisi viinapullosta tai pesuainetta jotka säilytetään lattialla.
Haluan tietää ajatteleeko näin tekevä että viina maistuu pahalta eikä sitä joisi paljoa.
Lusikallinen suolaakin on kaiketi tappavaa pienelle.
Ap
No meillä kaikki sekunneissa hengenvaarallinen on lasten ulottumattomissa, mutta esimerkiksi tuohon viinapulloon. Meillä ei ole ikinä sellaista tilannetta, että taapero olisi ilman valvontaa niin kauaa, että ehtisi löytää ja avata viinapullon (meiltä ei taida löytyä kuin viskiä) ja vielä juoda siitä.
pesuainaat ynnä muut lasten ulottumattomissa
tulpatut pistorasiat
kaapeista kahvat ruuvattu irti
terävät nurkat on pehmustettu
parvekkeella ja ulko-ovessa turvaketjut
ja silti tuntuu että aina jotain sattuu jollekkin.. pehmustetun huoneen nää villiviikarit tarttis=)
* Tavaroita ei nostella ylös varmuuden vuoksi
* Viinaa ei meillä ole muutenkaan ikinä, joten sitä ei olla mietittykään
* Lääkkeet yläkaapissa
* Pesuaineet yms. pesuhuoneen alakaapissa (meillä ei puhetta ymmärtämättömät lapset ole kylppärissä yksin)
* Veitset, sakset jne. siellä missä normaalistikin
* Laatikoita, pistorasioita, kaappeja tms. ei ole ikinä "turvallukittu"
* Rappusissa ei ole portteja
mitä voi tapahtua.
Liesisuoja on hyvä näissä vanhemmissa liesissä, ei liu kattila levyltä eikä sormet pääse kiertelemään nappuloita. Olin ennen liesisuojaa jättänyt pullataikinan hellalle nousemaan ja lapsi pääsi vääntämään nappulasta lieden päälle. Paha haju tuli heti, astia oli terästä eikä suurenpaa vahinkoa ehtinyt tulla tällä kertaa. Vaikka kuinka vahtii, niin monilapsisessa perheessä meillä ainakin näin pääsi tapahtumaan.
Olen hommannut leikkikehän, johon voi laittaa välillä vauvan kun esim. vessassa käyn, tai teen jotain sellaista, että katson parhaaksi pitää leikkikehässä, ettei käy mitään ikävää.
Ulos omakotitalon päätyyn rakennettiin aitaus ison hiekalaatikon ympärille. Tilaa oli siinä leikkiä muutenkin ja sain laitttaa rauhassa pyykit kuivumaan, siinä näköyhteydessä. Asumme risteyksessä, maalla kylläkin, mutta en halunut riskiä että lapsi jotenkin pääsisi tielle, kun vahdittavia isossa perheessä useampikin.
Käytössä normaalit varotoimet, varotaan myös että esim. vessasta tullessa vauva saattaa kontata oven takana, pöytäliinasta ottaessaan tukea kävelemään opetteleva lapsi voi kaatua pöytäliinan kanssa selälleen...lapsi haluaa laittaa reikiin sormensa, jo 5kk ikäinen vauvani huomasi kaupungissa käydessämme raitiovaunun seinässä ruuvikohdan, ruuv olii syvennyksessä ja työnsi sormensa siihen. Haluavat sähköpistokkeisiin laittaa löytämänsä naulan tai ruuvin, on meinanut käydä niin remonttia tehdessämme. Olemme ostaneet suojat niihin.
Kesämökeillä olemme laittaneet uimarenkaat ja lelut narulla puuhun tms. kiinni.
Olen kävellyt narun kanssa vedessä siihen asti kun on turvallista pienille uimaan opetteleville lapsille, ja se on narun mitta. Luin useasta lapsen hukkumistapauksista, joisssa lapsi oli esim. uimapatjalla. Patja lipui rannasta eikä jalat ylettäneet pohjaan.
Yksinhän ei pidä lapsia jättää rannalle, mutta näin oli päässyt käymään joillekin. Samoin meillä on portti laiturille mentäessä. Enne sitä yksi lapsistani "käveli" tai mitä oikein teki, mutta isoveljen perään meni laiturilta, ja olisi hukkunut jos ei veli olisi huomannut. Minä olin paikalla rannalla, mutta kääntyneenä katsomaan toisen lapsen silmään lentänyttä hiekkaa. En olisi uskonut lapsen lähtevän, reilu 2v.
Näköjään on mahdollista, vaikka yleensä on rannassa kaivelemassa hiekkaa. Meillä on puhallettava uima-allas nuorimpia varten jne.
no lääkkeet ja myrkylliset aineet meillä on yläkaapeissa, mutta ne olisi siellä muutenkin.
yhtä hyvin naru voi lähteä laiturin jalasta tms. Idea on se, että koska uimarenkaat ja uimapatjat lipuvat karkuun rannasta, laitoin ne narulla kiinni esim. puuhun. Noin puun juuren korkeudelta alhaalata lähti naru jonka laitoin renkaaseen kiinni. Uimarenkaat eivät vapaana ollessaan aina kulje rannan suuntaa pitkin. Kun uimataidoton lapsi "ui" renkaan kanssa, hän ei aina tajua itse milloin jalat ei ota pohjaan, ainakin Iltasanomisa oli juttuja hukkumistapauksista uimalelujen kanssa.
Olen laittanut uimarenkaan naruun kiinni, jotta renkaassa polskutteleva lapsi ei voi joutua liian kauas rannasta, vaan naru riittää siihen asti uimarenkaan kanssa, että on turvallista olla. Pieni lapsi ei osaa uida, mutta haluaa nautiskella uimarenkaan kanssa. Naru on rannassa olevassa puussa kiinni ja toisesta päästä uimarenkaassa tai uimapatjassa. Myös toki muu paikka narun kiinnitykseen käy, pääasia että uimarenkaat eivät pääse liian kauas rannasta.
Aikuiset ovat yleensä mukana rannalla, pieniä lapsia ei saa jättää itsekseen rannalle valvomatta mitä lapset tekevät, mutta lehdessä uimaleluilla hukkumisista kerrottiin, useammastakin. Lapsi joka on uimapatjalla saattaa huomata olevansa siirtynyt rannasta kauemmas, ei osaa kenties uida ja liikahtaessaan patjalla voi pudota veteen.
paitsi lääkkeet on lukkokaapissa, ja pesuaineet kylpyhuoneessa ihan ulottuvilla, mutta ovessa ulkopuolella haka, joten lapset eivät sinne itsekseen pääse. Muuten kaikki on normaalisti paikallaan, niinkuin ennen lapsiakin jotia on nyt viisi. En ole kokenut tarvetta mitään muuta kodissa muuttaa.
..että ne narut aiheuttaa paljon suuremman vaaran! Mieti, jos lapsi tipahtaa esim uimapatjalta tai lelun kans pyöriessään vedessä naru kiertyy kaulan ympärille..Huh! En ikinä itse laittaisi! Mieluiten antaa lelut ja patjat uimataitoiselle lapselle. Ne muutenkin antavat väärää turvallisuuden tuntua lapselle.
Ei uimataidottomia KOSKAAN yksin veteen ja taidollisiakin saa vahtia.. Pienimmille vaikka pelastusliivit..
mä en yleensä jätä lapsia yksin. Joskus käyn vessassa tai suihkussa ilman niitä. Meillä kaikki terävä on poissa lasten ulottuvilta. Lääkkeet ovat myös lasten ulottumattomissa. Baarikaapille esikoinen ylettyisi kiipeämään tuolin avulla, mutta koska ei ole osoittanut mitään mielenkiintoa baarikaappiin, niin ei olla hankittu siihen lukkoa.
Tiedän perheitä, joissa esim. lasitavaroita ei laiteta pois, vaan ideana on, että lapsi ei saa rajoittaa elämistä, sen on vaan sopeuduttava... Vaarallista tästä tekee se, että niitä lapsia ei välttämättä edes vahdita! Yhdessä näistä perheistä taapero sai lasiesineen hajalle ja leikki lasinsiruilla ja sai haavoja niistä, koska ei vahdittu yhtään (en tunne henk.koht, vaan ovat tutun tuttuja).
* Tavaroita ei nostella ylös varmuuden vuoksi
* Viinaa ei meillä ole muutenkaan ikinä, joten sitä ei olla mietittykään
* Lääkkeet yläkaapissa
* Pesuaineet yms. pesuhuoneen alakaapissa (meillä ei puhetta ymmärtämättömät lapset ole kylppärissä yksin)
* Veitset, sakset jne. siellä missä normaalistikin
* Laatikoita, pistorasioita, kaappeja tms. ei ole ikinä "turvallukittu"
* Rappusissa on portti, vielä.
Lisäksi Isän vaatekaappi suljettu, vain siksi kun hän silittää vaattensa.
siis lapsi polskuttelee uimarenkaassa joka on kiinni rannan puussa tai laiturin tolpassa? Mutta entä jos se lapsi lipsahtaa siitä renkaasta tai uimapatjan päältä pois?
Meillä myrkyt ja lääkkeet yms laitettu lasten ulottuvilta, ei juurikaan muita varotoimia. Lapset oppii varomaan kokemuksen kautta, millä nyt EN tarkoita sitä että haettaisiin vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Niitä syntyy riittävästi ihan normaalielämässäkin.
toi hiekkalaatikon ympärille rakennettu korkea aitaus! =D
ja itsekin olen kyllä tarkka veden äärellä, mutta en sentäs naruilla pelaile kyllä... jos ollaan rannassa niin pidän kiinni (tai joku muu pitää) sellaisesta lapsesta, joka on vaarassa kaatua (tai ei osaa kävellä) veteen...
muuten kotona normaalit toimenpiteet, eli alkot kaapissa ylhäällä, lääkkeet samoin, veitset ylhäällä keittiön seinällä magneetissa..... pesuaineet meillä vessan alakaapissa tosin, mutta koskaan ei taaperot ole niin kauaa vahtimatta että sinne ehtisivät --> vessa ovi aina kiinni.
Esikoisesta hössäsin liikaakin, ja eihän se mihinkään olis koskenut / vieläkän koskisi.
Ikäeroa vajaa 2v toiseen, ja sen myötä on lipsunut esim. kynät jää esikoiselta toisen ulottuville, ja se tietty piirtelee seiniin.
Toinen muutenkin kokeilee "kaiken". Ja syö hämähäkit, kaikki maistaa suullaan ekana. Ja on rohkea, utelias, ja yrittää hölmönään matkia aikuisia.
Lääkkeitä on saatavilla, mut eivät niitä ole vielä syöneet (kop kop) ja viinat on korkeella, mutta myös lasinpohjia on pienempi parivuotiaana joskus napannut pöydältä, ja samantien pärskäyttänyt pois suustaan kun oli niin pahaa.
"Myrkkykaapit" kyllä lapset erottaa ja jos menee sormellekin (esim kun olen kaatanut apk:hon ainetta ja poika on juossut siihen äkkiarvaamatta ja tökännyt sormensa suoraan sinne aineeseen) niin kiidätetään heti pesulle.
Pelottaa ehkä eniten,että vetäisevät hellalta kuumat kattilat päällensä, tai kiipeilevät tulitikut käsiinsä, ja alkavat leikkiä niillä salaa. Ikää 3 ja 5 nyt lapsilla.
Olen vieraillut paljon turvattomammissakin paikoissa. Ja kyläpaikat ja semmoiset on aina turvattomampia, täytyyhän lasten oppia noudattamaan erilaisia sääntöjäkin, ettei kaikki ole vaan tehty ääriturvalliseksi. Toki mielellään sitä stressaisi kotona mahdollisimman vähän...
ainakin lääkkeet, alkoholi, pesuaineet tms. "myrkyt", sekä veitset, vaaralliset työkalut (porat, sahat) jne. Lisäksi toisen kerroksen ikkunoissa on lapsilukot ja portaikossa on ollut portti niin kauan kuin lapset ovat oppineet käyttämään portaita ilman aikuisen apua. Toisaalta esim. kynät tms. vaarattomat mutta potentiaalisesti muuten ongelmia tuottavat esineet ovat kylla lasten ulottuvilla (ja onpa meillä keittiön seinässä komea mustalla tussilla piirretty kuvakin siitä muistuttamassa ;-)).
Minusta ei ole hyysäämistä pyrkiä välttämään vaaroja (esim. hengenvaarallisia myrkytyksiä) jotka ovat selkeästi ennakoitavissa, päinvastoin. Ennemminkin olisi hyvin ikävää (monessakin mielessa) olla sairaalan ensiavussa selittämässä miten pieni lapsi sai syötyä purkillisen lääkkeitä...